Olen lopettanut neuroleptit vuosi sitten; kukaan ei tiedä tästä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "joku"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

"joku"

Vieras
Olen siis saanut skitsofrenia diagnoosin vuosia sitten kolmen psykoosin seurauksena. Nyt on ollut noin neljä vuotta täysin oireetonta aikaa. Joka kerta muutenkin nämä psykoosit ovat olleet lyhytkestoisia, viimeisimmästä olin sairaalahoidossa vain viikon.

En oikeastaan ajatellut lopettaa lääkitystä sen kummemmin; pikkuhiljaa vain unohdin ottaa lääkkeen ja lopulta se sitten jäi kokonaan pois. Vointi on ollut koko ajan täysin normaali. Sen verran kauan olen sairastanut ja saanut pitkän terapian, että osaan itse tunnistaa mahdolliset ennakkomerkit ennen psykoosia, mitään näistä ei ole ollut.

Lääkärillekään en siis ole kertonut asiasta, koska ajatuksena on ollut että söisin lääkkeitä loppuelämäni ajan. En halua mitään hössötystä tai taivuttelua takaisin lääkkeensyöntiin. Tiedän, että psyykelääkkeillä voi olla pitkäaikaiskäytössä monenlaisia vakaviakin haittavaikutuksia. Näitä ei varmasti kaikkia edes tiedetä, koska niistä ei ole käsittääkseni paljoa näyttöä.

Nyt mietin kuitenkin, että mahtaa olla pakko lääkärille asia "tunnustaa", koska varmasti hän jossain vaiheessa huomaa kuitenkin, etten lääkkeitä ole hakenut apteekista, kiitos sähköisen reseptin. Olen siis kuitenkin sillä lailla vastuullinen, että toki lääkityksen taas aloittaisin mikäli ennakkomerkkejä alkaisi tulemaan.

Mitä itse tekisitte? Kertoisitteko lääkärille ja mahdollisesti läheisillenne asiasta?

Kertoisin lääkärille! Sinähän omasta elämästäsi päätät. Lääkärin on hyvä tietää missä mennään, jotta saat sinulle sopivaa hoitoa ja esim labrakokeita ei oteta turhaan lääkkeiden vaikutusten selvittämiseksi! Jos lääkäri saa selville asian reseptikeskuksesta eik sinulta, tulee suhteeseen epäluottamusta ja ehkä vääriä tulkintoja voinnistasi!

Kerro vaan lääkärille. Tietääkseni ketään ei voida pakottaa syömään lääkkeitä ja lääkärin on hyvä olla perillä sun tilanteesta. Koska olet selvinnyt noin pitkään ilman lääkkeitä, niin lääkärikin voi olla jopa sitä mieltä ettet tarvi edes niitä, kenties diagnoosikin on joku muu ja se lähtee selviämään tuon tiedon pohjalta

[QUOTE="saana";29950263]Kertoisin lääkärille! Sinähän omasta elämästäsi päätät. Lääkärin on hyvä tietää missä mennään, jotta saat sinulle sopivaa hoitoa ja esim labrakokeita ei oteta turhaan lääkkeiden vaikutusten selvittämiseksi! Jos lääkäri saa selville asian reseptikeskuksesta eik sinulta, tulee suhteeseen epäluottamusta ja ehkä vääriä tulkintoja voinnistasi![/QUOTE]

Niin, totta. Lääkäri on juuri vaihtunut ja oikeastaan koko hoitojutut. Pitkä terapia päättyi jokin aika sitten ja nykyään on oikeastaan vain kontrollikäynnit eri paikassa kuin ennen. Jotenkin en vain jaksaisi sitä ns. voivottelua. Sekin on kuitenkin tosiasia, että skitsofreniastakin on mahdollista parantua kokonaan, mutta jotenkin vaan tuntuu että lääkärit mielellään unohtavat tämän asian ja pitäisivät yllä lääkitystä vaikka vainb varmuuden varalta.

Kerro vaan lääkärille. Tietääkseni ketään ei voida pakottaa syömään lääkkeitä ja lääkärin on hyvä olla perillä sun tilanteesta. Koska olet selvinnyt noin pitkään ilman lääkkeitä, niin lääkärikin voi olla jopa sitä mieltä ettet tarvi edes niitä, kenties diagnoosikin on joku muu ja se lähtee selviämään tuon tiedon pohjalta

Edelliselle lääkärille jo hieman kyseenalaistinkin tuota minun diagnoosiani. Olen kuitenkin noista minun kolmesta psykoosijaksosta huolimatta pärjännyt aina hyvin; on suhteellisen haastava, vakituinen työ eikä minusta huomaa päällepäin lainkaan sairauttani ellei sitä tiedä.

Kerrot kyllä lääkärille. Ja sitten valitettavsti käy niin, että oirekuva eli psykoosit tahtoo sitten uusia ja siinä vaiheessa on niin sairauden tunnoton, ettei kyllä itse ymmärrä uudelleen lääkkeitä aloittaa.

Hienoa, että olet pärjännnyt noin hyvin sairaudestasi huolimatta. :) Noin pitkän oireettoman ajan jälkeen ja kun oireet eivät ole lääkityksen lopettamisen jälkeenkään palanneet, sinun voisi jo katsoa parantuneen skitsfreniasta.

Juuri luin luotettavasta lähteestä, että jopa puolet parantuu jossain vaiheessa. Ehkä siksi lääkärit eivät vaan tätä juuri tuo esille, että tautiin kuuluu olennaisena osana sairaudentunnottomuus. Joten monet jättää lääkkeet syömättä, vaikka niille todellakin olisi tarvetta.

Sinun kannattaa ehdottomasti lääkärille puhua myös siksi, että saat ohjeet miten toimia jos alat huomata ennakkomerkkejä siitä, että psykoosi voisi olla tulossa. Kun eihän se välttämättä mene niin, että alat sitten vaan syödä lääkkeitä sen mukaisesti, mitä sinulle on vuosia sitten ennaltaehkäisyyn määrätty.

Niin, siis en ajattelekaan että jos psykoosi olisi jo tullut päälle, niin huomaisin enää lääkityksen tarvetta. Mutta siis tunnen hyvin ennakkomerkit omalla kohdallani, esim. jos yöunet alkavat mennä, niin silloin on aika tehdä korjausliikettä.

Tiedän myös sen, että psykoosit usein uusivat, mutta niinkuin sanottua: tästä sairaudesta on myös mahdollista parantua. Luulisi alalla olevan senkin tietävän. En siis halua syödä loppuelämää raskasta lääkitystä vain kaikenvaralta.

Omasta työstäni sen enempää kertomatta, voin todeta kuitenkin omaavani jo ammatinkin puolesta paljon tietämystä mielenterveysasioista, en siis liioittele omaa hyvinvointiani ja tiedän, että toipuminen täysin on suhteellisen harvinaista.

Yhteistyössä