Öh, vauva on laskeutunut ja ei ole?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piparnakkeli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piparnakkeli

Aktiivinen jäsen
29.11.2009
3 035
5
38
Mua nyt jälkikäteen jäi hämmentämään rakkaan th:ni kommentit, kuten aina...

Aiemmalla käynnillä tuumasi että vauva on laskeutunut hyvin ja nyt viime kerralla ei ollutkaan niin hyvin. Voiko se lapsi siis nousta ylös vaikka laskeutuisikin alas lantioon?

Saapa nähdä mihin tämä johtaa, vkloppuna kontrolliaika äippäpolille kun näemmä lyllerretään kohti yliaikaa.

Eikö tuo voi olla jo merkki ettei lapsi mahdu lantiosta tulemaan jos ei laskeudu? (tiedän kyllä että toisinaan tämä tapahtuu vasta synnytyksen alkaessa). Mutta onko yliaikaisilla aina kuitenkin laskeutunut vauva vai jäänyt hillumaan ylemmäs?

Oon ihan pihalla ja pelottaakin jo :(

Minulla esikoinen ei laskeutunut käytännössä lainkaan ennen synnytystä. Meni melkein kaksi viikkoa yliaikaiseksi, syntyi lopulta imukupin avustuksella. Synnytys kesti tosi kauan ja oli todella kivulias osittain varmasti juuri siitä syystä että se laskeutuminen alkoi vasta salissa. Lapsi painoi 4,4 kiloa syntyessään. Eli ei ne kaikki laskeudu ollenkaan ja silti mahtuvat syntymään.

Minullekin tämä jäi vähän epäselväksi toisessa raskaudessa, eikä terkkari ottanut asiaan mitään kantaa kun siitä kyselin.
Esikoinen nimittäin oli jo rv 36 niin alhaalla lantiossa että tuntui että pää tulee ulos hetkenä minä hyvänsä (syntyi 41+4 normaalisti alateitse)
Tämä toinen taas hengaili "ylhäällä" loppuun asti, pari päivää ennen synnytystä terkkari tunnusteli että pää tuntuu ihan selvästi ja oli jotenkin vinostikin vielä. Maha ei "laskeutunut" missään vaiheessa, ei edes silloin kun synnytys oli jo käynnissä! Vauva syntyi 41+2 ihan normaalisti alateitse, painoi vajaa 4kg, synnytyksen kesto oli kaikkineen n. 6 tuntia.

ei välttämättä ole mitään tekemistä tulevan synnytyksen kannalta sillä, missä vaiheessa vauva laskeutuu. mulla kaikki viisi laskeutunut vasta suunnilleen synnytyssalissa tai siinä vaiheessa, kun synnytys on oikeasti käynnistynyt. nytkini yliaikaa mennään, eikä vauva ollut vielä kiinnittynyt ollenkaan.

Ok, edellisen kanssa ei tarvinnut moista miettiä kun tuli sektiolla perätilan vuoksi.

Nyt rv 41+0. En nyt tiedä pitäisikö tässä jo varautua henkisesti toiseen sektioon.

Th puhuu että käynnistetään lääkkein jos ei muuten, sairaalan lääkäri taas puhui ettei oteta lääkkeillä riskiä että kohtu repeää.
Kai siihen lääkärin sanaan pitää uskoa? Toi th kumoaa toisinaan jopa omat puheensakin riippuen aiheesta.

laskeutui muka viikkoo ennen syntymää eli 40+2 . sitten ei kuitenkaan ollut laskeutunut kokonaa, eli ei ollut kiinnittynyt ollenkaan sinne lantioon :P synnytys kesti 32 h ja oli todella kivulias, pojalla olin sitten pää ihan poikittain vinossa , mutta sain sentään pusattua ulos. paino 3100 pit 51 ja pipo 36cm
kauhee kuhmu pojalle tuli oikeelle takaraivoon, on edelleenkin koholla vaikka ikää 1v7kk

ja mun käsittääkseni jos on leikattu niin voidaan silti käynnistää, mutta se aloitetaan tosi rauhallisesti ja pienillä annoksilla ettei supistuksista tule liian kovia liian nopeesti.

Sopii toivoa ettei tuohon jouduta menemään että harkitaan käynnistystä. Mut toisaalta mieluummin käynnistys kuin uusi sektio.

Viimeksi meinasin jo hajota kun piti valmistautua sektioon ja silti oli se pieni takaportti olemassa jos vauva kääntyisi ja homma menisikin perinteiseen malliin. Siis se psyykkinen tsemppaaminen kumpaankin tapaan on ihan kamalaa.
Alatiesynnytys kipuineen ja kestoineen tai hemmetin iso leikkaus ja siitä toipumiset.

Vaikkakin nyt tätä kirjoittaes on viimisen tunnin supistellut ihan mukavasti, alkaa tuntuakin joltain muulta kuin vatsan kiristymiseltä. Maybe there's hope after all :)

Yhteistyössä