Olen mielenterveyshoitaja, haluatko kysyä jotain?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hoitsu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Minttu";26247505]Ei kiinnosta mennä työelämään tai muutenkaan elämässä eteenpäin eikä ole edes haluja hakea apua jos ja kun tämä on masennusta..niin mitäpä siinä sitten olisi tehtävissä?[/QUOTE]

Joo, no itse sairastuin yllättäen, ja diagnoosi tuli niin puun takaa, vaikka ei mikään ihme. Kaikki mahdolliset lääkkeet kokeiltu, sähköhoito kokeiltu. Terapiaa on jokasuunnasta. Ei se pelkkä "sen kans pitää oppia elämään", taida riittää ja kuntouttaa takas työelämään

Kaveri kuulee harhoja ja kuvittelee että joku varastaa asunnosta tavaroita kun on poissa kotoa. Epäilee että siellä käy vaalea rikas nainen, jolla kengänkoko 39.
Mä olen päälle vuoden kuunnellut näitä ja olen aika kypsä. Lisäksi meillä kuuli harhoja parvekkeella että yläkertä huutaa hänelle että fuck you, tuli kunnon riita kun sanottiin että ei kuultu mitään.
Kehittelee ihme teorioita vainosta, jättää poliisille tutkintapyyntöjä kun on muka varastettu.
Lisäksi jättänyt vuokrat ja sähköt maksamatta kun ei halua maksaa kun kukaan ei usko että häntä vainotaan.
Sähköt meni poikki ja oli lähellä häätöä, omat rahat käyttää shoppailuun.
Mä epäilen jonkinlaista vainoharhaisuushäiriötä tai skitsofreniaa, taustalla ollut joskus alkoholia tai huumeita.

MIten tuollaiseen suhtautuu, jos sanoo poikkeavan mielipiteen niin käy melkein päälle.

Kuinka kauan skitsofreniaa sairastava pärjää kotona, missä sairauden vaiheessa joutuu laitoshoitoon? Miten nopeasti skitsofrenia etenee?

Ei ole etenevä sairaus niin kuin vaikka alzheimer. Skitsofreniaa sairastava voi olla hyvän hoitotasapainon löytänyt, perheellinen, työssäkäyvä, lähes oireeton tai siten lääkkeistä huolimatta vahvasti oireileva, akuutisti psykoottinen ja pysyvästi sairaalassa tai asumisyksikössä.

Sairauden vaikeutumiseen vaikuttaa mm. päihteiden käyttö, lääkkeiden poisjäänti, syrjäytyminen, psykoottisten jaksojen uusiutuminen jne.

[QUOTE="pöö";26247634]Kaveri kuulee harhoja ja kuvittelee että joku varastaa asunnosta tavaroita kun on poissa kotoa. Epäilee että siellä käy vaalea rikas nainen, jolla kengänkoko 39.
Mä olen päälle vuoden kuunnellut näitä ja olen aika kypsä. Lisäksi meillä kuuli harhoja parvekkeella että yläkertä huutaa hänelle että fuck you, tuli kunnon riita kun sanottiin että ei kuultu mitään.
Kehittelee ihme teorioita vainosta, jättää poliisille tutkintapyyntöjä kun on muka varastettu.
Lisäksi jättänyt vuokrat ja sähköt maksamatta kun ei halua maksaa kun kukaan ei usko että häntä vainotaan.
Sähköt meni poikki ja oli lähellä häätöä, omat rahat käyttää shoppailuun.
Mä epäilen jonkinlaista vainoharhaisuushäiriötä tai skitsofreniaa, taustalla ollut joskus alkoholia tai huumeita.

MIten tuollaiseen suhtautuu, jos sanoo poikkeavan mielipiteen niin käy melkein päälle.[/QUOTE]

Ongelmia on, selvähän se. Todella vaikea tilanne läheisenä, jos toinen ei suostu hoitoon, kuten vainoharhainen ihminen usein ei. Voi muuten johtua kokonaan tai osittain päihteistä, kuiville pääseminen tärkeää. Lääkärin arvioon voi yrittää suostutella esim. "kun sinulla on vaikeaa ja olen huolissani", harvoin toimii "musta tuntuu että olet harhainen".

Yhteistyössä