Olen todella huolissani lapseni muuttuneesta käytöksestä. :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "RIIKKA"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
R

"RIIKKA"

Vieras
Yritän kertoa lyhyesti tilanteemme. Kysykää, jos jotain jää epäselväksi. Ennenkaikkea kuitenkin nyt tarvitsen apua selvittääkseni pikkaisen ajatuksiani ja elämäämme.

Poikani täytti keväällä 3-vuotta. On aina ollut todella arka lapsi, mutta mielettömän älykäs ja pohtiva. Kesäloman jälkeen palasi tuttuun päiväkotiinsa keskikesällä ja siitä alkoivat ongelmat. Lapsi on ollut 1,5-vuotiaasta asti pk:ssa klo 16-21 ja nyt kesällä työaikani takia 11-16, eli käytännössä alle 7 tuntia, mutta koko päivän silti. Yhteistä aikaa on todella niukasti. Olen antanut kaiken vapaa-aikani lapselle. Askartelemme, puistoilemme, leikimme dubloilla jne. Lapsi nukkuu yöllä 12h, mutta ei ole nukkunut vuoteen päiväunia kuin joskus aivan satunnaisesti.

Olemme eronneet lapsen isän kanssa vuoden alussa. Lapsi näkee isää useita kertoja kuussa, mutta ikävöi isää paljon. Isän kanssa käymme joskus kolmistaan puistossa tai syömässä ja meillä on todella tasapainoiset välit. Lapsen isällä on kuitenkin uusi kumppani, joka on lapseni ja isän elämässä kaikkina isäpäivinä mukana.

Kotona käytös alkoi muuttua keväällä. Lapsi alkoi uhmaamaan ja heittelemään tavaroita. Pari kertaa otin lempilelun pois vuorokaudeksi ja tavaroiden paiskominen loppui. Kotona meillä on tasaista, tietty jotain kiukutteluja mutta aivan normaalia elämää kuten ennekin. Nyt se uhma on siirtynyt isän luokse ja lapsen isä on kertonut kuinka on joutunut kaupasta lähtemään kesken tai kuinka lapsi on lyönyt isäänsä jne.

Päiväkodissa ne ongelmat nyt sitten ovat pahimmillaan. Keskikesällä kerrottiin, että lapsi on todella lahjakas älyllisesti, ikäistään fiksumpi, keskittyväinen, herkkä, mutta tarpeen vaatiessa kiukutteleva ikäisensä. Tämän jälkeen jo kuukauden olen saanut viitteitä tulevasta kun on tullut palautetta lapsen tottelemattomuudesta ja käytöksestä. Ensin asiat olivat pieniä, tyyliin "tänään on ollut aika paljon virtaa ja mitään ei oikein meinaa kuunnella". Viimeviikolla kerrottiin joka päivä jotain negatiivista "lapsi on poistettu ruokapöydästä käytöksen takia, on heittänyt kaveria haarukalla jne". Eilen päiväkotiryhmän hoitotäti sanoi, että kommentit pojan käytöksestä eivät tarkoita millään lailla, että lapsi olisi ilkeä, mutta haluavat vain aikuisten olevan kartalla asioista. No tänään tuli sitten kiva pommi kun kerrottiin, että ulkona on tapahtunut kiusaamista, jossa lapseni ollut mukana. Lapseni on läpsinyt kahta uutta poikaa ulkona ja nauranut sen jälkeen ja lällätellyt. Olin aivan järkyttynyt! Mitä on tapahtunut sille pojalle joka kevääseen asti oli kiltti, tottelevainen "kaikkien kaveri", joka ei kiusannut ketään ja alkoi itkeä jos vahingossa kävellessään kaatoi pienempänsä kumoon. Joka pyysi anteeksi pienintäkin vahinkoa tai sattumusta. Nyt siitä pienestä kiltistä keskittyjästä on kuoriutunut joku outo poika, joka käyttäytyy aivan toisin kuin koskaan ennen.

