olen kyllä..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Äidin blogi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai no jos noin saa mainostaa niin ehkä minäkin voin ton tukikummit.fi iskeä julkisesti näytille :laugh:

Mutta hienoa, että on monia väyliä mitä kautta auttaa. Lastensairaala on toki tärkeä kohde, mutta se on vähän kärsinyt inflaatiota eikä auta näitä muuten terveitä perheitä joiden ongelma on vain vähävaraisuus

Niin, ja se sairaala olisi ehdottomasti pitänyt rakentaa verorahoilla.

Ai no jos noin saa mainostaa niin ehkä minäkin voin ton tukikummit.fi iskeä julkisesti näytille :laugh:

Mutta hienoa, että on monia väyliä mitä kautta auttaa. Lastensairaala on toki tärkeä kohde, mutta se on vähän kärsinyt inflaatiota eikä auta näitä muuten terveitä perheitä joiden ongelma on vain vähävaraisuus

Täällähän on jokatoisessa viestissä jonkun kaupan mainos, hintoineen kaikkineen. Eikä siihen kukaan puutu.

Otan kyllä lisää selvää tosta. Kiitos.

Mielestäni just tollaset "ylimääräiset menot" on sellaisia joissa itse haluan auttaa..maksaa vaikka koko perhe uimahalliin..hoploppiin.. mitä nyt on sellaisia juttuja, jossa perheet saa olla yhdessä, mihin ei sitten vaan ehkä ole varaa.. pisara meressä, kyllä, mutta jos on useampi "kymppi" siitä tulee suuri summa.

Kiitos tosta..haluan selvittää, enkä siksi että kiillotaisin sädekehää, vaan siksi etten kestä ajatusta, että toiset vaan raatavat ja selviytyvät seuraavaan päivään.

Tulikin mieleen, että just noi luokkaretket kouluissa on ilmeisesti jo itse maksetavia.. juuri tuollaisissa tilanteissa OLISI kohtuullista että voisi anoa rahaa lapselleen.. se on lapselle kova paikka jäädä jutun ulkopuolelle..

No siivoojana tienaan alle kympin, yksityisellä. Todella tiukkaa on rahojen kanssa. Koulutusta on kyllä, ei vaan koulutusalan töitä. En siis ole mikään peruskoulun kesken jättänyt "luuseri".

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30266551:

Mielestäni just tollaset "ylimääräiset menot" on sellaisia joissa itse haluan auttaa..maksaa vaikka koko perhe uimahalliin..hoploppiin.. mitä nyt on sellaisia juttuja, jossa perheet saa olla yhdessä, mihin ei sitten vaan ehkä ole varaa.. pisara meressä, kyllä, mutta jos on useampi "kymppi" siitä tulee suuri summa.

Kiitos tosta..haluan selvittää, enkä siksi että kiillotaisin sädekehää, vaan siksi etten kestä ajatusta, että toiset vaan raatavat ja selviytyvät seuraavaan päivään.

Tulikin mieleen, että just noi luokkaretket kouluissa on ilmeisesti jo itse maksetavia.. juuri tuollaisissa tilanteissa OLISI kohtuullista että voisi anoa rahaa lapselleen.. se on lapselle kova paikka jäädä jutun ulkopuolelle..

Jos se minusta olisi kiinni, koulut eivät saisi keräillä mitään rahaa vanhemmilta.

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30266551:

Sen takia ne myyjäiset tai karkkien ja vessapaperien kaupittelu on hyvä juttu. Sellaisia rahoja kun ei saa korvamerkitä osallistuneille vaan ne menee koko luokalle. Tyttären joukkue myy pesuaineita ja se on silleen hyvä systeemi, että aineet tilataan ennakkotilausten perusteella eikä kellekään lykätä pakkomyytäväksi 20 pakettia. Samalla tavalla hoituu sukkamyynti

Alkuperäinen kirjoittaja Äidin blogi;30266434:
Se nyt oli ajatusleikki. Jos moni maksaisi vaikka sen 10 € jollekin taholle, joka olisi kevyempi versio, eikä NIIIIIN byrokraattinen, sieltä voisi anoa tai pyytää "hätätilanteisiin rahaa". Joku "yksinhuoltajien hätävara".

