Olenko ainoa, jolle imetys on vaikeaa????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mankell
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Sisu:
Alkuperäinen kirjoittaja Mankell:
EIKÄ sairastanu vaikka pullolapsi olikin!

Onneksi mä tiedän tuon, ettei esim allergiat, astma tai lapsen lihavuus johdu korvikeruokinnasta uusimpine tutkimusten mukaan, vaikka niin hanakasti väitetään.

Olen ajatellut, että kerran päivässä lypsän tytölle kunnon annoksen, et varmasti saa maitoa ja muuten sinnittelen syöttökerrasta toiseen niin kauan kun jaksan. Minne muuten muutitte Kajaanista?

EIKÄ sairastanu vaikka pullolapsi olikin!

Onneksi mä tiedän tuon, ettei esim allergiat, astma tai lapsen lihavuus johdu korvikeruokinnasta uusimpine tutkimusten mukaan, vaikka niin hanakasti väitetään.

Olen ajatellut, että kerran päivässä lypsän tytölle kunnon annoksen, et varmasti saa maitoa ja muuten sinnittelen syöttökerrasta toiseen niin kauan kun jaksan. Minne muuten muutitte Kajaanista?

Näin just! Ei kannata stressata itseään hermokimpuksi asian kans, mikä on toisella tavalla korjattavissa! :hug:
Itse kyllä aion tän uuden tulokkaan kans (jos kaikki menee nyt hyvin ) uudestaan yrittää imetystä. Ja sinnitellä pidempään.
Tännehän me muutettiin, Kainuussa ollaan edelleen yhdellä pienistä paikkakunnista. En halua paljastaa paikkakuntaa, kun tää on niin pieni, ettei tiedä, vaikka täällä palstalla tuttuihin törmää!! HUI! :laugh:

Et ole ainoa!
Esikoista imetin hampaat irvessä ja itku kurkussa 2kk jonka jälkeen luovutin. Päätin silloin jo, että en enää imetä yhtäkään lasta.
Kuopusta odottaessani päätin vielä olla imettämättä enkä muuten imettänyt.

En halua paljastaa paikkakuntaa, kun tää on niin pieni, ettei tiedä, vaikka täällä palstalla tuttuihin törmää!! HUI! :laugh:

Mäkin olen kotoisin sieltä KAinuusta, en Kajaanista mutta pikkupaikkakunnalta läheltä. Asutkohan sinä siellä nyt. :D

En halua paljastaa paikkakuntaa, kun tää on niin pieni, ettei tiedä, vaikka täällä palstalla tuttuihin törmää!! HUI! :laugh:

Mäkin olen kotoisin sieltä KAinuusta, en Kajaanista mutta pikkupaikkakunnalta läheltä. Asutkohan sinä siellä nyt. :D

Juu ei me asuta siellä. On joskus ollu puhetta yv:n välityksellä asiasta...

Ei se minullakaan helppoa ollut, vaikka täysimetin 6kk.

Mutta.. miksi kaiken pitäisi olla helppoa, jotta se onnistuisi? Oli rinnat verillä, käytin rintakumia, ne ekat viikot eivät olleet helppoja. Kesti aikansa että rinnat tottuivat siihen. Ja sitten se alkoi sujua. Vaikka tulikin yllättäen rintatulehdus kun vauva oli 7kk.

Ei sun silti tarvitse luovuttaa, vaikka ei heti alusta asti sujukaan "helposti". Noinhan se usein taitaa mennä, että kun ekat viikot on vaikeita niin sitten sanotaan, että imetys ei onnistunut. Ja juu, mekin käytiin painokontrolleissa kun tuijottivat siellä niin niitä grammoja. Sitten sitä painoa alkoikin humahtaa oikein kunnolla ja hyvin lapsi kasvoi, vaikka melkein ekat 10kk oli lähes 100% rintamaidolla kun ei muu ruoka maistunut.

En mäkään olisi osannut imettää ellei internettiä olisi.... mut imetystukilistan ohjeiden avulla sain rinnan vauvan suuhun oikein, eikä imetys enää sattunut. Jos haluat imettää, niin kokeile näiden ohjeiden avulla. Mutta jos tuntuu liian vaikealta, niin sitten vaan pullo kehiin. Tsemppiä! Niin, ja jos saat kumien avulla paremmin imetettyä, niin sekin oi olla ihan ok vaihtoehto. Hankit vaan kasan niitä kumeja, ettei tartte olla koko ajan tiskaamassa ja keittämässä.

Linkki imetystukilistan sivuille

Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Pumppaamalla ei saa edes sitä määrää ulos rinnoista, mitä vauva saa imien. Onko sun kotipaikkakunnalla mitään imetystukiryhmää tmv. toiminnassa? Tai tietääkö sun neuvolan terkkari imetyksestä paljon? Ehkä vois kysyä häntä katsomaan imuotetta ja neuvomaan, että miten sitä vois parantaa?

