olen varmaan lopun ikääni tämmönen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LOISTOTUPSU
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LOISTOTUPSU

Aktiivinen jäsen
29.04.2007
5 011
0
36
siis etten voi syödä kun liemiä :/
on se nyt jumankauta ettei voi tota mun kurkkua tutkia vaikka sanoin että laittakaa nyt saamari se lähete sinne sairaalaan että kattovat mitä siellä näkyy, niin ei sitten millään :headwall: |O

fysioterapeutti sitten tokas että mahtaako olla niin että noi lihakset ei vaan toimi tossa kurkunpäässä, sen takia ei mee ruoka alas vaan jää tohon jumiin. :(

Kyllä pistää vituttaan ja mietityttään että ei tästä mitään enään tule |O

en pysty, pelkkiä liemiä vaan. paskaakaan välitä nää terveyskeskuksen lääkärit |O
2 viikkoo eläny noilla saamarin litkuilla ja multa loppuu kohta hermo ja hyvä jos koossa pysyy |O

yksityiselle oisin menny jo aikaa sitten jos ois se satanen minkä siihen pistis mutta kun ei ole eikä tule, hyvä jos nyt saa leivän syrjästä kii.

mene yksityiselle, niin minäkin tein. 1 ½ ravasin lääkärissä kurkkuongelmien takia, vasta sitten kun menin yksityiselle niin alko hommat rullaan. heti määrättiin uudet kilpirauhaskokeet, sokerirasitus ja tähystys.. 80? kustansi toi käynti mut en oo koskaan saanut niin hyvää ja perusteellista hoitoa kuin siellä!

Alkuperäinen kirjoittaja kuusmiinus:
en pysty, pelkkiä liemiä vaan. paskaakaan välitä nää terveyskeskuksen lääkärit |O
2 viikkoo eläny noilla saamarin litkuilla ja multa loppuu kohta hermo ja hyvä jos koossa pysyy |O

yksityiselle oisin menny jo aikaa sitten jos ois se satanen minkä siihen pistis mutta kun ei ole eikä tule, hyvä jos nyt saa leivän syrjästä kii.

Mä kävin yksityisellä korvalääkärillä ja se maksoi viisikymppiä...

mutta aika törkeää olla antamatta lääkäriaikaa jos on nielemisvaikeuksia, kun se on yksi niistä vaivoista jotka luokitellaan kohtuullisen kiireellisiksi yleensä.

tää kusiaivo lääkäri vaan kurkkas kurkkuun että ei siellä mitään näy, sano ää ja aa ni voi perse kun ois tehny mieli huitasta koko akkaa :headwall: ei punota niin eihän siellä sillon mitään ole. saakeli pakkohan siellä on olla en kai huvikseni siellä istu joka toinen päivä |O

Ei tässä auta kun mennä yksityiselle vaikka ottaa päähän kun ei olis rahaa tosiaan tippaakaan laittaa, ois ees ykskin sukulainen kuka vois lainata mutta sehän nyt oiskin liian yksinkertaista.

Mua vituttaa niin paljon että tiedä kohta mihin menis.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärsäpärstäinen:

mutta aika törkeää olla antamatta lääkäriaikaa jos on nielemisvaikeuksia, kun se on yksi niistä vaivoista jotka luokitellaan kohtuullisen kiireellisiksi yleensä.

ei luokitella. kaula-alueen ongelmia vähätellään aina. itse jonotin 6 kuukautta kaulan kasvainten biopsiaan vaikka kaulan alueen kasvaimista pitäis aina ottaa heti biopsia eikä vasta puolen vuoden päästä. omasta kokemuksesta voin sanoa et diagnoosin saamiseen voi mennä jopa vuosi!

tää kusiaivo lääkäri vaan kurkkas kurkkuun että ei siellä mitään näy, sano ää ja aa ni voi perse kun ois tehny mieli huitasta koko akkaa :headwall: ei punota niin eihän siellä sillon mitään ole. saakeli pakkohan siellä on olla en kai huvikseni siellä istu joka toinen päivä |O

Ei tässä auta kun mennä yksityiselle vaikka ottaa päähän kun ei olis rahaa tosiaan tippaakaan laittaa, ois ees ykskin sukulainen kuka vois lainata mutta sehän nyt oiskin liian yksinkertaista.

