Olen sairaalloisen ylipainoinen, pelkään terveyteni puolesta!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Vieras...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

Vieras...

Vieras
Olen 20 vuotias nainen, BMI 43, paino 130kg. Olen siis sairaalloisen lihava. Vaatteet ovat kokoa 52-54. En kaipaa saarnaa, haukkuja, maahan lyömistä, vaan apua ja neuvoja. Häpeän omaa peilikuvaani, ja pelkään terveyteni puolesta. Vihdoin näen millainen oikeasti olen, ja myönnän sen itselleni. Rakastan herkkuja, suklaata, ja kaikkea rasvaista/kermaista/mausteista ruokaa. Syön vain pari-kolme kertaa päivässä, valtavia annoksia. Paljon pikaruokaa, enkä juurikaan mitään terveellistä. Kuntoni on todella huono, olen todella uupuut ja väsynyt jatkuvasti. Kuljen autolla lyhyetkin matkat, jopa naapuriin 300m päähän. Olen kokeillut useita ihmediettejä, liikuntaa ja vähähiilihydraattista ruokavaliota. Parhaimmilaan olen pudottanut parissa viikossa 12kg, mutta sen jälkeen motivaatio on loppunut. Hävettää myöntää, mutta minusta ei vain ole siihen, laihduttamiseen. Tarvitsisin jonkin personaltreinerin vierelleni huutamaan päivästä toiseen jotta pääsisin kunnolla alkuun, mutta ei minulla ole varaa sellaiseen.. Tätä menoa sairastun pian diabetekseen, sydänsairauteen, tai muihin vakaviin sairauksiin jotka johtavat kuolemaan. Pelkään että elämäni jää niin lyhyeksi etten koskaan ehdi perustaa perhettä, tai etten näe edes omia kolmekymmetävuotis syntymäpäiviäni. En halua kuolla, tarvitsen apua. Mitä teen? Mistä saan apua ja tukea? Mihin minun pitää ottaa yhteyttä?

Ota yhteyttä psykiatriin, ja määrittele itsellesi tavoitteeksi normaalipainoisuus, terveet elämäntavat ja painonhallinta, ja päätavoitteeksi itsesi rakastaminen.

Mieluiten hankkiudu sellaiselle psykiatrille, joka olisi myös kognitiivinen psykoterapeutti. Kun olen muutaman kuukauden käynyt siellä voit saada myös (jos vielä tarvitset pidempää hoitoa) kelan korvausta psykoterapiaasi.

Tiedät varmasti jo paljon. Nyt vain sinun pitäisi opetella rakastamaan ja hoitamaan itseäsi niinkuin rakkainta ja tärkeintä rakastetaan ja hoidetaan.

terveyskeskuksesi järjestää oletettavasti painonhallintaryhmiä, täällä ainakin Kysy arjen koittaessa omastasi lisätietoja. Jaksamista, siitä se elämänhallinta alkaa kun suostuu näkemään tosiasiat :)

Jutan superdieetista voisi olla apua. Itse en ole kokeillut, mutta tunnen monta, jotka ovat sen aloittaneet ja laihtuneet ja senkin jälkeen suurimmaksi osaksi syöneet superdieetin ohjeilla.

Löytyy nettisivut. Kohtalotovereita on sivustoilla. Kursseja alkaa ajoittain ja hinta taisi olla 49 euroa.

Aluksi totuttelet tiiviimpään ateriarytmiin. Se on varmasti vaikein asia. Syöt ainakin aamupalan, lounaan, välipalan, päivällisen ja iltapalan. Pian huomaat ettet tarvitsekaan joka aterialla hirveää annosta. Sen jälkeen voit alkaa ravitsemusterapeutin kanssa suunnittelemaan mitä kannattaa syödä.

Lisäät myös arkiliikuntaa. Jos vaan mahdollista niin myy auto ja osta polkupyörä. Tee jotain mistä pidät, hanki koiranpentu, tee puutarhatöitä, aloita uusi harrastus.. siis jotain josta saat syömisen tilalle uutta sisältöä elämääsi.

Ja muista alusta asti ettet ole missään laidutuskuurilla, vaan muutat elämäsi lopullisesti. Sen takia liian kurinalainen elämä ei toimi kauaa.

