Oi, saanko oi saanko HEHKUTTAA!

Heili Karjalasta

Aktiivinen jäsen
06.01.2006
10 581
0
36
Olen niin tyytyväinen;

Onnistuin tekemään pikkumurmelilleni luontaisesti gluteiinittomia, maidottomia, munattomia jne.. riisipiirakoita ja ne vieläpä on älyttömän hyviä! Ihanaa!

Pienestä asiasta suuri ilo koko perheelle ja pienelle murmeliinille, jolla herkut on ruokavalion takia hyvin vähissä..

Hyvä :) Varmasti rankkaa olla moniallerginen perhe. Meneekös se niin et usein lapsuusiän allergiat jotenkin helpottaa vanhempana?

Ootko koskaan tutkinut englannin tai ruotsinkielisiä reseptejä allergikoille?

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäreä äitikans:
No saat! Ei olis onnistunut multa noilla rajoitteilla!

Olen tehnyt pojalle myös samoilla ehdoilla pitsaa.. Siis pitsaa, joka on luontaisesti gluteiinittomaan pohjaan omakeksimällä taikinalla tehty ja jossa ei ole tippaakaan juustoa..ja silti se oli hyvää ja pysyi ihmeen hyvin kasassa! (ja oli vieläpä terveellistä ilman sitä juuston tuomaa suolaa ja rasvaa) :D Sekin oli aika ihana juttu, että onnistui!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Hyvä :) Varmasti rankkaa olla moniallerginen perhe. Meneekös se niin et usein lapsuusiän allergiat jotenkin helpottaa vanhempana?

Ootko koskaan tutkinut englannin tai ruotsinkielisiä reseptejä allergikoille?

Voi kuule, tietäisitpä miten uuvuttavaa se on, varsinkin kun lapset itkee ja herää monta kertaa yössä.. Tuo keskimmäinen nyt voi nukkua niin, että herää vain kerran, mutta pieni herää 1-2h välein normaalisti.. Joskus jopa 3h nukkunut. En ole paljon jaksanut perehtyä etsimään ulkomaalaisilta sivuilta ruokaohjeita ja niiden kääntäminen tässä "mielentilassa" kun on näinkin väsyksissä tuntuu mahdottomuudelta minun kielipäälläni.. Googlella yritän suomeksi etsiä oheita ja sit on muutamia sivustoja joilta etsiskelen ja muokkaan sopiviksi..

Ohhoh,on niissä varmaan ollut tekeminen..siis sekä itse piirakoissa että sit vielä noiden allergoiden miettiminen.
Ite en oo ikinä tehny karjalan piirakoita,tekis mieli kokeilla mut luulen että ne on suuritöisiä.

Riisipiirakoihin ei käytetäkään munaa. Gluteenitonta jauhoa ja riisi- soija- tai kauramaitoon tehty riisipuuro. En näe tässä mitään vaikeaa.

Miten muuten riisimaitoon onnistuu riisipuuro? Ainakin mitä olen lueskellut, niin se ei kai ala sakkautumaan vaan menee oudon vetiseksi... (siinä oli joku selvitys siitäkin, että miksi..)..

Meillä ollaan kaurallekin allergisia muuten. =) Ja mie en koe kauheen helpoksi tuota hommaa, nuo jauhoseokset eivät ole kovin helppoja käsitellä, eivät käyttäydy kuten normaali vehnä-ja ruisjauhot.. Ehkä sinulla on kokemusta..? Minulla ei vielä kamalasti ole..

Alkuperäinen kirjoittaja Mrs Murmeli:
Ohhoh,on niissä varmaan ollut tekeminen..siis sekä itse piirakoissa että sit vielä noiden allergoiden miettiminen.
Ite en oo ikinä tehny karjalan piirakoita,tekis mieli kokeilla mut luulen että ne on suuritöisiä.

