Minusta tähänastisen elämäni parhaimpia ajanjaksoja olivat ne vuodet, jotka olin lasten kanssa kotona.
Katso alla oleva video nähdäksesi, kuinka asennat sivustomme verkkosovellukseksi kotinäytöllesi.
Huomio: Tämä ominaisuus ei välttämättä ole käytettävissä kaikissa selaimissa.
Kaksi kouluikäistä alakoulun alemmilla luokilla sekä 1 ja 3 ikäiset kotona.
Siis MITÄ, tosi rankkaa elämää, lapsilta pitää läksyt kysellä ja kaikkea. Vähän sama kuin jos sanoisin, että kyllä on hemmetin rankkaa, joudun siivoamaan kissanvessat joka päivä. Hemmetti kun ne kissat menee paskomaan päivittäin, ja pissojakin näkyy useammat päivässä. Ja lemmikit olen ihan vapaaehtoisesti hankkinut, ei kukaan pakottanut.
Jos teet lapsen niin saattaa olla, että lapsi menee joskus kouluun. Läksyjen kysely tai kyselemättä jättäminen on ihan oma valinta. Siivoaminen on oma valinta. Lasten kanssa hiekkalaatikolla istuminen on oma valinta.
Mielestäni ollaan etuoikeutettuja, että valtio maksaa lapsen kanssa kotona olemisesta. Voihan se joskus työlästäkin olla, mutta ei siitä sädekehää tai "yhteiskunnan tukipilari" -mitalia saa.
Minusta tähänastisen elämäni parhaimpia ajanjaksoja olivat ne vuodet, jotka olin lasten kanssa kotona.
Tähän yhdyn. Kun ei sitä voi tietää etukäteen, mitä arki kahden pienen kanssa on. Ensimmäinen voi olla helpompi, onhan hänelle aikaa ihan koko ajan. Kun on yksi, ei tarvitse huolehtia kuin imettäminen/maitopullo ja vaipanvaihto jne. Mutta kun on esikoinen ja vauva, niin esikoisella on omat unirytmit, tarvitsee ruokaa säännöllisesti (ite saatto vain haukata jotain, kun oli pelkkä vauva, jos ei heti ehtinyt laittaa ruokaa, mutta kun on taas vauva ja siinä isompi niin ruokaa on oltava eri tavalla tarjolla). Sitten kun toinen syntyy, voi tosiaan se iskeä vasten kasvoja aika reilusti, mitä se on. Ei olekaan välttämättä ihan niin tyytyväinen vauva kun ei saa kaikkea aikaa. Joskus on vaan laitettava sitteriin ja annettava huutaa, kun esikoisen pylly pitää pyyhkiä, nenä niistä jne. Lisänä yövalvomiset. Kyllä se väsyttää.
Eli sitä työtä kyllä on, vaikkei olekaan töissä. Ja minun mielestäni töissä käynti yleisesti on helpompaa kuin hoitaa vaikka alle 2v ikästä ja pientä vauvaa, joka herättää 13 kertaa yössä.
Pakko vielä jatkaa ketjuun. Siis ajaako teitä joku demoni siivoamaan ja pyykkäämään jatkuvasti? Totta kai yksi ihminen perheeseen lisää = lisää pyykkiä ja siivoamista. Mutta joutuuhan sitä joka tapauksessa nämä asiat tekemään.
Elämässä pärjää paljon paremmin, kun joskus jättää siivoamatta ja antaa pyykkivuoren vain kertyä. Jos ottaa kaikesta kierroksia niin varmasti elämä lapsen kanssa on todella rankkaa, täyttä työtä.