Imetyksen tuomat paineet estävä minua yrittämästä toista lasta.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Imettäjä?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Imettäjä?

Vieras
Minulla on 1,5 vuotias poika ja nyt olisi haaveissa alkaa yrittämään toista vauvaa. Mutta todelliseksi ongelmaksi on muodostunut imetys.

Jo laitokselta asti imetys on ollut minulle vaikeaa. Se teki todella kipeää ja vauvalla on pitkän aikaa väärä imuote. Ote kuitenkin korjaantui, mutta silti ensimmäiset kaksi kuukautta imetystä sattui uskomattoman paljon. Poika oli vauvan oikea tissitakiainen ja oli rinnalla ihan koko ajan. Joskus malttoi olla 10 minuuttia ilman rintaa. Joskus jos vauva nukkui esim tunnin, odotin vain kauhulla milloin joudun imettämään taas. Joka ikinen imetyskerta alussa tuotti vain itkua ja ahdistusta. Imetys aiheutti minulle synnytyksen jälkeisen masennuksen. En siis nauttinut hommasta pätkääkään.

Lähisuku ja varsinkin äitini on sitä mieltä, että imetys on ainoa oikea tapa ruokkia lasta. En jaksa ruotia sitä sen tarkemmin, mutta joskus mietin ääneen, että huolisikohan vauva korviketta välillä, niin sain kamalat haukut niskaani.

Loppujen lopuksi imetin poikaa 1v 2kk. Lopussa imetystä oli vain muutamia kertoja päivässä ja silloin se oli ihan mukavaa.

Mutta nyt sitten mietin kauhuissani miten jaksaisin uuden vauvan kanssa saman rumban uudestaan. Ja jotenkin tuntuisi itsekkäältä antaa korviketta, jos omaa maitoakin tulee. Jopa vähän kateellisena kuuntelen ihmisiä jotka imettivät vain hetken ja aloittivat sitten pulloruokinnan. Olen ihan ristiriidassa tämän asian kanssa!

Toivottavasti joku ymmärsi pointtini... :/

Voisitko ajatella niin, että koettaisit uuden vauvan kanssa, jos vaikka imettäminen sujuisikin ihan toisella tavalla. Jos on yhtä hankalaa, osapulloilu tai vaikka kokopulloilu on taatusti parempi ratkaisu kuin itsesi kiduttaminen kuukausikaupalla. Onnistuisiko lypsäminen, jos et halua korviketta antaa ainakaan ihan aluksi?

No voi.

Mä en osaa sanoa muuta että vauvat on erilaisia, toisen kanssa voi onnistua paremmin.
Lisäksi et ole tällä kertaa ensi kertaa asialla.
Mulla kävi siten, että esikoisen piti ensin opetella, oli rinnat kipeät ja kaikki sattui. Tuntui ettei tule mitään koko hommasta silloin alkuun. Toinen lapsi 'osas' heti ja minäkin muistin edelliskerrasta minulle sopivat asennot enkä toisaalta sitten jännittänyt mitään maidon tuloa tms.

Sitä kun ei voi tietää varmasti miten se sujuu.

Ja pääasiahan on se että vauva saa ruokaa, kasvaa ja voi hyvin. Turha neuvo, mutta jätä äitisi kommentit, ja muitten, sikseen.

Alkuperäinen kirjoittaja pinkeärouva:
Voisitko ajatella niin, että koettaisit uuden vauvan kanssa, jos vaikka imettäminen sujuisikin ihan toisella tavalla. Jos on yhtä hankalaa, osapulloilu tai vaikka kokopulloilu on taatusti parempi ratkaisu kuin itsesi kiduttaminen kuukausikaupalla. Onnistuisiko lypsäminen, jos et halua korviketta antaa ainakaan ihan aluksi?

Pullolle ei heru maitoa. Sitä yritin kyllä. Voihan se toki olla erilaistakin, mutta silti pelottaa.

Täytyy sanoa että pulloruokinnassa on omat hyvät puolensa, mutta kun itse pumppasin niin en tosiaan päässyt mitenkään vähällä. Yöllä 3h välein kaksosille syötöt ja siinä välissä pumppasin. Saattoi kestää se ruokailu 30min + pumppaus päälle joten unta ei kamalasti siihen väliin itselle enää jäänyt.

