Olenko ainoa, jonka 2v ei käy potalla/ole kuiva?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja niin että miten
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

niin että miten

Vieras
Mun tyttö täytti just 2v eikä käy potalla, satunnaisesti pöntöllä kyllä. Ei kuitenkaa sano että nyt pissattaa/kakattaa. Tulee sanomaan että nyt on kakka tullu, mennään pesemään. Vinkkejä miten opeteltais kuivaksi. Meillä on nyt vauva talossa ja ennen vauvaa kävi useammin pöntöllä ja mullakin oli toki enemmän aikaa seurata milloin näyttäis olevan tarvetta vessaan.

Meillä oppi 2,5 vuotiaana kuivaksi, kun otettiin vaipat vaan pois. Ekan päivän aikana meni kaikki pissat housuun, mutta toisena päivänä jo hoksasi että pitää mennä pissalle. Tosi nopeasti oppi. Vinkkinä että jos otat vaipat pois, niin käytä vaikka tunnin välein potalla, niin ei sotke ehkä joka paikkaa.

Meillä 2,5v ja tarpeet tulee pottaan vaan vahingossa. Eli eipä kauheesti oo vinkkejä. Tietty se, et otat vaan vaipan pois ja ootat, et ymmärtää asian. Ite en oo jaksanu moiseen pyykkirumbaan lähteä. :D

Poika täyttää kohta 3v ja pottaan on tullut vasta muutamat pissat vaikka potta on ollut jo todella kauan olemassa. Täytyy kyllä myöntää että aika on mennyt ehkä enemmän vaativan vauvan kanssa kuin pojan pottatreeneissä. Tykkää käydä istumassa potalla eikä potta ole mikään peikko, mutta ei sinne sitten kuitenkaan mitään tule. Pitäis kyllä pikkuhiljaa alkaa tsemppaileen potalle, kirjastostakin vois käydä lainaan potta aiheisia lastenkirjoja jos niistä saisi jotain kannustusta potalle käymiseen. En kuitenkaan ole ottanut tästä paineita vaikka moni lapsen ikätoveri on täysin kuiva.

Meillä 2,5v poika käy vain satunnaisesti potalla. Päivällä ja yöllä on vaipat. Yöllä vaippa kastuu joka yö. Päivällä toisinaan kuiva ja pissa sattuu pottaankin. Kakka tulee sekä pottaan että vaippaan, mutta pottaan useammin.

Lapsset on keskimäärin 2,5-vuotiaina kypsiä jättämään vaipat pois. Meidän esikoinen ei potasta pahemmin innostunut ennen kuin sitten 2,5-vuotiaana jätettiin päivävaipat kertaheitolla pois. Vain pari pissavahinkoa sattui ja paria viikkoa myöhemmin lapsi oli myös öisin kuiva. Mun mielestä on siis turha hampaat irvessä treenata puolivuotiaasta lähtien, kun sopivassa iässä vaippojen poisjättäminen voi olla tosi helppoa.

Et ole ainoa. Meillä ei 2 v. :na esikoinen edes ollut aloittanut vielä pottatreenejä ja 2 v. 8 kk oli täysin ilman vaippoja kahden viikon harjoittelun jälkeen.

Kannatta laittaa potalle aina suht samaan aikaan joka päivä esim. aamulla kun nousette, ennen ulkoiluja, ruokailun jälkeen ja ennen nukkumaanmenoa. Potalla voi antaa vaikka selailla kirjoja. Jos pissaa usein, useammin tarjoa pottaa, siis rutiinisti. Jos taas harvakseltaan pissaava, sitten harvemmin riittää. Kun lapsi on kypsä ja valmis olemaan kuiva, vaippojen poisjättö ja vessassakäynti sujuu hetkessä, meillä kaksi viikkoa pottailtiin ennen vaippojen poisjättöä ja max 5 vahinkopissat on koskaan tullu.

Meidän neiti täyttää sunnuntaina 3v eikä ole vielä kuiva, että ei tosiaan ole mikään hätä teillä. Tiedän monia jotka reilu 2v edelleen vaipoissa ainakin osittain.

Meillä otettiin jotain 6 viikkoa sitten päivävaipat kotona kokonaan pois, alkuun oli 2 viikkoa jatkuvasti pissaa ja kakkaa pitkin kämppää, sitten viikon teki lähes kaikki pottaan jo, ja nyt taas pari viikkoa ollut sellaista vastaanhankaamista potalla käynti että mulla alkaa olemaan toivo ja keinot vähissä. Toistaiseksi lahjominen on ollut ainoa keino millä saa edes jotain aikaan. Nyt ei ole moneen viikkoon olleet housut märkänä, mutta panttaa pitkiäkin aikoja ennen kuin suostuu potalle tai sitten tekee univaippaan (nukkuu vielä päikkärit ja yövaippa tietysti). Ärsyttää suorastaan lukea noita "oppi viikossa/kahdessa kuivaksi heti kun otettiin vaipat pois" kun ei tosiaan ole mennyt kuin strömsössä tämä vaikka johdonmukaisia ollaan asian kanssa oltu. Sanomattakin selvää, että ihan hurja uhmaikä on käynnissä muutenkin ja pikkuveli 11vk joten ei ollut paras sauma, mutta en viitsi enää keskeyttääkään kun on kuitenkin jossain määrin edistyttykin. Pissat ja kakat housuissa on ihan pientä siihen mitä kaikkea tuo neiti tässä taloudessa järjestää huomionhakuisuuttaan..

