Olen pettynyt saamiimme häälahjoihin...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja meri.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

meri.

Vieras
Tällaista ei varmaankaan saisi sanoa ääneen ja nyt saan kauheat ryöpytykset ja saarnat niskaani, mutta silläkin uhalla meinaan nyt "avautua"...

Meillä oli tänä kesänä häät. Panostimme kunnolla ruokaan ja juomapuoleen. Puitteet olivat myös hienot, ohjelman musiikin ym. puolesta. No, nämä on sivuseikka ei niistä sen tarkemmin, mutta halusin nyt tuoda esille, että häitä ei järjestetty halvimman mahdollisen mukaan.

Häälahjatoiveita ei ollut, koska muutamme työn perässä pois Suomesta, eikä lisätavaraa todellakaan kaivata. Sen sijaan vanhemmille, kaasolle ja bestmanille olimme informoineet, että jos lahjatoivetta kysytään niin saa kertoa, että toivomme lahjaksi rahaa. Olin todella pettynyt saamiimme lahjoihin:

Isovanhempani, joilla on "rahaa kuin roskaa" antoivat 50 euroa! Samoin varakkaat kummivanhempani, 50 euroa.. jne. Tuo summa ei edes kata ruokailun osuutta per henkilö.. Mielestäni todella moukkamaista antaa tuollainen häälahja, olisivat sitten jättäneet antamatta kokonaan. Eikö etiketinkin mukaan pitäisi antaa suunnilleen sen arvoinen lahja, joka kattaa juhlien kulut omalta osaltasi?! Näin minä olen aina kuvitellut ja toiminut..

Eikö etiketinkin mukaan pitäisi antaa suunnilleen sen arvoinen lahja, joka kattaa juhlien kulut omalta osaltasi?! Näin minä olen aina kuvitellut ja toiminut..

Tämä on ihan "palstaetiketin" mukainen juttu, ei tuollaista sääntöä ole olemassakaan.
Yleensä kyllä isovanhemmat antavat enemmän ja ehkä kummit, mutta ei ole mikään pakko. Muistelen että meillä kaikki saman puolen sukulaiset (isovanhemmat ja kummit kuuluvat tähän) ostivat yhteisen lahjan, taisi olla toivomamme astiasto. Eli en edes tiedä kuka antoi ja miten paljon. Eikä sen ole väliäkään.

• Tykkää
Reactions: rops
Tällaista ei varmaankaan saisi sanoa ääneen ja nyt saan kauheat ryöpytykset ja saarnat niskaani, mutta silläkin uhalla meinaan nyt "avautua"...

Meillä oli tänä kesänä häät. Panostimme kunnolla ruokaan ja juomapuoleen. Puitteet olivat myös hienot, ohjelman musiikin ym. puolesta. No, nämä on sivuseikka ei niistä sen tarkemmin, mutta halusin nyt tuoda esille, että häitä ei järjestetty halvimman mahdollisen mukaan.

Häälahjatoiveita ei ollut, koska muutamme työn perässä pois Suomesta, eikä lisätavaraa todellakaan kaivata. Sen sijaan vanhemmille, kaasolle ja bestmanille olimme informoineet, että jos lahjatoivetta kysytään niin saa kertoa, että toivomme lahjaksi rahaa. Olin todella pettynyt saamiimme lahjoihin:

Isovanhempani, joilla on "rahaa kuin roskaa" antoivat 50 euroa! Samoin varakkaat kummivanhempani, 50 euroa.. jne. Tuo summa ei edes kata ruokailun osuutta per henkilö.. Mielestäni todella moukkamaista antaa tuollainen häälahja, olisivat sitten jättäneet antamatta kokonaan. Eikö etiketinkin mukaan pitäisi antaa suunnilleen sen arvoinen lahja, joka kattaa juhlien kulut omalta osaltasi?! Näin minä olen aina kuvitellut ja toiminut..

No olisitte sitten laittaneet kutsuun että btw. teidän kulut näissä juhlissa ovat xxx euroa joten jos sitä rahaa sitten saatais tuplana...

Me kaveriporukalla kerättiin kimpassa rahaa ystäväpariskunnalle häälahjaksi. Meitä oli 5 pariskuntaa ja kaksi sinkkua. Jokainen toki antaa sen määrän kuin parhaaksi katsoo, mutta kyllä musta oli hassua, että pari pariskuntaa antoi vain 20 euroa. Kukaan meistä ei kuitenkaan mitenkään köyhä ole. Se, että hommaa lahjan kimpassa, ei tarkoita, että kaikki voi antaa vähän vähemmän, vaan että saadaan yhdessä kivempi lahja aikaiseksi.

