Oko itsekästä olla lainaamatta vauvatavaroita kaverille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohtii
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohtii

Vieras
Meillä on yksi lapsi ja hänelle hankittin lähes kaikki tavarat uutena, siitäkin syystä että kestäuisivät sitten hyvinä seuraaville lapsille. Nyt kuitenkin ottaa vielä liki uoden ennen kuin voidan alkaa edes yrittämään seuraavaa lasta ja kaverille syntyy esikoinen piakkoin. Heillä rahatilanne heikohko ja toivovat tietty että siasivat mahdollisimman paljon kaikkea lahjoituksina tai lainaksi.

Olen lahjoittanut heille paljon vauvan vaatteita ym mitä en enää tarvitse takaisin, mutta en haluaisi lainata niitä vaatteita ja tavaroita joita säästän seuraaville lapsille. Kaveri on kuitenkin itse saanut päähänsä idean että kerkeämme hyvin lainaamaan heille noita tavaroita ennen seuraavaa lasta. Onko itsekästä kieltäytyä lainaamasta?

Olen varmasti vähän materialisti, mutta nuo tavarat ovat minulle tärkeitä ja tiedän että harmittaisi jos ne olisivat lainassa rikkoutuneet tai kuluneet. Haluaisin ne seuraaville tässä kunnossa missä nyt ovat, kysymys on kuitenkin aika hintavista jutuista joiden hankkiminen on ollut meille iso asia. Samalla tuntuu tyhmältä että ne seisovat käyttämättöminä varastossa samalla kun toinen niitä tarvitsisi.

sinä olet ne hankkinut,sinä olet ne maksanut.
ja kun sinä et tahdo niitä kenenkään muun käyttävän niin se ei ole itsekästä! ne tavarat on sinun ja sinä saat vaikka heittää ne uutena roskiin jos haluat.
se ei ole itsekästä.
paljon itsekkäämpää on vaatia lainaan arvokkaita tavaroita.

Alkuperäinen kirjoittaja RouvaRajatapaus:
Et ole itsekäs. Sulla on täysi oikeus olla lainamatta.

Samaa mieltä.En mäkään lainannut vauvatavaroita kenellekkään vaikka niitä kysyttiinkin koska haluan ne siinä kunnossa kuin nyt ovat niin seuraavalle ja tarvetta niille tulee maaliskuussa =)

Ei ole itsekästä. Onhan se selvää, että tavarat kuluvat käytössä ja sitten kun itse taas tarvitset niitä, ne ovat olleet jo kahdella lapsella. Minulla säästössä paljon lastemme vauvavaatteita, enkä halua antaa niitä kenellekään, vaikka meillä ei niille enää tarvetta olekaan =)

Ei ole itsekästä.
Käy ne vaatteet läpi ja vie muutamia lainaan. Sano samalla että tässä on näitä mitä minä raaskin lainata, muut on mulle sen verran tärkeitä ja niillä on tunnearvoa ja niitä en halua lainata. Siihen kaveri ei varmasti voi sanoa mitään, paitsi että kiitos paljon näitten lainasta!

EI se ole itsekästä, vaan fiksua.
Jos ja kun haluaa, että tavarat säilyy hyvinä mahdolliselle seuraavallekin lapselle, niin ei niitä juuri kannata lainata.
Mä olen lainannut vaan vaatteita, kahdelle ihmiselle. Toinen oli tuttu, jolle lainasin tyttöjen mekkoja, se oli...ööö...syksyä 2004 ja niitä mekkoja ei oo pyynnöstä huolimatta vieläkään näkynyt :kieh:. Toinen oli poikani kummitäti, jolle lainasin 50/56-senttisiä vauvanvaatteita, ja ne tuli priimakunnossa takaisin kun eivät enää heidän pojalle mahtuneet =).

äitini lainasi aikoinaan vaatteita yms eikä ikinä saanut niitä takaisin.
eli ei kannata lainata eikä siinä ole mitään itsekästä. kirppiksiltä saa edullisesti kaikkea ja eikä vauvat tarvitse niin hirveästi muutakuin vaatteita, kylvyn ja vaippoja.nillä pärjää aika pitkälle.
jos ei itsellä ole rahaa ostaa uusia niin käytettynä löytyy halpaa ja käyttökelpoista tavaraa.

Ei ole itsekästä.

Itsekin aion säästää tavarat pikkukakkosta varten eikä tulisi mieleenkään antaa niitä toisten käyttöön siinä välillä. Kaikki on vielä laadukkaammasta päästä ja uutena ostettu. Kalliitahan ovat olleet, mutta kun tähtäimessä tosiaan on kakkonen ollut, niin sen vuoksi ollaan panostettu laatuun.