Oot kuitenkin yhden kerran jo onnistunut imetyksessä, joten tiedät mitä se on ja miten se toimii. Seuraavan kanssa oot jo varmempi asentojen jne suhteen. Eikä se imettäminen mitenkään pakollista ole, toisten mielipiteistä asian suhteen ei kannata välittää. Äitisi voi tulla jonain yönä syöttämään vauvaa vaikka pullosta 10min välein niin eiköhän mielipiteet muutu, niin että antaa teidän jatkossa tehdä omat ratkaisut :)

Jokainen imetys on erilainen. Vaikka ensimmäinen oli todella vaativa, niin se ei tarkoita sitä, että toinen olisi. Ja pullovauvakin voi olla erittäin vaativa; korvikevauvoille tulee useammin koliikkiakin kun imetetyille.

Mä sanoisin, että tehkää toinen lapsi, kokeilet imettämistä jonkun aikaa ja jos ei kertakaikkiaan täysimetys onnistu, niin siirrytte osittaisimetykselle. Imetät silloin, ku sulle sopii.

Luota itseesi ja omiin tuntemuksiisi ja anna pullomaitoa niin paljon kuin itse haluat. Omat ovat tissisi, oma elämäsi, oma lapsesi ja oma asiasi.

Itselläni esikoisen imetys sattui aina, mutta toinen lapsi osasi syödä niin, ettei se sattunut ollenkaan.

Olet miettinyt asiaa liikaa ja tehnyt siitä liian ison kärpäsen. Rennosti vaan, muumimamma-asennetta peliin. Miltä tuntuu 10 vuoden päästä tai eläkeiässä ajatus, että olisi useampi lapsi, mutta kun niitä "olisi pitänyt" imettää? Korvikkeella kasvaa ihan komeita lapsia myös. Siskoni ruokittiin vauvana kauralimalla ja ihan on ihminen ilman imetystä hänkin.

Ja äidillesi ja lähisuvullesi vaan luuta kurkkuun. Heidän suhteensa sitten pikku Myy -asennetta... :D Jos joku haukkuu imettämisestä, niin käske heidän itse imettää tai sitten pitää turpansa kiinni.

Alkuperäinen kirjoittaja pinkeärouva:

niin, ja lisäksi sanot äidillesi suorat sanat jos tulee urputtamaan! sano sille vaikka, että hän käytöksellään oli vaikuttamassa aiempaan masennukseesi, etkä halua kokea samaa uudelleen.

No, ajattele asiaa vauvan kannalta: väsynyt, itkuinen hermoheikkoäiti, jolta saa sitä äidinmaitoa, vai äitiydestä ja vauvasta täysillä NAUTTIVA äiti, joka jaksaa tehdä sitten muutakin kuin imettää... Ja ihan suoraan sanottuna: sitten kun sulla olisi toinenkin lapsi siinä jaloissa, niin sä et todella varmaan edes PYSTYISI käytännössä siihen samaan rumbaan, ethän sä kertakaikkiaan voisi keskittyä koko aikaa vain vauvan imettämiseen. Eikä olisi tarvinnut ekankaan kanssa.

Varmaan vaikeaa, kun ympäristö luo paineita, mutta yritä ohittaa ne. Ei se äidinmaito mitään ikuisen elämän eliksiiriä kuitenkaan ole. Se on paras vaihtoehto, jos se suosiolla sujuu, mutta kyllä siinä vaakakupissa painaa kokonaisuus, ei pelkkä maidon lähde!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Sinä sen päätät ei äitisi jos haluat korviketta antaa niin annat.Ja keksit jonkun tekosyyn muille.Teet niinkuin itse parhaaksi näet.

Etkä keksi! Koska sinä tiedät itse mikä on parasta teidän perheelle ja tekosyiden keksiminen saisi sut tuntemaan, että olet väärässä!

Alkuperäinen kirjoittaja äiti:
Sinä sen päätät ei äitisi jos haluat korviketta antaa niin annat.Ja keksit jonkun tekosyyn muille.Teet niinkuin itse parhaaksi näet.

Pees. Minä en olis ottanu neuvoja ulkopuolisilta. Sinä tiedät mikä tapauksessasi sopii parhaiten.

Miulla onnistu ekan imetys huonosti (osittais-imetin n. kuukauden) ja toisen imetys erittäin huonosti. :/
Kolmas jos saadaan, en uskalla ees ajatella...
Tässä tapauksessa vika varmaan miussa ja turhissa tisseissäni, ei niistä oo mitään muuta hyötyä kuin satunnaisesti iloa miehelle. :ashamed: :ashamed:

Voi kiitos kaikille! :) Totta muuten tuo, että ei sitä varmasti edes ehdi koko ajan olla imettämässä. Siis 24/7. Ja varmasti olen pohtinut tätä asiaa liikaa ja suurennellut sitä mielessäni. Rohkaistuin kyllä teidän viesteistä todella paljon. Jospa se tästä! :)

Muuten, imetystä voi helpottaa imetys liinassa! Pientä tissitakiaista on helppo pitää rengasliinassa tai kantopussissa. Vapauttaa kädet mukavasti vaikka eihän sillein nyt mitään maratonia juosta...