Tänään kotona juttelimme tuosta jupakasta. Sanoin, että ketään ei kiusata, sanoin, miltä se tuntuu ja miksi niin ei saa tehdä. Kerroin, että olen todella vihainen ja surullinen asiasta. Kysyin miksi poika tekee niin, onko hänellä paha olla. Onko surllinen olo tai vihainen. Poika kuunteli ja pohti, pyysi anteeksi ja sanoi ettei enää koskaan kiusaa. Ja lopuksi poika sanoi näin "me kiusattiin x:n kanssa sitä poikaa, koska x:n mielestä se oli uusi kiva leikki ja se käski minun lyödä sitä poikaa. Sitten kun C (pojan paras pk-kaveri) palaa kesälomalta, minä en ole enää x:n kaveri, kun X on ilkeä. Minä olen taas C:n kaveri ja minusta tulee kiltti poika." Kysyin on ko poika vielä kahden lempi tyttökaverinsa kanssa leikeissä päiväkodissa niin poika vastasi, että ei leiki niiden kanssa enää kun x ei tykkää niistä. ??? What? siis ne likat ja poikani on olleet kun paidat ja peppu sieltä 1,5-vuotiaasta.

Poikani on kertonut tuon x:n tulon jälkeen, että on oppinut painimaan päiväkodissa ja lyömään. Ja miten x aina kaataa pojan lattiaan ja makaa päällä. Luulin sen oikeasti olevan tavallista, mutta eikö olekaan? Poikani mielestä se on leikkiä. Olisi helppo syyttää tätä uutta poikaa x, kaikesta, mutta itse poikani lähtee noihin kamaluuksiin mukaan. Eikö tuon ikäinen osaa jo erottaa oikean väärästä?!

Olen aivan hukassa tilanteesta. En tiedä miten toimisin. Lapseni on äärimmäisen väsynyt uuteen elämänrytmiimme (päiväunettomuuskin vaikuttaa) ja pitkiin poissaoloihin kotoa. (Onneksi tämä kesä on ohi ja 2 viikon päästä alkaa normaalit 16-21 päivät). Sitten on tämä uusi kaveri. Uusi elämäntilanne erolapsena yms. Mistä tämä käytöksen raju muuttuminen voi johtua? Olen aivan toivoton. Yritän kaikkeni tuon lapsen kanssa. Poika on maailman kiltein ja ihanin, huomioon ottava ja ajattelevainen, joka päivä kiipeää syliin ja rutistaa, kerrotaan monta kertaa päivässä kuinka rakkaita ollaan toisillemme. Minä kerron joka ilta kuinka isä ja äiti rakastaa yli kaiken ja miten lapsi on maailman tärkeintä minulle. Silti on tämä uusi kääntöpuoli ja välillä tuntuu niin epäonnistuneelta kun kuulen miten lapsi on käyttäytynyt. Voiko tämä olla huomionhakua? Koska näitä juttuja sattuu vain pk:ssa ja isällä. Minua lapsi testaa ajoittain, mutta tietää että saa minulta kaiken huomion ja rakkauden, kurin ja säännöt, ilman kippaskonstejakin. Painetaanko tämä nyt sitten 3-vuotiaan normaalilla uhmalla vai onko kyse muusta?

peesi. suurin osa suomimammoista ei miettisi yhtään eikä heitä haittaisi hirveästi että oma lapsi kiusaa, syyttäisivät vaan uhria tai keksisivät siitä jotain vikaa. tai laittaisivat kaiken X:n piikkiin.

Samaa mieltä, fiksu äiti, joka ajattelee ja tuntee. Sydän on mukana lapsen kasvatuksessa.

Ja ap:lle, lapsesi on vielä hyvin pieni ihminen, joka ei vielä osaa kertoa omista ajatuksistaan ja jolla ei ole "sosiaalisesti hyväksyttäviä" keinoja osoittaa tunteitaan: pelkoa, pettymystä, epävarmuutta, turhautuneisuutta, väsymystä jne.

<3 ihania olette. Kiitos teille kommenteistanne, ne lämmittivät todella tätä tunteiden sekamelskaa. Ja vaikka ne konkreettiset neuvot jäivätkin puuttumaan, on ihana huomata, että maailmassa on vielä paljon hyviäkin ihmisiä, jotka voivat pelastaa sanoillaan tuntemattomienkin päivän. Kiitos teille! <3

Enpä osaa mitään kovin tarkkaa analyysiä heittää muuta kuin, että johonkin lapsesi reagoi. Onko ollut uhmainen tuota ennen?

