Olenko huono äiti :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huono äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huono äiti

Vieras
Minulla on kolme lasta, neljävuotias, 1v3kk ja 1viikon ikäinen vauva..

Olen niin "masentunut" jaksamisestani ja pärjäämisestäni..
Lapset ovat kotona kotihoidossa ja se huolettaakin tässä..
Miten jaksan kun vauva valvottaa öisin, esikoinen ei nuku enää päiväunia, en pysty lepäämään missään vaiheessa..

Soitin lapsille päivähoitopaikkaa ja sainkin sen niin, että lapset menevät kolme kertaa viikossa hoitoon.. esikko onkin jo jankannut mulle sitä pitkään että hän haluaisi tarhaan kun muutkin lapset käyvät siellä!
Esikko käy seurakunnan kerhossa 2krt viikossa..
Hän on ollut pphoitajalla aiemmin jo muutaman vuoden kun kävin töissä..Nyt hänkin kotona ollut yli vuoden..

Mut surettaa tuo tosikko,hän on kuitenki niin pieni vielä.. On kyllä todella reipas ja tomera tyttö.. Mutta silti :( Nyt mua surettaa teinkö väärin kun soitin lapsille paikan 3krt viikossa päiväkodissa... :(

Ähh, onpas sekavaa tekstiä...

Mua huolettaa mun jaksaminen niin paljon että tein sen.,.

Mies on niin paljon töissä että voisi sanoa et olen arki yh..

Minusta oma jaksaminen äitinä on aivan yhtä hyvä syy viedä lapsi hoitoon kuin vaikka rahan tienaaminen perheelle ja itselle.

Jos äiti ei jaksa ja joutuu vaikka sairaalaan tai väsyy niin että ei jaksa tehdä mitään vaan lapset katsovat telkkaria aamusta iltan, niin ei se ole lasten etu, kuten ei ole sekään jos lapset näkevät nälkää, kun äiti ei käy töissä.

molemmat yhtä hyviä syitä viedä lapset hoitoon.

Mun mielessä käy aina ajoittain myös se, että miten tulen itse pärjäämään alkuvuodesta lasten kanssa. Kolmannen la on joulukuun alussa, vanhemmat ovat silloin 3v10kk ja 1v7kk, eli melko samanikäisiä lapsia mullakin. Päivähoitopaikan varaaminen on käynyt välillä mielessä, mutta toistaiseksi olen sen hylännyt.

Vanhin käy kaupungin kerhossa 4x viikossa, mutta se edestakainen kuskaaminen autolla ottaa myös voimille. Saati sitten lasten edestakainen pukeminen talviaikaan... Erilaisia varasuunnitelmia olen koittanut tehdä/suunnitella, mutta niihin ei voi 100%:sesti luottaa. Isovanhemmista oikeastaan vain oma äitini on käytettävissä n. 1x viikossa tarvittaessa. Ei asu samassa kaupungissa, mutta onneksi melko lähellä kuitenkin (n 1h ajomatka).

Aiemmin olen ollut virikehoitopaikkoja vastaan ihan täysin, mutta kun kolmas ylläri ilmoitti tulostaan + raskaus edennyt niin rima ehkä laskenut hitusen..

Et oo huono äiti vaan fiksu, koska mietit jaksamistasi etkä polta itteäs loppuun. Ja jos esikko on ollut muutaman vuoden aikaisemminkin hoidossa, niin eikö hänkin ollut aika pieni mennessään hoitoon?

ihan oikein teit! ja lapsetkin voivat paremmin, kun äiti voi paremmin.

Itselläni myös kolme pientä vuoden väleillä syntyny, nyt 3v,4v ja 5v ja töissä olen ollut kolmannen lapsen äitiysloman jälkeen, oli mentävä töihin ja laitettava lapset hoitoon rahan takia ja oman jaksamisen takia. mutta sillon kun olin äitiyslomalla pienimmästä, niin mielessä kävi monesti, et jos olis isommat vieny pari kertaa viikossa hoitoon, ku täälä ei mitääkerhoja ole ja srk:n kerhot on 4 vuotiaasta ylöspäin, mutta kotona ne pidin, mutta jos nyt saisin valita, olisin vieny edes kerran viikossa. Ja avaan sateenvarjon valmiiksi, varmaan joku täydellinen puuuttuu tekstiini :)

Sinua itseäsi! Mieti: 1v3kk hoitoon kun olet kotona! Todellakin karmea ajatus.. Entäs sitten kun nuorin on 5kk ja ehkä rytmit jo kohdillaan, otatko sen säälittävän keskimmäisen kotihoitoon? Mikä silloin on tekosyysi? Hän kaipaa virikkeitä ja seuraa? Vai ei kannata, kun kohta kuitenkin kaikki menevät hoitoon... Ilman sarvia ja hampaita; minun käy nuorimpia lapsiasi sääliksi.