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Muuten, imetystä voi helpottaa imetys liinassa! Pientä tissitakiaista on helppo pitää rengasliinassa tai kantopussissa. Vapauttaa kädet mukavasti vaikka eihän sillein nyt mitään maratonia juosta...

Juu tätäkin yritettin, mutta poika ei viihtynyt liinassa ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:

Juu tätäkin yritettin, mutta poika ei viihtynyt liinassa ollenkaan.

:(

No, uusi lapsi, uusi yritys ja ei mitään stressiä vaikkei menis ihan putkeen. Ja äidilles ilmoitat, että sinä päätät omista lapsistasi etkä kaipaa mitään vinoilua.

Voisitko ajatella, että jos toinen vauva tulee niin otatte oman perheen pesimiesrauhan, jossa tututstutte toisiinne. Jos imetys ei suju niin korviketta kehiin vaikka vain osittainkin hyvällä omallatunnolla. Kun olet löytänyt teille sopivan tavan niin on helpompi sanoa sukulaisille, että "höpömlöpön, meillä tehdään näin " Meillä tosin tilanne eli pitkään. Eli välillä pystyin imettämään enemmän, välillä vähemmän.

Sinä olet onnistunut jo kerran, joten osaat kyllä arvioida milloin koko perheelle on parempi siirtyä pulloon.

Pesimisrauha kuulostaa ihanalta. :)

Mutta sitten potisin myös huonoa omaatunota siitä jos en imetä, vaikka vauva haluaisi olla tissillä. Vaikka tiedän, että korvikkeellakin kasvaa. Tuntuu vaan, että tekisin väärin vauvaa kohtaan.

Mutta sitten potisin myös huonoa omaatunota siitä jos en imetä, vaikka vauva haluaisi olla tissillä. Vaikka tiedän, että korvikkeellakin kasvaa. Tuntuu vaan, että tekisin väärin vauvaa kohtaan.

Niinhän se on, rinta on lapselle paras. Mutta jo osittainen imetys tekee todella hyvää. Ja sitten ku lapsi on isompi ja syöttövälit pitenevät, voi vieroittaa pullosta tissille :D Ja nauttia niinku nautit esikoisenkin imetyksestä...? Sitten ku imetys loppuu, voit olla tyytyväinen ettei laps ole enää pullolla kun sitten siitäkin pitäisi vieroittaa :xmas:

Kunhan lasta syöttäessäsi pidät häntä sylissä ja hellittelet, oli se sitten pullosta tai tissistä. Pullosta se vaan tosiaan saattaa käydä nopeammin.

Pesitte jonkun aikaa, imetät niin, että maito nousee kunnolla ja sitten katsot miltä tuntuu, jos otatte vähän korviketta mukaan tai sitten et.

Sinä teet väärin vauvaa kohtaan, jos et pidä huolta itsestäsi! Eri asia, jos alku on vähän hakemista eikä vaan viitsi yrittää. Tai heti tiheän imun aikana antaa olla, kun ei huvita. Mutta jos ruvetaan puhumaan jo pahasta väsymyksestä, masennuksesta, peloista, oikeasta stressistä jne, niin ihan totta, ei se imetys ole AINOA tärkeä asia vauvan elämää ajatellen.

Auttaiskohan yhtään jos saisit purettua tuota aiempaa imetyskokemusta jollekin imetysihmiselle, esim. Maitolaituri-keskustelufoorumilla. Jotenkin sun pitäis saada nuo vanhat jutut pois rinnaltasi niin ehkä sitten suhtautuisit uuteen mahdolliseen imetykseenkin eri tavalla.

Alkuperäinen kirjoittaja winhis:

Sinä teet väärin vauvaa kohtaan, jos et pidä huolta itsestäsi! Eri asia, jos alku on vähän hakemista eikä vaan viitsi yrittää. Tai heti tiheän imun aikana antaa olla, kun ei huvita. Mutta jos ruvetaan puhumaan jo pahasta väsymyksestä, masennuksesta, peloista, oikeasta stressistä jne, niin ihan totta, ei se imetys ole AINOA tärkeä asia vauvan elämää ajatellen.

Kiitos tästä viestistä! :) Sun kirjoitus aukaisi mun silmiä taas todella paljon enemmän! Pojan kohdalla todellakin yritin ja onnistuinkin loppujen lopuksi. Ehkä jopa hieman oman itseni kustannuksella. Jospa seuraavalla kerralla antaisin itselleni vähän armoa. :)

Yhteistyössä