Olen kyllästynyt Helsinkiin- muita?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tahdon pois
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;26320425:
Onneksi minun Helsinkini on aivan erilainen kuin ap:n. :heart:

Mä en kans yhtään tunnistanut tuosta jutusta Helsinkiä. Ja meidän lähistöllä on asuntola jossa asuu päihteistä irti yrittäviä. Minusta se on hienoa että heitä tuetaan päihteettömään elämään, pitäisikö heille kääntää selkä jolloin he olisivat kadulla ja jatkaisivat aineiden käyttöä?

En tiedä kulkeeko osa ihmisistä laput silmillä tai ehkä heitä ei häiritse mikään, mikä ei tapahdu oman ikkunan alla. Minä olen herkkä ihminen ja turhan konservatiivinen tähän kaupunkiin, tiedän kyllä. Silti Helsinki on mielestäni muuttunut kamalasti viime vuosina, jotenkin oikein rysäyksellä tullut alas. Asuinpaikka vaikuttanee myös, ihan korttelilla voi olla merkitystä, tämä on itsekin huomattu. Tosin en tiedä mitä tekee kivalla pihapiirillä ja naapureilla, jos viereisellä kadulla rikotaan autoja ja lähiympäristöä terrorisoi syrjätyneiden nuorten jengi..? Me muutimme pois yhdeltä alueelta tämän vuoksi, kyllästytti kun edes ostarille ei voinut mennä näiden riehujien vuoksi (oli siinä toki muutakin, mutta alueen arvo laski huomattavasti kun sinne rakennettiin asuntola).

Ja kyllä maallakin on varmasti ongelmia, mutta ehkä hieman erilaisia kuin tässä kaupungissa.

Hei, ongelmallisia ihmisiä on ihan joka puolella. Myös siellä maalla! Mulla on ollut periaatteena se etten voi muuttaa kaikkia maailman ihmisiä hyviksi mutta yritän pitää itseni hyvänä ja sitä kautta olla esimerkillinen omille lapsilleni että heistäkin tulisi tasapainoisia ja hyviä ihmisiä. Se riittää yhdelle ihmiselle!

Hei, ongelmallisia ihmisiä on ihan joka puolella. Myös siellä maalla! Mulla on ollut periaatteena se etten voi muuttaa kaikkia maailman ihmisiä hyviksi mutta yritän pitää itseni hyvänä ja sitä kautta olla esimerkillinen omille lapsilleni että heistäkin tulisi tasapainoisia ja hyviä ihmisiä. Se riittää yhdelle ihmiselle!

Tietenkin ongelmaisia ihmisiä on kaikkialla, mutta et taida ymmärtää Helsingin mittakaavaa heidän suhteensa? Romanian kerjäläisiä on kesällä täällä satoja, asunnottomien määrä on kasvussa, päihdeongelmaisten ja syrjäytyneiden samoin. Kun nuorison työttömyysaste huitelee 25% tienoilla ja Helsinki on nuorten toiveasuinkunta, mitä luulet tästä yhtälöstä tulevan? Lisätään vielä punavihreä sosiaalipolitiikka, joka suosii mamuja, aktivisteja ym. niin avot. Asuntoja ei ole, yhdestä työpaikasta tappelee 200 ihmistä...hinnat pilvissä ja nousu vaan kiihtyy.

On kiva runoilla tasapainoisesta elämästä kun ei tarvitse kuunnella aamubussissa tappouhkauksia tuntemattomalta hullulta, väistää oksentavaa juoppoa lapsen päiväkodin edessä tai elää sellaisen naapurissa, joka polttaa muutakin kuin tupakkaa.

