Olen liian tyhmä tänne palstalle!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24374676:
Eilen esimerkiksi kysyin mikä ero on pikaruokapaikalla ja oikealla ravintolalla, kukaan ei oikein osannut vastata, ja itselleni tuo ei ole ainakaan itsestäänselvää. Tuohon kysymykseen sain vastauksia tyyliin "no kai jokainen nyt erottaa nuokin ilman mitään määritelmiä" ja "miksi sinä nyt tällaista jankkaat".

No ehkä asia on tosiaan liian itsestäänselvyys monille? Toisessa paikassa tarjoillaan valmisruokaa joka vain lämmitetään, toisessa kokki valmistaa ruuat keittiössä.

Enemmänkin suosittelisin harjoittamaan loogista ajattelua, koska moni asiahan on ihan puhtaalla maalaisjärjellä ajateltavaa asiaa. En kannata elämää, jossa ajattelu siirretään kaksplussan tai minkään nettipalstan varaan. Ihan siksi, että lähdekriittisyyttä kannattaa vaalia. Tällä palstalla liikkuu niin paljon väärää tietoa (esim "paljonko on kotihoidontuen veroprosentti") että kannattaa opetella hakemaan tieto itse, sieltä missä se on varmasti oikea.

‪Ihmisten puolue - Topi-Petterin mielipiteenmuodostus‬‏ - YouTube

Ai tyhmät pitäis sulkea laitokseen vai? Varmaan sun mielestä mun olis pitänyt abortti tehdä ettei tää tyhmyys vaan periydy!

Jos et kestä jotain kommenttointia niin sitten on parempi pitää näppäimistönsäkin kurissa ja ei kirjoittele mitään :O
Tosin jos sinun näppis on yli 3vuotta vanha niin ethän sitten kirjoittele :D
Täällä kun oli ehto ettei vanhoilla näppäimillä näpytellä, saa köyhän leiman :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24374701:
Mun mielestä (ei siis perustu mihinkään faktaan): pikaruokapaikassa tehdään sapuska tosi nopeasti eli koostuu lähinnä uppopaistetusta ja nopeasti pannulla käyvästä sapuskasta, jonka saa myös mukaan. Kaikille samaa -tyyliin eli annoksia ei voi muokkailla, vaan listalta otat jonkun.

Oikeassa ravintolassa ruokaan nähdään enemmän vaivaa. Tehdään paremmista raaka-aineista ja sen valmistaminen kautta linjan kestää kauemmin. Annoksia voi myös muokata jonkin verran (en otakaan perunoita, vaan kasviksia jne.). Yleensä näistä paikoista ei saa ruoka-annoksia mukaan (mutta poikkeuksiakin on).

No niin, kiitos vastauksesta! :D Tätä siis kysyin ketjussa, jonka otsikossa kysyttiin onko jonkun mielestä Rax enemmän oikea ravintola kuin Mäkkäri ja kiinnosti tietysti tässä yhteydessä, mitä tuo ravintola sitten muiden mielestä tarkoittaa, kun jotenkin ymmärrän sen eri tavalla kuin tässä ketjussa tuota termiä käsiteltiin. Tosiaan pari vastausyritystä tuli, mutta kun esitin lisäkysymyksiä, ihmeteltiin, miksi minä jankutan.

Tämä oli siis vain esimerkki, minä joudun usein tällaisiin tilanteisiin. :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24374701:
Mun mielestä (ei siis perustu mihinkään faktaan): pikaruokapaikassa tehdään sapuska tosi nopeasti eli koostuu lähinnä uppopaistetusta ja nopeasti pannulla käyvästä sapuskasta, jonka saa myös mukaan. Kaikille samaa -tyyliin eli annoksia ei voi muokkailla, vaan listalta otat jonkun.

Oikeassa ravintolassa ruokaan nähdään enemmän vaivaa. Tehdään paremmista raaka-aineista ja sen valmistaminen kautta linjan kestää kauemmin. Annoksia voi myös muokata jonkin verran (en otakaan perunoita, vaan kasviksia jne.). Yleensä näistä paikoista ei saa ruoka-annoksia mukaan (mutta poikkeuksiakin on).

Mä lisäisin tuohon, että pikaruokapaikoissa maksetaan ruoka tilatessa, oikeassa ravintolassa vasta syötyä.