Meillä osittain samanlainen tilanne, siis se, että aiemmin melko helppo ja rauhallinen lapsi muuttui mm. agressiiviseksi sekä vanhempiin totaalisesti riippuvaiseksi. Vuoden vanhempi lapsi kuin teillä. Asiaa on tutkittu viime keväästä lähtien ja oikeasti noiden syiden selvittäminen ainakin meidän tapauksessa on vaikeaa (koska ei ole mitään "ulkoista" selitystä käytökselle). Niin kauan kun ei ole syytä, on vaikea löytää ratkaisua.

Lapsesi voi toki olla vain uhmainen, mutta jos sinulla on huoli - ala toimia! Ota yhteyttä vaikka neuvolapsykologiin, niin saat homman käyntiin!

Kovasti jaksamista!!

[QUOTE="vieras";26979488]Samaa mieltä, fiksu äiti, joka ajattelee ja tuntee. Sydän on mukana lapsen kasvatuksessa.

Ja ap:lle, lapsesi on vielä hyvin pieni ihminen, joka ei vielä osaa kertoa omista ajatuksistaan ja jolla ei ole "sosiaalisesti hyväksyttäviä" keinoja osoittaa tunteitaan: pelkoa, pettymystä, epävarmuutta, turhautuneisuutta, väsymystä jne.[/QUOTE]

Tuo viimeine lauseesi pisti ajattelemaan. Välillä sitä itse aikuisena koittaa liiaksikin kaivaa lapsestaan ulos niitä vastauksia, joita tuon ikäisellä ei ole vielä antaa.

en tiedä minun korvaan kuulostaa vähän siltä, että sinä stressaat liikaa ja vaikutat sitten tosi järkyttyneeltä siitä, että lapsi ei aina toimikkaan kuin "unelma". Hienoa että olette jutelleet nuo kaikki kiusausjutut jne läpi, mutta todellakin lapset vasta harjoittelevat sosiaalisia taitoja niin sillä kilteimmälläkin tulee tehtyä joskus jotain muuta kuin odottaisi.

ja ei todellakaan 3 vuotias kykene vielä mihinkään kovin pitkälle menevään ajatteluun, oli sitten kyse oikeasta/väärästä tai syy-seuraussuhteen ymmärtämisestä. Lainaa kirjastosta vaikka !anna mun olla lapsi! kirja. siinä on hyvää tietoa siitä mitä lapsen maailma ja ymmärrys on minkäkin ikäisenä.

miehelläni on edellisestä liitosta tyttö joka reagoi vanhempien erosta aikalailla. uskon että osaksi ero on se että normaalin uhman lisäksi reagoidaan tuolla tavalla. lapset ei osaa käsitellä eroa vaikka vanhemmat kuinka ajattelee 'että erottiin sovussa ja nytten on kaikilla hyvä olla' miten niin? ei lapsella ole hyvä olla kun isä muutti pois.
meillä tyttö osasi käsittelä vasta kun monen vuoden päästä erosta asiaa. minä en vielä ollu kuvioissa mukana joten en nähnyt mitään mutta olen kuullut. uskoisin että lapsi tarvitsee oman väylän tunteiden selvittämiseen, suosittelenkin jotain eroperheiden tapaamista/psykologia tai muuta vastaavaa kokoontumista. muuten voi olla että väsytät vain itsesi, huolesi painaa sinua ja ennenkaikkea lasta. kuitenkin on hyvä että puhutta lapsen kanssa asiasta etkä anna kiusaamisen mennä läpi sormien, sen on loputtava heti tai toisten lasten vanhemmat hyökkää päälle (tälläistä olen kuullut) sitä et varmaankaan halua. eli nyt toimeen ennenkuin menee liian pitkälle

Enpä osaa mitään kovin tarkkaa analyysiä heittää muuta kuin, että johonkin lapsesi reagoi. Onko ollut uhmainen tuota ennen?