• Tykkää
Reactions: Akaatti
Kaikissa paikoissa on toki puolensa. Mulle Helsinki on paikka jossa käydään lasten kanssa linnanmäellä, korkeasaaressa ja suomenlinnassa. Silti likaista, levotonta ja nuo kerjäläiset ahdistaa.
Maalla on puhdasta ja pääosin rauhallista. Ymmärrän, että joitain taas ahdistaa tietynlainen aktiviteettien puute ja se, että kaikki tuntee kaikki. Itselle nuo on elämän perusasioita, joihin haluan lastenikin oppivan. Jokaisessa paikassa on puolensa ja ymmärrän, että Helsingissä syntynyt ja kasvanut ei tosiaan halua elää niin kuin itse elän. Onneksi voi valita:)

Synnyin ja kasvoin stadissa. 25 vuotta riitti mulle hyvin.
Nyt olen 4 vuotta pyörittänyt pientä hevostilaa reilu 70km päässä stadista.
Täydellinen ympäristönmuutos. Ei kerrostaloja, ei naapureita vieressä, ei palveluja, ei kulttuurimenoja, ei katuvaloja, ei julkista liikennettä, vähemmänlaisesti edes asfalttia.

Yhden käden sormilla voi laskea ne päivät, kun olen miettinyt, että olisiko ihmisten ilmoilla kuitenkin kivempaa?
Stadissa otti ohimoon lähes joka päivä.

Mihinkään kaupunkiin tuskin täältä lähden enää koskaan.

ymmärrän, että Helsingissä syntynyt ja kasvanut ei tosiaan halua elää niin kuin itse elän. Onneksi voi valita:)

Mä halusin :D

On kiva runoilla tasapainoisesta elämästä kun ei tarvitse kuunnella aamubussissa tappouhkauksia tuntemattomalta hullulta, väistää oksentavaa juoppoa lapsen päiväkodin edessä tai elää sellaisen naapurissa, joka polttaa muutakin kuin tupakkaa.

No jos tuo on sinun todellisuutta, ei se ole läheskään kaikkien! Suurin osa ystävistäni ja me asumme Itä-Helsingissä, enpä ole kenenkään kuullut arjen olevan tuollaista, ei myöskään meidän elämään kuulu.

• Tykkää
Reactions: SporttisMama
Itsekkin suhtaudun Helsinkiin nykyään vähän eri tavalla kun on lapsia. Tosin asutaan mukavalla ja rauhallisella alueella ja itä-Helsinkiin ei kyllä muutettaisi vaikka maksettaisiin.

Tänään bussissa 1-vuotiaani istui rattaissa ja vaikka bussissa oli tilaa niin joku lihava nainen änkesi itsensä istumaan siihen rataspaikalle. En tietenkään ehtinyt siirtää lasta alta pois kun rattaissa oli jarru päällä a hyvä kun nainen ei istunut rattaiden ja lapsen jalkojen päälle. Ei se nainen ihan kybällä käynyt ja sanoin kyllä että älä nyt päälle istu. Muuten en noteerannut koko ihmistä, koska pelkäsin häntä hivenen. Välillä hän katsoi lastani ja mietin että mistä tiedän mikä lasten inhooja Mira siinä on liikkeella. No ei mitää sitten tämän enempää kuitenkaan tapantunut.

Kaikissa paikoissa on toki puolensa. Mulle Helsinki on paikka jossa käydään lasten kanssa linnanmäellä, korkeasaaressa ja suomenlinnassa. Silti likaista, levotonta ja nuo kerjäläiset ahdistaa.
Maalla on puhdasta ja pääosin rauhallista. Ymmärrän, että joitain taas ahdistaa tietynlainen aktiviteettien puute ja se, että kaikki tuntee kaikki. Itselle nuo on elämän perusasioita, joihin haluan lastenikin oppivan. Jokaisessa paikassa on puolensa ja ymmärrän, että Helsingissä syntynyt ja kasvanut ei tosiaan halua elää niin kuin itse elän. Onneksi voi valita:)

Totta, onneksi voi valita! :) Aika kurjaa olisi jos kukaan ei viihtyisi maalla. Minä tosiaan löisin varmaan päätä seinää jos ei olisi mitään aktiviteetteja, paikkoja mennä ja ystäviä lähellä.

