Olen tehnyt vuosia sitten rikosilmoituksen -ilmoittaako poliisi jos tutkinta on lopetettu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras..

Vieras
Kyseessä iso asia ja sanotaan nyt vaikka, että summa menee yli 10 000€ ja reippaasti. Koska asun isolla paikkakunnalla ja syytetty pienellä niin omalla poliisiasemalla sanoi, että lähetä tutkintapyyntö sinne jossa syytetty asuu koska heillä siihen tutkintaan menee todella paljon aikaa. Näin tein ja tiedän, että syytetyltä on silloin jo 4-vuotta sitten pyydetty muutamia asiaan liittyviä asiakirjoja. Ahdistaa koko asia ja olen miettinyt soitanko sinne ja kysyn, mutta kun asia ahdistaa. Kyseessä läheinen ihminen jota syytän kuolinpesän kavalluksesta(oli varakas pesä, mutta ihan todistettavasti omaisuus katosi tiettyyn/tiettyihin suuntaan ja oma osani sitten lopulta 0€ tai oikeastaan jäin maksun puolelle).

Kai ne poliisit ilmoittaa jos tutkinta on lopetettu sekä tuloksen? Ei kai ne voi sössiä tuota jotenkin, että en voi enää mitään jos poliisi tuon tutkinnan sössii ja unohtaa jonnekin laatikon pohjalle?

Kaikkineen tuossa on aika iso asia pohjalla ja tuo kuolinpesä ei ainoa juttu.

Mun kohdallani olen saanut tiedon tutkinnan päättymisestä ja seurauksista. Soita ihmeessä ja kysy!

Pitää varmaan soittaa jos ei kuulu mitään. Sen tiedän ettei ilmoittamiani todistajia ole kuultu ja kaiken huipuksi näistä on 2 kuollut tänä aikana. Toinen näistä todistajistani oli vielä syyttävällä puolella eli hakemassa itselleen korvauksia.

Kai ne kuulee kaikkia todistajiakin ensin, mutta miksi ihmeessä niitä ei ole kuultu vaikka jo 4 vuotta mennyt? Tiedän, että asia on iso, mutta eikös niitä todistajia kuulla aika aluksi eikä viimeiseksi?

Soita ihmeessä ja kysy asiasta. Itse tein muinoinaan parinkympin näpistyksestä rikosilmoituksen (ihan periaatteesta). Poliisi soitteli ilmoituksenteon jälkeen ja kyseli lisätietoja. En muista menikö noin vuosi vai mitä, kun sitten tuli kirje, että jutun käsittely oli päättynyt ja mitään ei ollut "tehtävissä".

En tiedä poliisitutkinnasta, mutta jos oikeuteen asti pääsee ja voithan kai jokatapauksessa haastaa oikeuteen, kunhan se on järkevää, eli todistusaineistoa löytyy. Sillon toki joutuu siitä oikeudenkäynnistä maksamaan. Siinä oikeudessa kestää sitten yleensä vähintään vuosi, jollei toinen vielä valita hovioikeuteen, jossa menee toinen vuosi. Mutta kannattaa tosiaan soittaa. Miten olet edes ilmoituksen tehnyt? Voihan se olla vaikka joutunut roskikseen. Noihin poliisien juttuihin en kauheasti luottaisi. Tekevät kai jos jaksavat ja on tarpeeksi vakava juttu.

Perintösotkut ei varmasti ole prioriteettilistan kärjessä poliisilla, vaan jäävät jonnekin jonon hännille. Nämä ovat useimmiten ihan vaan riita-asioita, jotka ei poliisille kuulu. Mainitsemasi rikoskin on asianomistajarikos. Muistithan muuten nimenomaisesti vaatia tekijälle rangaistusta? Jos et sitä tehnyt, vaan toivoit vaan esim. rahojasi takaisin, niin poliisi ei voi asiaa edes tutkia.

Syyteoikeus on pian vanhenemassa, jos juttu on jo 4 vuotta vanha. Kavalluksesta kun pitää nosta syyte 5 vuoden sisällä. Joten jos meinaat jotain asialle tehdä, niin tee se nyt. Alunperinkin järkevä ensimmäinen askel olisi ollut hankkia itselleen oikeusapua, tee se viimeistään nyt tai unohda koko juttu.

[QUOTE="vieras.";29483129]Perintösotkut ei varmasti ole prioriteettilistan kärjessä poliisilla, vaan jäävät jonnekin jonon hännille. Nämä ovat useimmiten ihan vaan riita-asioita, jotka ei poliisille kuulu. Mainitsemasi rikoskin on asianomistajarikos. Muistithan muuten nimenomaisesti vaatia tekijälle rangaistusta? Jos et sitä tehnyt, vaan toivoit vaan esim. rahojasi takaisin, niin poliisi ei voi asiaa edes tutkia.

Syyteoikeus on pian vanhenemassa, jos juttu on jo 4 vuotta vanha. Kavalluksesta kun pitää nosta syyte 5 vuoden sisällä. Joten jos meinaat jotain asialle tehdä, niin tee se nyt. Alunperinkin järkevä ensimmäinen askel olisi ollut hankkia itselleen oikeusapua, tee se viimeistään nyt tai unohda koko juttu.[/QUOTE]

Kokonaan koko asia on hyvin ikävä ja olen miettinyt mitä teen koko jutulla koska kyseinen asia ahdistaa niin paljon. Tuota omaisuutta oli kadotettu mm. myymällä pesästä auto hintaan 100e yhdelle kuolinpesän osakkaan miehelle. Perukirjassa auton arvo oli yli 10 000€ ja tiedän, että kun tuo oli sen 100e:lla ostanut oli myynyt sen heti suoraan eteenpäin omana autonaan ja saanut siitä yli 10 000€. Ja siellä on paljon muutakin omaisuutta ja rahaa joka "katosi".

Olen lakimiehen kanssa silloin vuosia sitten puhunut ja sanoi kyseessä olevan myös törkeä varkaus, joten se tutkinta voi kestää ja sen vuoksi olen odottanut. Nyt ei sitä lakimiestä ole.

Yhteistyössä