Oletko kokeillut eri asennoissa imettää? Joskus vauva saa paremman otteen niin, että jalat on kainaloon päin ja pää tyynyllä siinä rinnan kohdalle tuettuna.

Voi oll, ettei pumppaamalla tule sitä määrää kuin imemällä, mutta tarkoitus on kuitenkin "varmistaa" että vauva saa sitä maitoa. Jos kasvais vähän ja tulis reippaammaksi syöjäksi.

Vauva on pienipainoinen ja aika unelias, nukkuu paljon, pitää herätellä syömään, eikä paino oikein nouse. Uskon, että maitoa varmaan pitkällä tähtäimellä tulee riittävästi, mutta jonkun syyn takia vauva ei sitä ainakaan nyt riittävästi saa. :(

Mistä päättelet, ettei riittävästi saa? Vaipat taitavat kuitenkin kastua? Ne neuvolan käyrät ei sitä kerro, vaikka vähän miinuksella menisikin. Meidänkin neiti oli 2,8kg syntyessään ja vielä kolmiviikkoisena vain söi ja nukkui. Enkä herätellyt syömään, vaikka nukkuikin paljon. Kyllä terve lapsi tietää milloin on nälkä.

siis viime keväänä oli kans imetyksen aloituksen kans ongelmia...ja neuvolastakin neuvottiin aloittaan korvike..mutta olin jo esikoisen kohdalla pettynyt imetyksen loppumiseen(3,5kk otin lisämaidon neuvolan ohjeen mukaan..)
niin olin päättänyt kakkosen kanssa tehdä kaikkeni,että homma sujuisi..soitin siis imetystukeen ja sain sieltä suht koht hyviä neuvoja..ja meilläkin oli silloin väärä imuote ja tyttö oli 2vkoa vanha..vkon.loppu harjoiteltiin parempaa otetta ja maanantaina oli sitten neuvola ja kappas,vauvalle oli tullut enemmän,kuin piti,painoa lisää,pelkästään kahden pvän ansiosta..jos sekään ei olisi auttanut,olisin varannut ajan kättärille imetysneuvontaan...ja mitä noihin haavoihin rinnoissa tulee,käytin bebanthenia runsaasti ja kumiakin tarpeen tullen..
Tällä vkolla lapsi täyttää 10kk ja just nyt meillä on imetyksen lopetus ajankohtainen...eli olen aika ylpeä itsestäni,koska en kuunnellut neuvolan ohjeita vaan pyysin apua ihan muualta ja näin pitkälle päästiin:)Tsemppiä sulle ja toivotaan,että imetys onnistuu,on se vaan kokemisen arvoinen juttu vauvan kanssa! :heart:

Olenko ainoa, jolle imetys on vaikeaa????
Sängyssä tuhisee kohta kolmiviikoinen vauva, ja imetys on TAAS hankalaa. Rinnat on olleet verilla lähes koko ajan, myös rintakumilla imettäminen sattuu. Välillä otin kumin jo pois, mutta sitä tuskaa en kahta päivää kauemmin kestänyt. Eli kumi taas käytössä.

VAUva oli 10 päivän aikana saanut painoa lisää 50g, ja se oli neuvolan tädin mielestä liian vähän. Rintaa saa aina kun haluaa, mutta silti ei näytä onnistuvan.

VAuvalla on tyodennäköisesti väärä imuote, mutta en osaa sitä korjata. MAsentaa, sattuu ja harmittaa. :(

Sujuuko se imetys muilla helpommin, vai onko kohtalontovereita?

Alkuperäinen kirjoittaja Emilyn:
Alkuperäinen kirjoittaja siiri:

Mistä päättelet, ettei riittävästi saa? Vaipat taitavat kuitenkin kastua? Ne neuvolan käyrät ei sitä kerro, vaikka vähän miinuksella menisikin. Meidänkin neiti oli 2,8kg syntyessään ja vielä kolmiviikkoisena vain söi ja nukkui. Enkä herätellyt syömään, vaikka nukkuikin paljon. Kyllä terve lapsi tietää milloin on nälkä.

No enhän minä absoluuttisesti tiedäkään saako riittävästi, mutta neivolassa sanoivat että 50g painonnousu 10 päivä aikan on vähänlaisesti, ja vauva on ollut tosi unelias aina. MAitoa mulla kyllä tulee, että vaikka lypsämälä sitten annetaan. Itse imetys on aikamoista helvettiä tällä hetkellä, kun en ole saanut vauvan imuotetta korjaantumaan. Se on satavaramsti väärä.

Yhteistyössä