Olen normaalipainoinen, mutta miksi mua pidetään läskinä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Viola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"Viola"

Vieras
Tännekin palstalle joskus laitoin kuvani ja palautetta sain siitä, että olen muka ylipainoinen?!
Erään keskustelun lomassa ihmiset mulkoilivat hymyillen toisiaan, kun bmi:ni tuli ilmi. IHan kun olisin valehdellut.
Joskus kun tokaisin olevani normaalipainoinen (en hokenut sitä, se sopi keskusteluun) niin joku sanoi, että miksi huijaan itseäni.
Pari teiniä taannoin huuteli mun perään, että olen läski ja kangaskaupan myyjä antoi vinkkejä "pyöremmän naisen" pukeutumiseen.

BMI:ni on alle 25, eikä edes mikään just ja just alle. Juu ja kyllä. Osaan pukeutua. Nään ihan helkutisti vaivaa pukeutumiseni suhteen, että näyttäisin hoikemmalta ja korostaisin hyviä puoliani. Vaatteista se ei todellakaan ole kiinni. Mä myös liikun (pyöräilen työmatkat kesät talvet yht 11 km/päivä, juoksulenkki 1-3krt viikossa, jooga joka maanantai ja lisäksi mulla on kaksi koiraa).
En ole mikään löllö ja rasvaprosenttikin ok.

En edes halua laihtua. Olen tyytyväinen kroppaani ja mulla on hyvä fyysinen kunto yms.
Silti välillä ärysttää olla muka pullukka. Kun mua selvästi isompia ihmisiä pidetään hoikempina. Esim. siskoani, jonka bmi on varmaan melkein 30 sanotaan saman kokoiseksi kuin minä.

Mulla on kyllä isot rinnat ja pulleat kasvot.

Mua taas pidetään hoikkana, vaikka olen ihan selvästi pullukka. Siis bmi:kin on selvästi yli 25. Mulla on mahaa, lanteita ja pyllyä, mutta sirot, suorastaan laihat sääret ja reidet, kapeat hartiat yms. Käytän sellaisia pallomaisia mekkoja, jotka kätkee keskivartalon ja esiin tulee hoikat osat. Moni ehkä vaan luulee, että se on se mekon malli ja eivät tajua, että sen alla on ihraa :D

Yleensä jos isot rinnat ja rotevan mallinen voi näyttää isommalta kuin onkaan. Mulla yksi kaveri joka tosi hoikka ja pieni painoinen, mutta niin valtavat rinnat sekä pyöreän malliset kasvot että näyttää tosi pyöreältä.

[QUOTE="sondersson";28520195]"Mulla on kyllä isot rinnat ja pulleat kasvot."
"Niin ja olen ehkä ruumiinrakenteeltani sellainen roteva."
Vastasit jo itse kysymykseesi.[/QUOTE]

Niin minäkin olen. Urheilullinen, normaalipainoinen, todella pyöreäkasvoinen pullaposki ja iso ruumiinrakenteeltani. Mua silti pidetään ihan hoikkana.

OIkeasti lihavia ei hauku kukaan. Mä olen ollut koko elämäni läski ja mua ei ole sitten yläasteen ikinä kukaan kommentoinut isoksi. En kertakaikkiaan ole koskaan kuullut yhtäkään läskikommenttia, vittuilua tms.

T: 34v, 170cm/122kkg

Ymmmärrän sua. Mäkin olen isorintainen, pyöreäkasvoinen ja kookas ruumiinrakenteeltani. Kokoa 38, mutta yleensä silti se myyjä kiikuttaa mulle 44 koon housuja.

Mä liikun päivittäin ja minullakin on hyvä fyysinen kunto. Epäilijöille tiedoksi, että harrastan juoksua ja hiihtoa ja tiedän, että olen ihan hyvässä kunnossa.
Syön aivan normaalisti ja terveellisesti. Painoindeksini on normaalialueella, joten en näe mitään syytä, miksi minun pitäisi laihtua.

Mulla on sama ongelma, kuin AP:lla. Pulleat kasvot, DD-kupin rinnat ja kookas rakenne. Mä olen 169cm ja painan jotakin 64kg. Mua on monesti veikattu 80-90 kiloiseksi.

Vartalon muoto. Toi valokuvista arvostelu voi pettää. Itse on normaalipainon alarajoilla ja luonnossa hoikka ja solakka. Kuitenkin jos mun reisistä ottais jotain lähikuvaa niin valitettavasti kyllä siinä selluliittiä näkyisi.

Jos olet omasta mielestäsi sopiva, niin miksi oikein väliltät mitä ihmiset sanoo?

[QUOTE="Kohtalotoveri";28520208] Kokoa 38, mutta yleensä silti se myyjä kiikuttaa mulle 44 koon housuja.[/QUOTE]

Minäkin olen kokoa 38, ja on kiusallista kun myyjä tuo kokoa 36 tai jopa 34.
Jotenkin jotkut vain näyttää isoilta, kai se on ruumiinrakenteesta kiinni.

