Olen 30 v, muutan väliaikaisesti äidin luo. Vaikuttaako oikeesti äitini tulot mun opintotukeen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huoh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huoh

Vieras
Niinku kelan sivut väittää. Siis mulla on yksi lapsi ja tosiaan siirrän vaan kirjat äidin luo, en oikeesti siellä asu (rakennamme taloa). Kelahan ei tietenkään tätä toki tiedä, että mulla on vain kirjat siellä, enkä oikeesti siellä asu.
Mutta onko oikeesti niin, että äitini tulot vaikuttavat tuossa tapauksessa mun opintotukeen? Siis vaikka olen jo ihan aikuinen. Huoh..

Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
riippuu missä opiskelet, korkeakoulussa opiskelevalle ei vaikuta

No kyllä ainakin mulla vaikutti!

Mitä sä ämmä iniset?

Ota selvää asioista ennenkun auot päätäsi!

Vanhempiesi tulot voivat pienentää opintorahasi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa, olet alle 20-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen). Opintorahasi määrää voidaan myös korottaa, jos vanhempasi ovat pienituloiset.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL

Tulot ei vaikuta silloin,jos voi todistaa että on "eri taloudessa".Jos siis on kirjoilla samassa osoitteessa ei saa olla samassa taloudessa;) Oliko sekavasti selitetty..?

Alkuperäinen kirjoittaja Opiskelijatyty:
Alkuperäinen kirjoittaja Scarlett O Harava:
Alkuperäinen kirjoittaja tt:
riippuu missä opiskelet, korkeakoulussa opiskelevalle ei vaikuta

No kyllä ainakin mulla vaikutti!

Mitä sä ämmä iniset?

Ota selvää asioista ennenkun auot päätäsi!

Vanhempiesi tulot voivat pienentää opintorahasi määrää tai estää sen myöntämisen kokonaan, jos opiskelet toisen asteen oppilaitoksessa, olet alle 20-vuotias ja perheetön (et ole avioliitossa tai elatusvelvollinen). Opintorahasi määrää voidaan myös korottaa, jos vanhempasi ovat pienituloiset.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/170703102019IL

Haista vee.

Kun mä opiskelin amk:ssa ja tein kesällä harjoottelua, niin mulla oli kirjat isän tykönä. En todellakaan saanut täyttä opintotukea.

Eli kelan sivuillahan on avioliitossa / elatusvelvollinen, ja sen sarakkeen mukaan luulisi että tässä mennään..? siis jos sulla on lapsi jonka huoltaja olet? Otatko lapsen äidin luo kirjoille myös?

Alkuperäinen kirjoittaja xx:
Eli kelan sivuillahan on avioliitossa / elatusvelvollinen, ja sen sarakkeen mukaan luulisi että tässä mennään..? siis jos sulla on lapsi jonka huoltaja olet? Otatko lapsen äidin luo kirjoille myös?

Olen lapsen huoltaja ja isä muuttaa myös väliaikaisesti tuohon osoitteeseen. Olemme virallisesti asunnottomia puoli vuotta, muutamme kirjat äidille, asumme anoppilassa ja rakennamme taloa. Emme halua kirjoja anoppilaan, koska mä menetän kuntalisän lapsenhoidosta :D

Alkuperäinen kirjoittaja tota:
Etkö voi mennä kelaan kysymän?
Yritin soittaa sinne viikolla, jonotin 50 minuuttia ja katkaisin puhelun kun en jaksanut pidempään jonottaa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Olen lapsen huoltaja ja isä muuttaa myös väliaikaisesti tuohon osoitteeseen. Olemme virallisesti asunnottomia puoli vuotta, muutamme kirjat äidille, asumme anoppilassa ja rakennamme taloa. Emme halua kirjoja anoppilaan, koska mä menetän kuntalisän lapsenhoidosta :D

Yritin soittaa sinne viikolla, jonotin 50 minuuttia ja katkaisin puhelun kun en jaksanut pidempään jonottaa.

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/241001133915EK?OpenDocument

Pistä netissä kysymys.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/241001133915EK?OpenDocument

Pistä netissä kysymys.

Jee, tää olikin hyvä palvelu. Täytyy ottaa yhteyttä, jos eivät itse soittele takas. Yritin soitella kotihoidontukianomuksen tiimoilta, mutten tosiaan päässyt läpi. 50 min jonotus oli aika "kiva". Laitoin siihen kht-hakemukseen jo että soittavat mulle, että mä en enää odottele teidän maksullisilla linjoilla.

Tilanne on tosiaan se, että asumme nyt samalla paikkakunnalla kuin äitini ja muutamme puolen vuoden päästä omakotitaloon. Nykyinen kämppä on myyty ja asutaan evakossa tuo puoli vuotta. Eikä haluta anoppilaan kirjoja, koska sieltä ei saa kuntalisää lapsesta... Joo, sutki olen...

Yhteistyössä