• Tykkää
Tietenkin ongelmaisia ihmisiä on kaikkialla, mutta et taida ymmärtää Helsingin mittakaavaa heidän suhteensa? Romanian kerjäläisiä on kesällä täällä satoja, asunnottomien määrä on kasvussa, päihdeongelmaisten ja syrjäytyneiden samoin. Kun nuorison työttömyysaste huitelee 25% tienoilla ja Helsinki on nuorten toiveasuinkunta, mitä luulet tästä yhtälöstä tulevan? Lisätään vielä punavihreä sosiaalipolitiikka, joka suosii mamuja, aktivisteja ym. niin avot. Asuntoja ei ole, yhdestä työpaikasta tappelee 200 ihmistä...hinnat pilvissä ja nousu vaan kiihtyy.

Mihin työpaikkaan Helsingissä tappelee 200 hakijaa? Päinvastoin, monelle alalle on hirveä työvoimapula ja pk-seutu on ainut paikka Suomessa jossa tilanne on noinpäin. Ennemminkin tuolla kehän ulkopuolella niistä harvoista, vapaista työpaikoista tapellaan!
Mä oon sosiaalityöntekijä ja tehnyt työtä opiskelujen jälkeen ympäri Suomea kunnes palasin taas Helsinkiin. Ihan samanlaista työtä se on joka puolella Suomea, ja usko pois, mä olen työssäni nähnyt paljon...

Me muutettiin, mies otti loparit ja minä olen äitiyslomalla silti uskallettiin tehdä ratkaisu ja muuttaa kotipaikkakunnalle ns.maalle asumaan. Elämänlaatu parani huomattavasti ja vähemmälläkin mammonalla pärjää hienosti!!!:D

Kun viitsisitte oikeasti mainita asuinalueenne. Antaisi enemmän totuuspohjaa ja ylipäätään informaatiota millaista Helsingissä nykyisin on.

Tv. kuusi vuotta sitten maalle muuttanut joka haaveilee paluumuutosta Helsinkiin. Ilmeisen ruusunpunaisten lasien läpi muistelen entistä kotikaupunkiani.

Ymmärrän ap sua täysin. Itse muutin Helsingistä Kirkkonummen kautta Espoon Laajalahteen (k-nummi ei ollut tarpeeksi kaupunkimainen mulle). Ja rakastin sitä paikkaa! Niin lähellä Helsinkiä ja niin lähellä kaikkia mahd. palveluja, mutta ihan erilainen paikka kuin Helsingin lähiöt ja ihmisetkin oli aivan eriluokkaa! Valitettavasti vaan jouduin muuttamaan pois, mutta jotenkin tuntuu että mun "henkinen kotini" on Espoo.

[QUOTE="Voivoi";26322215]Kun viitsisitte oikeasti mainita asuinalueenne. Antaisi enemmän totuuspohjaa ja ylipäätään informaatiota millaista Helsingissä nykyisin on.

Tv. kuusi vuotta sitten maalle muuttanut joka haaveilee paluumuutosta Helsinkiin. Ilmeisen ruusunpunaisten lasien läpi muistelen entistä kotikaupunkiani.[/QUOTE]

Mä asun Pitäjänmäen kupeessa.

[QUOTE="tiimarinvihko";26322264]Ymmärrän ap sua täysin. Itse muutin Helsingistä Kirkkonummen kautta Espoon Laajalahteen (k-nummi ei ollut tarpeeksi kaupunkimainen mulle). Ja rakastin sitä paikkaa! Niin lähellä Helsinkiä ja niin lähellä kaikkia mahd. palveluja, mutta ihan erilainen paikka kuin Helsingin lähiöt ja ihmisetkin oli aivan eriluokkaa! Valitettavasti vaan jouduin muuttamaan pois, mutta jotenkin tuntuu että mun "henkinen kotini" on Espoo.[/QUOTE]

Moni kauhisteli kun me myytiin paritalo Espoon Haukilahdesta ja muutettiin kerrostaloon Helsinkiin. Mutta tää oli meille paras vaihtoehto emmekä ole ollenkaan katuneet. Helsingissä on meille kaikki; työt, harrastukset, kaverit, ELÄMÄ!

