Oikeus olla sairaan lapsen kanssa kotona

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tietämätön"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tietämätön"

Vieras
Kuka tietää saako 2,5 vuotiaan lapsen kanssa olla kotona hänen sairastaessaan pidempään kuin 4 päivää? Sairaus on äkillinen, mutta pitkäkestoinen ja lääkäriltä on todistus viikon mittaiseen poissaoloon, mutta nyt vasta luin että saisi olla vain 4 päivää. Kuka kipeää, kuumeista lasta sitten hoitaa?

[QUOTE="Tietämätön";29640210]Kuka tietää saako 2,5 vuotiaan lapsen kanssa olla kotona hänen sairastaessaan pidempään kuin 4 päivää? Sairaus on äkillinen, mutta pitkäkestoinen ja lääkäriltä on todistus viikon mittaiseen poissaoloon, mutta nyt vasta luin että saisi olla vain 4 päivää. Kuka kipeää, kuumeista lasta sitten hoitaa?[/QUOTE]

Toinen vanhempi?

Toinen vanhempi on työmatkalla, joten ei tällä hetkellä onnistu! Mutta onko tuota palkatonta vapaata työnantajan pakko antaa? Meillä tilanne se, että jos minä en ole lapsen kanssa kotona niin sitten hän on osastolla hoidettavana, koska niin heikossa kunnossa on.

Riippuu varmaan työnantajasta, mutta kyllä meillä ainakin saa olla tilapäisellä hoitovapaalla kun lapsi on sairaana ja on lääkärintodistus. Mun mielestä on lapsen oikeus sairastaa rauhassa oman vanhemman hoidettavana.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Toinen vanhempi?

Ainakin omalla alallani on niin, että 3 pvää voi olla poissa palkallisesti, ja sekin juuri "järjestelyjä" varten. Myöskään käsittääkseni saman sairauden takia ei voi olla molemmat vanhemmat sitäkään kolmea päivää palkallisesti pois. Tokihan, jos työnantajat ei tilannetta tiedä, niin sitten kait ok, tai jos jommankumman vanhemman työnantaja on niin "kiva ja reilu", että haluaa maksaa myös noilta päiviltä, niin kiva sitten.

Jos on sairaslomatodistus niin saa olla sen poissa vaikka olisi palkatonta. Itse riitautin irtisanomiseni jossa oli yhtenä syynä "luvaton" poissaolo palkattomalla sairaslomalla. Liiton lakimies torppasi syytteen heti alkuunsa. Voitin jutun.

• Tykkää
Reactions: Happygirl-91
Ei tarvitse maksaa!!! Nyt ei ole kyse siis rahasta vaan siitä että saanko olla kotona, olen vaikka koko viikon ilman palkkaa! Kyse on siitä että meillä on lapsella lääkitys, josta huolehdin minä. Ja jos en minä siitä huolehdi niin sitten siitä pitää huolehtia terveydenhuollon ammattilaisen eli hän joutuu sairaalaan. Eli en ymmärrä mitä tällä "järjestelyllä" tarkoitetaan kun se olen joko minä tai sairaala. Eli kukaan mummi, kummi tmv. ei käy hoitajaksi! Eli joudunko viemään lapseni sairaalahoitoon siksi etten saa olla poissa töistä yli kolmea päivää?? Tietääkö kukaan yksiselitteistä vastausta? Ja tuo liittoon soittaminen varmasti hyvä idea, kiitos siitä!

[QUOTE="Tietämätön";29640279]Ei tarvitse maksaa!!! Nyt ei ole kyse siis rahasta vaan siitä että saanko olla kotona, olen vaikka koko viikon ilman palkkaa! Kyse on siitä että meillä on lapsella lääkitys, josta huolehdin minä. Ja jos en minä siitä huolehdi niin sitten siitä pitää huolehtia terveydenhuollon ammattilaisen eli hän joutuu sairaalaan. Eli en ymmärrä mitä tällä "järjestelyllä" tarkoitetaan kun se olen joko minä tai sairaala. Eli kukaan mummi, kummi tmv. ei käy hoitajaksi! Eli joudunko viemään lapseni sairaalahoitoon siksi etten saa olla poissa töistä yli kolmea päivää?? Tietääkö kukaan yksiselitteistä vastausta? Ja tuo liittoon soittaminen varmasti hyvä idea, kiitos siitä![/QUOTE]

Saat olla palkatta hoitamassa sairasta lastasi! Voimia<3

Sairauslomatodistuksella saat olla pois, ekat 3 päivää on yleensä palkallista. Varmista vielä liitosta, mutta käsittääkseni saat olla palkatta pois jos lääkäri on todistuksen kirjoittanut.

Jauhopekalo: eli saan olla lapsen kanssa kotona kunhan minulla on lääkärin todistus asiasta? Hyvä jos on näin koska en todellakaan halua lastani osastolle yksinään pelkäämään ja toisaalta myös sairaalassa toivovat, että näin pienen kanssa sielläkin olisi äiti tai isä paikalla jatkuvasti mikäli suinkin mahdollista.

Ok kiitos "kyllä vain" ja Lissu! Tämä helpotti, kun muutenkin tällä hetkellä ihan riittävästi huolta ilman tällaista ylimääräistä pohdintaa, että saanko vai enkö saa hoitaa omaa lastani :(

Jos on sairaslomatodistus niin saa olla sen poissa vaikka olisi palkatonta. Itse riitautin irtisanomiseni jossa oli yhtenä syynä "luvaton" poissaolo palkattomalla sairaslomalla. Liiton lakimies torppasi syytteen heti alkuunsa. Voitin jutun.

Oma sairaus ja työkyvyttömyys on eri asia, kuin tilapäinen hoitovapaa. Tilapäiselle hoitovapaalle on oikeus jäädä enintään neljäksi työpäiväksi ja noin lähtökohtaisesti poissaolo on palkatonta. On vain oikeus olla luvallisesti se 4 päivää poissa. Lähes kaikkien TES:en mukaan toki tästä on ainakin 3 päivää palkallista, mutta työsopimuslain mukaan mentäessä se olisi ensimmäisestä päivästä lähtien palkatonta.

Jos työntekijä itse taas on työkyvytön, niin pois saa aina olla luvallisesti, vaikka ihan kaikissa tapauksissa työnantajalla ei ole palkanmaksuvelvollisuutta. Mitään enimmäiskestoa ei ole määritelty, toisin kuin tilapäiselle hoitovapaalle.

Ei aloittajan tätä kuitenkaan kannata surra, sillä yleensä työnantajissa on sen verran inhimillisyyttä, että tuollaisissa tilanteissa joustetaan. Poissaolo saattaisi myös mennä pakottava perhesyy-kategoriaan. Eikä yhden päivän ylimääräinen ilmoitettu ja perusteltu poissaolo missään tapauksessa kuitenkaan laillinen irtisanomisperuste ole, vaikka tulkittaisiinkin loppujen lopuksi luvattomaksi.

Yhteistyössä