Meillä osittain samanlainen tilanne, siis se, että aiemmin melko helppo ja rauhallinen lapsi muuttui mm. agressiiviseksi sekä vanhempiin totaalisesti riippuvaiseksi. Vuoden vanhempi lapsi kuin teillä. Asiaa on tutkittu viime keväästä lähtien ja oikeasti noiden syiden selvittäminen ainakin meidän tapauksessa on vaikeaa (koska ei ole mitään "ulkoista" selitystä käytökselle). Niin kauan kun ei ole syytä, on vaikea löytää ratkaisua.

Lapsesi voi toki olla vain uhmainen, mutta jos sinulla on huoli - ala toimia! Ota yhteyttä vaikka neuvolapsykologiin, niin saat homman käyntiin!

Kovasti jaksamista!!

Lapsellani on ollut uhmaa 2-vuotiaana viimeksi. Silloin alkoi se EI-aika, mutta se meni nopeasti ohi. Tottakai on ollut uhmaa milloin mistäkin, mutta ei koskaan väkivaltaa tai vastaavaa. Lapseni on aina ollut se, joka leikkii niidenkin kanssa, joista muut ei välitä. On aina ollut empatiakykyinen ja ei voinut tappaa hyttysiäkään vielä keväällä, "kun niitä sattuu."

Nyt kun lapsi on kokenut vanhempiensa eron, olen ollut aika tarkkaileva kokoajan ja milloin mistäkin käytöksestä ollut jo viemässä perheneuvolaan. Mitään vakavampaa ei ole kuitenkaan ollut. Sellaista "en tykkää isästä" tai vastaavaa, mutta juttelemalla selvitty aina. Nyt mietin taas sitä perheneuvolaa järkytyksessäni. En tiedä pitäisikö taas vain antaa aikaa ja jutella ja odottaa että työkiireet loppuu ja arki muuttuu normaaliksi meille molemmille. Jos taas tilanne jatkuu, olen varmasti yhteydessä perheneuvolaan, koska en halua lapseni kärsivän pahasta olostaan, jos sellaista nyt kokee. Vaikeita juttuja.

Meillä myös alkanut tuo ripustautuminen vanhempaan. Päiväkotiin on ollut kesälomasta asti vaikea jäädä, mutta luulen sen olevan syynä siitä, että lapsi tietää päivien olevan pitkiä. Aivan erilaisia kuin ennen kesää.

[QUOTE="hei";26979530]en tiedä minun korvaan kuulostaa vähän siltä, että sinä stressaat liikaa ja vaikutat sitten tosi järkyttyneeltä siitä, että lapsi ei aina toimikkaan kuin "unelma". Hienoa että olette jutelleet nuo kaikki kiusausjutut jne läpi, mutta todellakin lapset vasta harjoittelevat sosiaalisia taitoja niin sillä kilteimmälläkin tulee tehtyä joskus jotain muuta kuin odottaisi.

ja ei todellakaan 3 vuotias kykene vielä mihinkään kovin pitkälle menevään ajatteluun, oli sitten kyse oikeasta/väärästä tai syy-seuraussuhteen ymmärtämisestä. Lainaa kirjastosta vaikka !anna mun olla lapsi! kirja. siinä on hyvää tietoa siitä mitä lapsen maailma ja ymmärrys on minkäkin ikäisenä.[/QUOTE]

stressaan kyllä paljon, aina ja kaikkea. :) Jotenkin vaan se järkytys on ollut valtava, että oma lapsi on kiusaaja ja väkivaltainen. Jotain mitä ei koskaan omasta lapsesta toivo. Tässä kun itse vasta opettelee tätä äitiyttä kun ei ole lasta koskaan kasvattanut, en ollenkaan tiedä mikä on lapsille normaalia käytöstä minkäkin ikäisenä. Jotenkin tämänlaiset käyttäytymiset ovat vaan niin ulkopuolella siitä lapsesta joka meillä vielä keväällä asui. Siksi pisti miettimään josko olisi jostain isommasta solmusta lapsen pään sisällä kyse.

