Oikeesti menee hermot ton 8 vuotiaan kanssa, ei uskalla vartiksi jäädä edes yksin kotiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja helv* hermot menee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
ja meillä ekaluokkalainen inkuttaa, että haluaa huolehtia itse itsensä kouluun ja sieltä kotiin, eikä mene aappaan eikä iippaan :/ enkä minä uskaltaisi vielä päästää, koska koulumatka on suht vilkasliikenteinen. Vaan pakko kai se on antaa periksi...Ongelmia voi siis olla molempiin suuntiin!

aappa? iippa?

Kyllä ne lapset osaa liikennettä katsoa siinä missä aikuisetkin.

Inkuttaa ettei mene aappaan tai iippaan :laugh: Ymmärsin joo pointin, mutta hillittömän hauska lause...

Ja se taisi olla tissihirmu, vielä eppuluokallakin piti tisutella monta kertaa päivässä. Etupyllyn osaa jo pyyhkiä mutta takapyllyä ei. Kumpsut osaa laittaa jalkaan mutta nauhapopot vielä kinnaa vähän. Illalla äiti ottaa sidukan ja huokaisee kun NicoMaijukki jo paapii sänkylöisessään.

Taidat olla tuon asian kanssa niin jaksamisesi rajoilla, että saat tuosta edes pienen yrityspisteen hänelle. Kerro koulupäivän jälkeen, että oli hyvä, kun hän noin hienosti jäi liian aikaisin koululle, vaikkei hän vielä kotiin uskaltanutkaan jäädä.

Miltei päivittäin olen yrittänyt viedä roskapussia tms, aina parkuen tullut perässä. Välillä pitänyt taukoja ja sitten yritetty taas uudestaan. Täältä joskus saanut neuvoja, että aloittaa pienestä, mutta miten aloittaa kun lapsi ei sitä hetkeä edes halunnut olla yksinään.

Nyt ONNEKSI osaa jo sen roskapussin viemisen ajan olla. Kavereiden kanssa käynyt "tupakalla" pihalla ja sen ajan on ollut yksinään, kuitenkin max 5min.

Jossain vaiheessa alkaa turhautumaan ja ajattelee, ettei tuo lapsi uskalla olla varmaan 15 vuotiaanakaan. Kovin paljon muutosta ei koko hänen 8v elinaikanaan ole tapahtunut, on ollut aina tuollainen. Ei uskalla tehdä mitään, ei hakea sitä paperia kahvilasta, ei mennä pihalla kauemmas leikkimään. Auta armias jos joku vieras yrittää puhutella.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Televisiosta lapsenvahti? Kimmo Kuu? Kyllä 8-vuotiaan pitäisi jo itsekseen osata lähteä ja kello tuntea ilman iippaa jaa aappaa ja kimmokuutakin.

ja tein tämän aloituksen koska en tiennyt tuota? Sitähän tässä just yritän kokoajan hokea. Mun mielestä lapsen tulisi jo kouluikään mennessä osata olla yksin hetki kotona, niin osaa kuopuksenikin olla, vaikka on vasta 5v

olen ap sun kans samoilla linjoilla, että ei ole täysin normaalia :/ Paljon tokaluokkalaisia tunnen omat, ja lasten kaverit, ja ei ole kyllä kenelläkään tuollaisia ongelmia. Jotenkin otat vaan nyt järeät keinot käyttöön että asioiden on muututtava. Auttaskohan lahjominen? että lupaat jotain kivaa kun tietyt ajat ja kulkemiset onnistuu

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja milja:
ja meillä ekaluokkalainen inkuttaa, että haluaa huolehtia itse itsensä kouluun ja sieltä kotiin, eikä mene aappaan eikä iippaan :/ enkä minä uskaltaisi vielä päästää, koska koulumatka on suht vilkasliikenteinen. Vaan pakko kai se on antaa periksi...Ongelmia voi siis olla molempiin suuntiin!

aappa? iippa?

Kyllä ne lapset osaa liikennettä katsoa siinä missä aikuisetkin.

Inkuttaa ettei mene aappaan tai iippaan :laugh: Ymmärsin joo pointin, mutta hillittömän hauska lause...

