Oikea ja väärä valehtelu?... Voiko tästä vielä jatkaa..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pohtija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pohtija

Vieras
Mies jäi kiinni järkyttävästä valheesta. Naimisissa olemme olleet jo kymmenen vuotta ja luottamus tätä ihmistä kohtaan on ollut 100%. Muutama vuosi sitten hän joutui jäämään pois työelämästä ja samalla hän alkoi hoitamaan perheemme talousasiat jne. Minusta se oli täysin ok, enkä millään tavalla kokenut tilannetta ahdistavaksi. Kysyin aina mieheltä esim. Onko minkälainen rahatilanne jos käyn kampaajalla. Mies kertoi rahatilanteemme olevan ok. Laskut tulee maksettua, lainat pystytään hoitamaan ja lapsilla on kaikki tarvittava. Säästöjä ei ole ollut vuosiin, mutta ollaan pärjätty. Muutama kuukausi sitten alkoi pikkuhiljaa todellinen tilanne selviämään minulle.Mies onkin ottanut erilaisia luottoja yhteensä noin 10 000€ edestä tähän meidän perhe elämän pyöritykseen. En ole käsittänyt tällaista ollenkaan. Hän on ehtinyt kertomaan monta valhetta ja on jäänyt monesta myös jo kiinni. Perustelee minulle, että kun kaikki rahat on mennyt tähän perheeseen niin se valehtelukaan ei ole oikeastaan niin paha juttu. Minusta taas tuntuu että ihminen johon olen luottanut täysin on pettänyt minut totaalisesti. Tuntuu vaikealta ajatella elämää ihmisen kanssa johon ei voi yhtään luottaa. En olisi ikinä uskonut omasta miehestäni tätä ja sekin vain lisää pettymyksen tunnetta. Voiko tästä vielä selvitä?

Kannattaisi selvitä todella nopeasti, sillä nyt on melkoinen kiire miettiä velan takaisin maksaminen. Etenkin, jos teillä on yhteiset rahat ja mies on saanut huseerata taloutenne kanssa oman mielensä mukaisesti. Sinullakin on kasvamisen paikka, jos et aikaihminen ole osannut hoitaa omia raha-asioitasi ja antanut toisen ne päättää. Huh huh!

Mieti sitten sitä luottamushommaa, kun on aikaa.

Onneksi tuli ajoissa tietoosi ennenkuin mitään pahempaa ehti tapahtua. Muistui mieleen takavuosien perhesurma, jossa kukaan ei tiennyt, että perhe oli velkaantunut. Ilmeisesti ei edes puoliso. Perhe teki ulkomaanmatkoja ja tilaili postimyynnistä tavaraa. En muista enää tarkkaan.

Kyllä tuosta selviää.

Sun nyt tarttis kiireen vilkkaa selvittää mihin kaikkeen mies on nimesi pistänyt ilman sinun lupaa ja mitä kaikkea yhteistä omaisuutta on esim jo pistänyt kiinni. Ja ilmoitat velkojille, että kyse on valheellisuudesta, sinun nimeä ei ole ollut lupaa pistää yhtään mihinkään.

Ja teet taloudellisesti nyt täyden pesäeron. Jäädytät kaikki miehen luottokortit (katkot vaikka ja laitat pakkaseen ;)) ja yhdessä nyt alatte selvittää sotkua.

Teet miehelle selväksi että tämmöinen ei kuule käy.
Taisi tässä nyt räjähtää käsiin se miesten pakonomainen tarve "elättää" perhettä. (tästä meilläkin aina väännetään kättä). Lähteköön mies vaikka Helsinkiin siivoojaksi jos on niin kova tarve elättää perhe, vieläkö seisoisi sanojensa takana?

Jos ne on oikavippejä, nii nyt on kiire, ne paisuu moninkertaisesti muutamassa kuukaudessa....

Ja varaudu henkisesti siihen, että tässä ei vielä ollut koko totuus - ei vaikka kuinka väittäisi.

Oot siis nakannut koko ikävät talousmietteet miehen niskaan, mies ei ole jaksanut eikä ole kehdannut sulle tunnustaa kuinka huono on tilanne, ja että sun pitäis itse asiassa mennä töihin.

Senkin narsisti.

Kylmä ratkasu, mutta jätä miehes selviimään noista sotkuista itekseen ja tosiaan, selvitä, että ei ole ottanu niitä vippejä sun nimiin. Törkeetä meininkiä mieheltäs. Mä en kattelis tollasta touhua hetkeekään ja selvittäisin, että ei olis mun nimiin ottanu ja jos ei olis, niin jättäisin miehen selviimään yksinään tosta. Aikuinen ihminen on ite vastuussa itestään ja omista teoistaan.

Tuo, että jättää miehen selviämään itsekseen, ei välttämättä ole hyvä idea. Nimittäin jos pariskunta on naimisissa ja tulee ero, ne miehen tekemät velat otetaan osituksessa huomioon. Mun hyvällä ystävällä kävi niin, että kun eron jälkeisestä ositusta alettiin vääntämään, selvisi, että miehellä on velkoja, joista ystäväni ei tiennyt. Ja kun kaikki ynnättiin yhteen, joutui ystäväni loppujen lopuksi maksamaan miehelleen tasinkoa. Reilua, eikö...

Yhteistyössä