Ja vaatteet vielä on sellaisia, että ainakin meillä ne on jo ensimmäisen lapsen kohdalla aika lailla pesuissa kuluneet, että jos ne ennen kakkosta lainaisi jollekin, niin kyllä ne aika nukkavieruja olisivat kakkosen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ei ole itsekästä. Onhan se selvää, että tavarat kuluvat käytössä ja sitten kun itse taas tarvitset niitä, ne ovat olleet jo kahdella lapsella. Minulla säästössä paljon lastemme vauvavaatteita, enkä halua antaa niitä kenellekään, vaikka meillä ei niille enää tarvetta olekaan =)

Niin, tottakai vaatteet kuluvat pesussa eikä lainaaja voi tälle mitään. Lisäksi voi sattua jotain yllättävää, tulla tahroja jotka ei lähde pois tms, minkä jälkeen vaate ei ole enää entisensä. Itseäni on joskus harmittanut kun joku vaate on noin mennyt piloille, mutta silloinhan olen voinut syyttää vain itseäni. Pelkään että jäisi kaivertamaan jos noin tapahtuisi vaatteiden ollessa lainassa kaverilla. Olen siis odella käynyt läpi vaatteet ja antanut hänelle ne, mitä en enää kaipaa takaisin. Noita vaatteita joilla on isompi tunnearvo tai ovat kalliimpia tms, en haluaisi riskeerata muiden käsiin.

Ei munkaan mielestä yhtään itsekästä. Me ostettiin esikoiselle kaikki tavarat uutena ja kaikki on säästetty. Jos joku on kysellyt myyntiin tai lainalle jotain, oon sanonut vain, että säästetään tulevia lapsia varten kaikki, eikä vielä haluta antaa mitään pois. Ei ainakaan tähän mennessä kukaan ole loukkaantunut siitä :) Nyt tietysti kaikki ymmärtääkin hyvin sen, kun meille on jo toinen vauva pian tulossa..

Ei ole itsekästä kieltäytyä, en itsekkään halua lainata tavaroitani muille. Ja varsinkin kun on kyse lastentavaroista. Ja aina kun ei ole takuita, että tavaran saa takaisin :/

Ei ole itsekästä! Itse lainasin kaverilleni vaunut ja matkarattaat, vaatetta yms. niin vaunut ja matkarattaat tuli homeisina takaisin ja vaatteista vaan puolet. Olen itsekin niin materialisti, että itkin noita vaunuja. Olivat kuitenkin maksaneet hirveästi kun uudet Teutoniat halusin. Oli kaveri hiukan ihmeissään kun sain melkoisen raivarin kun näin nuo. Sanoi vaan, että ei ollut huomannut, että homeessa olivat. Olin sanonut, että ne pitää säilyttää kuivassa ja lämpimässä paikassa mielellään sisällä. En voi homaisia nyt tulevalle vauvalle käyttää, joten taitaa olla uuden osto edessä. Hinkkaamalla ja pesemällä ei home lähtenyt. Älä missään nimessä lainaa yhtään mitään. Myy jos välttämättä haluavat, mutta älä vaan lainaa!

En ole ikinä ymmärtänyt tota lainaamista, mulla oli sellainen kaveri joka tarjosi kaikkea lainaan mm vaatteita, vauvatarvikkeita jne. en halunnut koska entä jos pilaan tai hukkaan vaatteen?? Nykyään saa kirpparilta kukin oman kukkaronsa mukaan tarvikkeet vauvalle edullisesti että ei kannata tuntea syyllisyyttä. Ärsyttävä tollanen kaveri joka olettaa että sulla olisi jonkinmoinen velvollisuus lainata.

Mulla on kanssa yksi kaveri, joka sanoi kun meidän lapsi syntyi (ostettiin vauvalle mm turvakaukalo, pinnis ym uutena) että onpa hyvä, että te ostatte uusia, niin teiltä voi sitten lainata.. Itse en tykkää edes lainata toisilta, en siksi että siten jään kiitollisuuden velkaan, enkä mutenkaan. mieluummin ostan uuden taikka sitten käytettynä, mutta lainailemaan en ala.. Se vaan, että jotku kun väkisellä koittavat tyrkyttää tavaroita lainaan.

Kiitos vastauksista! Täytyy seuraavan kerran jutellessa sanoa vaan suoraan että halutaan säästää tavarat tässä kunnossa seuraaville lapsille. Ei kai kaveri siitä loukkaannu, taidan olla tehnyt tästä itselleni isomman ongelman mitä se hänelle on.

Mä lainasin yhelle kaverille upouuden vauvapulkan, itse ei ehditty monta kertaa käyttää. No, ne rikkoivat sen eivätkä edes tarjoutuneet korvaamaan mitenkään! Oli viimeinen kerta kun mitään lainaan sille porukalle!

Yhteistyössä