Mua vituttaa niin paljon että tiedä kohta mihin menis.

kannattaa kysyä kun soitat aikaa et onko mahdollista maksaa lasku erissä. ainakin kun itse asioin luukulla osa asiakkaista pyysi laskun. luultavasti sultakin tutkitaan onko ruokatorvessa tulehdus tai arpeumaa tai onko kilpirauhanen kasvanut.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

ei luokitella. kaula-alueen ongelmia vähätellään aina. itse jonotin 6 kuukautta kaulan kasvainten biopsiaan vaikka kaulan alueen kasvaimista pitäis aina ottaa heti biopsia eikä vasta puolen vuoden päästä. omasta kokemuksesta voin sanoa et diagnoosin saamiseen voi mennä jopa vuosi!

No se, mitä pitäisi tehdä on vähän eri asia kuin se mitä tehdään käytännössä...
Mutta siis nielemisvaikeuksista kärsivä potilas pitäisi aina laittaa kohtuullisen kiireellisenä jatkotutkimuksiin. Ei meilläkään terveyskeskuksessa niin tehdä, mutta ohjeistuksen mukaan pitäisi tehdä...

kaks kuuria olen syöny ruokatorventulehdukseen mitä lääkäri epäili, vaikkei yhtään ollu varma. yskänlääkettä määrätty pullollinen eikä sitten tippaakaan ole auttanu mikään. nyt sitten fysioterapiaan pisti, sinne marssin lääkäristä suoraan ja kysyin että mahtaako tälle nyt hieromalla saada vitunkaan vertaa |O

sekin suu pyöreenä että mitäs tekis, ensimmäisenä sano että onpas ihme kun ei ole tutkittu mikä siellä on että hänenkö tässä nyt pitäis alkaa kurkkua tutkimaan. :headwall: |O

No se, mitä pitäisi tehdä on vähän eri asia kuin se mitä tehdään käytännössä...
Mutta siis nielemisvaikeuksista kärsivä potilas pitäisi aina laittaa kohtuullisen kiireellisenä jatkotutkimuksiin. Ei meilläkään terveyskeskuksessa niin tehdä, mutta ohjeistuksen mukaan pitäisi tehdä...

niinhän se on... kai. mulla oli alku aikoina nielemishalvauksia ja anaflyktisia shokkeja, hoidoksi sain vain adrenaliinipiikkejä. vasta 1 vuoden kuluttua nielemishalvausten alettua mut tähystettiin, sitä ennen oli ultraäänessä jo havaittu kaksi kilpirauhasen kasvainta ja sylkirauhasen kasvain joista otettiin biopsia vasta vuosi löytymisen jälkeen.. myöhemmin nielemisongelmia ja anflyktistenshokkien syyksi todettiin. kilpirauhasen krooninentulehdus yhdistyneenä ruokaputken tulehdukseen, mitkä taas aiheuttivat "harvinaista" limakalvoja paisuttavaa urtikaria, angioödeemaa.

Mitä sä sait siihen ruokatorventulehdusepäilyyn? Ihan kunnon kuurin vai jonkun viikon vitsin josta ei ole mitään hyötyä (on kokemusta...)

Terveykeskuksessa sä voit kyllä ottaa ylemmille tahoille yhteyttä jos koet että et ole saanut asianmukaista hoitoa. ja varmaan kannattaakin ottaa, kun ethän sä voi syömättä olla...

Mitä sä sait siihen ruokatorventulehdusepäilyyn? Ihan kunnon kuurin vai jonkun viikon vitsin josta ei ole mitään hyötyä (on kokemusta...)

Terveykeskuksessa sä voit kyllä ottaa ylemmille tahoille yhteyttä jos koet että et ole saanut asianmukaista hoitoa. ja varmaan kannattaakin ottaa, kun ethän sä voi syömättä olla...

sinne on niin monta valitusta tehty että ei mitään rajaa, apua niistä ei ole. ensin söin 10 päivää antepsin tabuja, sitten 2 viikkoo somacia. mitään muuta eroo en ole huomannu missään paitsi että huonompaan suuntaan mennään. Tää lääkäri kun ollu siellä sen 30v. niin eihän sitä saa kirveelläkään sieltä pihalle.