En usko, että sun tapauksessa auttaa superdieetit tai perinteiset laihdutuskuurit. Syömishäiriöliitossa on keskusteluapua ja ryhmiä, jonkin sortin ahmimishäiriötä tai muuta sulla on. Terapiaan meneminen kuulostaa myös hyvältä. Terveydenhoitajalta tm. voi hakea apua miten syödä ja tukea pikku hiljaa elintapojen muuttamisessa.

Voisin suositella kirjaa: Irti ahmimisesta/ahminnasta (en muista kumpi. On saatavilla netistä ilmaiseksi syömishäiriöliiton tai muun sivuilta)

Muuten neuvoisin armahtamaan ja rakastamaan itseäsi ja opettelemaan pienin askelein normaalimpaa syömistä ja liikkumista. Personal trainerin voi palkata kohentamaan kuntoa, jos on varaa. Itse voit alkaa tehdä lyhyitä kävelylenkkejä ja pikku hiljaa pidentää. Tehdä pari kertaa viikossa muutaman kyykyn/vatsalihasrutistuksen/punnerruksen/haukkareita/ojentajia ja lisätä määriä jaksamisen mukaan. Kannattaa aloittaa ruokavalion muutos pienestä esim. eka kaksi viikkoa keskittyy että syö 5 kertaa 3 tunnin välein, sen jälkeen jatkaa sitä ja ottaa uudeksi haasteeksi että syö lämpimänä ateriana kunnon ruokaa roskaruoan sijaan(ja pitää esim. tiettyinä päivinä roskaruoka"päivän, jolloin aterialla saa syödä roskaruokaa), seuraavalla 2 viikkoisella puuttuu taas johonkin muuhun ja jne. Eli on helpompaa muuttua, kun sen tekee pikkuhiljaa eikä samalla tavalla tule henkistä vastarintaa totaaliselle muutokselle.

Tärkeintä olisi miettiä miksi syö ja hakea apua niihin syihin ja opetella muita tapoja käsitellä syitä, joihin syö olipa se tylsyys, paha olo tai tottumus.

Itse painoin sinun iässäsi 160, nyt painan yli 200kg ja olen yli30v enkä ole diabeetikko. Mutta, jos todella haluat painoasi pudottaa, niin aloita se nyt äläkä anna tilanteen mennä näin pahaksi kuin se minulla jo on. Painon suhteen siis. Olisiko ravitsemusterapeutista, apua saisit ohjeet syömiseen.

Varmaan lääkärin kautta esim. psykiatrin juttusille. Itse painoin reilu vuosi sitten 127kg ja pituus 164cm. Pääsin sairaalan laihdutusryhmään jossa laihdutin 10 viikossa yli 23kg. Tuon jälkeen painonpitäminen kurissa vaatinut työtä ja jokunen kilo onkin palautunut. Perus laihdutus ei sovi minulle vaan se pitää olla heti kaikki pois tiukalla kurilla eli ateriankorvikkeilla ja sitten yritän pitää sitä painoa siinä mihin sen pudotin. Talvemmalla aloitin taas nutrauksen mutta piti lopettaa koska loukkaannuin ja piti syödä kovia kipulääkkeitä ja vaiva jatkuu yhä jonkin asteisena. Itselläni tässä talven nutrauksessa ja laihdutuksessa oli tukena blogini johon kirjoitin kuurista ja omista tuntemuksistani nutrauksen aikana. Tässä linkissä vähän omasta blogistani nutrilettkuuri tuntemuksia ja näkee ettei se ole henkisesti kuitenkaan helppoa laihduttaa vaan siihen vaaditaan erittäin kovaa kuria. http://erakkoravut.blogspot.fi/2014_01_01_archive.html

Varaa aika omalääkäriltä, hän ohjaa sinua eteenpäin. Jotenkin tuntuu, että kirjoituksesi perusteella et pysty siihen itsenäisesti. Googlaa laihdutusblogeja, niitä on paljon. Niistä saa motivaatiota, kun huomaa että on paljon muitakin samassa tilanteessa.

Hienoa, että heräsit tilanteeseen nyt, kun olet nuori ja muuten terve. Tsemppiä kovasti, usko itseesi, pystyt siihen kyllä!

Yhteistyössä