Kiitos tuosta kirjavinkistä. Taidan käydä lainaamassa ensiviikolla kun on taas kirjastopäivä naperon kanssa. :)

Lapsellani on ollut uhmaa 2-vuotiaana viimeksi. Silloin alkoi se EI-aika, mutta se meni nopeasti ohi. Tottakai on ollut uhmaa milloin mistäkin, mutta ei koskaan väkivaltaa tai vastaavaa. Lapseni on aina ollut se, joka leikkii niidenkin kanssa, joista muut ei välitä. On aina ollut empatiakykyinen ja ei voinut tappaa hyttysiäkään vielä keväällä, "kun niitä sattuu."

Nyt kun lapsi on kokenut vanhempiensa eron, olen ollut aika tarkkaileva kokoajan ja milloin mistäkin käytöksestä ollut jo viemässä perheneuvolaan. Mitään vakavampaa ei ole kuitenkaan ollut. Sellaista "en tykkää isästä" tai vastaavaa, mutta juttelemalla selvitty aina. Nyt mietin taas sitä perheneuvolaa järkytyksessäni. En tiedä pitäisikö taas vain antaa aikaa ja jutella ja odottaa että työkiireet loppuu ja arki muuttuu normaaliksi meille molemmille. Jos taas tilanne jatkuu, olen varmasti yhteydessä perheneuvolaan, koska en halua lapseni kärsivän pahasta olostaan, jos sellaista nyt kokee. Vaikeita juttuja.

Meillä myös alkanut tuo ripustautuminen vanhempaan. Päiväkotiin on ollut kesälomasta asti vaikea jäädä, mutta luulen sen olevan syynä siitä, että lapsi tietää päivien olevan pitkiä. Aivan erilaisia kuin ennen kesää.

Omasta kokemuksesta sanoisin, että ole mieluimmin minuutti edellä kuin minuutti jäljessä. Jos asia sua nyt askarruttaa paljon, niin ole yhteydessä vaikka sitten perheneuvolaan. Voihan se olla, että asiat ratkeavat itsestään, mutta voi käydä myös toisin. Niin kuin meidän lapsen tapauksessa näyttäisi käyneen. Asiat pitkittyy, olo pahenee ja samalla vaikeutuu setviminen.

Ja anteeksi, ei ole tarkoitus maalata piruja seinälle. Ei ollenkaan. Mutta et mitään menetä, mun mielestä, jos olet perheneuvolaan yhteydessä!

Sun tekstisi voisi olla minun kirjoittamaa :hug: Elämäntilanteet on erilaiset, me ollaan isän kanssa yhdessä ja meillä on 2 poikaa, mutta keväällä oli paljon isoja muutoksia. Mm. mun paluu työelämään, muutto toiselle paikkakunnalle ja päiväkodin aloittaminen. Mutta siis, poikasi käytös on aivan samanlaista kuin minun 4-vuotiaan poikani, joka myöskin on fiksu ja huomioonottava. Olen tajunnut, kuinka vietävissä hän on. Menee mukaan ihan mihin tahansa, oli kyse miten typerästä ideasta tahansa. Mä olen miettinyt pääni puhki, miten saisin kasvatettua häntä niin, että hän uskaltaisi sanoa vastaan, jos tajuaa että nyt ollaan kavereiden kanssa tekemässä jotain tuhmaa. Että luottaisi itseensä niin vahvasti, ettei pelkäisi ilmaista omaa mielipidettään. Nyt tuntuu, että on taas tällä saralla hieman parempi vaihe, kuin pari kuukautta sitten. Ehkäpä ne kaverit on nyt jo niin tuttuja, että uskaltaa olla oma itsensä eikä vedä koko ajan jotain showta. Mä olen asiaa pohtinut, ja tullut siihen tulokseen, että tässä on monta tekijää: ikä ja kehitysvaihe, elämäntilanne, itsetunto ja sitten vielä se sisäänrakennettu luonne. Puhu paljon, koita vahvistaa itsetuntoa, rohkaise toimimaan järjen äänenä jos kavereilla meinaa karata mopo. Kerro ihan konkreettisia esimerkkejä, millä tavoin hän voi vaikkapa kiusaamistilanteissa toimia: Me pojan kanssa harjoiteltiin huutamaan: "LOPETTAKAA!"
Se on jotenkin kurja tunne, mikä tulee kun kuulee, että oma lapsi kiusaa. Siinä pettyy niin kovasti siihen lapseen, jota on ehdoitta rakastanut ja jonka on kuvitellut ymmärtävän paremmin oikean ja väärän erot. Ja heti perään pettyy itseensä, kun tuntuu että on tehnyt jotain itse väärin ja sitten vielä ajattelee lapsestaan ikävästi.

