Olen niin väsynyt että itkettää

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Syyllinen olo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Syyllinen olo

Vieras
Esikoinen nukkuu yöt hienosti. Pienempi ei vieläkään, ikää 1v 9kk. Nukkui jossain vaiheessa jo niin että nukkui kokonaisia öitä ja ehkä kerran kahdessa viikossa heräsi yöllä yhden kerran maitohuikalle. Mutta nyt menee jo paljon huonommin taas ( tosin on ollut nuhainen pari päivää, nyt jo tervehtynyt mutta kai se vielä vaikuttaa ). Herää yössä n. 3-4 kertaa. Tiistaina herätti minut kolmelta, puoli neljältä, neljältä, puoli viideltä ja viideltä noustiin ylös. Minä en kolmen jälkeen nukkunut yhtään kun en pysty kesken unien herättyä nukahtamaan niin nopeasti kuin olisi ollut tarve että olisin kerennyt nukkua puolessa tunnissa ennen seuraavaa herätystä.
Olin siis sängyssä ja lepäilin mutta en saanut nukutuksi.
Seuraavana yönä heräsi 4 kertaa mutta nukkui aamulla pidempään kuin viiteen. Tänä aamuna on herätty taas viideltä ja sitä ennen yön aikana annettu 3 kertaa maitoa tytölle ja laskettu 2 kertaa kissat ulos-sisään.
Olen raskaana ja todella todella väsynyt :'(

Ihania lapsia, ja rakastan heitä enkä hetkeäkään vaihtaisi pois mutta kai joskus äitikin saa väsyä? Ehkä.

Niiskuneiti sanoo yhdessä Muumi-jaksossa näin:
"Minä olen äiti ja äidinrakkauteni on ylitsevuotavaista, mutta minä alan olla myös pahasti rasittunut äiti."

Aika hyvin sanottu, äiti saa olla vähän väsynyt. Tsemppiä :hug:

Tiedän tunteen. Meillä myös 1v9kk, joka nukkuu levottomasti ja heräilee monta kertaa yössä. Itse olen myös raskaana, väsymys on melkoista.
Oletko ajatellut luopua yömaidosta, ei tuon ikäinen enää nälkäänsä tarvitse.
Jaksuja :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Peperoni:
Ei tuon ikäinen enää tarvitse yömaitoa, jollain pitäis vierottaa lapsi tuosta, että ei nukahda uudelleen ilman maitoa.

Ei se sitä tarvikaan mihinkään. Mutta hörppää 100 ml maitoa ja nukahtaa sen jälkeen itsekseen sänkyyn kun sen sinne vien. En ole raaskinut huudattaa kun tuokin käy niin nopeasti. Mutta kai se pitäisi huudattamalla vierottaa, ehkä saataisiin sitten kokonaiset yöunet.

Nyt olen juomista antanut senkin vuoksi että on tosiaan ollut nuhainen ja limakalvot tuntuu olevan kuivat sen vuoksi ( kuivaa yskää ) ja itse sairastin tuon saman ja limakalvot oli kipeät muutaman päivän ennen ja jälkeen nuhan.

Pikku rassu :(

Mutta en tiedä miten jaksan kun saa nukuttua niin vähän.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Tiedän tunteen. Meillä myös 1v9kk, joka nukkuu levottomasti ja heräilee monta kertaa yössä. Itse olen myös raskaana, väsymys on melkoista.
Oletko ajatellut luopua yömaidosta, ei tuon ikäinen enää nälkäänsä tarvitse.
Jaksuja :hug:

Kirjoitinkin tuossa juuri että en ole vain raaskinut huudattamalla vierottaa kun pelkään että itkee viikon joka yö monta kertaa yössä puoli tuntia. Olen itse päässyt vähän helpommalla kun annan sen 100 ml maitoa ja se on nopeasti juotu. Sen jälkeen kannan tytön takaisin sänkyyn. Eli tavallaan oma vika, kai.
Nukkui tosiaan jo paremmin mutta nyt pari viikkoa jatkunut tätä levottomuutta ja nyt kun oli kipeänä niin ollaan herättykin noin aikaisin.
Kyllä tää joskus helpottaa. Ehkä kerkeän pari yötä levätä ennen kuin vauva tulee.
Ainakin toisesta kissasta luovutaan joulukuun aikana. Koska tämä kolli pompottaa meitä mennen tullen ja aiheuttaa juurikin sitä että lapsetkin heräilee keskellä yötä.

