[QUOTE="kolmen äiti";25584245]Jos puhut tästä neuvolassa, ja esität toiveen päästä perheneuvolaan ei teistä tämän perusteella tehdä lastensuojeluun ilmoitusta. Se että haet apua, ja keinoja kasvattaa haastavaa lasta on hyvä asia!! Ole itsellesi armollisempi, vaikka se vaikeaa onkin. Ja se ei varmasti lohduta, mutta ajan kanssa helpottaa, lapsi mieltää se että pikkusisarus on ihan kiva leikkikaveri kun kasvaa. Ja toisaalta alkaa laittaa myös vähän isoveljelleen vastaan.
Meillä oli samanlaista keskimmäisen kanssa, tuntui että lapsi tekee hulluksi mikään ei tehoa. Meillä auttoi se kun aloin oikeasti tiedostaa miten hermostunut olen ja jatkuvasti jännittynyt. Odotin mitä seuraavaksi tapahtuu, ja siitä syntyi kierre missä lapsi sai huomiota ja koko perhe tuntui hyppäävän yhden tahtiin. Aloin nähdä oikeasti hyviä asoita lapsessa, enkä vain syyllisyydentunnosta osoitettuja kehuja ja kannustuksia. Tiedän sen olevan vaikeaa, ja helpommin sanottu kuin tehty! Laitoin itselleni vaatimustason alemmaksi, se riitti että sai lapset tekemään 10 minuuttia jotain ilman lyömistä, potkimista, puremista ja raapimista. Otin poikaa mukaan "isoveljen" juttuihin, laitoimme yhdessä pyykkiä, hän sai osallistua ruuan laittoon yms. Huomasin että lapsi tarvitsi tekemistä jossa aikuinen ohjaa ja opastaa alkuun, mutta silti jotain selkeästi isomman juttua. Teimme palapeliä, muovailimme muovailuvahasta juttuja. Hän huomasi että pikkusisarus ei kaikkea osaa, mutta hänpä voi opettaa ja neuvoa. Kannustin ja kehuin aiheesta, kun satutti aloin vedota että nyt sattuu pieni itkee kun tuntuu niin pahalta, ei se aluksi mitään auttanut mutta ajan kanssa alkoi mennä perille. Ja menin välillä vessaan, ja laskin tuhanteen että rauhoittuisin.Eii kannata sortua vertailemaan itseään muihin, tai yrittää liikaa. Se ilo on otettava todella pienestä. Meillä tuo jäähypenkki alkoi kunnolla toimia vasta 4-vuotiaana. Pikkuhiljaa meillä on alkanut elämä asettua, poika aloittaa syksyllä eskarin ja on erittäin tunteellinen, herkkä, nokkela ja toisaalta taas todella tuliluonteinen. Mutta suurimmilta vältytään nykyään, kun asioihin puuttuu ajoissa ja alkaa puhua ja kysellä että mistäs nyt tuulee. Rauhoittumiseen vaatii nykyään sen että saa olla itsekseen, ja asiat selvitetään vasta kun pahin kuohu on ohi.[/QUOTE]
Kiitos, tässä olikin ihan hyviä vinkkejä!

Tai olen tätä kyllä koettanutkin, mutta en ehkä vielä täysin sisäistänyt ja luopunut leikistä tai menettänyt malttini liian pian... Tuntuu vaan usein niin vaikealta saada poika innostumaan mistään. Luulen, että jos pyydän häntä vaikka laittamaan pyykkejä yhdessä kanssani tai muovailemaan, niin hän jotenkin luulee, että odotan hänen osaavan laittaa pyykkejä oikein tai muovailla samalla tavalla kuin minä itse. Jotenkin pelkään, että lapsella on hirveät paineet kaikesta, vaikka tietenkin painostamista on koetettu välttää, mutta lapsi kokee kannustuksenkin painostamisena. Meidän pitäisi löytää nyt jotain tekemistä josta lapsi itse aidosti nauttisi ja kokisi onnistumisen tunnetta, se jo helpottaisi.