Öiset kauhukohtaukset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äitituuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Äitituuli

Jäsen
28.01.2013
35
0
6
Onko kellään antaa vertaisneuvoja: 5-vuotiaan tytön öiset kauhukohtaukset senkun jatkuu. Olen nettilääkärit jo kolunnut läpi ja sanovat ettei pitäisi herättää. Ihan mahdoton ajatus, toinen on todella hädässä, huutaa kuin sumusireeni (naapuri tuli kahden talon päästä kysymään mikä hätänä) ja herättää muut sisarukset. Sitten hän on vielä matkalla johonkin, minnehän menisi jos päästettäisiin...
Vinkkejä kellään? Herättääkö vaiko ei? Eilen yritin herättää juuri ennen kohtausta (ne tulevat 1 h nukahtamisen jälkeen), mutta siitä seurasi vain kahta kamalampi kohtaus. Kohta alkaa pelottaa olla ainoana aikuisena talossa miehen työmatkojen ajan.
Nimim. aina klo 22

Käsittääkseni tuo on ohimenevä vaihe. Liittyy siihen, että kroppa on halvaantumistilassa vaikka aivot jo heräävät. Ymmärtääkseni asialle ei voi tehdä mitään. Ne menevät itsellään ohi.
Ymmärrän hätäsi, mutta nyt on vaan odoteltava.

Meillä pojalla samaa ihan pienestä pitäen. nyt tilanne rauhoittunut ja kohtauksia tulee tosi harvoin. viimeksi tosin laivalla kun oltiin ja oltiin sellaisessa isossa hytissä jossa ovi välissä, lähti yöllä kuljeksimaan ja laivan henkilökunta toi takasin.

itse koin aina kohtauksen tultua parhaaksi sen herättämisen! mikäli en herättänyt kohtaus jatkui ja jatkui. aina hetkeä myöhemmin uusi reissu pitkin kämppää. siitä tiesin että onko oikeasti herännyt, kun sanoin öitä ja mikäli hän vastasi siihen samoin (öitä) hän oli hereillä. mikäli soperteli kaikkea muuta, herättelin lisää.

en siis sano, että näin pitää toimia, vain sen miten itse toimin!

Lapsella ei onnistu univaiheesta toiseen siirtyminen ilman ongelmaa. Herättele jo aiemmin noin suurin piirtein kokonaan hereille silitellen ja turvaa tuoden. Tai lapsi aiemmin nukkumaan. Mikä kenelläkin auttaa. Kyllä ne ohi menee.

Jos sinua pelottaa, se varmasti tarttuu lapseenkin. Varmista että paikka jossa herätät on turvallinen ja pidä sylissä, halaa ja silitä samalla kun herättelet. Älä panikoidu, tuo on hyvin tavallista lapsille ja menee itsestään ohi.

Yhteistyössä