Jos lapsella on yöllä oikeesti jano niin voisko sänkyyn viedä taikamukin jossa on vettä? Ei vuoda kaatuneena lakanalle. Varmaan se parin yön huudatus tuossa sun tilanteesa kuitenkin olisi pitemmän päälle helpompi kuin pitkäaikainen valvominen, kun raskaus itsessäänkin voi valvottaa. Voisitko pyytää huomenna jotain kaveria katsomaan lapsia ulkoilun ajan ja koittaisit nukkua silloin, jos vaan päivällä onnistuu..

:hug:

Alkuperäinen kirjoittaja Edla-Mamma:
"Minä olen äiti ja äidinrakkauteni on ylitsevuotavaista, mutta minä alan olla myös pahasti rasittunut äiti."

asian vierestä, mutta... onko Niiskuneiti muka äiti??

Hei, meilläkin kissanp*rkele maukuu kaikki yöt :kieh: päivisin lusmuilee omissa oloissaan, mutta annas olla kun valot sammuu ja käydään yöpuulle.
Omat raskaus"vaivatkin" taas valvottavat. En meinaa saada unta (viime yönä valvoin pari tuntia sängyssä ), odotan vain milloin poika taas mesoilee unissaan.
Puolen tunnin unipätkillä ei kovin pitkälle pötki :/

ei se huuda kuin korkeintaa 2 yötä niin jo alkaa helpottaa ja unikouluja on niin monenlaisia. Ei aina tarvi edes itkua kuunnella.. nukahtaminen voi onnistua silityksin tai soittorasialla.

Mulla oli vaan itsellä pojan kanssa samaa ongelmaa, että söi vielä silloin öisin vain tapaansa kun mun äitiysloma loppui ja aloitin työt. Pakko se oli väkisin vierottaa, en olis jaksanut töissä käydä muuten. Jos sä vielä otat sen sängystä ylöskin syömään niin voi ihan syödä sen tähden, että pääsee syliin:) Kerran se vieroitus kirpaisee ja olet taatusti päivisin lapselle mukavampi ja parempi äiti, kun saat nukkua yöt kunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Jos lapsella on yöllä oikeesti jano niin voisko sänkyyn viedä taikamukin jossa on vettä? Ei vuoda kaatuneena lakanalle. Varmaan se parin yön huudatus tuossa sun tilanteesa kuitenkin olisi pitemmän päälle helpompi kuin pitkäaikainen valvominen, kun raskaus itsessäänkin voi valvottaa. Voisitko pyytää huomenna jotain kaveria katsomaan lapsia ulkoilun ajan ja koittaisit nukkua silloin, jos vaan päivällä onnistuu..

:hug:

Nyt kun on ollut kipeä niin en viitsi huudattaa kun voi oikeasti olla kipeä kurkku. Tuo yömaito jäi siis pariksi kuukaudeksi ainakin pois ihan itsestään. Siis niin että heräsi vain äärimmäisen harvoin ja sen kerran yössä. Sitten yöt muuttui levottomammiksi ja nyt on pari viikkoa ollut levotonta. Nyt kipeänä ollessa luonnollisesti vieläkin levottomampaa.
Mies toisinaan ulkoilee lasten kanssa että saan päivällä nukuttua mutta kun lössi tulee kuraisena sisään 45 min päästä niin itse olen juuri vasta kerennyt nukahtaa. Ja sitten väsyttää entistä enemmän.
Kestää niin kauan ennen kuin vaivun uneen.

