olen päättänyt hakea lapsen huoltajuuden vain itselleni

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miten käytännössä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miten käytännössä?

Vieras
isä on eron jälkeen päättänyt katkaista välinsä lapseensakin. minä olen luonnollisesti syypää, hänen mielestään jätin lapseni kanssa hänet. isä on päihdeongelmainen ja edesvastuuton. ei ota yhteyttä, ei anna allekirjoitustaan lasta koskeviin papereihin, muutti toiseen kaupunkiin ja täysin mahdoton :(

saanko näillä perusteilla yksinhuoltajuuden? pelkään että mies esim hakisi lapsen päivähoidosta mukaansa, siihenhän hänellä vielä on oikeus. on muuttunut vaan niin vastuuttomaksi, täydeksi alkkisnistin mulkeroksi että en todellakaan antaisi lastani hänen hoitoonsa edes viideksi minuutiksi :(

otan siis yhteyttä sosiaalitoimistoon ja siellä hoidetaan asia? olen miehelle sanonut näin tekeväni mutta hän on uhkaillut mustamaalaavansa minut etten minäkään lasta saisi mutta tuskin monen vuoden takasista asioista häntä siellä kuunnellaan? ääh...kuhan "ääneen" täällä mietin...

Lastenvalvojaan yhteysys joo. Yritä saada mies sinne. Jos ei onnistu niin sitten joudutte menemään oikeuteen. Lastenvalvoja ei siis saa asiaa mitenkään hoidettua, jos mies ei paikalle suostu.

eikä, siis miehen täytyy tulla paikalle :o mahdoton tehtävä mutta koitetaan, ei nimittäin kuulemma meinaa saada edes haasteita vastaanottamaan... jos ei muuta niin oikeuteen.

Ja vaikka tuliskon mies sinne keskusteluun niin jos ei suostu niin oikeuteen joutuu. Minä tiedän...kokemus puhuu...asiasta ehkä ei täälä sen enempää, mutta todella hankalaa on vaikka isä tekis mitä :(

Just otin oman kunnan lastenvalvojaan yhteyden koska aion hakea yksinhuoltajuutta, pitää kuulemma allekirjoittaa oma osuus siellä ja hän lähettää isän kotikuntaan paperit ja hän joko käy allekirjoittamassa ne siellä kunnassa tai sitten ei. Jos isää ei tavoiteta tai ei allekirjoita niin sitten oikeuteen. Ei mun tietääkseni tarvitse ainakaan yhdessä mennä mihinkään keskusteluun, ainakaan jos asuu eri paikkakunnalla.

Itse olen myös miettinyt tuota jatkoa, että jos ei allekirjoita sitä paperia tai koko äijää ei tavoiteta, niin miten prosessi jatkuu. Oletan saavani yksinhuoltajuuden, koska isä ei ole nytkään yli vuoteen ottanut lapseensa yhteyttä. Tietääkö joku paremmin tämän oikeusprosessin?

Yhteistyössä