oisko kellään mitään ajatusta mikä voisi aiheutta taaperolle (2,5-v)

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mietityttää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mietityttää

Vieras
seuraavia juttuja toistuvasti esiintyen erikseen tai yhdessä

- valittaa mahaa kipeäksi
- kakalla istuu kymmenisenkin minuuttia ja sitten sitä tulee kuin miehellä ikää. Ensin sellainen "kova" kakka, sitten normi ja loput ulosteesta on sellaista löysää. Ja haisee pahalle.
- kuumeilua 37.2 - 38.5 välillä (n.1-2 päivää kerrallaan)
- toisinaan mukana nuha, joskus ei

Syö tooosi monipuolisesti, juo riittävästi, ulkoilee (eli liikkumista on) ja unetkin yöllä 9 t ja päivällä 2-4 tuntia.

Mietin vain kuin näitä kertoja on vuodessa useampia ja mitään muuta selittävää ei ole kuin hampaiden tullessa se "hammasripuli ja -kuume".

Voisiko olla jokin suolistotulehdus tms.? Katsooko kieroon neuvolassa ja vastaavat vain,että influenssia ja hampaiden tuloon liittyvää.
 
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ummetusta? Liittyykö tämä nuha ja kuumeilu siis tuohon kakkaamiseen?

kumeen yhteydessä voi olla nuhaa, mutta yleensä masu kipee.

Ihmettelen miten voi olla ummetusta, kun syö melkein ruokaympyrämäisesti eli kasviksia ja tummaa leipää etc. ruokavaliossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ummetusta? Liittyykö tämä nuha ja kuumeilu siis tuohon kakkaamiseen?

kumeen yhteydessä voi olla nuhaa, mutta yleensä masu kipee.

Ihmettelen miten voi olla ummetusta, kun syö melkein ruokaympyrämäisesti eli kasviksia ja tummaa leipää etc. ruokavaliossa.

Juoko riittävästi? Jotkut ruoka-aineet (esim. banaani) myös kovettavat vatsaa.
 
Mulla itsellä on herkkä maha. Valitettavasti tälläkin hetkellä mahakatarrilääkkeet menossa...

Mutta mulla on lapsesta asti ollu tuota samanlaista, et mahaan sattuu ja kakalle kun menee, alku on ok, mut loput löysää. Oisko vaan herkkää mahaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
saako hän paljon maitoa/maitotuotteita?

ollaan vasta puolen vuoden ajan ihan minimaalisissa määrissä annettu tuotteita, jossa on maitoproteiinia (esim. leikkeleitä tms., ei täysmaitotuotteita). Normisti maitona Almiron-maito ja riisi"maito"- ja kaura"maito"tuotteet.

Mä en vaan ymmärrä, että jos olis allergiaa, niin miten tää kuumeilu liittyy siihen...
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mulla itsellä on herkkä maha. Valitettavasti tälläkin hetkellä mahakatarrilääkkeet menossa...

Mutta mulla on lapsesta asti ollu tuota samanlaista, et mahaan sattuu ja kakalle kun menee, alku on ok, mut loput löysää. Oisko vaan herkkää mahaa?

osaatko sanoa, pitäiskö mun mennä tästä lekuriin ton pienen kanssa, onko ton ikäiselle jotain apua saatavissa esim lääkityksen muodossa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja jaa:
Ummetusta? Liittyykö tämä nuha ja kuumeilu siis tuohon kakkaamiseen?

kumeen yhteydessä voi olla nuhaa, mutta yleensä masu kipee.

Ihmettelen miten voi olla ummetusta, kun syö melkein ruokaympyrämäisesti eli kasviksia ja tummaa leipää etc. ruokavaliossa.

Ei se välttämättä vaikuta, miten syö. Lapsilla voi olla ns. laiska suoli tai muuten rakenteellista taipumusta ummetukseen. Siltähän tuo vaikuttaa. En kyllä tiedä voiko kuumeilu liittyä ummetukseen, mutta kannattanee kysyä neuvolassa.
 
Lisään vielä, et vie kunnon lääkärille. Voihan lapsellakin olla mahanlimakalvojen/ruokatorven tulehdusta (varsinkin refluksilapsilla) ja ne aiheuttaa noita molempia. Voivat aiheuttaa myös yskää ja aivastelua sekä nenän tukkoisuutta + kurkkukipua. Ei yleensä mene ohi ilman lääkettä, jos ei ole ihan pikkuvauva kysessä ja mahanportin sulkijalihaksen kehittymättömyys (ja teillä näin ei ole).
 
