Olen palaamassa opiskelujen pariin välivuoden jälkeen alalle, JOKA EI KIINNOSTA MINUA...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eih
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eih

Vieras
..tai itseasiassa alalle, joka suoraan sanotuna hirvittää, ahdistaa ja masentaa minua... :( Ei tee mieli mennä takaisin opiskelemaan... Olen yrittänyt löytää töitä, että olisi edes joku suunnitelma syksyn varalle... mutta ei löydy :( Ja tuntuu, etten voi vaan jäädä kotiinkaan... Lapsellekin jo hoitopaikka valmiina... Sitä paitsi opiskelijana saisin ihan minimirahat ja ois kituuttamista vielä kaksi vuotta... Ja en edes halua sen alan työtä!! Ihan kauheasti ahdistaa ja itkettää :(

Alkuperäinen kirjoittaja Pessi:
Vaihda ihmeessä alaa, jos ei kiinnosta. Niin minäkin tein opintojen loppusuoralla.

..kun tuntuu, etten tiedä mikä oikein kiinnostaakaan... :( Tai tiedän, mutta ei ole mahdollista vaihtaa sille alalle -ainakaan tässä kaupungissa... Ja en haluaisi enää opiskella vaan töihin...

Työkkäriin, ammatinvalintapsykologille, opolle - kyllä apuja löytyy, kunhan keksit mitä haluat. Kun tiedät mitä haluat voit tehdä paremmin suunnitelmia, esim. hakea koulutukseen vuodenvaihteesta, hakea oppisopimuspaikkaa tai opiskella nykyisessä paikassa sellaiset osat, joista hyötyä uudella alalla. Ei auta itku, toimintaa.

Kyllä muakin kaikki pitivät vähintäänkin vinksahtaneena, kun lopetin amk-opinnot päättötyötä ja vikaa harjoittelua vailla. Olin vuoden töissä ja sitten hain ihan toisen alan kouluun. Päivääkään en ole katunut :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Työkkäriin, ammatinvalintapsykologille, opolle - kyllä apuja löytyy, kunhan keksit mitä haluat. Kun tiedät mitä haluat voit tehdä paremmin suunnitelmia, esim. hakea koulutukseen vuodenvaihteesta, hakea oppisopimuspaikkaa tai opiskella nykyisessä paikassa sellaiset osat, joista hyötyä uudella alalla. Ei auta itku, toimintaa.

Oppisopimusmahdollisuutta olen tiedustellut, mutta ei ole sellaista paikkaa täällä, mihin haluaisin... Olen kyllä kysellyt, eivät ota :(

Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja frog2:
Kukaan ei pakota palaamaan sinne. :hug:

...kukaan ei pakota, mutta aika moni PAINOSTAA... :(

Älä niistää välitä, se on sun elämäs. Ja tuskin kukaan pakottaa asumaankaan siinä kaupungissa, lähde haaveilemasi alan perään muualle.

...no ei oikein onnistu, kun miehellä täällä vakityö, vasta ostettiin talo täältä, lapsi on...

Mikä ala, ap? Siksi kysyn, koska joskus ihmiset eivät näe kuin tietyn koulutuksen rajatut mahdollisuudet, vaikka niillä voisi olla laaja-alaisempaakin käyttöä.

Kyllä muakin kaikki pitivät vähintäänkin vinksahtaneena, kun lopetin amk-opinnot päättötyötä ja vikaa harjoittelua vailla. Olin vuoden töissä ja sitten hain ihan toisen alan kouluun. Päivääkään en ole katunut :)

...minäkin toivoisin pääseväni töihin... muta ei vaan ole löytynyt ja en uskaltaisi irtisanoutua koulusta vailla mitään suunnitelmaa... :(

Vaihda ihmeessä alaa, jos ei kiinnosta. Niin minäkin tein opintojen loppusuoralla.

..kun tuntuu, etten tiedä mikä oikein kiinnostaakaan... :( Tai tiedän, mutta ei ole mahdollista vaihtaa sille alalle -ainakaan tässä kaupungissa... Ja en haluaisi enää opiskella vaan töihin...

Sitten mene töihin, jos vain työllisyystilanne sallii. Tai vaihda rohkeasti kaupunkia, kunhan toteutat unelmasi.

