Olen keksinyt, mitä lähden opiskelemaan :)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tytsi-89
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

tytsi-89

Aktiivinen jäsen
27.04.2007
20 996
11
38
Yritän hakea Turun yliopistoon lukemaan logopediaa...eli musta tulisi puheterapeutti :)

Keksin sen vähän aikaa sitten, puheterapeuteilla on hyvät työnsaantimahdollisuudet..lisäksi työssä voisin hyödyntää äidinkielen ja psykologian taitojani ja olla mahd. tekemisissä lasten kanssa =)

Huono puoli on, että vain 10 pääsee sisään :| Kertokaas mulle jotain tästä ammatista,hyviä ja huonoja puolia :)

no terve! sie ootki ollu paljon poissa. mites ne kirjotukset meni?

sori, en tiiä yhtään tuosta puheterapeutin hommasta, kuhan tulin morjestaan. :wave:

Alkuperäinen kirjoittaja Nyynä:
no terve! sie ootki ollu paljon poissa. mites ne kirjotukset meni?

sori, en tiiä yhtään tuosta puheterapeutin hommasta, kuhan tulin morjestaan. :wave:

Ihan hyvin, onneksi seuraaviin on vielä aikaa :D Uskonto on M:n ja E:n rajalla, biologia meni huonommin (olin kipeä koetta tehdessäni), se on B:n ja C:n rajalla..lopulliset tulokset tulee vasta tämän kuun lopussa =) En ole päässyt pitkään aikaan nettiin, kun kovalevy meni rikki, kaikki kuvat ja muut meni samalla :|

Puheterapeuteista on tosissaan pulaa, ainakin tällä hetkellä.
Jos huonoksi puoleksi sanotaan, niin nykyään puheterapeuteilla ei käy normaaleja lapsia, vain erityislapsia. En tarkoita tätä mitenkään pahalla erityislapsia kohtaan, itsellänikin on kaksi puheterapeutin asiakasta.

Jos et pääse heti ekalla kerralla, niin totta kai haet uudestaan. Sillä välin voi opiskella vaikka avoimessa yliopistossa, näin teki kaverini joka ei heti päässyt opiskelemaan sitä mitä halusi.

Varmaan ihan mielenkiintoista, mitä meidän esikoisen logopedin työtä on katsellut. Jotain tuollaista olisin itsekin voinut ajatella jos olisin nyt opiskelupaikkaa valitsemassa. =)

Lapset varmasti valloittavia persoonia ja kanssaan kiva työskennellä. Tietysti erityislapsilla aina omat ongelmansa eikä kaikki mene suinkaan aina suunnitelmien mukaan. Täytyy vielä löytää yhteinen sävel vanhempien kanssa (joille voi olla vaikea hyväksyä lapsen erityistarpeet) ja ainakin meillä tuohon kuuluu yhteistyö päiväkodin ja muun kuntoutustiimin kanssa.

todella hankalaa päästä sinne sisälle (varsinkin keskinkertaisella todistuksella).. :( ala sopii kuitenkin sinulle varmasti. kannattaa varmaankin hakea myös muihin pääaineisiin, joihin isommat kiintiöt (esim. psykologia, kasvatustiede) ja opiskella logopediaa sivuaineena (jos mahdolllista), ja vaihtaa myöhemmin pääaineeksi.

Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:
todella hankalaa päästä sinne sisälle (varsinkin keskinkertaisella todistuksella).. :( ala sopii kuitenkin sinulle varmasti. kannattaa varmaankin hakea myös muihin pääaineisiin, joihin isommat kiintiöt (esim. psykologia, kasvatustiede) ja opiskella logopediaa sivuaineena (jos mahdolllista), ja vaihtaa myöhemmin pääaineeksi.