[QUOTE="moi";26979545]miehelläni on edellisestä liitosta tyttö joka reagoi vanhempien erosta aikalailla. uskon että osaksi ero on se että normaalin uhman lisäksi reagoidaan tuolla tavalla. lapset ei osaa käsitellä eroa vaikka vanhemmat kuinka ajattelee 'että erottiin sovussa ja nytten on kaikilla hyvä olla' miten niin? ei lapsella ole hyvä olla kun isä muutti pois.
meillä tyttö osasi käsittelä vasta kun monen vuoden päästä erosta asiaa. minä en vielä ollu kuvioissa mukana joten en nähnyt mitään mutta olen kuullut. uskoisin että lapsi tarvitsee oman väylän tunteiden selvittämiseen, suosittelenkin jotain eroperheiden tapaamista/psykologia tai muuta vastaavaa kokoontumista. muuten voi olla että väsytät vain itsesi, huolesi painaa sinua ja ennenkaikkea lasta. kuitenkin on hyvä että puhutta lapsen kanssa asiasta etkä anna kiusaamisen mennä läpi sormien, sen on loputtava heti tai toisten lasten vanhemmat hyökkää päälle (tälläistä olen kuullut) sitä et varmaankaan halua. eli nyt toimeen ennenkuin menee liian pitkälle[/QUOTE]

En missään nimessä ajattele, että ero ei satuttaisi lasta, vaikka erotaankin sovussa. Vanhempien ero on yksi suurimmista kriiseistä mitä lapsi voi elämässään kokea ja en ikinä vähättelisi sen aiheuttamia tunnetiloja. Lapsellani on lupa olla vihainen, surullinen, aivan kaikkea, mutta tässä nyt mietinkin juuri sitä onko käytös peräisin erostamme, uudesta kaverista, normaalia uhmaa, väsymystä vai mitä.

Sen tiedän, että lapsi tarvitsee aikaa erosta selviämiseen. Tukea ja apua. Sen tiedon, että häntä edelleen rakastetaan ja mikään ei ole lapsen syytä.
Jos lapseni käytös on muuttunut juurikin eromme takia, olen valmis tekemään mitä vain, että lapsi saa apua pahaan oloonsa. Menemään ryhmiin, perheterapiaan jne. Nyt lähinnä mietin, onko käytökseen liian aikaista reakoida niin voimakkaasti vai onko se vain jotain muuta kuin erosta johtuvaa.
Voihan olla, että lapseni on nyt tajunnut eron todellisuuden kun isällä on uusi. Voi olla, että äidin ja isän yhteenpaluun toive kannatteli lasta kesään asti ja nyt kun unelma on romutettu, lapsi ei pysty itse käsittelemään asiaa.

Olet tosi ajatteleva, pojallasi on asiat hyvin kun on tuollainen äiti. <3

Minusta X:llä on aivan selkeä vaikutus asiaan. Toki myös erolla, mutta viiteryhmä on noissa hyvin oleellinen. :( Keskustele päiväkodissa tästä ja pyri minimoimaan X:n vaikutus kaikin tavoin.

(Itse mietin 2,5-vuotiaan lapseni siirtämistä pois ryhmästä, jossa lelut otetaan käsistä, puhutaan töykeästi, lyödään jne. Nämä kaikki on häneltä kielletty ja lapsi on aika ihmeissään, kun saa muilta sellaista kohtelua.)