Minusta pitää auttaa toisia. Varsinkin, jos itsellä on jotakin mistä antaa.

No minä ajattelen asiaa niinkin, että maksan veroja, ja minunkin verovaroillani ylläpidetään yhteiskuntaa. ja mistäpä sitä meistä kukaan koskaan tietää, onko joskus itse siinä tilanteessa, että apua tarvitsee.

Ja kouluretkien keräyksistä vielä... käsittääkseni peruskoulussa ketään mukaan haluavaa ei saa jättää retken ulkopuolelle maksukyvyttömyyden vuoksi. Näin ainakin täällä meilläpäin on ollut, sekä leirikoulun että luokkaretken yhteydessä. Eli matka maksetaan sitten kimpassa muiden vanhempien kesken. Hyvinkin reilua mielestäni, ainoa harmi vaan, että meillä ainoat vanhemmat jotka eivät suostunut maksamaan olivat hyvinkin hyvätuloisia. " Mutta sekin asia hoidettiin hienosti, maksettiin se vajaa kymppi enemmän kukin ja lapsi pääsi leirikouluun. Ja myynneillä saatiin täälläkin kuitattua osa kuluista.

Pienillä tuloilla olen itsekin työurani aloittanut.

No taitaa se monilla siivoojilla, keittiöapulaisilla, avustajilla jne olla tuossa 10e pinnassa se palkka. Samoin kaupassa peruspalkka. Jos kuukausipalkka on tuossa 1600 e tuntumassa ja työtunteja on se 160/kk, niin siihenhän se asettuu. Sellaisia ihmisä on Suomessa ja pääkaupunkiseudullakin paljon.

[QUOTE="sipsi";30266752]Ja kouluretkien keräyksistä vielä... käsittääkseni peruskoulussa ketään mukaan haluavaa ei saa jättää retken ulkopuolelle maksukyvyttömyyden vuoksi. Näin ainakin täällä meilläpäin on ollut, sekä leirikoulun että luokkaretken yhteydessä. Eli matka maksetaan sitten kimpassa muiden vanhempien kesken. Hyvinkin reilua mielestäni, ainoa harmi vaan, että meillä ainoat vanhemmat jotka eivät suostunut maksamaan olivat hyvinkin hyvätuloisia. " Mutta sekin asia hoidettiin hienosti, maksettiin se vajaa kymppi enemmän kukin ja lapsi pääsi leirikouluun. Ja myynneillä saatiin täälläkin kuitattua osa kuluista.

Pienillä tuloilla olen itsekin työurani aloittanut.[/QUOTE]

Ei näinkään, että sitten kaikkien vanhemmat saavat tietää kenellä ei ole varaa ja joku siitä maksusta kimpaantuneena puhuu lapsensa kuullen. Muutenkin jotenkin nöyryyttävää ja moni mieluummin kitkee sen rahan vaikka väkisin vähistä rahoistaan, ei hyvä sekään. Luo turhaa ahdistusta.

• Tykkää
Reactions: Mörköäiti
Ei näinkään, että sitten kaikkien vanhemmat saavat tietää kenellä ei ole varaa ja joku siitä maksusta kimpaantuneena puhuu lapsensa kuullen. Muutenkin jotenkin nöyryyttävää ja moni mieluummin kitkee sen rahan vaikka väkisin vähistä rahoistaan, ei hyvä sekään. Luo turhaa ahdistusta.