Tätä voisi harkita :)

Alkuperäinen kirjoittaja tytsi-89:
Alkuperäinen kirjoittaja öhöm:

Tätä voisi harkita :)

suosittelen. yliopiston sisällä (jopa tiedekuntien välillä) on yleensä suhteellisen vapaat opinto-oikeudet (siis myös muihin kuin omaan pääaineeseen), vaikeinta tuntuu nykyään olevan yliopistoon sisälle pääseminen. avoimessa yliopistossa opiskelu tulee pidemmän päälle kalliiksi ja tietenkin silloin jäät paitsi opintoetuuksista (opintuki, alennukset jne).

Alkuperäinen kirjoittaja jeppis:
Puheterapeutti työskentelee muidenkin kuin lasten kanssa. Ja aika suuri osa on niitä muita ryhmiä, eli niitä kellä puheessa vikaa vamman kautta.

Jos valmistun niin yritän päästä sellaiseen työhön, jossa suurin osa asiakkaista on lapsia :)

Minkälaiset arvosanat sulla on muista aineista? Sehän vaikuttaa 50 prosenttia sisäänpääsyyn. Meinaan voi olla, että joudut uusimaan tuon biologian. Huomasitko muuten, että oppiaine edellyttää moitteetonta kuuloa?

Kiinnostava ala. Ota tosiaan öhömin neuvosta vaari, älä hae vain yhteen pääaineeseen vaan hae johonkin sellaiseen, mistä tiedät pääseväsi melko helposti sisälle. Kun olet yliopistoon päässyt, niin sitten on helppo sumplia ja järjestellä pääaineita ja opinto-oikeuksia. Tosin sivuaineenakin otetaan sisään niin vähän ihmisiä, että voin melkein suoralta kädeltä sanoa, että koska sulla ei ole kuuden laudaturin papereita tai edes sinnepäin, niin et tule ekana vuonna pääsemään tuota oppiainetta opiskelemaan pääsykokeiden kautta. Mutta ei huolen häivää, jos pääset yliopistoon lukemaan esim. psykologiaa, kielitiedettä tai lääketiedettä, niin yliopisto voi järjestää sulle "stipendin", jonka avulla saat opiskella edullisesti tai ilmaiseksi logopediaa avoimessa yliopistossa.

Tärkeintä on siis, että pääset sinne yliopistoon sisälle. Noista äsken mainitsemistani aloista tulisi joka tapauksessa sulle sivuaine, ja niistä helpoiten pääsee sisälle kielitieteen puolelta, joten suosittelen sitä. Sekään ei todellakaan ole mikään helppo nakki, mutta realistinen mahdollisuus. Toki jos sulla tai perheelläsi on rahaa, voit aloittaa suoraan avoimessa yliopistossa, tehdä esim. perusopinnot ja hakea sitten vasta varsinaiseen yliopistoon.

Kovasti tsemppiä sulle tuleviin haasteisiin! Multa voit kysyä neuvoa yliopistoon pääsemiseen, mulla on takataskussa kaikenlaisia kikkoja :D Oli meinaan itsellä PAKKO päästä yliopistoon heti abivuonna, en halunnut pitää välivuosia. Ja pääsinkin sitten. Mun paperit oli L, E, M ja C, ja voin sanoa, että jos ei olis menneet pääsykokeet superhyvin, niin noin "huonoilla" papereilla ei yliopistoon pääse. Siksi puhuin sulle heti tuosta bilsan uusimisesta. Sekin auttaa, jos kirjoitat useamman kuin vaan neljä ainetta.

Alkuperäinen kirjoittaja Tianna:
Minkälaiset arvosanat sulla on muista aineista? Sehän vaikuttaa 50 prosenttia sisäänpääsyyn. Meinaan voi olla, että joudut uusimaan tuon biologian. Huomasitko muuten, että oppiaine edellyttää moitteetonta kuuloa?

Tuosta kuulosta ensin, mulla ainakin pitäisi olla ihan moitteeton kuulo..se pitää tarkistaa jossain vaiheessa.

