Oksennustautiko vai mikä kumma?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja oksut tuli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

oksut tuli

Vieras
Hei!

Äideiltä, joiden vauva on sairastanut oksennustautia, pyytäisin vinkkejä.

Nyt iltatissittelyn jälkeen, pikkuisemme pian 8kk, oksensi :( Hän ei ole kipeän oloinen ja hyvin antoi laittaa nukkumaankin. Oksennuksen jälkeen oli hyvän tuulinen ja ei meinannut millään nukahtaa. Joi vielä tissistä maitoa ennen nukahtamista. Se pysyi sisällä.

En tiedä onko kyseessä vatsatauti vai söikö hän liikaa, iltapuuroa-annos oli kyllä suurehko ja syötimme ja syötimme, vaikkei puuro meinannut heti maistua. Nyt neiti nukkuu sängyssään suht tyytväisen oloisena. ...huone tosin haisee aika kauheelle.... Ja sänky (vanhempien) otti myös "osumaa".

Kuitenkin haluaisin varalta tietää kuinka minun tulee toimia, mikäli pienokaiseemme oksennustauti iskee.

Antaakaa joitain vinkkejä miten olette ""selvinneet"" alle vuoden ikäisten sairastaessa oksennustautia. Mitä syötetään ja juotetaan jne? Onko aina edessä sairaalakeikka?
p.s ja miten olette pesseet sänkyjä/petareita yms, jotta paha haju lähtisi pois.
Kiitos jo tuhannesti etukäteen vastauksista!

Olen antanut juomista vähän väliä (maitoa tai vettä), apteekista saa osmosal nimistä juomaa, sitä voi myös kokeilla. Juomista olen antanut myös öisin vaikkei muutoin öisin enää syö. Relatippoja annoin lisäksi.

Meidän poika söi suht normaalisti mahataudissakin, oksensi vaan välillä :) Annoin neutraalia ruokaa (sekä semmoista, mikä oksennettaessa ei lopullisesti värjää esim mattoa) jos vain halusi syödä.
Ei meillä ainakaan sairaalaan jouduttu, vaikka tautia kesti yhteensä 9 päivää. Siitä oksentamista ensimmäiset 3 ja loput sitten ripulissa.

Neuvolasta/ lääkäristä sanoivat, että kaikki hyvin kunhan vauva vaan juo tarpeeksi, eikä ole veltto tai hurjan väsynyt. Meidän poika oli aika pirteä, mikä on kyllä ihme koska kun tauti iski meihin vanhempiin, oltiin molemmat sängyn pohjalla 3 päivää... Hurjan rankkaa olla itse niin sairas ja voimaton ja yrittää hoitaa lasta joka on jo piristymään päin!

Ihan pienenä oli myös ripulissa, taisi olla 4- kuinen. Tätä kesti myös 9 päivää. Tällöin lääkäristä sanottiin samat ohjeet, mutta että jos alkaa vielä ripuloinnin lisäksi oksentaa, silloin olisi pitänyt lähteä lääkäriin. Kuivumisriskin vuoksi.

Pesuohjeita en osaa antaa kun meillä ei ihme kyllä tullut yhtään oksennusta sänkyyn.

Meillä on käynyt muutaman kerran tollai samanlai, et oon antanu iltapuuron ja vähän lopussa viel tutputtanu, sit aika pian nukkumaan mennessä tissiä ja sit on lentänmy kaaressa puurot. Kun oon saanu siivottua jäljet niin tissitä ja laitan nukkumaan. eli oon ite tulkinnu et on tullu yli täyttö ja sit vielä tissi ni se on viiminen tikki. Oon nyt yrittäny hidastaa puuron syöttämistä enkä kauheesti enää tuputa jos on hyvin määrällisesti menny ja sit pidän taukoo ennen ku annan tissiä nukkumaan mennessä. niin mein tyttö on kans 8 kk