Olen 28-vuotias, opiskelen ja vanhempani antavat minulle usein rahaa. Miksi tällainen ei ole hyväksyttävää?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miksi ei?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Olen 33v opiskelija ja yliopistossa :)

eikä haittaa mitään. Olen sinkku, perheetön ja vastaan omista menoistani. Ei pitäisi olla kenenkään sanomista mihinkään. Jokainen elää omaa elämäänsä :)

Ei tuossa ole mitään väärää, eikä minua ärsyttänyt jos joku toinen opiskeluaikoina sai avustusta. Sitten rupesi jo hieman ärsyttämään, jos tämä avustusta saanut ystävä ei osannut ajatella muiden rahapulaa. Esim. jos menimme kaveriporukalla viettämään iltaa ulos, niin baari oli pakko valita sen mukaan missä on halvin kalja, ei sen mukaan missä ois kivointa istua juomassa 10 e drinkkejä. Tai ravintolaa ei valittu ruuan mukaan, vaan missä saa edullisia annoksia :D

Totta kai se on täysin hyväksyttävää eikä tuollainen asia kuulu ulkopuolisille, mutta toisaalta jotkut vanhemmat antavat lapselleen vähistäkin rahoistaan, koska salaa pelkäävät, että lapsi ei pärjää. Kaipa jokainen tuntee omat vanhempansa niin hyvin että tietää, annetaanko sitä rahaa "antamisen ilosta" vai siksi, että vanhempi ei usko lapsen pystyvän elämään taloudellisesti itsenäistä elämää, ts. hyysätään.

Alkuperäinen kirjoittaja menikö oikein?;26174647:
Nämä jotka ihmettelee 28-vuotiasta opiskelijaa ovat pomminvarmasti ei-yliopiston käyneitä.

Niinpä. Jos käy ensin lukion, hakee opiskelemaan vaikkapa psykologiaa, todella vaikea päästä sisälle, ei pääse ekalla kerralla, itse opiskelut kestää 6 vuotta. Saati sitten lääkäri, joka saattaa opiskella 12 vuotta, tosin tehden töitä siinä samalla.

Ei tossa kai mitään ole, mikä ei olis hyväksyttävää. Mutta vähän naurettavalta toi toki kuulostaa, ainakin tälläisen korviin, joka on 17 vuotiassta asti tehnyt niin paljon töitä, että pystyy elään kunnollista elämää, ei tarvi asua missään luukussa, laskee kaupassa joka penniä ja rahaa jää viel johonkin mukavaankin.

Mikä siinä on naurettavaa? Suomessa on jostain syystä edelleen voimassa tällainen kummallinen käsitys, että elämässä pitää kärsiä mahdollisimman paljon. Eihän sitä mikään kunnon ihminen ole jos ei ole vähintään 15-vuotiaasta asti tehnyt töitä selkä ruvella eikä ole lomaa pitänyt ikinä.

Kateuden piikki, se pistelee ihmisiä.. Ai että minäkin mielelläni ottaisin vanhemmiltani ja sukulaisiltani rahaa, jos vaan saisin! Mut ikinä enoo saanu. Voin silti sanoa olevan vilpittömästi iloinen niiden puolesta jotka saavat. Miks mun sukulaiet ei vaan ymmärrä mulle antaa, tarpeeseen tulis? :)

[QUOTE="ahaa";26174279]Miksi on naurettavaa, jos vanhemmat auttavat lastaan ja haluavat, että tämä voi keskittyä rauhassa opiskeluun ja nauttiakin elämästä?

Onko jotenkin vähemmän naurettavaa raataa perse ruvella alaikäisestä asti ja laskea joka penni?

Minusta kummatkaan tavat eivät ole naurettavia.[/QUOTE]

Musta on naurettavaa, että kolmekymppisellä ei oo mitään opiskeluiden varalle, vaan vanhemmat pitävät elintason yllä. Joka pennin laskemisesta en tiedä oikeestaan mitään, koska ei oo tarvinu laskee. Sama se mulle on mistä ihmiset rahansa saa, mutta eniten arvostan heitä, jotka itse rahansa tienaavat.

Ihan kun tässäkään ketjussa ei olis saanu erimieltä olla.

Musta on naurettavaa, että kolmekymppisellä ei oo mitään opiskeluiden varalle, vaan vanhemmat pitävät elintason yllä. Joka pennin laskemisesta en tiedä oikeestaan mitään, koska ei oo tarvinu laskee. Sama se mulle on mistä ihmiset rahansa saa, mutta eniten arvostan heitä, jotka itse rahansa tienaavat.

Ihan kun tässäkään ketjussa ei olis saanu erimieltä olla.

Mitä tarkoitat tuolla "naurettavaa, että kolmekymppisellä ei oo mitään opiskeluiden varalle..". Siis mitä tämä tarkoittaa? Ap käy töissä ja sanoi, että saa perustoimeentulon siitä, vanhemmat nyt vaan antavat siihen lisää rahaa, koska haluavat lapselleen mukavamman elintason. Ilmeisesti. Mikä siinä on se naurettava seikka?

Sinä olet naurettava tuon luterilaisen moraalikäsityksesi kanssa:D

Samaan jumiutui minunkin silmäni. Kolmikymppinen opiskelija, jolla ei aiemmin kerättynä mitään säästöjä tämänhetkisen opiskeluelämän turvaamiseksi?
Hmmmm...
Ettei vain olisi äiti ja isä auttaneet lastaan hieman liikaakin?

Etkö osaa lukea, vai onko ymmärryksessä vikaa? Eikös aloittaja nyt kuitenkin käy töissä ja saa toimeentulonsa sieltä. Vanhemmat sitten antavat lisää rahaa.

Ainoa, mikä minua ihmetyttää, on 28-vuotias valmistumaton opiskelija.

Ei se haittaa, että ihmetyttää. Jos ei ole itse yliopistossa opiskellut, niin ei välttämättä voikaan tietää, että tuon ikäiset opiskelijat eivät ole edes poikkeuksia. Mutta nyt tiedät.

Yliopistossa ei ole tosiaankaan erikoista olla 28v ja valmistumaton. Kaikkihan eivät tosiaan mene suoraan lukion penkiltä yliopistoon. Pari vuotta sitten jostain tutkimuksesta luin, että keskimääräinen opintojen aloitusikä on vähän päälle 23v.

Yhteistyössä