Jos menestyy hyvin valintakokeessa, ei yo-arvosanoilla ole suurta merkitystä..pääsykokeen jälkeen on vielä suullinen osuus. Mutta kirjoitan yhteensä 7 ainetta niin on vielä mahdollisuus saada hyviä tuloksia..saan muuten tuosta bilsastakin pisteitä, kaikista saa pisteitä paitsi A:sta. Esim. äidinkielestä mulla on hyvät edellytykset saada L tai E ja siitä saa hyvät pisteet..lisäksi mm. psykologia ja terveystieto on kirjoittamatta, olen vasta 2 ainetta kirjoittanut.

Tuosta kuulosta ensin, mulla ainakin pitäisi olla ihan moitteeton kuulo..se pitää tarkistaa jossain vaiheessa.

Jos menestyy hyvin valintakokeessa, ei yo-arvosanoilla ole suurta merkitystä..pääsykokeen jälkeen on vielä suullinen osuus. Mutta kirjoitan yhteensä 7 ainetta niin on vielä mahdollisuus saada hyviä tuloksia..saan muuten tuosta bilsastakin pisteitä, kaikista saa pisteitä paitsi A:sta. Esim. äidinkielestä mulla on hyvät edellytykset saada L tai E ja siitä saa hyvät pisteet..lisäksi mm. psykologia ja terveystieto on kirjoittamatta, olen vasta 2 ainetta kirjoittanut.

tytsi hyvä, ole realisti. tuonne todennäköisesti hakee ihmisiä, joilla on yo-papereissa pelkkää EEtä ja äLLää ja sellaisia, jotka ovat useana vuonna käyneet niissä pääsykokeissa. koska porukkaa otetaan noin vähän, valintakokeet ovat vaikeat..

Kiinnostava ala. Ota tosiaan öhömin neuvosta vaari, älä hae vain yhteen pääaineeseen vaan hae johonkin sellaiseen, mistä tiedät pääseväsi melko helposti sisälle. Kun olet yliopistoon päässyt, niin sitten on helppo sumplia ja järjestellä pääaineita ja opinto-oikeuksia. Tosin sivuaineenakin otetaan sisään niin vähän ihmisiä, että voin melkein suoralta kädeltä sanoa, että koska sulla ei ole kuuden laudaturin papereita tai edes sinnepäin, niin et tule ekana vuonna pääsemään tuota oppiainetta opiskelemaan pääsykokeiden kautta. Mutta ei huolen häivää, jos pääset yliopistoon lukemaan esim. psykologiaa, kielitiedettä tai lääketiedettä, niin yliopisto voi järjestää sulle "stipendin", jonka avulla saat opiskella edullisesti tai ilmaiseksi logopediaa avoimessa yliopistossa.

Tärkeintä on siis, että pääset sinne yliopistoon sisälle. Noista äsken mainitsemistani aloista tulisi joka tapauksessa sulle sivuaine, ja niistä helpoiten pääsee sisälle kielitieteen puolelta, joten suosittelen sitä. Sekään ei todellakaan ole mikään helppo nakki, mutta realistinen mahdollisuus. Toki jos sulla tai perheelläsi on rahaa, voit aloittaa suoraan avoimessa yliopistossa, tehdä esim. perusopinnot ja hakea sitten vasta varsinaiseen yliopistoon.

Kovasti tsemppiä sulle tuleviin haasteisiin! Multa voit kysyä neuvoa yliopistoon pääsemiseen, mulla on takataskussa kaikenlaisia kikkoja :D Oli meinaan itsellä PAKKO päästä yliopistoon heti abivuonna, en halunnut pitää välivuosia. Ja pääsinkin sitten. Mun paperit oli L, E, M ja C, ja voin sanoa, että jos ei olis menneet pääsykokeet superhyvin, niin noin "huonoilla" papereilla ei yliopistoon pääse. Siksi puhuin sulle heti tuosta bilsan uusimisesta. Sekin auttaa, jos kirjoitat useamman kuin vaan neljä ainetta.

Käsittääkseni logopedia on jotenkin erityistapaus..että sitä ei voi myöhemmin vaihtaa pääaineeksi.