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Hei, meilläkin kissanp*rkele maukuu kaikki yöt :kieh: päivisin lusmuilee omissa oloissaan, mutta annas olla kun valot sammuu ja käydään yöpuulle.
Omat raskaus"vaivatkin" taas valvottavat. En meinaa saada unta (viime yönä valvoin pari tuntia sängyssä ), odotan vain milloin poika taas mesoilee unissaan.
Puolen tunnin unipätkillä ei kovin pitkälle pötki :/

MEillä roikkuu oven kahvoissa ja rämisyttää. Huutaa ku henkeä vietäisi. Tahtoo ulos ja 2 minuutin päästä roikkuu ulko-oven kahvassa ja huutaa ja kolistelee kun tahtoo sisään. Nukkuu rauhassa tunnin pari ja aloittaa saman kolistelun sisällä. En vaan kestä tuota enää!

Oletko katsonut MLL:n sivuilta tassuhoito-ohjeita parempiin yöuniin? Siellä on hyvät ohjeet ja kannatan ehdottomasti tassuhoitoa, enkä mitään huudatuksia. Itsse kävin tuon prosessin läpi reilu puolivuotiaani kanssa juuri, koska alkoi heräillä yöllä tunnin välein!!! Eka yönä itki 1,5h, tassuttelin ja lohdutin, vaikka joka hetki olin luovuttaa. Nyt olemme siinä tilanteessa, että poika nukkuu 20.00-06.00 heräämättä!!! Suosittelen todella tuota unikoulua. Jos jaksat muutaman yön on se paljon palkitsevampaa kuin tuo jatkuva yöheräily. Voisiko miehesi autaa unikoulussa? Voimia ja jaksamista sinulle! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Ei, mutta se omi pari löytölasta ja alko niille äidiksi ja ne vedätti sitä :D

Voisiko mies hoitaa kipeän lapsen juottamisen nyt öisin ja sinä nukkuisit toisessa huoneessa korvatulppien kanssa? Pistä nyt viikonloppuna mies ja lapset johonkin asioille useammaksi tunniksi, menkööt vaikka ostamaan joululahjoja ja sit ravintolaan, ja jäät ite kotiin lepäämään.. Mene nyt ainakin nukkumaan, koneella oleminen vaan lisää unettomuutta!

Alkuperäinen kirjoittaja Hei:
ei se huuda kuin korkeintaa 2 yötä niin jo alkaa helpottaa ja unikouluja on niin monenlaisia. Ei aina tarvi edes itkua kuunnella.. nukahtaminen voi onnistua silityksin tai soittorasialla.

Tyttö vieroitti itse itsensä tuosta pullosta aiemmin mutta nyt se on kai huudattamalla kokeiltava. Soittorasia meillä onkin käytössä ja unikaverit on tytölle tärkeitä :heart:
Kai se paras olisi sitten niin että kun herää niin menen lapsen huoneeseen, käännän takaisin pään tyynyn, vedän soittorasiaan musiikkia ja poistun huoneesta? Kuuntelen ( pari minuuttia?? ) ja teen saman uudestaan?

Ainoa huono puoli että nukkuvat tuon esikoisen kanssa samassa huoneessa eli sitten tuo 5 vuotiaankin yöt muuttuvat kamalaksi jos toinen karjuu siellä :(

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Voisiko mies hoitaa kipeän lapsen juottamisen nyt öisin ja sinä nukkuisit toisessa huoneessa korvatulppien kanssa? Pistä nyt viikonloppuna mies ja lapset johonkin asioille useammaksi tunniksi, menkööt vaikka ostamaan joululahjoja ja sit ravintolaan, ja jäät ite kotiin lepäämään.. Mene nyt ainakin nukkumaan, koneella oleminen vaan lisää unettomuutta!

Pieni kävi juuri ensimmäisellä maitohuikalla ( nukahti puoli yhdeksältä ) ja nyt yskii sängyssä. :(
Kun rauhoittuu niin painun sänkyyn ja toivon että kerkeän nukkua enemmän kuin puoli tuntia ennen kuin uusi herätys käy.
Mies käy työssä arkisin ( huomenna tosin vapaa ) niin en jotenkin raaski häntä käskeä valvomaan :( Useasti kuitenkin ainakin yhden syötön yöllä on hoitanut tai laskenut noita kissoja ulos.
Mies ei myöskään kovin innostu lähteä lasten kanssa kauppaa pidemmälle ja siellä heillä kestää varmaan se sama 45 minuuttia :D Eli ei siitäkään taida olla apua.