Ap asuu itä-Helsingissä muttei missään Kontulassa kuitenkaan ja mainittakoon, että olemme joutuneet muuttamaan kolmesti lähivuosina. Kahdesti naapureiden takia ja kerran asunnon vuoksi. Eli tässä ketjussa kertomani jutut ovat olleet ns. yleispäteviä. Bussipysäkkejä rikotaan kaikkialla, politiikka ei muutu asuinalueen mukaan jne. Nuo narkkari/juoppotapaukset ovat olleet ehkä vain huonoa tuuria, sillä ystäväni eivät ole kokeneet samaa myöskään. Silti ne ovat minun kohdalleni osuneet.

Kokemukseni noista työpaikoista on kieltämättä vain omalta alaltani, jolle on tunkua enemmän kuin paikkoja koskaan. Liikkeessämme käy viikottain useampi ihminen kysymässä työtä, oppisopimusta...paikkoja ei ole ja niitäkin vähennetään.

Ampuisin itseäni keskelle naamaa ennemmin kuin ajautuisin tuohon tilanteeseen.

Minä olen kyllä ihan tarkoituksella hakeutunut "tähän tilanteeseen". :D Niin kauan kuin Suomessa asumme, pois en Vuosaaresta muuttaisi! Ihana, rauhallinen koti, ystävät lähellä, helppo päästä joka suuntaan julkisilla, kaikki välttämätön lähellä, lapsille paljon harrastuksia, rannalla ja metsissä on kiva käydä iltakävelyillä jne.

• Tykkää
[QUOTE="vieras";26322610]Joo kannattaisko olla huutelematta sieltä villistä idästä, kaupunki kun on aika erilainen vaikka kantakaupungissa tai lännessä kuin siellä.[/QUOTE]

Totta, en enää ikinä muuttaisi länteen takaisin, siellä sitä "ghettoa" vasta onkin, vanhaa ja ränsistynyttä! :D

Ei Helsingille, mukava paikka käydä silloin tällöin mutta enää en muuttaisi.
Ihmisten välimpitämättömyys ja yhteisöllisyyden puute se, mitä kaipasin siellä asuessani, nyt asumme ison kaupungin kupeessa maalla, puhdas ilma, lapset ei joudu elämään hektisessä tahdissa ja koko kylä kasvattaa lapsia tyylinen ajattelu toimii, pienet koulut ja ongelmat eri mittakaavassa kuin pääkaupungissa.
Tämä sopii meille, ei ole ikävä sinne sykkeeseen.

Olen stadilainen pitkänsillan kupeesta ja aina vannoin etten muuta pois Stadista . Toisin kävi :) muutin miehen perässä niinkin kauas kuin Espooseen ja 15vuodessa olen kotiutunut tänne.
Ihanaa kun tämä asuinalue on kuin pieni kylä . Suurin osa tuntee jotenkin toisensa , tunnen lasten kavereiden vanhemmat jne. Silti pääsee nopeesti keskustaan .
Viime reissulla nähtiin poikien kanssa kun yksi laitapuolenkulkija veti teiniä turpaan kun se kävi nimittelemään ja irvailemaan sille :( ei ollut kiva näky. Nuorempi sanoi että hei ei ikinä muuteta tänne. On kait kuullut mun ja miehen keskustelut siitä että kun pojat muuttaa pois kotoa niin muutetaan keskustaan asumaan.
jokin pieni vetovoima on kuitenkin vielä Stadilla :)

Yhteistyössä