Eikö ole etiketin mukaista olla pyytämättä rahaa? Vaikka kuinka muuttaisitte ulkomaille, niin sitä voisi olla sen verran kohtelias että ottaisi vastaan häälahjat perinteisesti.

Mistäs ne vieraat tietää, paljonko ovat teidän juhlissa kuluttaneet rahaa. Jos tarjolla olisikin vain hernekeittoa, pitäiskö pyytää osa rahasta takaisin? Entäs jos ei esimerkiksi juo yhtään alkoholia eikö tykkää tarjoiltavista?

Olisitte vain suoraan pyytäneet vieraita ostamaan illalliskortit, kuten tuossa yhdessä ketjussa joku pariskunta oli tehnyt. Silloin ei myöskään tarvitsisi katsella juhlissa esimerkiksi opiskelijoita, eläkeläisiä tai muuten köyhiä, kun niillä ei olisi varaa maksaa useita kymppejä yhden illan ruuista.

höh. Kyllä täytyy sen verran olla ymmärrystä, että jokainen vieras antaa sen minkä parhaimmakseen näkee. Ei ole mitään sääntöä, että pitää ruoat itse maksaa. teidän oli häät ja mieleisenne saitte, joten...eikös pääasia ole se, että menitte naimisiin rakkaiden ihmisten keskellä. Minä en ainakaan sitä krääsää edes halunnut ja siltikin tuli kaikkea mahdollista mitä ei tarvittu. Kiittettiin toki kaikesta mitä saatiin.

• Tykkää
Reactions: jeylona
mun mummo antoi meille häälahjaksi 50e. mua harmitti ihan älyttömästi, mutta ei sen takia että summa olisi ollu pieni, vaan siksi kun mummoni on ostanu veljelleni aikanaan skootterin, maksoi ajokortin ja osti sittemmin vielä autonkin. mieluummin olisin jäänyt kokonaan ilman lahjaa, kuin muistutuksen siitä miten eriarvoisena hän pitää meitä...

No jos ihan lähiskulaiset - vanhemmat tai isovanhemmat - antaisivat vaan 50e niin olisin kyllä vähän pettynyt. Mutta todellakaan en vaatis yhtään kaukasemmilta tutuilta/sukulaisilta mitään tiettyä summaa tai edes ylipäätään mitään summaa. En mä häihini vieraita lahjojen takia kutsunut.

Kukaan vieraista tuskin oli vaikuttanut teidän hääbudjettiin ja tuskin olivat kuluista edes tietoisia, sinä itse halusit kalliit häät pitää ja sellaset sait. Mitä siis valitat.

Ei kukaan voi etukäteen tietää millaiset häät on, jos niistä ei ole huudeillut tai ollut järjestämässä tarjottavia. Olisit kiitollinen että anoivat edes sen verran, ajattele jos olisivat jättäneet antamatta. Ensikerralla tiedät järjestää halvemmat hipat.

Häälahjahan annetaan tullessa tai yleensä häiden alla. Eikai vierailla ole tiedossa paljon heidän ruokailut tulee maksamaan ko häissä. Jos itse haluaisin rahaa 50€ parilta kuulostaa jo hyvälle rahalle. Nuorilta pariskunnilta hyväksyn jopa sen 20€. Häät on järkätty hääparin mieleen, ei vieraiden mieleen. Etikettiä tästä et saa etkä löydä...

Tämä on ihan "palstaetiketin" mukainen juttu, ei tuollaista sääntöä ole olemassakaan.
Yleensä kyllä isovanhemmat antavat enemmän ja ehkä kummit, mutta ei ole mikään pakko. Muistelen että meillä kaikki saman puolen sukulaiset (isovanhemmat ja kummit kuuluvat tähän) ostivat yhteisen lahjan, taisi olla toivomamme astiasto. Eli en edes tiedä kuka antoi ja miten paljon. Eikä sen ole väliäkään.

Korjaan sen verran, ettei todellakaan ole kyse mistään palstaetiketistä, vaan tuo on ihan yleisen juhlaetiketin mukainen ohje. Perehdypä netissä juhlaetikettiin tai hankipa vaikka etikettikirja...

Mitä muuten teidän ruoka- ja juomatarjoilut tuli maksamaan? Kiinnostaisi tietää, kun itsellä ei ole minkäänlaista käsitystä. Me olimme häissä koko perhe ja lahjarahaa annettiin 60 euroa per osallistuja. Itseäni vähän hävettää, että jos se olikin liikaa ja jos meitä pidetään sen vuoksi jonkinlaisina ylpistelijöinä. Mutta eikös tuon pitäisi olla ok? Läheisen sukulaisen häistä oli kyse.