[QUOTE="kojootti";26979621]Sun tekstisi voisi olla minun kirjoittamaa :hug: Elämäntilanteet on erilaiset, me ollaan isän kanssa yhdessä ja meillä on 2 poikaa, mutta keväällä oli paljon isoja muutoksia. Mm. mun paluu työelämään, muutto toiselle paikkakunnalle ja päiväkodin aloittaminen. Mutta siis, poikasi käytös on aivan samanlaista kuin minun 4-vuotiaan poikani, joka myöskin on fiksu ja huomioonottava. Olen tajunnut, kuinka vietävissä hän on. Menee mukaan ihan mihin tahansa, oli kyse miten typerästä ideasta tahansa. Mä olen miettinyt pääni puhki, miten saisin kasvatettua häntä niin, että hän uskaltaisi sanoa vastaan, jos tajuaa että nyt ollaan kavereiden kanssa tekemässä jotain tuhmaa. Että luottaisi itseensä niin vahvasti, ettei pelkäisi ilmaista omaa mielipidettään. Nyt tuntuu, että on taas tällä saralla hieman parempi vaihe, kuin pari kuukautta sitten. Ehkäpä ne kaverit on nyt jo niin tuttuja, että uskaltaa olla oma itsensä eikä vedä koko ajan jotain showta. Mä olen asiaa pohtinut, ja tullut siihen tulokseen, että tässä on monta tekijää: ikä ja kehitysvaihe, elämäntilanne, itsetunto ja sitten vielä se sisäänrakennettu luonne. Puhu paljon, koita vahvistaa itsetuntoa, rohkaise toimimaan järjen äänenä jos kavereilla meinaa karata mopo. Kerro ihan konkreettisia esimerkkejä, millä tavoin hän voi vaikkapa kiusaamistilanteissa toimia: Me pojan kanssa harjoiteltiin huutamaan: "LOPETTAKAA!"
Se on jotenkin kurja tunne, mikä tulee kun kuulee, että oma lapsi kiusaa. Siinä pettyy niin kovasti siihen lapseen, jota on ehdoitta rakastanut ja jonka on kuvitellut ymmärtävän paremmin oikean ja väärän erot. Ja heti perään pettyy itseensä, kun tuntuu että on tehnyt jotain itse väärin ja sitten vielä ajattelee lapsestaan ikävästi.[/QUOTE]

<3

Kiitos, itkuksi meni....
Minulle sanottiin muutama viikko sitten pk:ssa, että lapseni on todella helposti provosoitavissa ja päiväkodissa tekee kuten joku sanoo. Nyt on sitten alkanut tämä X:n kanssa kiusaaminen. En mitenkään haluaisi kaataa asiaa X:n niskaan, koska oma lapseni tekee omat päätöksensä, mutta lapseni herkkyys ja arkuus on ollut meillä aina ongelma. Silloin aikaisemmin se oli sitä, että lapseni leikit sotkettiin päiväkodissa kun ei osannut sanoa ei tai uskaltanut. Teki niin kuin muut sanoi ja leikki mitä toiset halusivat, omaa mielipidettä ei uskaltanut tuoda julki. Yritin silloin rohkaista ja oppia pitämään puoliaan ja sanomaan oman mielipiteen jne. Olen koittanut vahvistaa itsetuntoa, mutta nyt sitten alkoi tämä, että lapsi käyttäytyy miten haluaa ja ei kunnioita muita.

Ajattelin huomenna keskustella näistä jutuista vielä pk:ssa, koska tänään emme ehtineet. Yritän keskustella siitä, onko heidän mielestä lapseni käytös muuttunut vai vain provosoinnin ja mukaanvetämisen tulos. Tulen kertomaan sitten mitä sanoivat. :) Mutta luulen, että nuo sun pohdinnat itsetunnosta, uhmaiästä ja elämänmuutoksista on niitä juttuja minkä takia tilanne on nyt tämä. Voimia siis teillekin kovasti. Pistäisin tuon halausjutun jos osaisin. :)

[QUOTE="Jaa";26979668]Olet tosi ajatteleva, pojallasi on asiat hyvin kun on tuollainen äiti. <3

Minusta X:llä on aivan selkeä vaikutus asiaan. Toki myös erolla, mutta viiteryhmä on noissa hyvin oleellinen. :( Keskustele päiväkodissa tästä ja pyri minimoimaan X:n vaikutus kaikin tavoin.

