Oksennustaudin tarttuvuus ja kyläily?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja delilah--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
D

delilah--

Vieras
Poika olisi kaverinsa luokse menossa pelailemaan ja paikalle olisi tulossa kolmaskin poika joka vasta ollu oksennustaudissa (oksentanut perjantai-lauantai välisen yön mutta eilinen ollut täysin oireeton). Kantani on ettei oma poika lähde kun tuo vielä tartunnan sieltä mukanaan. Mitä mieltä muut? Eikö ole turhan aikaista lähteä ns. "ihmisten ilmoille" jos kipeänä ollut toissapäivänä? Kuinka mahdollista on, että poikani saisi tartunnan _jos_ päästäisin menemään?
Hyvin ollaan tänä talvena onnistuttu välttämään nuo mahapöpöt.Vielähän sitä kyllä ehtii, kuitenkin lomalla sitten iskee.

Kyllä mä päästäisin pojan menemään. Tosin meihin on aika huonoja tarttumaan nuo oksutautipöpöt, ei ole ollut kenessäkään moneen vuoteen, vaikka mäkin sairaalassa töissä ja siellä vähän väliä joku oksentaa.

Eli olenko nyt turhan nipon jos tuotan pojalle pettymyksen ja käsken jäämään kotiin? Päästäisitteko omat lapsenne kyläilemään jos paikalle olisi tulossa joku joka vasta ollut kipeänä?

No itse asiassa, tauti voi tarttua vielä ulosteista pitkään sairastamisen jälkeenkin, mutta täytyy olla aika hyvä kosketus siihen ulosteeseen että tarttuu.

Itse kun sairastin oksetaudin, olin yhden päivän kotona oireettomana pois töistä ja sen jälkeen takaisin töihin päiväkotiin. Lapsista kukaan ei sairastunut(onneksi), vaikka olin vasta toissapäivänä ollut kipiä ja itämisaikanakin siis ollut siellä.

mieluiten sitä kyllä pitäisi pojan siellä "pumpulissa", turvassa,
kun tuntuu kasvavan niin kovaa vauhtia on jo omia menoja kavereiden kanssa jne ... :(
kaipa se pitää sitten lähteä viemään kaverin luokse niin ei tarvitse kuunnella tuota "oot ihan tyhmä" - narinaa :)

Eli olenko nyt turhan nipon jos tuotan pojalle pettymyksen ja käsken jäämään kotiin? Päästäisitteko omat lapsenne kyläilemään jos paikalle olisi tulossa joku joka vasta ollut kipeänä?

Mun mielestä et ole nipo. Vaan toimin itse ihan samoin kun tiedän paikan jonne ovat menossa ja siellä vasta sairastettu. Oman tuttuni lapsilla ollut just mahatauti(viikko väliä että muut sisarrukset sairastuneet) ja me ollaan pysytty nyt erilleen. Itse ainakin näen "isona" ongelmana viisilapsisen perheen sairastuttua jos sitä voisi kuitenkin välttää. Meillä myös nuo mahataudit pysyny hyvin poissa ja viimeksi ollut 2v sitten. No nyt se varmaan sit iskee mainostamalla :)

Yhteistyössä