Toisena vaihtoehtona on, että menen lukemaan äidinkieltä..sitä on suurempi mahdollisuus päästä lukemaan ja mulla on siinä lahjoja..haen ehkä molempiin.

Sorin nyt, mutta vielä yks juttu. (Sä pyysit tietoja alasta ja sen opiskelusta, mutta minä vaan floodaan jostain sisäänpääsystä :ashamed:) Olet varmaan tajunnutkin, että tuo on sellainen ala, jossa sitä kisaa opiskelupaikoista ei käydä abiturienttien kesken, vaan siellä on aivan varmasti yli kymmenen valmista maisteria hakemassa teidän muiden joukossa, ja ehkä pari lääkäriä ja pari psykologia... Tämän takia sinne pääseminen on abille niin vaikeaa. Muut hakijat vaan on jo niin paljon pidemmällä. Eli se ei ole mikään reilu ja tasaveroinen kisa.

Logopedian voi toki vaihtaa pääaineeksi, kaiken voi. Mutta sitä ennen pitää olla tiettyjä opintoja suoritettuna, ja niissä pitää menestyä hyvin. Sitten pitää joka tapauksessa läpäistä valintakoe, mutta ei se ole sitten enää vaikeaa, jos olet tuota alaa sivuaineena tai avoimessa yliopistossa jo opiskellut. Niin ne kaikki muutkin tekee. :)

Äikkäänkään ei ole helppo päästä sisälle, mutta jos kirjoitat siitä ällän ja menestyt pääsykokeissa, niin sitten on mahdollisuuksia. :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

tytsi hyvä, ole realisti. tuonne todennäköisesti hakee ihmisiä, joilla on yo-papereissa pelkkää EEtä ja äLLää ja sellaisia, jotka ovat useana vuonna käyneet niissä pääsykokeissa. koska porukkaa otetaan noin vähän, valintakokeet ovat vaikeat..

Totta, mutta tiedän monia yliopistoon ja kauppakorkeaan päässeitä, jotka eivät ole saaneet yo-todistuksesta pistettäkään. Mulla on samat mahdollisuudet pärjätä kuin muillakin :)

Totta, mutta tiedän monia yliopistoon ja kauppakorkeaan päässeitä, jotka eivät ole saaneet yo-todistuksesta pistettäkään. Mulla on samat mahdollisuudet pärjätä kuin muillakin :)

juu, tiedän, minä kuulun itsekin noihin. usein se vain tarkoittaa, että pääsykokeissa sinun on oltava esim. parhaan 5% sisällä (minun tapaukseni), sinun tapauksessasi sisäänpääsijöitä on vieläkin vähemmän, joten voi mennä aika tiukille.. omaa parastasi ajattelen, tytsiseni :)

riippuu tietysti hyvin paljon pääsykokeiden tyypistäkin.. esim.kauppakorkeassa on monivalintatehtävät, joten myös tuurilla merkitystä (molempiin suuntiin siis) :whistle:

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :

Tää on ihan totta, joillakin aloilla on pelkkä pääsykoevalinta. Toisille aloille taas pääsee pelkällä todistuksella, ei tarvi pääsykokeissa käydä ollenkaan. Ja joillakin aloilla ne molemmat vaikuttaa niin, että jos pisteet ei riitä, ei pääse edes pääsykokeisiin. Logopediassa ja äikässä vaikuttaa todistuspisteet ja valintakokeen ykkösvaihe siihen, pääseekö ollenkaan kakkosvaiheeseen. Sun mahikset riippuu ihan alasta, jolle haet, koska eri aloille on erilaiset mahikset päästä. Kyselepä niiltä kavereiltasi, mille aloille he pääsivät pelkän valintakokeen perusteella, kun sulta sujuu kirjoittaminen ja suullinen esiintyminen, niin ehdottomasti kannattaa silloin yrittää, eikä antaa todistuspisteiden haitata tahtia.