(Itse mietin 2,5-vuotiaan lapseni siirtämistä pois ryhmästä, jossa lelut otetaan käsistä, puhutaan töykeästi, lyödään jne. Nämä kaikki on häneltä kielletty ja lapsi on aika ihmeissään, kun saa muilta sellaista kohtelua.)[/QUOTE]

Kiitos. <3 Sniif :')

Ajattelin ottaa tuon kiusaamisjutun huomenna puheeksi. Yritän esittää asian niin, että päiväkotiin ei syntyisi vaikutusta, että syyttäisin X:ää lapseni tekosista, vaan kysyisin onko heidän mielestä poikani käytös muuttunut X:n tulon jälkeen ja lasten ystävystymisen jälkeen.

Pojalleni sanoin tänään, että X:n käskyille pitää sanoa ei ja pitää olla rohkeutta sanoa, ettei muita kiusata koska se on väärin, eikä mennä mukaan juttuun. Toivottavasti lapsi ymmärsi asian. Ainakin kovasti oli pahoillaan ja sanoi itsekin juttelun lopuksi, että x on ilkeä kun kiusaa ja käskee kiusata.

Tsemppiä myös teille. Jokaisessa päiväkodissa varmasti on lapsia jotka ottaa käsistä ja tönii, mutta aikuisten pitäisi pyrkiä poistamaan tuollainen käytös välittömästi.

Nyt nukkumaan käy hän. Kauniita unia kaikille. Tulen huomenna takaisin kommentoimaan ja jutskaamaan. :)

Minä muuten tein tämän yhden kiusaamis-episodin jälkeen pojalle sen, mitä facebookin yhdessä kiertopostauksessa on lukenut. Pyysin häntä piirtämään kuvan itsestään tai jostain hyvästä kaveristaan iloisena, pyysin olemaan oikein huolellinen ja värittämäänkin. Ja kun se kuva oli valmis, se sitten rutattiin. Tässä kohtaa pojan naama venähti jo aivan järkyttyneenä. Sitten sanoin, että koitappa nyt suoristaa sitä paperia. Ja sitten tutkittiin niitä ryppyjä, jotka paperiin jäi. Ja kerroin, että vaikka miten pyytäisi, anteeksi, niin siitä kiusaamisesta jää aina kiusatulle paha mieli ja ikuiset jäljet. Tämä tuntui tosiaan menevän paremmin jakeluun kuin puhuminen. Tää oli jotenkin konkreettista.

Kiitos. <3 Sniif :')

Tsemppiä myös teille. Jokaisessa päiväkodissa varmasti on lapsia jotka ottaa käsistä ja tönii, mutta aikuisten pitäisi pyrkiä poistamaan tuollainen käytös välittömästi.

Nyt nukkumaan käy hän. Kauniita unia kaikille. Tulen huomenna takaisin kommentoimaan ja jutskaamaan. :)

Lapsilla on päiväkodissa valtava stressi. Siellä rauhallisinkaan lapsi ei ole oma itsensä, joten jatkuvasti ihmeteltävää käyttäytymistä ilmenee oikeastaan kaikilla. Ei ole yksinkertaisesti mahdollista kitkeä kaikkea kiusaamista, tönimistä ja repimistä pois sillä henkilökuntamäärällä mikä päiväkoteihin nykyisin sallitaan.

Lasten täytyisi olla keskimääräistä vahvempia että kestäisivät ilman reaktioita kaiken hälinän ja häirinnän. Kun kotioloissa samaan aikaan tapahtuu paljon, lapset reagoivat tavalla joka on surullista katsottavaa.

Hienoa että välität lapsestasi ja pyrit kasvattamaan ja tukemaan häntä. Silti minusta tuntuu että yrität hieman liikaa, poikahan on vasta 3-vuotias. Ei hän taida paljoa ymmärtää miksi toimii jollakin tavalla tai miksi kiusaa. Minusta riittää että sanot että kiusaaminen on väärin ja päiväkodin tulee estää tilanne silloin kun se on tapahtumassa.
Relaa vähän tai kulutat itsesi loppuun. Todennäköisesti tilanne menee itsestään ohi ilman sen kummempaa puuttumista.

Yhteistyössä