Alkuperäinen kirjoittaja Höbänä:
mitä jos soittasit ite sairaalaan et eikö jumankauta voi kukaa tutkia, ja sanosit että tuntuu ettei kukaan välitä/ota todesta..
Pitäähän tollanen nyt jumankauta tutkia??!!!!!! |O :hug:

olen soittanu, käskettiin ottaa yhteyttä lähimpään terveyskeskukseen kun heillä sitä ruuhkaa on.

mitä kaikki oireita tuohon sun ongelmaan liittyy? ja minkälaisia ne sun nielemisvaikeudet on? puuttuuko sulta kokonaan niemelisrefleksi vai tuntuuko siltä että ruoka jää kiinni kurkkuun? helpottaako vaiva silloin kun olet syömättä? vai tuntuuko kurkku paremmalta silloin kun syöt? joudutko nieleskelemään paljon? ja missä arvoissa verikokeissa sinulla on ollut poikkeavuuksia arvoista?

jos, vaikka sulta löytyis samoja oireita kun multa aikoinaan..

sinne on niin monta valitusta tehty että ei mitään rajaa, apua niistä ei ole. ensin söin 10 päivää antepsin tabuja, sitten 2 viikkoo somacia. mitään muuta eroo en ole huomannu missään paitsi että huonompaan suuntaan mennään. Tää lääkäri kun ollu siellä sen 30v. niin eihän sitä saa kirveelläkään sieltä pihalle.

mutta sä voit saada ajan toiselle lääkärille tai päästä jatkotutkimuksiin sitä kautta kun lähdet valittamaan. Jos ei muuten niin vihjailemalla nätisti potilasasiamiehen olemassaolosta... tai ottamalla suoraan sitten yhteyttä jo potilasasiamieheen

Mulla muuten on muutama lääkäri sanonut että ruokatorven tulehduksessa (mulla ja lapsella molemmilla ollut sitä vaivaa) ei kovin lyhyt lääkekuuri riitä ja minimihoitoaika on kuukausi, useimmiten pari kuukautta ja joskus vieläkin enemmän. Että siis välttämättä sulla ei kuitenkaan ole mitään syöpää kurkussa vaan joku ihan suhteellisen vaaraton juttu. Mutta pitäähän se tutkia.

mitä kaikki oireita tuohon sun ongelmaan liittyy? ja minkälaisia ne sun nielemisvaikeudet on? puuttuuko sulta kokonaan niemelisrefleksi vai tuntuuko siltä että ruoka jää kiinni kurkkuun? helpottaako vaiva silloin kun olet syömättä? vai tuntuuko kurkku paremmalta silloin kun syöt? joudutko nieleskelemään paljon? ja missä arvoissa verikokeissa sinulla on ollut poikkeavuuksia arvoista?

Missään kokeissa ei ole ollu mitään.
Siis jumissa olen kyllä päästä varpaisiin, naama puutuu, takaraivoo pakottaa, silmäkulmat turpoo, selkä on jumissa. Nää on ollu jo kauan ennen kuin nää syömis ongelmat tuli kehiin.
Ruoka jää kurkkuun kii, kaikki muu paitsi liemi. Nieleskelen kyllä tota limamöykkyä koko aika pois muttei se mihinkään lähe. Nyt tullu tää ettei ole kielessä tuntoo.

Missään kokeissa ei ole ollu mitään.
Siis jumissa olen kyllä päästä varpaisiin, naama puutuu, takaraivoo pakottaa, silmäkulmat turpoo, selkä on jumissa. Nää on ollu jo kauan ennen kuin nää syömis ongelmat tuli kehiin.
Ruoka jää kurkkuun kii, kaikki muu paitsi liemi. Nieleskelen kyllä tota limamöykkyä koko aika pois muttei se mihinkään lähe. Nyt tullu tää ettei ole kielessä tuntoo.

hmm.. siis tää on ihan vain omakokemus juttu. mutta jos sulla on krooninen tulehdus vaikka siel ruokatorvessa tai jossain muussa osassa kehoa. niin sulla vois myös olla angioödeemaa. oireina tossa allergisessa turvotuksessa on voimakas ja kivulias turvotus, paikkana voi olla kädet, kasvot, kaula, huulet, kieli, limakalvot.. lisäksi iho voi alkaa kutista voimmakkkaasti.. voisit kokeilla jos kyypakkausten kortisoni auttaa oireisiin, ennen kuin pääset tohtorille jatkotutkimuksiin. tehtiinkö sulle jo kilpirauhaskokeet, esimerkiksi vajaatoimintaan liittyy silmäkulmien turpoaminen, nivelkivut, kielikivut, nielemisvaikeudet yms.