Hei, kannattaa ottaa ja lampsia vaikka työkkäriin juttelemaan asiasta ja kyselemään mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla. Esim. työkokeilu jollekkin uudelle alalle tms.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että tekee jotain mikä ei kiinnosta pätkääkään! Älä hoppuile ole vaikka pari lisä kuukautta kotona ja mieti ja etsi ihan rauhassa sitä "omaa juttua".
Mulla itsellä samankaltainen homma; tyttö täyttää nyt 3v ja työelämä kutsuu, mutta mua ei kiinnosta pätkääkään oman alan (sosiaalipuoli) työt, johon olen aikoinani 5 vuotta opiskellut ja 8-9 vuotta niitä töitä tehnyt.
tällä hetkelläolen baarissa töissä ja se on kivaa vaikka kuinka tuttavat hämmästelevät, kuinka minun koulutuksella voi sellaiseen työhön "alistua" :)

Sä vaikutat kyllä nyt vähän turhan negatiiviselta...Aina löytyy erilaisia mahdollisuuksia, elämä on just sellaista kuin sen itse tekee :attn:

äh... jotenkin vaan niin kauheasti ahdistaa se koulu... se ei tunnu ollenkaan minun jutulta ja tuntuu, että se pitää vaan käydä siksi, ettei mitään jäis kesken, että sais kaiken kunnialla loppuun... Ja kun se on jo puolessa välissäkin...

...mutta kun ajattelen sitä työtä... en halua tehdä sitä! Se ahdistaa, masentaa ja pelottaakin minua :( Haaveilen ihan toisenlaisesta elämästä ja työstä... mutta kun ei ole mahdollisuutta sellaiseen... :(

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
Mikä ala, ap? Siksi kysyn, koska joskus ihmiset eivät näe kuin tietyn koulutuksen rajatut mahdollisuudet, vaikka niillä voisi olla laaja-alaisempaakin käyttöä.

sairaanhoitaja

Mä haluaisin olla sairaanhoitaja. Karkaisin heti jonnekin tuplapalkkamaahan tai peräti niihin maihin, missä ei verojakaan palkasta makseta... :) Palkka on hyvä motivaattori.

Toivon, että löydät itseäsi innostavan alan kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja Elina:
Hei, kannattaa ottaa ja lampsia vaikka työkkäriin juttelemaan asiasta ja kyselemään mitä vaihtoehtoja olisi tarjolla. Esim. työkokeilu jollekkin uudelle alalle tms.
Elämä on aivan liian lyhyt siihen, että tekee jotain mikä ei kiinnosta pätkääkään! Älä hoppuile ole vaikka pari lisä kuukautta kotona ja mieti ja etsi ihan rauhassa sitä "omaa juttua".
Mulla itsellä samankaltainen homma; tyttö täyttää nyt 3v ja työelämä kutsuu, mutta mua ei kiinnosta pätkääkään oman alan (sosiaalipuoli) työt, johon olen aikoinani 5 vuotta opiskellut ja 8-9 vuotta niitä töitä tehnyt.
tällä hetkelläolen baarissa töissä ja se on kivaa vaikka kuinka tuttavat hämmästelevät, kuinka minun koulutuksella voi sellaiseen työhön "alistua" :)

...mutta kun koulu alkaa viikon päästä ja jos aion muiden tahtiin mukaan, on pakko aloittaa silloin. En voi enää myöhästyneenä hypätä kyytiin. Ja ennen sitä pitäisi tietää jo varmaksi työkuviot yms, jos en siis jatkakaan opiskeluja...

Käy ihmeessä koulu loppuun. Ei sun sairaanhoitajaksi tarvitse mennä hoitotyöhön. Voit sillä koulutuksella mennä töihin esim. Kelaan tai jonkin firman rekrytointiosastolle rekrytoimaan hoitohenkilökuntaa. Tai lääke-edustajaksi. Käytä luovaa ajatteluasi. Ongelmaan on aina ratkaisu. Tämän totesin itse lähes täys-jumi-tilanteessa viime talvena työelämän suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja Elina:

...mutta kun koulu alkaa viikon päästä ja jos aion muiden tahtiin mukaan, on pakko aloittaa silloin. En voi enää myöhästyneenä hypätä kyytiin. Ja ennen sitä pitäisi tietää jo varmaksi työkuviot yms, jos en siis jatkakaan opiskeluja...

Miten se koulun alkaminen ja koulun käyminen estää esim. menemästä työkkäriin juttelemaan ammatinvalinta-asioista? Työkkäreissä on aika paljon ammattitaitoista väkeä juuri noissa ammatinvalintajutuissa, sinne vaan rohkeasti! Tarvittaessa lintsaat koulusta kylmänviileästi sen verran, mitä tarvii.

Sairaanhoitajan koulutuksellahan voi todellakin tehdä monenlaisia hommia.

...no tuntuu, että täällä on tajolla vaan tuota osastotyötä... :( Mitä muuta esim voisi??

Kotipalvelussa voi olla, sekä ihan esim. lastenkodissa tai jopa päiväkodeissa olen heihin törmännyt. Voi perustaa oman firman ja siltä pohjalta tehdä monenlaista. Olla erilaisissa hoitokodeissa, vanhainkodeissa, laitoksissa. Myös yksityisillä on paljon erilaisia tehtäviä.

Yhteistyössä