Olen jäämässä työttömäksi, jäänkö liiton rahoille vai kotihoidontuelle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja työttömän elämää
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

työttömän elämää

Vieras
Niin, olen jäämässä aika varmasti työttömäksi vielä tämän vuoden puolella ja nyt mietiskelen jäisinkö liiton päivärahalla elelemään vai ottaisinko kotihoidontuen?

Liitolta rahaa sais tietysti enemmän kuin kotihoidontuen ja kuntalisän yhteensä, mut mites se sit on, voiko työkkäri pakottaa töihin, jos on liiton rahoilla ja jotain töitä olis tarjolla? Kotiin haluan jäädä 2 v poikaa hoitamaan enkä todellakaan aio ottaa vastaan mitään pätkätöitä enkä paskaduunia! Enkä tietenkään saa pojalle kovin nopeasti hoitopaikkaa, jos töitä ilmaantuis. Oman alan hyvät duunit tietysti kelpaa....

Jos sä olet liiton rahoilla niin olet työtön työnhakija ja velvollinen ottamaan töitä vastaan. Ihan aluksi voit kieltäytyä muista kun oman alan töistä, mutta sitten on kelvattava kaikki. Helpompaa on olla virallisesti kotiäitinä, vaikka taloudellisesti huonompaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Eihän ne voi pakottaa ottamaan vastaan kuin oman alan paikkoja???

Kyllä voi. Mulle tarjottiin töitä Salosta, Nokian tehtaalta.
Ei lähellekään omaa alaa, töitäkin kivasti.
Tuosta sain vielä puhuttua itseni pois mut jos työhonkutsu tulis niin sitä ois mentävä tai karenssi rapsahtaa.

Mäkin luulin et oon "suojassa" Nokialta mut enpä oo.

Voivat osoittaa työhön tai työllisyyskoulutukseen. Eikö nyt tullut lakimuutos, ettöä kodinhoidon- tuella omaa lasta hoitava kerryttää samalla omaa tulevaa eläkettä. En ajattelisi rahan suuruutta vaan sitä onnea, että saa olla oman lapsen kanssa, hän on vain kerran pieni.

Voit saada molempia. Kotihoidontukea voi saada vaikka sais palkkaa tai työttömyyskorvausta. Kunhan lapsi vaan hoidetaan muualla kuin päivähoidossa. Se huono puoli siinä tietty oon, että taitavat voida jotenkin "määrätä" töihin, mutta siihen kyllä voi vaikuttaa, mitä töitä ottaa vastaan. Koulustusta vastaavaa, päivätyötä, jne....

Yhteistyössä