Ja se taisi olla tissihirmu, vielä eppuluokallakin piti tisutella monta kertaa päivässä. Etupyllyn osaa jo pyyhkiä mutta takapyllyä ei. Kumpsut osaa laittaa jalkaan mutta nauhapopot vielä kinnaa vähän. Illalla äiti ottaa sidukan ja huokaisee kun NicoMaijukki jo paapii sänkylöisessään.

mitens esikko ja neiti kakkonen?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Televisiosta lapsenvahti? Kimmo Kuu? Kyllä 8-vuotiaan pitäisi jo itsekseen osata lähteä ja kello tuntea ilman iippaa jaa aappaa ja kimmokuutakin.

ja tein tämän aloituksen koska en tiennyt tuota? Sitähän tässä just yritän kokoajan hokea. Mun mielestä lapsen tulisi jo kouluikään mennessä osata olla yksin hetki kotona, niin osaa kuopuksenikin olla, vaikka on vasta 5v

Laitat siihen televisioon lapsilukon, jottei saa aamulla sitä auki tai menee ainakin se vartti kun askartelee sen parissa.

Lapsi kokee pelkonsa hyvin todellisina ja vahvoina, vaikka ne aikuisista tuntuisivat pieniltä, typeriltä tai keksityiltä. On hyvin traumaattista pakottaa pelkäävä lapsi olemaan esimerkiksi yksin, jos lasta se todella pelottaa. Väkisin pelkonsa kohtaava joutuu kokemaan suoranaista kauhua ja se on hyvin vahigollista. Eri asia on, jos lapsi voi opetella kohtaamaan pelkonsa esim. kehujen ja kannustamisen kautta, mutta "väkivalloin" pelkonsa kohtaava muistaa sen varmasti lopun ikäänsä ja ne pelot voivat varjostaa elämää pitkään. Silloin on turha vedota vain järkeen tai lapsen ikään. Pelot eivät useinkaan ole järjellä selitettävissä, eikä lapsi osaa tai kehtaa niistä välttämättä edes kertoa.

Juttele terveydenhoitajan kanssa asiasta tai varaa aika perheneuvolaan.

Olisin jo perheneuvolan lapsipsykologin vastaanotolla jos oma lapseni olisi 8 v (tai jopa 10 v kuten yhdellä vastaajista) eikä uskalla olla yhtään yksin.
Kannattaisi harjoitella yksinoloa jo pienestä asti, esimerkiksi 4-5 v lapsen kanssa voi jättää kotiin kun vie pikaisesti roskat (1 minuutti). Asiasta tulee luonnollinen eikä pelottava peikko.

Älä ihmeessä pakota lastasi. Lapset ovat yksilöitä. Älä vertaa muihin äläkä halveksi lapsesi heikkouksia! Surullisena panen merkille kovuutesi lastasi kohtaan. Hae apua ja ammatti-ihmisten neuvoja. ÄLÄ PAKOTA PANIIKISSA OLEVAA LASTA! Rakkaudella saat ihmeitä aikaan ja ennen kuin huomaatkaan lapsesi saattaa olla yllättävän rohkea:)

Minä olin tuollainen,vasta 12v uskalsin olla kotona yksin,mutta en mielellään silloinkaan.Pahin syyllinen kyllä oli äitini joka aina peloitteli asioilla,väitti meidän asioilla käydessään,että silla aikaa asunnossa oli käynyt joku.Kerran muutimme asuntoon(muuton ajan olin mummolla hoidossa),niin äitin soitti,että asuntoon oli tapettu joku,siivouskomerossa oli verta ja ihonriekaleita ja seinässä luodin reikä.Olin 12v ja kyllä pelotti aamulla lähteä kouluun ja olla sitä ennen 2h siellä yksin.

Toiset on herkempiä ja pelkäävät enemmän. Uskon, että menee kyllä ohi vaikka kärsivällisyyttä vaatiikin. Ei ehkä auta asiaa jos kovin painostaa ja moittii, lapsi voi oppia häpeämään tunteitaan. Olen myös asteittaisen rohkaisun ja turvallisen harjoittelun kannalla. Harmittaahan se varmaan mutta yritä purkaa harmitus muualle kuin lapseen. Ja ehkä juuri näin olet tehnytkin. Voimia!

