Olen entinen laiha ja voin kertoa, että käsitys "lihavuudesta" on muuttunut..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Simple
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Simple

Vieras
Eli alle 30veenä riitti kun söi terveellisesti ja harrasti arkiliikuntaa. Nyt 40veenä kun on muutama sairaus ja kroppa ei toimi niin, voin sanoa, että en menisi kenellekään kertomaan: että kun syöt vähemmän kuin kulutat niin, plaa plaa plaa..

Hauskinta oli kun minä (vanha kilpaurheilija) menin ravitsemusterapeutille niin siellä lihava täti kertoi mulle, että tiesitkö, että viinereissä ja pasteijoissa on paljon kaloreita..
Juu, tiesin.. Ei se painonhallinta IHAN niin simppeliä kaikille ole, toisille on, toisille on osan elämää jn e. Hieman jos viitsitään laajentaa sitä mustavalkoajattelua..

ps. tänään oltiin alakerran naapurin kanssa kaupassa samaan aikaan, naisella kyydissä lenkkiä, 2 caissia kaljaa, sipsejä, nakkeja ja ranskalaisia.. ja nainen on varmaan alle 50kg.
Minä taas täytin kasvissyöjänä kärryni siellä kasvispuolella hyvin pitkälle..

Laihana ajattelin, että joillain on vain hidas ruuansulatus yms. ja siksi ovat lihavai. Nyt hiveven ylipainoisena ajattelen, että se on syömisestä ja liiikunnasta kiinni se ihmisen paino.
Se on kyllä ihan yksinkertaista: jos syö enemmän kuin kuluttaa lihoo. (toki esimerkiksi elinsiirtojen yhetudessä käytettävät lääkkeet lihottavat, mutta se on harvan tukevuuden syy.)

Ja alakerran naapuri voi vaikka tarjota vierailleen ne syömiset. Tai sitten syödä ne pieninä annoksina.

Niin mutta.

Pitähään se fakta "kun syöt vähemmän, mitä kulutat" silti paikkansa.

Ei sitä voi kumota, vaikka ei itse enää niin kuluttaisikaan.

Sanominen tietty on asia erikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja keskiviikkoinen:
Niin mutta.

Tän suurempaa paskapuhetta ei olekaan. Ihmisen keho ei ole mikään moottori minkä hyötysuhde on 100%. Mistä tiedät paljonko kehosi kuluttaa juuri nyt? Onko sulle modattu joku nestekidenäyttö pohkeeseen vai mistä tiedät. Mä tiedän vain että ravitsemusterapeutin ohjeilla en laihtunut 1500kcal/vrk vaan lihoin, hitaasti mutta varmasti. Kun aloin syömään yli 3000kcal/vrk aloin laihtumaan.

Suomessa kaikki ovat niin helvetin tietäväisiä ravitsemusasioista kun lehdet tuputtavat vähärasvaisuuden ilosanomaa. Kukaan ei vain oikeasti tunnu tietävän solutason aineenvaihdunnasta hölkäsen pöläystä.

Pysyn helposti laihana, koska en kerkeä syömään päivällä ja illalla en taas jaksa. Kaksi lasta vievät aikani. Tietysti ihana mieheni tuo välillä minulle kotiin tullessaan suklaata tai viinereitä, koska hänen mielestään olen jo liian laiha. Myös lääkäri on sanonut, että painoa pitäisi saada lisää. Joskus iltaisin herkuttelemme mieheni kansa viinillä, juustoilla, hedelmillä ja kekseillä. Pituutta minulla on 167 cm ja painoa on 46 kg.

En mie ainakaan liho vaikka kuinka yritän. Painoa 48 ja 55 kiikarissa. Jokusen viikon yritin lihottaa kaikilla rasvasilla ruoilla mutta painoa ei tule. Enään en jaksa edes yrittää. :headwall:

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Niin mutta.

Tän suurempaa paskapuhetta ei olekaan. Ihmisen keho ei ole mikään moottori minkä hyötysuhde on 100%. Mistä tiedät paljonko kehosi kuluttaa juuri nyt? Onko sulle modattu joku nestekidenäyttö pohkeeseen vai mistä tiedät. Mä tiedän vain että ravitsemusterapeutin ohjeilla en laihtunut 1500kcal/vrk vaan lihoin, hitaasti mutta varmasti. Kun aloin syömään yli 3000kcal/vrk aloin laihtumaan.

Suomessa kaikki ovat niin helvetin tietäväisiä ravitsemusasioista kun lehdet tuputtavat vähärasvaisuuden ilosanomaa. Kukaan ei vain oikeasti tunnu tietävän solutason aineenvaihdunnasta hölkäsen pöläystä.

Mä taidan sitten olla hieman pöljä, mutta ainakin toimii, kun käy päivittäin puntarilla ja jos se näyttäää enemmän, jättää siiderit vähemmälle tai juoksee jokaisen siiderin verran enemmän.

Tai sitten juttu tosiaan onkin niin, että jokaikisen pitää itse etsiä ja keksiä miten se onnistuu. Siis painonhallinta tai laihtuminen.

mäkin olin "pöljä". Mä luulin, että kukaan ei yksikään ihminen voi lihoa jos kuluttaa enemmän kuin syö. Mut kyllä voi.. Edelleen kulutan päivittäin n. 800kaloria (1h uimista ja 45min lenkki) ja syön n. 1600kaloria..) Juu tiedän on liian vähän tuo syöminen, mutta jos tarkkoja ollaan kulutan enemmän kuin syön..

Se mitä tulee mun sairauksiin ne on sellaisia, että edesauttavat nesteen kerääntmistä ja hidastavat aineenvaihduntaa, mutta silti, Ei jokainen lihava mässää ja ei jokainen hoikka ole terveysintoiija : )

Alkuperäinen kirjoittaja Helekutti:
Niin mutta.

Niinpä... Mulla on varmaan ihan mieletön tuo solutason aineenvaihdunta.. mitenköhän sitä sais hillittyä?

Yhteistyössä