Itselläni on tiimalasivartalo (tai omasta mielestäni päärynä, mutta muut sanovat tiimalasi), ja yläosaksi mahtuu hyvin 34 ja 36, joten ehkä myyjä ja muutkin tulevat ns. sokeaksi isolle perseelle? Pitävät hoikkana vaikka sinäänsä ehkä olen samanpainoinen kuin ap.

Niin, ja pituuskin tietysti vaikuttaa. Ehkä jos on 180cm pitkä ja romuluinen, niin näyttää isolta, pullealta vaikkei oikeasti ole?

Vartalon muoto. Toi valokuvista arvostelu voi pettää. Itse on normaalipainon alarajoilla ja luonnossa hoikka ja solakka. Kuitenkin jos mun reisistä ottais jotain lähikuvaa niin valitettavasti kyllä siinä selluliittiä näkyisi.

Jos olet omasta mielestäsi sopiva, niin miksi oikein väliltät mitä ihmiset sanoo?

Ottaa itsetunnolle. Se että elää terveellisesti, liikkuu ja pitää itsensä normaalipainossa ja on silti muka "läski". Suoraan sanottuna mä en ansaitse niitä "pullea" kommentteja ja arvostelua siitä, että olen varmaan vain joku laiska sohvaperuna.

Mä olen sellainen tasapaksu pökkelö. että näytän samalta vaikka painaisin mitä. Lihoin liki 90kiloon joskus ja kukaan ei uskonut, kun sanoin että 20kg tullut lisää. Laihdutin pikkuhiljaa 75-kiloiseksi. Nyt olen tuosta laihtunut 10kg ja kukaan ei usko korviaan, kun sanon laihtuneeni 10kg. Sitä muka ei huomaa.

[QUOTE="Viola";28520232]Ottaa itsetunnolle. Se että elää terveellisesti, liikkuu ja pitää itsensä normaalipainossa ja on silti muka "läski". Suoraan sanottuna mä en ansaitse niitä "pullea" kommentteja ja arvostelua siitä, että olen varmaan vain joku laiska sohvaperuna.[/QUOTE]

Onpa kurjaa :( Mä taas olen lunnostaan hoikka. Olen urheillut oikeasti viimeksi yläasteen liikuntatunnilla. Poltan tupakkaa 5-15kpl päivässä ja tissuttelen ainakin kerran viikossa. Saatan havahtua illalla, että en ole syönyt koko päivänä mitään ja sitten haen hesestä safkat.
Olen jopa ihan kiinteäkin. Mua taas pidetään sporttisena ja usein kysytään mitä liikuntaa harrastan.
Joskus jossaki väittelyssä muutama mies ylisti, miten mä olen esimerkki terveellisesti elävästä ihmisestä :D

..ei sitä voi pelkkiä lukemia tuijottaa. ja itseään voi todellakin huijata, puoleen ja toiseen.
Itsekin olen laihduttanut parhaimmillaa 75kilosta 56kiloon, eikä juuri kukaan kommentoinut mitään. Myöskään sitte kun olin raskaana, edes perhe ei meinannut ymmärtää, koska olen aina ollut vähän sellainen tasapaksu (istukkakin oli edessä, niin vatsa levisi sillein tasasesti).
Läskin vaikutelman saa hoikastakin, jossei niitä lihaksia ole. Jos iho roikkuu ja höllyy käsissä, käyttää liian tiukkoja paitoja, jolloin selkämakkarat rintsikoista/housun kauluksesta tulee näkyviin. TÄllöin LAIHALÄSKI on se oikea kuvaus. Moni myös ihan oikeesti liikkuu paljon, ja käy kuntosalilla, mutta koskaan ei ole tullut ruokavalion ja liikunnan avulla laihduttaneekseen niitä rasvoja pois niiden lihasten päältä.

Ja BMI:tkin on aika joustavia
160senttinen saa "normaalipainoisena" painaa 64kg ja 47kiloa, siinä on ISO ero kropassa onko lukema nelosella vai kutosella alkava! Kannattaa kokeilla kumpaakin lukemaa, niin uskoo itsekin.

Oletteko kuulleet sellaisesta kuin kohteliaisuus?

Useat ihmiset ei kyllä niin kohteliaita ole, yleensä.

Ap:lle vastaus. Pidä sellaisia vartalonmyötäisempiä vaatteita, jolloin ihmiset näkevät, että sulla onkin isot rinnat, eikä iso maha.

Mustakin se on epäreilua, että toisia vaan haukutaan läskiksi, grrr. Johtuu siitä, että itseäni aina haukuttiin läskiksi koulussa, jopa silloin ku bmi oli 19. Samoin kotona ja vaikka missä. Enkä edes ole mikään romuluinen, olen kuitenkin vain 160cm enkä mikään pulleakasvoinenkaan.

Mutta se on outo juttu, toisten painosta vinoillaan ja toisten ei, vaikka olisi tuplasti toisen kokoinen.

Yhteistyössä