Halit väsyneelle äidille :hug:

Mitä tuohon yöheräilyyn tulee, voin lohduttaa, että meillä se oli väliaikaista. Kiikutin kiltisti pojalle yöllä maitopullollisen, koska nukkui siihen, ei ollut voimia kuunnella huudatusta (olin siis itsekin raskaana, poika tuolloin reilu vuoden). Niin ne vaan kuitenkin yhtäkkiä sitten loppuivat, taisi olla hampaita ressukalla tulossa, olisikohan teilläkin?

En ole koskaan osannut nukkua päiväunia lasten synnyttyä, aina on se fiilis takaraivossa että kohta joku herää.

Alkuperäinen kirjoittaja ?:

Ei, mutta se omi pari löytölasta ja alko niille äidiksi ja ne vedätti sitä :D

Ahaa, okei :) Tsemppiä ap:lle... tiedän nuo tunteet... Onneksi nuo valvomiset on vain vaiheita. Parempaa odotellessa!!!

Alkuperäinen kirjoittaja kielletty:

Mitä tuohon yöheräilyyn tulee, voin lohduttaa, että meillä se oli väliaikaista. Kiikutin kiltisti pojalle yöllä maitopullollisen, koska nukkui siihen, ei ollut voimia kuunnella huudatusta (olin siis itsekin raskaana, poika tuolloin reilu vuoden). Niin ne vaan kuitenkin yhtäkkiä sitten loppuivat, taisi olla hampaita ressukalla tulossa, olisikohan teilläkin?

En ole koskaan osannut nukkua päiväunia lasten synnyttyä, aina on se fiilis takaraivossa että kohta joku herää.

Joo, se herätys kun on juuri nukahtanut tuntuu toisinaan ihan hirveän pahalta ja siksi päivisin on vaikea nukahtaa. Ja nyt siis öisinkin kun tietää että kohta herätetään kuitenkin.
Tämä kuopus on ollut huono nukkuja aina. 10 kk vanhana vielä heräsi jopa 12 kertaa yössä.
Sitten väheni pariin kertaan, kertaan ja jäi kokonaan pois. Nyt tullut takaisin.

PS. Ihan ot, mutta ottaisin kyllä pienen perhepalaverin miehen kanssa tuosta lasten kanssa ulkoilusta. Menkööt vaikka leikkipuistoon jauhamaan purkkaa, mutta kyllä sinunkin on välillä saatava olla rauhassa kotona, että jaksat. Esitä asiasi ihan asiallisesti, kyllä rakastavalla miehellä pitäisi sen verran olla empatiakykyä, vaikka ei muuten "huvittaisikaan".

Alkuperäinen kirjoittaja Ap:

Joo, se herätys kun on juuri nukahtanut tuntuu toisinaan ihan hirveän pahalta ja siksi päivisin on vaikea nukahtaa. Ja nyt siis öisinkin kun tietää että kohta herätetään kuitenkin.
Tämä kuopus on ollut huono nukkuja aina. 10 kk vanhana vielä heräsi jopa 12 kertaa yössä.
Sitten väheni pariin kertaan, kertaan ja jäi kokonaan pois. Nyt tullut takaisin.

Toivotaan tosiaan että on väliaikaista :hug:

PS. Ihan ot, mutta ottaisin kyllä pienen perhepalaverin miehen kanssa tuosta lasten kanssa ulkoilusta. Menkööt vaikka leikkipuistoon jauhamaan purkkaa, mutta kyllä sinunkin on välillä saatava olla rauhassa kotona, että jaksat. Esitä asiasi ihan asiallisesti, kyllä rakastavalla miehellä pitäisi sen verran olla empatiakykyä, vaikka ei muuten "huvittaisikaan".

Peesi tälle. Meillä on työssäkäyvä mies kyllä valvonut koliikkivauvan kanssa öitä ja järjestänyt mulle omaa aikaa niin ei ole mitään superväsymystä koskaan päässyt tulemaankaan.

Yhteistyössä