Okennustauti aikuisella!!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja help
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

help

Vieras
Mulla alkoi tänään, olen raskaana rv 34. Nyt yrjönnyt suunnilleen kerran tunnissa, yht 4 kertaa. Välissä koittanut jotain pientä syödä ja juoda, mutta ei pysy sisällä. Maha todella kipeä ja voimat pois.

Kauan tää kestää????

Millä voisin helpottaa oloa???

Minulla oli tuo viime viikolla. Aivan järkky olo, oli tosi rajuna tauti. Minulla kesti 2 päivää. Kolmas päivä oli vielä vetelä olo, mutten oksentanut. Sitten helpotti ja normalisoitui kokonaan. Minä imin mehujäätä vain.

Ei ole mukavaa raskaana ollessa. Juo pieniä määriä kerrallaan vähän väliä, älä tankkaa itseäsi ähkyyn saattaa edesauttaa vain oksentamista. Gefilus tuotteet ovat hyviä, samoin a+ mustikka jogurtti, ja gefiluksella taisi olla niitä juotavia jogurtteja.

itsellä oli viime viikolla, oksensin 12 tuntia. Miksi ihmeessä syöt?!? syö sitten huomenna, ei vauva mitään vahinkoa saa. Syöminen vain pitkittää oksentamista, anna mahan tyhjentyä ja sitten kun muutanmaan tuntiin et ole oksentanut niin juot pienissä erissä, vissy on parasta.
Koita nukkua välit, huomenna on päivä uus.

Aivan kauhea nälkä vaan nyt kokoajan, keitin just löysää kaurapuuroa, jos tää vaikka pysyis sisällä. Hitto miten kipee maha! Ripulia tullu nyt kerran. Mut kokoajan oksettaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Aivan kauhea nälkä vaan nyt kokoajan, keitin just löysää kaurapuuroa, jos tää vaikka pysyis sisällä. Hitto miten kipee maha! Ripulia tullu nyt kerran. Mut kokoajan oksettaa.

En tiedä toimiiko muilla, mutta itsellä kun on hirveä olo ja samalla nälkä niin nuudelit ovat ne mitä pystyy syömään. Tuntuu että syö jotain täyttävämpää, ja oikeaa ruokaa mutta on kuitenkin kevyttä.

Lepoa vaan ja koita juoda mahdollisimman paljon, mutta pieniä määriä kerrallaan ja usein. Yleensä mahataudit menee aika nopeesti ohi, mutta jos jatkuu pitempään niin kannattaa juoda apteekista saatavaa Osmosalia tms. Siinä on suolat ja sokerit mitä elimistö tarvitsee nopeasti imeytyvässä muodossa, ettet mene niin heikkoon kuntoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Mulla on vähintään joka toinen vuosi:
itsellä oli viime viikolla, oksensin 12 tuntia. Miksi ihmeessä syöt?!? syö sitten huomenna, ei vauva mitään vahinkoa saa. Syöminen vain pitkittää oksentamista, anna mahan tyhjentyä ja sitten kun muutanmaan tuntiin et ole oksentanut niin juot pienissä erissä, vissy on parasta.

no siinä on taas oikein fiksuja neuvoja. syöminen tai juominen ei todellakaan pidennä oksennusaikaa vaan lyhentää sitä. onpahan sitten ainakin mitä oksentaa. minkäköhän takia esim. sairaaloissa syötetään ja juotetaan vatsataudista kärsiviä? sappinesteiden oksentaminen pidentää oksennusaikaa ja sitä tulee ylös vain jos ei ole enää mahalaukussa mitään mitä oksentaa. ei saa syödä paljon eikä suuria määriä kerralla mutta jotain pientä koko ajan vaikka sitten tulisikin ylös.

Alkuperäinen kirjoittaja sh:
Alkuperäinen kirjoittaja Mulla on vähintään joka toinen vuosi:

no siinä on taas oikein fiksuja neuvoja. syöminen tai juominen ei todellakaan pidennä oksennusaikaa vaan lyhentää sitä. onpahan sitten ainakin mitä oksentaa. minkäköhän takia esim. sairaaloissa syötetään ja juotetaan vatsataudista kärsiviä? sappinesteiden oksentaminen pidentää oksennusaikaa ja sitä tulee ylös vain jos ei ole enää mahalaukussa mitään mitä oksentaa. ei saa syödä paljon eikä suuria määriä kerralla mutta jotain pientä koko ajan vaikka sitten tulisikin ylös.

No en oikein tiedä missä ihmeen sairaalassa sinä olet töissä mutta kyllä meillä ainakin laittetaan p.o. -kielto ja i.v.-nesteet jos oksentelee . Oksentaminen jatkuu koska siellä on oksennettavaa, antaa vatsan muutaman tunnin rauhoittua ja sitten varovasti kokeilla. Ainoa mitä kannattaa laittaa on Osmosal, sekin 5-10 ml kerrallaan vaikka 5 min välein. HUS on työnantaja, ammatti sama kun sulla...

Yhteistyössä