Minä olen kuullut sellaisen nyrkkisäännön, että häälahjaksi annettava summa olisi se, minkä juhliin osallistuva perhe maksaisi ravintolassa ruokailustaan. Ja jokainenhan voi sitten miettiä minkä tasoisessa ravaintolassa ruokailisi ;)

Kyllä minunkin mielestäni 50e lähisukulaiselta (mummot ja vanhemmat) on tosi vähän...siis jos oikeasti eivät ole tyhjätaskuja. Poislukien tietysti se, jos ovat rahoittaneet häitä muulla tavoin jolloin ei tietenkään odoteta enempää mitään....

Serkuilta ja ystäviltä todella hyvä summa taas.

Joissakin häissä toiveena oli rahaa häämatkarahastoon. Mun mielestä rahan pyytäminen/antaminen on ihan ok, jos sille on joku järkevä kohde ja se mainitaan (matka, kalusteita jne.)

• Tykkää
Reactions: Millenia ja Glenn
[QUOTE="vieras";24428832] Se, että hommaa lahjan kimpassa, ei tarkoita, että kaikki voi antaa vähän vähemmän, vaan että saadaan yhdessä kivempi lahja aikaiseksi.[/QUOTE]

Juuri näin!

[QUOTE="vieras";24428832]Me kaveriporukalla kerättiin kimpassa rahaa ystäväpariskunnalle häälahjaksi. Meitä oli 5 pariskuntaa ja kaksi sinkkua. Jokainen toki antaa sen määrän kuin parhaaksi katsoo, mutta kyllä musta oli hassua, että pari pariskuntaa antoi vain 20 euroa. Kukaan meistä ei kuitenkaan mitenkään köyhä ole. Se, että hommaa lahjan kimpassa, ei tarkoita, että kaikki voi antaa vähän vähemmän, vaan että saadaan yhdessä kivempi lahja aikaiseksi.[/QUOTE]

Tiedätkö todella, että heillä olisi ollut laittaa enemmän rahaa? Mullakin on ollut tilanne, että laitettiin kaverin kimppahäälahjaan vain 20e, koska silloin ei ollu enempää (oltiin hiukka päälle parikymppisiä opiskelijoita). Ihmiset ei myöskään aina kerro kaikkea omista rahatilanteistaan.
Kyllä muakin hieman otti päähän, kun samaan kesään osui kolmet häät tänä vuonna, annoin 70e per hääpari. En nyt viittiny ruveta toisilta kiristämään, kun siihen oli varaa, mutta vähempivaraiselta ymmärtäisin hyvin.

Ja anteeksi vaan, kukaan ei pakota järkkäämään häitä. Itse olen aina typerästi kuvitellut, että hääpari haluaisi järjestää kivat kekkerit juhliakseen avioliittoaan. Se maksaa, mutta jos ei oo varaa, älä järkkää. Ei niitä bileitä järkätä lahjojen takia....

Ymmärrän toisaalta, toisaalta en. Itse en harmistunut, vaikka osa häävieraistamme tulivat kokonaan ilman lahjaa sillä ajattelen että miksi pitää häät, jos ei olettaa vieraiden maksavan "takaisin" tarjoiluihin menneet rahat. Ja juu, omat häämme olivat pienet pienellä budjetilla.

Älkää järjestäkö niitä juhlia/häitä jos olette noin lahjan- ja rahankipeitä! Häihin KUTSUTAAN ja juhlat järjestää KUTSUJA. Tämä pihiys juhlien järjestämisessä on muuten todella suomalainen tapa. Jokainen järjestää sellaiset juhlat kuin on varaa. Tai ei sitten järjestä. Lahjat ovat lahjoja niiden antajilta, ei se ole mikään tilaustapahtuma.

Jaaah....mitähän ny uskaltas antaa enskuussa hääparille lahjana matkakassaan ettei tartte noin pettyä kun ap rukka...Meil ei oo liiemmin jaella joten mennäkö juhliin ja olla syömättä jne...kun vähäsen vain. Ei se kyl etiketin mukasta oo että lahjarahat kattaa vieraiden ruokailun. Lahja on lahja ja kukin antaa senmukaan miten voi.

En tiedä onko tuo yleistäkin mutta esimerkiksi velipoika vaimoineen myös toivoi roinan sijasta rahaa. No, "tienesteillä" ei sitten maksettu edes safkoja vaikka ei olleet mitkään ökyhäät.
Itse annoin 200€ mutta muuten lahjoitukset olivat 20-40€ ja tulivatpa jotkut ihan ilmaiseksikin syömään ja juomaan. Tosin eipä kutsuvieraiden niitä juhlia kuulu maksaa.

Yhteistyössä