Alkuperäinen kirjoittaja hyväksy tilanne;30050445:
Toiset on herkempiä ja pelkäävät enemmän. Uskon, että menee kyllä ohi vaikka kärsivällisyyttä vaatiikin. Ei ehkä auta asiaa jos kovin painostaa ja moittii, lapsi voi oppia häpeämään tunteitaan. Olen myös asteittaisen rohkaisun ja turvallisen harjoittelun kannalla. Harmittaahan se varmaan mutta yritä purkaa harmitus muualle kuin lapseen. Ja ehkä juuri näin olet tehnytkin. Voimia!

Meinaatko että tää neljän vuoden takainen tilanne olis edelleen aktuelli, varsinkin keskellä kesälomaa?

Täytyy kommentoida että itse olin samanlainen, pelkäsin. Se oli aivan kamalaa ja ylitse pääsemätöntä enkä osannut oikein selittääkkään mitä pelkäsin.
Äiti pyysi naapurin rouvaa aamusin kanssani jos menin 9-10.
Koulusta kun pääsin klo 12-14, menin kotiin vasta klo 17 kun joku oli kotona. Se oli todella rankkaa. :(
Jossain vaiheessa kuitenkin pahin hellitti, mutta olisinkohan ollut silloin jo jotain 10 tai 11v.
Eikä siihen oikein ollut apuja..

kamala parkuminen kun ehdotinkin asiaa, minä joudun huomenna lähtemään varttia aiemmin töihin, mitä hän kouluun. Kokoajan parkuu vaan eikä suostu edes harjoittelemaan yksin kotonaoloa, saati pihallaoloa. Kohta 9v ja ei suostu edes harjoittelemaan, kouluun kyllä uskaltaa itse kävellä (sekin kamalan parkumisen takana että suostui edes harjoittelemaan)

Puhelin ja omat avaimet sille olen hommannut, mutta eipä auta mitään, tuossa se nytkin parkuu asian takia ja käskee mun mennä myöhässä, 2 vuotta olen myöhässä mennyt sen takia, ENÄÄ EN MENE KERTAAKAAN!!!!!

Mitä mä oikein teen tuon kanssa?? Koulun pihalla ja koulussa uskaltaa odottaa kun välituntisinkin joutuu siellä yksin olemaan, kotipihalla ei...................................

On ihan epäkelpo lapseksi ja aivan liian rasittava. Kyllä tuon ikäisen pitää jo osata olla yksin!!! Antaisin pois tuollaisen ja hommaisin uuden.

...Siis. Täälläkö kukaan ei oikeasti ole sitä mieltä, että 8v. lapsi ei ole joko a. Pahasti häiriintynyt jos äiti ei saa viedä roskapussia ilman parkua, tai b. Oppinut oikein näppärän konstin terrorisoida koko perheen päivärytmiä?

Jos ei kahden vuoden harjoittelun aikana ole tullut yhtä ainoaa pelon syytä esille, eikä tilanne etene parempaan suuntaan, ei muuta kuin lääkäriin kiireesti.

Lapsi pompottaa äitiään kuus-nolla, eihän siitä ole epäilystäkään. Toki lapsen huolet on otettava vakavasti, ja järjestettävö hänelle hoitaja ettei tarvitse olla yksin, mutta hoitajan kanssa pitää olla niin ikävää, että lapsi haluaa sittenkin olla yksin. Ja äidin on lopetettava tuo hölmöily, että antaa periksi joka asiassa.

Vanha ketju mutta silti varmasti nykyäänkin koskee useaa perhettä.
Sanonpa vaan että lapsen vallankäyttöä. Toki kyse voi olla myös arasta ja pelokkaasti lapsesta joka ei ole vielä valmis suoriutumaan näistä asioista mutta tuo vartista vääntäminen viittaa vähän siihen että kaksi on tottunut saamaan mitä haluaa muissakin asioissa.

Kannattaa selvittää mikä lasta pelottaa ja käsitellä sitä. Ei missään nimessä vähätellä pelkoa tai muutakaan tunnetta, ne ovat todellisia hänelle vaikka aikuisesta pikkujuttuja olisivatkin.

Yhteistyössä