Onko allergiajuttuja tutkittu? En ole mikään asiantuntija, mutta tiedän että esim. keliakia voi oireilla aika monella tapaa. Nuha voi olla ihan erillistä noista vatsanvaivoista.
 
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Lisään vielä, et vie kunnon lääkärille. Voihan lapsellakin olla mahanlimakalvojen/ruokatorven tulehdusta (varsinkin refluksilapsilla) ja ne aiheuttaa noita molempia. Voivat aiheuttaa myös yskää ja aivastelua sekä nenän tukkoisuutta + kurkkukipua. Ei yleensä mene ohi ilman lääkettä, jos ei ole ihan pikkuvauva kysessä ja mahanportin sulkijalihaksen kehittymättömyys (ja teillä näin ei ole).

+ mun miehellä nousi mahakatarrista myös kuume.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mulla itsellä on herkkä maha. Valitettavasti tälläkin hetkellä mahakatarrilääkkeet menossa...

Mutta mulla on lapsesta asti ollu tuota samanlaista, et mahaan sattuu ja kakalle kun menee, alku on ok, mut loput löysää. Oisko vaan herkkää mahaa?

osaatko sanoa, pitäiskö mun mennä tästä lekuriin ton pienen kanssa, onko ton ikäiselle jotain apua saatavissa esim lääkityksen muodossa.

Riippuu tietty siitä, mistä johtuu, mutta kyllähän useimpia asioita voidaan hoitaa. Mua ei lapsena viety lääkäriin, olin opiskelija, kun ekan kerran todettiin mahakatarri.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja hei:
Mulla itsellä on herkkä maha. Valitettavasti tälläkin hetkellä mahakatarrilääkkeet menossa...

Mutta mulla on lapsesta asti ollu tuota samanlaista, et mahaan sattuu ja kakalle kun menee, alku on ok, mut loput löysää. Oisko vaan herkkää mahaa?

osaatko sanoa, pitäiskö mun mennä tästä lekuriin ton pienen kanssa, onko ton ikäiselle jotain apua saatavissa esim lääkityksen muodossa.

Lääkitystä parempi ois varmaan joku pehmeämpi vaihtoehto... Ulostetta pehmnetävät tuotteet tms. Maitoallergia saattaa tosiaan olla syyllinen, siihenhän voi hyvinkin liittyä kuumeilu. Jos tuota esiintyy vain muutamia kertoja vuodessa, ei varmaan ole syytä huoleen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja BKM:
saako hän paljon maitoa/maitotuotteita?

ollaan vasta puolen vuoden ajan ihan minimaalisissa määrissä annettu tuotteita, jossa on maitoproteiinia (esim. leikkeleitä tms., ei täysmaitotuotteita). Normisti maitona Almiron-maito ja riisi"maito"- ja kaura"maito"tuotteet.

Mä en vaan ymmärrä, että jos olis allergiaa, niin miten tää kuumeilu liittyy siihen...

Tää on ihan hakuammuntaa näin nettikirjoittelun perusteella ja kun en ole (etkä vissiin säkään ole ;) ) lääkäri, mutta yks vaihtoehto on, että kaikki tosiaan osuu yhteen ja sun lapsella on jotakin refluksin sorttista vaivaa tai muuta häikkää siellä limakalvoissa. Tuo taas voi johtua joko rakenteellisesta viasta tai esim. allergiasta.

Joten oikeasti olen sitä mieltä, et vie lapsi lääkäriin (ja nimenomaan gastroenterologille). :)
 
Meil oli aikoinaan tytön kans samanlaisia ongelmia. Lääkäri sanoi, että on hyvin yleistä juuri tuon ikäisellä. Vie vaan lääkäriin, niin kävimme mekin. Tai soita ainakin. Meitä neuvottiin kokeilemaan ensin pehmeitä konsteja, Levolacia taidettiin antaa. Jos ei auta, niin pahimmillaan saa peräruiskeen. Meillä tyttö saattoi pantata viikonkin ja sitten istui itku silmässä potalla saamatta mitään aikaan. Iän myötä helpotti, aika nopeaankin.
 

Yhteistyössä