Ennen lastani painoin 46kg, pituutta minulla on 164cm. Olin ollut samoissa mitoissa teini-iästä lähtien. Yläasteella luokanvalvoja kyttäsi syömisiäni ja jouduin käymään terveydenhoitajalla punnituksessa kerran viikossa. Kävin myös ravitsemusterapeutilla, joka kehotti ainoastaan VÄHENTÄMÄÄN rasvan käyttöä ruokavaliossani. Eli ruokavalioni oli ok, olin siis ihan oikeasti luonnostani laiha! Koin tosi paljon paineita saada paino nousemaan, mutta se ei kertakaikkiaan onnistunut. Itselläni ei olisi koskaan tullut mieleenikään arvostella kenenkään painoa/ulkonäköä, mutta alipainoista saa ihan vapaasti haukkua anorektikoksi ja käskeä lihomaan...
Painoindeksillä saa minun puolestani pyyhkiä vaikka peppunsa. Painoindeksi ei ole mikään jumalan asettama laki, vaan sitä pitäisi käsitellä ainoastaan suuntaa antavana apuvälineenä. Se, että joku on ali- tai ylipainoinen, ei vielä kerro sitä että kyseinen henkilö ei olisi terve. Mikäli ihminen kokee olonsa huonoksi tai suorastaan sairaaksi ja on esim. alipainoinen, sitten asiaa pitää tietysti tutkia ja siihen yrittää vaikuttaa.
Nykyään olen 54kg ja se on mielestäni ok. Olen edelleen omasta mielestäni hoikka, kuitenkin lisäkilot ovat pehmentäneet mukavasti vartaloani. Vatsani pömpöttää pahasti johtuen huonoista ja raskauden aikana venyneistä vatsalihaksista, siihen auttaa liikunta ja vatsalihasliikkeet (toivottavasti..). Paino on pelkkä numero, omat tuntemukset ratkaisevat sen onko painolukema ongelma vai ei.