Meillä asia hoidettiin kaikin tavoin hyvin hienovaraisesti. Toki kaikki tiesimme, kuka oli kyseessä, kun luokan yhteisessä "suunnittelupalaverissa" (mukana oppilaat ja vanhemmat) kyseinen vanhempi itse suureen ääneen kertoi, ettei aio maksaa mitään, ja rahasta ei ole kyse vaan periaatteesta :)

Tämän vuoksi minun mielestäni on hyvä, että voi osallistua myyntityöhön, ja mahdollisesti jos jotain tapahtumia järjestetään, discoja tms., voi olla niissä talkoolaisena. Itsekin olin.

Onhan sitten se vaihtoehto, että jätetään retket pois kokonaan, mutta mielestäni sekin on kyllä harmillista. Kun hirveän hauskaa noilla ainakin tuntui olevan, niin leirikoulussa kuin luokkaretkelläkin :) Onhan se sellaista erilaista yhdessäoloa, ja hyvinkin ryhmähenkeä edistävää toimistaa.

Tämä nyt ei suoranaisesti alkuperäiseen aiheeseen liity, anteeksi.

Mä saan alle kympin. Muistaakseni 9.25e/h ja teen kaheksan tuntista työpäivää. Ihan hyvin me pärjätään ja jää jopa laskujenkin jälkeen sen verran, että saa joskus itelleenkin jotain :). Mieheni toki saa paljon parempaa palkkaa, mutta luonne ei mulla anna periks, että kotiin jäisin kituuttaa ja murehtii tollasia. Mun työssäni nautin siitä, että saan levottomuuteni suunnata hyödyks ja saan raskasta fyysistä liikuntaa joka päivä sen kaheksan tuntia :D. Oon liian levoton istuma työhön, en vaan pystyis kaheksaa tuntia istumaan. Oon opiskellu istuma työhön, mutta opintojen jälkeen aloin pohtia ihan tarkkaan, että onko mun järkevää tehä sitä hommaa, koska oon tosi levoton tapaus ja vaikee keskittyä siihen, mitä tekee jos joutuu pitkiä aikoja vaan ja ainoostaan istumaan. Päätös oli helppo mulle ja valitsin fyysisesti raskaan ja liikkuvan työn.

Niin juuri. Miten edes olisi mahdollista ottaa puheeksi omaa maksukyvyttömyyttään, jos ei halua kertoa siitä suoraan kaikille vanhemmille jossain kokouksessa? Aika monen asenne on kuitenkin sellainen "jätä tupakat ja viinat pois / jätä työpaikkaruokailut pois /jätä sitä, jätä tätä / mene töihin / hanki koulutus / no ei se nyt niin suuri summa ole /tee itte kaikki ruoka ja leivo sämpylät ite / myy huutiksessa jotain / myy auto / miten niin teillä ei ole varaa, vaikka sä harrastat zumbaa ja sun lapsella on oma kännykkä / jne jne jne"

Siivoojana olen saanut huonoimmillaan 7,45€ ja parhaimmillaan 12€. Myös lehdenjakajana olen saanut reilusti alle 10€ ja siellä oli myös erittäin monta miestä töissä yhtä huonolla palkalla.

Jos kaipaatte tukikohdetta niin valtakunnallinen kriisipuhelin selkeästi kaipaisi lisää rahoitusta. Ainakin seitsemän kertaa oon lähipäivinä yrittänyt sinne maksimissaan 20min välein soittaa, mutta aina on sama nauhoitus päällä, että linjat on varattuja :(. Muita tukipuhelimia kun on aika heikosti olemassa.

Toimeksiannolla tehdyt etäopettajan työt eivät paljon rahakirstua kasvata. Opiskelijoiden tehtävien arvioinnista sain kertakorvauksen per opiskelija. Suhteutettuna siihen aikaan, mitä käytin vastausten lukemiseen, palautteeseen ja arvosanoihin tuntipalkaksi tuli alle 4 euroa. Kiinni siis aika paljon työmoraalista. Ehkä olin vain hidas, mutta en nyt viitsinyt arvosanoja arpoakaan:)