Olenko ainoa jolla on..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja seonnutko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

seonnutko?

Vieras
melkeimpä pakkomielle tavaroiden roskiin heittämisestä?
käyn kaappeja suht usein läpi ja etsin roskiin heitettävää/pois annettavaa eli siivoan, mutta nyt kaapit ovat jo siinä pisteessä että niissä ei kertakaikkiaan ole mitään ylimääräistä ja se ahdistaa, niinkuin myös se jos niissä on ylimääräistä.
Ja suurin osa tavaroista on kaapeissakin laatikoissa joissa lukee mitä ne sisältää, löytyvät sitten helpommin.
Olenko ainoa ja onko täälle mitään virallista "nimitystä"?

Ei roskiin, mutta eteenpäin kyllä; tutuille, ystäville, Punaiselle Ristille, erilaisiin keräyksiin.

Minäkin nautin valtavasti materiasta eroon pääsemisestä ja joskus mietin, että hipoo pakkomiellettä. Esim silloin kun kotiin tuodut ostokset pitää mahdollisimman nopeasti "kompensoida" sillä että kiikutetaan "pikkuisen enemmän" jotain muuta tavaraa pois.
:)

[QUOTE="vieras";23732833]No sitä en osaa sanoa, ocd:hän voi ilmetä vaikka millä tavoin, enkä tiedä onko kaikilla ilmenemistavoilla omaa nimeä...

Ja sanottakoon, etten tosiaan tiedä onko sulla se, mutta se se ainakin vois olla.[/QUOTE]

Kävin tuossa wikipediasta lukemassa ocd:stä ja en usko että mulla sitä kuitenkaan on kun noihin oireisiin vertasin jne.

Mulla on ihan sama pakkomielle. En muuten perusta siivouksesta, esim. imuroinnista tai pölyjen pyyhkimisestä, mutta heittelen koko ajan tavaraa kaapeista roskiin. Jopa sellaisia asioita mitä sitten kuitenkin tarvitsisin myöhemmin. Ostan myös paljon tavaroita kokoajan. Yksi pakkomielle on myös todella tarkka arkistointi koulupapereille ja esimerkiksi laskuille. Ostan todella usein uusia säilytysratkaisuja, laatiokoita ja kansioita että saisin tavarat vielä parempaan järjestykseen. Missään muussa asiassa en pingota, ne koulupaperitkin tulee opiskeltua puoli huolimattomasti. Mua ahdistaa kun mies ei suostu heittämään joitain vanhoja tavaroitaan pois, usein heitän niitä salaa jos olen melko varma ettei se hoksaa sitä.

juu en mäkään muusta siivoamisesta välitä. mulla oli kans vielä joku aika sitten jonki verran sitä että saatoin ostaa jotain mitä en edes tarvi sitten loppujen lopuksi tms, mutta nykyään ei ole sitä ongelmaa. pikemminkin jätän nykyään ostamatta koska katson hintaa ja mietin paljon tarkemmin tarvitsenko tätä oikeasti.
mutta tuo tavaroiden pois heittäminen ihmetyttää..haluaisin heittää pois melkeimpä kaiken, mutta en kuitenkaan viitsi sellaisia heittää mitä tarvitsen ja kaikkia muistoja en myöskään heitä pois.
en tiedä onko tässä sitten jotain muutakin kuin pelkkä "siivous into", yritänkö tällä saada jotain elämässäni ns paikattua, hoidettua tai muuta vastaavaa..?

Mä oon siivoushullu. Hyvä pitää paikat puhtaana kun ei ole yhtään turhaa tavaraa nurkissa pyörimässä :)
Monta monta kertaa vuodessa menee tavaraa kirpparille. Roskiin en heitä mitään hyväkuontoista, olen luonnonystävä. Rikkinäinen ja kulunut vaan ja nekin pyrin polttamaan.
Nyt vaan väsyttää tuo jatkuva keräily, pussitus ja kuskaaminen kirpparille. Vien nykyään pelastusarmeijan kirpparille, jospa se ostelu loppuu kun kirpaisee kerran pari käytetyn turhan vaatteen menetys ilmaiseksi ;)

Yhteistyössä