Eli pikaruokapaikassa tarkoitus on selviytyä ruokailusta kaikkinensa nopeasti.

[QUOTE="vieras";24374518]Jos jotain kysyn, niin heti alkaa v*ttuilu kun olen niin tyhmä! Luulin että silloin pitää kysyä jos ei jotain tiedä! Erehdyin!

Missä on palsta meille tyhmille?[/QUOTE]

Onhan se hyvä että palstalle on saatu taas joku pelle naurattamaan meitä
kun se venakkokin on iki bannissa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Lilii lisänimetön;24374714:
No ehkä asia on tosiaan liian itsestäänselvyys monille? Toisessa paikassa tarjoillaan valmisruokaa joka vain lämmitetään, toisessa kokki valmistaa ruuat keittiössä.

No tuossa ketjussa se ei tosiaan ollut itsestäänselvyys. Eräs perustelu oli se, että pikaruokapaikassa saa roskaruokaa ja ravintolassa kunnon ruokaa. Tästä sitten esitin jatkokysymyksen: "miten pizza on kunnon ruokaa Rossossa, mutta Kotipizzassa se on roskaruokaa". Ei vastausta. Eli joillekin asia A on itsestäänselvä ja toisille asia B on itsestäänselvä, mutta mikä on totuus, jos asiat A ja B ovat ristiriidassa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24374799:
No tuossa ketjussa se ei tosiaan ollut itsestäänselvyys. Eräs perustelu oli se, että pikaruokapaikassa saa roskaruokaa ja ravintolassa kunnon ruokaa. Tästä sitten esitin jatkokysymyksen: "miten pizza on kunnon ruokaa Rossossa, mutta Kotipizzassa se on roskaruokaa". Ei vastausta. Eli joillekin asia A on itsestäänselvä ja toisille asia B on itsestäänselvä, mutta mikä on totuus, jos asiat A ja B ovat ristiriidassa.

Raaka-aineiden laatu on aika oleellinen asia kun määritellään onko roskaruokaa vai ei kun vertaillaan esim, Rossoa ja Kotipizzaa.

Raaka-aineiden laatu on aika oleellinen asia kun määritellään onko roskaruokaa vai ei kun vertaillaan esim, Rossoa ja Kotipizzaa.

No joo, en nyt tarvitse enempää määrittelyjä tähän. :) Tarkoitin tuon kysymyksen eilen tuon ketjun vastaajille, joille ravintola-käsite tarkoitti jotain ihan muuta, kuin minun mielestäni. Siis tarkoitin sitä, että joskus tosiaan kyselen tällaisia tyhmiä itsestäänselvyyksiä, jos esim jossain ketjussa jotain sanaa käytetään jossain ihmeellisessä yhteydessä tai jotenkin muuten jokin logiikka ontuu.

Alkuperäinen kirjoittaja KYLÄKIN;24374817:
Ihmiset kyselee täällä niin vitun tyhmiä kysymyksiä, voisko raparperipiirakkaan laittaa vaniljasokeria, mistä hyvät kurahousut jne.

Totta tuokin. Tosi osa varmasti haluaa vaan avata jonkinsortin keskustelua aiheesta mistä tahansa, ilman että ehkä tosissaan kysyy itsestäänselvyyksiä. Haluaa vaan, että on joku jonka kanssa keskustella vaikka aiheen vierestä.

Toiset taas tykkäävät provosoida ihmisiä tyhmillä kysymyksillä, toiveena ehkä päästä johonkin iltiksen etusivulle "viikon ääliöimpänä palstailijana".

Keskusteluja on vähintään yhtä moneen junaan kuin keskustelijoitakin :)

Enpä lukenut kuin tuon yhden ainoan viestisi :D joten pahoittelen jos ei ollut sinulla tarkoitus mitään mielipiteitä kerätä tai kommentteja yleensä. Menen häpeämään nurkkaan.

Enpä lukenut kuin tuon yhden ainoan viestisi :D joten pahoittelen jos ei ollut sinulla tarkoitus mitään mielipiteitä kerätä tai kommentteja yleensä. Menen häpeämään nurkkaan.

