Olen niin loppu exän jatkuvaan haukkumiseen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja murjottu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

murjottu

Vieras
Suhteen aikana sain kuulla moitteita milloin mistäkin. En osannut tehdä hänen mielestään mitään oikein..sitten lakkasin yrittämästä.

Jatkuvasti saan kuulla olevani huono äiti.. esimerkiksi silloin kun halusin saada vauvan imetyksen toimimaan, enkä opettanut syömään pullosta. Olin myöskin huono äiti koska en halunnut laittaa lasta hoitoon hänen ollessaan 1-vuoden ikäinen, vaan halusin hoitaa kotona.

Eronkin jälkeen sama mollaaminen, alistaminen ja haukkuminen jatkuu. Keksii koko ajan minusta asioita millä yrittää saada minut näyttämään muiden silmissä huonolta ihmiseltä. Minä olen yrittänyt koko ajan olla mahdollisimman hyvä äiti lapselle. Rakkautta ja hellyyttä saa valtavasti, mutta en kuitenkaan ole liian lepsu. Eletään täysin normaalia lapsiperheen arkea kahdestaan ja lapsi on jokatoinen viikonloppu isällään. Tämä on vain niin raastavaa kun kaikkensa yrittää ja koko ajan saa vain kuulla haukkumista..vaikka exäni ei minun elämästäni mitään tiedäkään. Minulla ja lapsella on kaikki asiat aivan loistavasti. Ainoa asia mikä elämääni huonontaa on tuo exä. Hän on saanut minun itsetuntoni pohjalukemiin.. jo suhteemme aikana. Olen harkinnut että varaan ajan perheneuvolaan, minne voisin mennä tunteistani ja näistä asioista juttelemaan. Mutta miten he pystyvät siellä auttamaan?

Kuulostaa siltä, että olet loistava äiti! :) En osaa sanoa, miten perheneuvolassa auttavat, mutta kannattaa ehdottomasti mennä asiasta keskustelemaan. Ja sinulle itsellesi tsemppimieltä toivotan paljon! On hienoa, että tiedostat, ettet ole exäsi väittämä huono äiti. Älä anna negatiivisten ajatusten vallata mieltäsi. Toistele itsellesi positiivisia asioita itsestäsi, se vahvistaa myös itsetuntoa. Ja sano exällesi jämerästi, että voi lopettaa haukkumisen, et ole huono äiti. Sitä paitsi millainen hyvä isä muka mollaa lastensa äitiä?

Varmaan exäs itsetunto on olematon, kun haluaa sua mollata. Mulla oli sama juttu ennen eroa, en osannu muka edes pyykkejä ripustaa oikein. Voit kysyä puhelimessa perheneuvolasta millaista tukea saisit.

Tavallaan mitä enemmän hän minua haukkuu sitä sinnikkäämmin haluan ja yritän olla lapselleni mahdollisimman hyvä ja rakastava äiti. Lapsi on minulle kaikki kaikessa <3 tuntuu vaan niin järisyttävän pahalta. En vastaa hänen haukkumiseensa mitenkään vaan kävelen pois..mutta itku ei ikinä ole kaukana.

varaa ihmeessä se aika. Olen itsekin käynyt Perheneuvolassa juttelemassa. Ihminen sokeutuu joskus omalle tilanteelleen ja auttaa kun joku ulkopuolinen antaa siihen erilaisen näkökulman.
Sinun täytyy jättää exän puheet omaan arvoonsa ja saatava jostain vahvistusta ja positiivisuutta eikä tuommoista lyttäämistä.

Muista että ei sanat suuta halkase eikä pieru persettä. Jos itselläsi on hyvä omatunto (niinkuin kuulostais olevan) äitiydestä, anna mennä toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Äläkä näytä exälle jos sanat sattuvatkin, niin kauanhan se tuota manipulointia tekee kun näkee että sillä on vaikutusta sinuun.

tarpeeksi usein kun kuulee vastaavaa, niin sitä alkaa uskomaan että ehkä minä sitten olenkin niin kamala äiti ja lapsella on parempi olla isänsä kanssa. Tätä hän minulla koittaa koko ajan toitottaa :`(. Vaikka minä kuinka koitan itselleni todistella etten ole tehnyt mitään väärää ja teen kaikkeni että lapsella olisi hyvä olla. Mutta jatkuvat lyttäykset pala palalta murentaa itsetuntoa vaikka kuinka yritän laittaa kampoihin, enkä halua antaa hänelle sitä tyydytystä että onnistuisi lopullisesti minut alistamaan. Hän itse ei ole mikään malli-vanhempi koskaan ollut, puolisona olosta puhumattakaan.

[QUOTE="a p";25459044]tarpeeksi usein kun kuulee vastaavaa, niin sitä alkaa uskomaan että ehkä minä sitten olenkin niin kamala äiti ja lapsella on parempi olla isänsä kanssa. Tätä hän minulla koittaa koko ajan toitottaa :`(. Vaikka minä kuinka koitan itselleni todistella etten ole tehnyt mitään väärää ja teen kaikkeni että lapsella olisi hyvä olla. Mutta jatkuvat lyttäykset pala palalta murentaa itsetuntoa vaikka kuinka yritän laittaa kampoihin, enkä halua antaa hänelle sitä tyydytystä että onnistuisi lopullisesti minut alistamaan. Hän itse ei ole mikään malli-vanhempi koskaan ollut, puolisona olosta puhumattakaan.[/QUOTE]

No, sinun vastuullasi on pitää itsestäsi huolta, asettaa omat rajasi jne. ei pidä alistua tuommoiseen. Ota etäisyyttä exään, äläkä jää kuuntelemaan hänen haukkujaan. Ajattele omaa ja lapsesi parasta.
Pistä stoppi tuolle menolle.
On tosi hyvä, että käyt jossain juttelemassa, se varmaankin vahvistaa sinua.

[QUOTE="vieras";25459131]No, sinun vastuullasi on pitää itsestäsi huolta, asettaa omat rajasi jne. ei pidä alistua tuommoiseen. Ota etäisyyttä exään, äläkä jää kuuntelemaan hänen haukkujaan. Ajattele omaa ja lapsesi parasta.
Pistä stoppi tuolle menolle.
On tosi hyvä, että käyt jossain juttelemassa, se varmaankin vahvistaa sinua.[/QUOTE]

Aivan totta. Minä en voi häntä muuttaa, mutta itseäni minun on autettava. Siihen olen tyytyväinen etten ole alentunut hänen tasolleen, vaan olen aina tilanteesta kävellyt pois. Tietäisipä vain, että kuinka kauan hän aikoo tätä jatkaa.

[QUOTE="a p";25459229]Aivan totta. Minä en voi häntä muuttaa, mutta itseäni minun on autettava. Siihen olen tyytyväinen etten ole alentunut hänen tasolleen, vaan olen aina tilanteesta kävellyt pois. Tietäisipä vain, että kuinka kauan hän aikoo tätä jatkaa.[/QUOTE]

Onko sillä loppujen lopuksi merkitystä?
Laita sinä nyt itsesi kuntoon ja hanki positiivisia asioita elämään.
Älä enää elä exäsi kautta.
Tässä on nyt kasvunpaikka sinulle.
Uskalla vaan irrottautua exästäsi myös henkiseesti, koska nythän annat hänen tosiaan vaikuttaa itseesi todella paljon.
Terv. entinen läheisriippuvainen

Yhteistyössä