Oisko mitään järkeä? (sijoitusasunnon ostamisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kohmeinen porkkana
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kohmeinen porkkana

Vieras
Mies matalapalkkaduunissa (opiskelee samalla) ja minä opiskelija, jäämässä äitiyslomalle. Mies saamassa perintöä 25 000 euroa. Mietittiin, mitä tuolla rahalla tehtäisiin. Nyt tuli mieleen, että jos ostettaisiin yksiö tästä kaupungilta (maksavat täällä 35 000-50 000e) ja otettaisiin sinne vuokralainen. Miehen tulot siit 1600e/kk käteen, mahtaisiko laina irrota esim. 15 000e kun takaajatkin löytyisi ja tosiaan suurimman osan kämpästä saatais maksettua hetipois? Kun sellaista kämppää, johon itse muutettais ei vielä voida ostaa. (Täällä kolmiot sellaisella etäisyydellä keskustasta, ettei tarvita autoa maksavat 70 000 eteenpäin, ja tuollaista lainaa ei varmaan saada eikä uskalleta ottaakaan vielä kun en itse ole töissä.)

Miten tuollaisen sijoitusasunnon tuotto, eli vuokratulot vaikuttavat esim. äitiyspäivärahaan, opintotukeen yms.?

Voi antaa myös muita vinkkejä siitä, mitä tuolla rahalla kannattaisi tehdä. Meillä ei siis ole omaisuutta, vuokralla asutaan, ei autoa, ei muita lainoja kuin opintolainaa 6500 euroa.

Ostaisin oman tietenkin, kun noin pienellä lainalla selviäisitte.

Me ollaan vähän samassa tilanteessa. Perintöä on vähän enemmän, mutta niin on asuntojen hinnatkin. Ainakin 100 000-150 000 tarvittais lainaa mutta ehkä me silti omaan lähdetään kun asumiskustannukset nyt ovat kohonneet jo aika korkeiksi.

itse olen sitä mieltä että ehkä mieluummin laittaisin sen jollenkin erityiselle säästötilille. ethän tiedä milloin tilanteet teillä muuttuvat ja pystyisitte ostamaan sen oman asunnon. jos nyt ostatte yksiön jonka laitatte vuokralle, en muista miten siinä oli sit sen myyntivoiton verotuksen kanssa (jos itse asuu omassa osakkeessa, pitää asua 2v ettei tarvi maksaa myyntivoitosta veroa), eli kannattaa selvittää. ja sit jos ajattelette sitä, että kun oma asunto löytyy niin myisitte sen yksiön, niin ottakaa huomioon että yleensä irtisanomisaika vuokranantajan puolelta on 6kk. ja sit taas sekin, että ethön voi tietää millaisen vuokralaisen saa, voi joutua remppaamaankin asuntoa ennen myyntiä, ja sekin maksaa...

Vuokrakämppä on totta kai hyvä sijoitus tulevaisuuteen sinänsä, mutta hyvä vuokralainen voi olla kiven takana ja huono tuhota asunnon parissa kuukaudessa maksamatta senttiäkään vuokraa. Jälkimmäiseltä tyypiltä on yleensä myös käytännössä mahdotonta saada saataviaan perityksi, jo pelkkä häätäminenkin kestää aikansa. Näin tietysti vain jos käy huono säkä. Sit lisäksi taloyhtiö voi yllättää kaiken maailman kalleilla remonteilla, joihin vuokratuotto sitten sulaa. Onneks puhun vain toisen ihmisen kokemuksen perusteella.

Nyt on hyvä aika ostaa kaiken maailman sijoituksia kun kurssit on pohjamudissa, kannattaa kysellä eri pankeista hyviä diilejä. Parasta on ehkä ottaa sellainen sijoitusmuoto, joka on hädän hetkellä helppo muuttaa käteiseksi, vaikka siitä silloin yleensä tuleekin tappiota. Kelan tuista äippärahaan ei kysellä muistaakseni pääomatuloja eikä opintotukeen, mutta esim asumistukeen vaikuttaa kyllä. Sossussa sama juttu, jos sinne joskus joutuu asioimaan.

En ostaisi, siis minä en ostaisi joku muu voisi ostaa. Itse olen sitä mieltä, että sijoitusasuntoja ja muita sijoituskohteita kannattaa ostaa silloin kun on oikeasti ylimääräistä rahaa. Asuntojen hinnatkin varmaan tulee laskemaan tässä lähiaikoina. Sijoitusasuntojen kohdalla on seuraavia riskejä: vuokralaista ei löydy, vuokrassa katkokset (mm. vuoralaisen hakeminen, vuokralaisen maksurästit), taloyhtiön rempat, asunnon rempat esim. vesivahingot tms. (koskaan ei voi tietää mikä pommi siinä asunnossa piilee ), vuokralaisen tekemät vahingot. Teidän pitää myös huomioida, että vuokratulosta maksetaan verot, vastikkeet yms. Myös oston yhteydessä maksetta tietenkin veroja. Saattaa muutakin ongelmaa olla, mutta nämä nyt tuli äkkiseltään mieleen.

Itse varmaan laittaisin rahat korkeakorkoiselle tilille tms. Kuitenkin sellainen sijoitus jossa riskit on pienet.

Ä.rahaan ja opintotukeen vuoratulot ei vaikuta.

Näin sanottiin Kelan esitteessä:
Omaisuus tai varallisuus ei vaikuta opintotuen saamiseen, mutta omaisuuden tuotto (osingot, vuokratulo, luovutusvoitto jne.) on veronalaista pääomatuloa eli se otetaan huomioon tulovalvonnassa.

http://www.fpa.fi/in/internet/suomi.nsf/NOS/210104162727IL?opendocument

En ostaisi asuntoa ainakaan vielä. Omat opinnot voisivat olla parempi sijoituskohde.

Odottaisin vielä että asuntojen hinnat putoavat. Ne nimittäin putoavat vielä aika reilustikin. Ettekä te takaajia tuolle summalle tarvitse vaan asunto käy vakuudeksi.

Sijoita rahat korkeakorkoiselle tilille tai omaan asuntoon.Nythän asuntojen hinnat tippumassa,joten nyt ei kannata ostaa-malta mieli ja jos haluat ostaa sijoituaasunnon ,odota hintojen laskua. Huomioitan että asunnossa on sinulle tulevia kuluja kuten yhtiövastike jne joten vuokran tulee peittää ne kulut ja lisäksi tuottaa teille. Meillä on kaksi sijoitusasuntoa ja niissä vuokra 750e/kk ja 1400e/kk ne tuottaa mukavasti pesämunaa lapsillemme, mutta kulujakin on.

Mä en ehken vielä ostais asuntoa. Asunnosta on vaikea saada oikeasti tuottoa, jos se on lainarahalla ostettu. Ja ikävät vuokralaiset (niin kuin meille kävi pariinkin kertaan) tulevat maksamaan monin verroin tuoton verran.

Joku säästötili tms. olis varmaan ihan järkevä ratkasu siihen valmistumiseen asti.

Yhteistyössä