Ei itseasiassa niin kovin suuritöisiä loppupelissä ole siihen nautintoon nähden, kun tietää että pikkunenkin saa piirakoita tai jotain "herkkua".. Meillä alkaa tökkiä perunaleipä ja sen jatkuva tekeminen..

Teen noin joka toinen päivä leipää lapselleni.

Jos tekee sitä puuroa edellisenä päivänä jo ja reippaasti (iltapuuroksi tms) niin ei ne mahdottomia ole tehdä sitten ne piirakat. Mie tosin en osaa suunnitella asioita vaan toimin ja teen..niin piti puurotkin keitellä..

Alkuperäinen kirjoittaja Heili Karjalasta:

Jos tekee sitä puuroa edellisenä päivänä jo ja reippaasti (iltapuuroksi tms) niin ei ne mahdottomia ole tehdä sitten ne piirakat. Mie tosin en osaa suunnitella asioita vaan toimin ja teen..niin piti puurotkin keitellä..

No pitääpä joskus kokeilla:)

Riisipiirakoihin ei käytetäkään munaa. Gluteenitonta jauhoa ja riisi- soija- tai kauramaitoon tehty riisipuuro. En näe tässä mitään vaikeaa.

Miten muuten riisimaitoon onnistuu riisipuuro? Ainakin mitä olen lueskellut, niin se ei kai ala sakkautumaan vaan menee oudon vetiseksi... (siinä oli joku selvitys siitäkin, että miksi..)..

Meillä ollaan kaurallekin allergisia muuten. =) Ja mie en koe kauheen helpoksi tuota hommaa, nuo jauhoseokset eivät ole kovin helppoja käsitellä, eivät käyttäydy kuten normaali vehnä-ja ruisjauhot.. Ehkä sinulla on kokemusta..? Minulla ei vielä kamalasti ole..

En ole tehnyt riisimaitoon. Gluteeniton taikina on usein hyvin löysää, tarttuvaa ja vaikeasti käsiteltävää. Karjalan piirakoiden kuoritaikina varmasti repeilevää. Mutta vaikka se ulkonäkö ei niin täydellinen olisi, niin maku on tärkeämpi. Gluteenittoman pizzataikinan voi helposti painella piirakkavuokaan.

En ole tehnyt riisimaitoon. Gluteeniton taikina on usein hyvin löysää, tarttuvaa ja vaikeasti käsiteltävää. Karjalan piirakoiden kuoritaikina varmasti repeilevää. Mutta vaikka se ulkonäkö ei niin täydellinen olisi, niin maku on tärkeämpi. Gluteenittoman pizzataikinan voi helposti painella piirakkavuokaan.

Mie tein ihan normaalisti pellille sillon.. Ei se kyllä mitenkään haitannu tai silleen, siinä asiassa toimi ihan hyvin.

Joskus kokeilin riisimaitoa yhteen kastikkeeseen ja se ikäänkuin juoksettui. Samaa olen lukenut tosiaan puurojen keittämisestä.. Mut tiedäppä hänestä.
Jännityksellä odotan tuon pienimmän allergioiden selviämistä, näyttää että suppeammaksi vetää tuon ruokavalion mitä tällä keskimmäisellä..

Meillä muuten pitää jauhojenkin olla luontaisesti gluteiinittomia..hieman eri kun gluteiiniton..Käsittääkseni gluteiinittomissa voi olla vehnätärkkelystä tms?

Niin voi olla, en tiedä kun en ole kokeillut riisimaitoa kuin pulliin ja siinä toimi hyvin. Mutta yleensä teen ihan veteen. Totta, gluteenittomissa jauhoissa on vehnätärkkelystä, jossa pieni määrä gluteenia.

[quote="Heili Karjalasta"

[/quote]

Riisipuuro onnistuu ainakin uunissa riisimaitoon ihan kuten tavallinenkin ja hyvää tulee. Teen meidän moni-super-hyperallergiselle niin aina välillä. Laitan joukkoon myös pakastemustikoita, ovat ainut marja joka sopii. Antaa kivasti makua.