Olenko eroamassa turhaan

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syyllistynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hyvä ihminen! Lähde parisuhteesta pois niin nopeasti kuin ehdit. Mieshän on vienyt itsetuntosi ihan nollille ja kuvittelet itsesi perheen hirviöksi, vaikka tosiasiassa se on miehesi. Väkivalta ja sen uhka ei kuulu normaaliin parisuhteeseen ja jo pelkästään lapsesi takia oikea ratkaisu tässä olisi ero.
Jaksamista ratkaisuihin!

Lähisuhdeväkivalta on kohtalokkainta lapsille, sillä sen vaikutukset yltävät loppuelämään. Lähisuhdeväkivallan uhrien perustama yhdistys LOVE haluaa tehdä väkivallan näkyväksi ja auttaa sen uhreja. Yhdistyksen nimi tulee sanoista Lapsen Oikeus Väkivallattomaan Elämään.

groups.google.com/group/yhdistys-love/web
Lähde: Olivia 2/08

Vellon tässä vuoroin vahvistuneena päätöksestä muuttaa pois ja jäädä suhteeseen. Toisaalta mies pärjäilee lasten kanssa hyvin. Ostelee niille kaikkea kivaa ja lapset pitävät isästään. Mies antaa heidän pelata tietokoneella vaikka läpi yön ja minä olen se paha ihminen heidän mielestä, kun laitan pelit poikki illalla. Mies kysyykin lapsiltamme, että kumpi meistä on perheessä se oikeassa oleva ja mukava ja kuka hankala tyyppi. Saan jatkuvasti kuulla perheeltä, että olen se "vinkaksahtanut". Mies nyökyttää vieressä. Tämä lasten sekauttaminen väleihimme puolueellisesti on erittäin ikävää. Mies käyttää myös ulkopuolisia aikuisia selvittämään suhdettamme. Hän käy työkavereilta tai naapureilta kysymässä, kuka on oikeassa tai tehnyt väärin jossain suhteemme selvittävässä jutussa. Tottakai vastaus on aina, että mies on oikeassa.

Siispä, periaatteessa olen ainut ihminen teidän lisäksenne, joka uskoo, että minullakin on oikeuteni ja minä voin olla oikeassa. Senpä takia huojun epävarmuuden rajoilla.Ja taas tänäänkin mietin, että jos todellakin olen itse syypää suhteessamme olevasta alistamisesta.

Tiedän, tiedän, olen tallattu, mutta täältä maasta on vaikea nousta. Mies ja joukkonsa ovat niin vahvat yläpuolella.

Olen käynyt juttelemassa terapeutille aiemmin tilanteestamme. Hän oli sitä mieltä, että olen parisuhdetilanteen takia vain puolikas persoona. Hän halusi miehen myös keskustelemaan. Lopussa se kääntyi niin, että käytiin läpi sitä, miksi en osaa arvostaa hyvää miestä. Mies on erittäin taitava puhuja (puolestaan). Mietin, että jos ammattilainenkin harhautuu, niin eipä ole ihme että olen tässä jamassa.

Kiitos teille tosi hyvistä kommenteista. Toivon, että saisin jostain voimaa alleni ja todellakin oikeasti pitää huolta itsestäni.

Jos jollakulla on vertaiskokemusta tällaisesta tilanteesta pääsystä, olen suunnattoman kiitollinen.

Lähde pois ennen kuin on liian myöhäistä. Lähde vaikka yksin! Tietysti lapset on vaikea jättää tuollaisen ihmisen huostaan, joka kääntää heidät äitiään vastaan. Mutta kun olet kokonainen, voit taas taistella lasten puolesta.

Sulla on niin selkeä narsisti puolisona kuin olla ja voi. Sait aikaisemmin kehoituksen ottaa yhteyttä narsisitien uhrien vertaistukeen. Ota tuo kehoitus vakavasti! Jos sinusta nyt on puolet jäljellä, niin muutaman ajan päästä ei ole enää sitäkään... jos et lähde.