Meni nyt vähän ootee, mutta pointti on että 2v vaippapöksy ei vielä ole mikään erikoisuus :) tällainen 3v alkaa jo ollakin, mutta itse koen että mitä väliä kunhan oppii mieluiten lähikuukausina!

Minä en tuonikäistä vielä edes yrittänyt potalle :D Kun oli 2v5kk niin otin pojalta vaan vaipat pois, oppi viikossa käymään potalla ja kuivaksi. Yövaippa otettiin siitä kuukauden päästä pois eikä ole vaippoja sen jälkeen tarvittu.

Tiedän tapauksia, joissa on alettu liian aikaisessa vaiiheessa pottatreenailemaan ja ne lapset treenailee vielä kolmevuotiaanakin :D Parempi odottaa että lapsi kasvaa ja tuo ikä oli kyllä meille ihanteellinen vaipoista poispääsyyn.

Meillä 2v5kk käyttää vaippaa öisin ja suurimman osan päivästä. Ei osaa ilmoittaa etukäteen pissahädästä vaan vasta sitten kun jo lorisee lattialle. Aamuisin pidän ilman vaippaa alkkareissa ja vaatteissa sisällä ennen ulkoilua. Silloin ei loristele kaikkia paikkoja märiksi. Iltaisin en ole jaksanut töytyyttää joka välissä potalle, josko tulisi eikä tule kuitenkaan. Sitten kohta tulee housuun kuitenkin. Joo ja puoli vuotiaasta olen potattanut vaipanvaihdolla ja kakat tulevat pönttöön tai pottaan järjestään. Tuo pissahomma ei ole vielä sisäistynyt. Pitäisi vain osata sietää lammikoita... Ajattelin, että ehkäpä hommaan tulee vauhtia kun aloittaa tammikuussa päiväkodissa. Siellä on muiden esimerkki varmaan kannustavaa.

Meillä 2v2kk, eikä ole koskaan tehnyt yhtään pissaa pottaan, vaikka joka pv siinä hetki istutaan. Poika on päiväkodissa, eikä ole sielläkään homma onnistunut. :/
Esikoinen oli jo 1v8kk täysin päiväkuiva. Eli kaipa ne lapset vaan on erillaisia ja oppivat eriaikaan.

Meillä on 3 lasta ja heistä kaksi isompaa oppivat verrattain myöhään päiväkuivaksi, toinen oli 2v 8kk ja toinen 3v 8kk. Meillä ei mikään lahjonta auttanut asiaa, koska selvästi pojat eivät vaan huomanneet hädäntunnetta ennen kuin pissa oli jo housussa. Oli myös pottakammoa ja vaikka mitä. Sitten kun aika oli kypsä, molemmat oppivat parissa päivässä kuivaksi, eikä vahinkojakaan ole tapahtunut sen jälkeen.

Kolmas meillä on tyttö ja ikää nyt vähän päälle 2v. Edelleen on täysin vaipoissa, mutta silloin tällöin käydään pottaa/pönttöä kokeilemassa. Tyttö kyllä huomaa milloin pissa tulee ja ilmoittaakin sen, mutta pissa on kyllä housussa jo siinä vaiheessa. Luulen, että hän oppii kuitenkin kuivaksi ennen poikia, koska selvästi kiinnostusta asiaan on.

Mulla on 2v3kk poika joka pissaa pottaan kun vien potalle, mutta hädästä ei ilmoita ja vaipat on aina. Pissaa pottaan vain seisaallaan! Sotkuahan tulee.. Kakasta meillä on sanatonta vääntöä, yrittää aina kakata nopeasti vaippaan, ja mä yritän kiikuttaa potalle kun alkaa ähkimään. Saattaa pantata jos vien potalle kunnes saa vaipan, mutta on noin 5 kakkaa tullut ihan pottaankin (mun pidellessä kainaloista). On aina ylpeä kun kakka tulee pottaan, mutta jotenkin se vielä jännittää se pottaan kakkaaminen.

Meillä alettiin pottatreenit kun poika oli 1 v. 4 kk. Joka päivä teki pottaan kun siihen laitettiin, muttei tajunnut pyytää potalle eikä osannut pidätellä. Ahkerasta treenistä huolimatta oppi päiväkuivaksi vasta 3 v. 4 kk iässä ja yökuivaksi 3 v. 6 kk iässä. Minua ei tuo haitannut mitenkään, lapsi oppi kuivaksi kun oli valmis, ei mitenkään pakotettu, vaikka käytettiinkin potalla monta kertaa päivässä.