No niin ja taas ymmärrettiin ihan normaali kommentointi inttämiseksi ja jankkaamiseksi ja ties miksi. Siis tuo oli tähän ketjuun esimerkki, ymmärrätkö? Jos asia minua oikeasti vaivaa, teen kyllä siitä oman aloituksen. :)

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24374932:
No niin ja taas ymmärrettiin ihan normaali kommentointi inttämiseksi ja jankkaamiseksi ja ties miksi. Siis tuo oli tähän ketjuun esimerkki, ymmärrätkö? Jos asia minua oikeasti vaivaa, teen kyllä siitä oman aloituksen. :)

Nyt meni kyllä hieman ohi ja lujaa :D ei tuossa ollut mitään piilotettua merkitystä tai vittuilua, lähinnä huumormielellä.

Nyt meni kyllä hieman ohi ja lujaa :D ei tuossa ollut mitään piilotettua merkitystä tai vittuilua, lähinnä huumormielellä.

Joo, sori :D Tässä nyt vain huvittaa, että kerroin vain esimerkkejä tuosta keskustelusta, niin täällä alkaa tuon asian uudelleen käsitteleminen. Joskus (=liian usein) vain tuntuu, että minun ajatukseni kulkee ihan eri tasolla kuin muiden. Tyhmä mikä tyhmä..

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24374628:
No en tiedä onko vinoilukaan paikallaan silloin kun kysytään ihan tavallista asiaa. Tietysti ymmärrän, jos provoillaan tyyliin "voinko tulla raskaaksi pyyhkeestä", mutta ihan normaaleissa ja asiallisissa kysymyksissä en oikein tajua, miksi pitää alkaa vinoilla.

Kyl toi vaippajuttukin oli niin hauska, että sille voi nauraa itsekin, kun tajuaa. Mielestäni on hyvä taito osata nauraa myös itselleen. Oon mäkin joskus tyhmänä kysynyt livenäkin jotain, jolle ollaan naurettu mahat kippurassa koko porukka.

No voi että. Älä nyt tuollaiseksi heittäydy. On munkin kysymyksille naurettu (kysyin mm. sitä iänikuista, voiko mennä häihin mustassa mekossa, varmaan paljon muutakin tyhmää), mitä siitä? Oli siellä asiallinenkin vastaus välissä. Turha jäädä vatvomaan tai loukattuna itkemään. Ota huumorilla, paljon hauskempaa.

Alkuperäinen kirjoittaja säpäle;24374799:

Wikipedia "tietää" yleensä paremmin kuin palsta esim. roskaruoka (eng. junk food) sekoitetaan usein pikaruokaan (engl. fast food) vaikka ne tarkoittavat eri asioita:

Roskaruoka by Wikipedia:
"Roskaruoka on ravintosisällöltään epäterveelliseksi luokiteltavaa ruokaa. Usein roskaruoassa on päivittäisiin saantisuosituksiin nähden liikaa jotain yksittäistä ravintoainetta ja tämän lisäksi annoskoot ovat yleisesti katsoen monesti energiapitoisuuksiltaan liian suuria päivittäiseen energiantarpeeseen suhteutettuna.lähde?

Roskaruoaksi luokitellaan muun muassa hampurilaiset, ranskanperunat, pizza, makkara, eineskala ja kebab. Tämä luokittelu on kuitenkin virheellinen, koska esimerkiksi perushampurilaisen rasvasisältö on lähellä ravintosuosituksia ja toisaalta kotiruoka voi olla ravintosisällöltään epätasapainoista. Vastoin yleistä käsitystä kotiruoka ei automaattisesti ole pika- tai valmisruokaa terveellisempää, vaan kotiruoka voi olla runsasrasvaista, sisältää paljon energiaa ja sen vitamiini- ja kivennäisainepitoisuus voi olla niukka. Ravitsemuksellisesti ruokaa täytyisi tarkastella vähintään ateriatasolla, jolloin aterialla nautittavien ruokalajien kokonaisuus on ravitsemuksellisesti ratkaiseva tekijä"

Pikaruoka by Wikipedia:

Pikaruoka on nopeasti valmistettua, usein tuotteistettua ravintoa. Suosittuja pikaruokia ovat muun muassa pizzat, hampurilaiset ja ranskalaiset perunat. 1990-luvun puolivälissä pizza nousi kilpailemaan pihvin kanssa suosituimman ravintolaruoan tittelistä, ja joka kymmenes ravintolakäynti suuntautui muutama vuosikoska? sitten hampurilaispaikkoihin.

Yhteistyössä