Tietenkään lapset eivät haluaisi rajoja, vaan haluaisivat elää pellossa, jossa ei tarvitse olla mitään velvollisuuksia, vaan pelkkää vapautta. Lasten, varsinkin murrosikäisten unelmahan olisi se, että äiti siivoaa ja laittaa ruokaa, saa karkkia rajoituksetta, saa nukkua silloin kun haluaa ja ylipäätään kaikki on vapaaehtoista. Ihmisillä on väärä käsitys siitä, että vapaa kasvatus tarkoittaisi muka sitä, ettei ole mitään velvollisuuksia. Päinvastoin aikuisen tehtävä on asettaa rajat ja niiden rajojen puitteissa lapsella voi olla oikeuksia (sitä enemmän oikeuksia, mitä vanhempi on ja mitä paremmin on ansainnut niitä oikeuksia käytöksellään, koulumenestyksellään tms. sovituilla kriteereillä) esim. jos koulu menee hyvin, voi ihan hyvin esim. pelata tietokoneella ajoittain enemmän. On todella surullista, jos lapset oppivat, että kuluttaminen, vetelehtiminen ja tavara ovat sitä, mikä elämässä on tärkeintä ja mikä on rakkauden osoitusta.

Todella surullista, että miehesi on polkenut itsetuntosi maan rajaan. Olen myös sitä mieltä, että parempi, että pelastat edes itsesi, jollet voi lapsiasi pelastaa. Itsekin lähdin suhteesta, jossa minulla oli paha olla ja se tietysti kääntyi minua vastaan, koska minua pidettiin vastuuttomana ihmisenä ja ihmeteltiin, että minussa on pakko olla piilossa joku vika, kun jätän lapseni isänsä luokse. Käytännössä kuitenkin aika teki tehtävänsä ja muutaman vuoden päästä kumpikin lapsista halusi takaisin luokseni. Tietysti sitä ennenkin näimme paljon, sillä nykyäänhän erotilanteessa on käytännössä aina yhteishuoltajuus, koska lapsella on oikeus kumpaankin vanhempaansa. Yksinhuoltajuus ilman tapaamisoikeutta etävanhemmalle myönnetään vain sellaisissa tilanteissa, joissa etävanhempi on todellakin kyvytön hoitamaan vanhemmuuttaan (esim. vakava mielenterveysongelma, alkoholiongelma, kärsimässä vankilatuomiota, vaikea moniongelmaisuus).

Jos et ole sanallisesti niin lahjakas puhumaan kuin miehesi, niin suosittelen todellakin, että kirjoitat ylös niitä asioita niinkuin olet tässä keskustelussa kirjoittanut. Sillä tavoin saat sanasi kuuluville, etkä jää poljetuksi jalkoihin. Valitettavasti elämä ei aina ole oikeudenmukaista, mutta omaan elämääsi pystyt vaikuttamaan. Avioeroa varten et tarvitse mitään syytä tai todistusta, vaan eron saa kuka tahansa.

Lue artikkeli " Mieheni alisti minua vuosien ajan" helmikuun 2008 Olivia-lehdestä, jossa nainen/äiti kertoo vuosia kestäneestä henkisestä väkivallasta ja siitä, miten vähättely satuttaa yhtä paljon kuin lyönti. Ja miten hän päätti lähteä ja onnistui lopulta pääsemään pakoon lasten kanssa. Tarvitset myös tukihenkilöitä itsellesi. Lasta en jättäisi miehellesi.

Alkuperäinen kirjoittaja alkuper:
Jos jollakulla on vertaiskokemusta tällaisesta tilanteesta pääsystä, olen suunnattoman kiitollinen.

Vertaiskokemuksia? Kävitkö siellä narsistien uhrien tuen sivuilla? Luitko sen Me Naisten artikkelin? Kävitkö siellä groups.google.com/group/yhdistys-love/web -ryhmässä? Lainasitko kirjastosta ne kirjat, joita sinulle suositeltiin? Aloita niistä! Sieltä saat vertaiskokemuksia!

Hop hop, toimintaa! Sitten mukaan johonkin ryhmään ja/tai etsimään uutta asuntoa. Me Naisten jutun nainen oli valmistellut kotoa muuttonsa rauhassa ja pyytänyt poliisilta virka-apua lähtiessään kotoa. Tukea saat perheneuvolasta, sosiaalityöntekijältä - tärkeintä on nyt se, että et jää tuleen makaamaan ja kuvittele että sinussa on vika, koksa siihen miehesi pyrkii. Toimi, jo omien lastesi vuoksi!!

Yhteistyössä