En yleensäkään ymmärrä miksi moni tekee asiasta niin ison ongelman. Tuosta myöhäisestä kuivaksi oppimisesta ei ole ollut kerrassaan mitään haittaa. Kun lapsi itse vihdoin ilmoitti ettei halua vaippaa, hän oli todella valmis kuivaksi, eikä yhtä ainutta kertaa ikinä ole tullut pissaa housuun.

Ei oo ainoa ap. Moni 2v ei oo vielä kuiva eikä tarvikaan. Mun muksu heivas itse vaipan just 2v kynnyksellä ja oppi samantien potalle. Sitä ennen ei ikinä vahingossakaan potalle tehny vaikka istu mielellään ja oli vaipattakin. Ei se vaan hokannu ennenkun oli aika sopiva. Ennen tuota 2v ikää pissaili vauhissa vaan ja kakkas minne sattuu, koskaan ei yhtään ilmassu. Lapset oppivat erityyleillä ja ikä vaihtelee. Ei oo olemassa ainoaa oikeaa tapaa ja aikaa. Se reilu 2v oppinut on aivan yhtä normisti oppinut kun sekin 1,5v kuivaksi tullu.

Kiitos vastauksista! :)
Tuntuu että lähipiirissä ja kerhoissa kaikki 2veet jo on vaipattomia ja meidän neiti ainoa joka huutelee, että mennää vaihtaa vaippa, nyt on tullu pissa/kakka! Kait sekin on edistystä että ite tietää kun on tullu ja ilmoittaa sen.
En ota ressiä, ajattelin vaan että olenko ite jotenkin myöhässä asian suhteen.. Kiitos vastaajille! <3

Alkuperäinen kirjoittaja niin että miten (ap);29214981:
Kiitos vastauksista! :)
Tuntuu että lähipiirissä ja kerhoissa kaikki 2veet jo on vaipattomia ja meidän neiti ainoa joka huutelee, että mennää vaihtaa vaippa, nyt on tullu pissa/kakka! Kait sekin on edistystä että ite tietää kun on tullu ja ilmoittaa sen.
En ota ressiä, ajattelin vaan että olenko ite jotenkin myöhässä asian suhteen.. Kiitos vastaajille! <3

Et ole myöhässä, mitään hyötyä ei ole kiirehtiä tässä asiassa :) ja tiesitkö, että vain 50% on 3-vuotiaina sekä päivä-, että yökuivia? Eli hyvin ehtii vielä :)

Meillä kävi esikoinen kaksi vuotta täytettyään potalla satunnaisesti.. siihen en ole koskaan opettanut tai treenannut. Olin vain näyttänyt mitä potalla voi tehdä ja satunnaisesti muistutin asiasta. Sai siis vapaasti käydä istumassa ja välillä tuli useampikin pissi pottaan lyhyellä aikavälillä ja joskus kakka.

Kun tyttö oli 2,5-vuotias niin päätin vain yhtenä päivänä, että meillä siirrytään vaipoista pikkareihin. Ekan viikon ajan tapahtui pissivahinkoja välillä, mutta ne vähenivät tosi nopeasti.. kakat teki yhtä vahinkoa lukuunottamatta pottaan. Kaupungille lähtiessä vielä laitetaan vaippa, mutta jos omassa pihapiirissä ulkoillaan niin ei laiteta vaippaa. Nyt on ollut kolme viikkoa päiväkuiva. :) Öisin haluaa vielä käyttää vielä vaippaa, vaikka aina on aamuisin kuiva vaippa. Pitäisi vaan sekin ottaa pois... :D

Näin. Ne vaa pitää eniten ääntä joiden nuppuset on oppineet alle 2v kuivaksi ja sitä myöten pitävät kaikkea muuta epnormaalina ja laiskuutena.

Niinpä, eikä ne lapset ole edes oikeasti kuivia, heitä vaan jaksetaan juoksuttaa tunnin välein vessassa. Itsenäisesti he ei siellä edes käy kuten esim. meillä, joiden lapsilta otettiin se vaippa pois vasta 2,5-vuotiaana :)

Niinpä, eikä ne lapset ole edes oikeasti kuivia, heitä vaan jaksetaan juoksuttaa tunnin välein vessassa. Itsenäisesti he ei siellä edes käy kuten esim. meillä, joiden lapsilta otettiin se vaippa pois vasta 2,5-vuotiaana :)

Jaa, meidän kaksivuotias kävisi potalla aamulla, keskipäivällä ja illalla, jos saisi itse päättää. Pidättää tarvittaessa pitempään kuin vanhempansa. Onneksi suostuu ennen ulos menoa tirauttamaan pikku pisun äidin pyynnöstä. Mutta siinä olet ihan oikeassa, ettei käy täysin itsenäisesti, kun tuo pukeminen ja riisuminen ei vielä ihan täysin onnistu.

Muuten kysymys teille, jotka olette aloittaneet pottailun vasta 2,5-3-vuotiaiden kanssa. Anteeksi jos joku pahastuu, mutta en ole kehdannut livenä keneltäkään kysyä. Vaihdatteko te vaipan heti joka pissan jälkeen? Ja jos ette, niin eikö se tavara paina aika paljon ja haise?

Yhteistyössä