Kattia kanssa! Ei se tee sinusta huonoa äitiä jos nelivuotias käy osa-aikaisena tarhassa ja vielä hinkuaa sinne! Kun äiti voi hyvin, koko perhe voi hyvin. Jos sinä väsyt, ei kellään ole kivaa.

pitihän tänne tulla omatunnon laskijaki....Jokainen äiti on lapsellensa se paras äiti ja sinä olet paras äiti sun lapsille. äidit ovat susia toisille äideille. Sä ap tiet, mikä teidän perheelle/sulle/lapsille on parasta!

[QUOTE="kolmen äiti";24812738]pitihän tänne tulla omatunnon laskijaki....Jokainen äiti on lapsellensa se paras äiti ja sinä olet paras äiti sun lapsille. äidit ovat susia toisille äideille. Sä ap tiet, mikä teidän perheelle/sulle/lapsille on parasta![/QUOTE]

Minä lienen se omantunnonlaskija, johon viittasit. Minä onneton, kasvatustieteen maisteri ja kolmen lapsen äiti, luin otsikon niin että siinä olisi kysymys ;)
Ja hups!! Siinä oli kysymys, johon minä vastasin.. Sitä siitä ei toki kerrottu, että ainoa hyväksytty kommentti on että "olet hyvä äiti".
Kaivakaa ne palot nenästä ja ymmärtäkää, että kaikki eivät ymmärrä tuollaista lapsien vierailla hoidattamista kun itseä ei kiinnosta/jaksa..

Ja ap ei vastannut edlliseen kysymykseen, ottaisiko hän sen keskimmäisen kotiin muutaman kuukauden päästä?
Odotan kiinnostuneena.

[QUOTE="kolmen äiti";24812738]pitihän tänne tulla omatunnon laskijaki....Jokainen äiti on lapsellensa se paras äiti ja sinä olet paras äiti sun lapsille. äidit ovat susia toisille äideille. Sä ap tiet, mikä teidän perheelle/sulle/lapsille on parasta![/QUOTE]

Tämä on täyttä shittiä. Jokainen äiti ei tosiaan ole lapsilleen paras äiti. Kuka niin voi väittää? Se on ehkä ainoa biologinen äiti, muttei paras.

Esikoisen hoitoon viemisen jotenkin ymmärrä, mutta 1v3kk on melkein vauva. 3 päivää viikossa on tuon ikäiselle paljon. Luultavasti joutuu eri ryhmään kuin isosisarus ja sokki on hirveä. Ei tuon ikäinen ymmärrä miksi aamuisin raahataan vieraiden ihmisten luo.

[QUOTE="jaahas";24813721]Esikoisen hoitoon viemisen jotenkin ymmärrä, mutta 1v3kk on melkein vauva. 3 päivää viikossa on tuon ikäiselle paljon. Luultavasti joutuu eri ryhmään kuin isosisarus ja sokki on hirveä. Ei tuon ikäinen ymmärrä miksi aamuisin raahataan vieraiden ihmisten luo.[/QUOTE]

No entäpä meidän 1 v 3 kk, joka on hoidossa 5 päivää viikossa, kun vanhempansa puurtavat niska limassa töissä?

AP teki minusta viisaan ratkaisun, vaikka keskimmäinen aika pieni onkin. Kun vauvan kanssa saadaan rytmit kohdilleen, voi tilannetta arvioida uudestaan. Tsemppiä ja onnea!

Mikä tossa nyt on ongelma? Eikö monet mene töihin, kun lapsi on 9kk ja lapsi laitetaan hoitoon? Ehkä tuo keskimmäinen viihtyy tarhassa, kun on oman ikäisiä leikkikavereita? Jos ei kertakaikkiaan viihdy, niin eikö sitä lasta saa pois sieltä tarhasta?

[QUOTE="nana";24813810]Mikä tossa nyt on ongelma? Eikö monet mene töihin, kun lapsi on 9kk ja lapsi laitetaan hoitoon? Ehkä tuo keskimmäinen viihtyy tarhassa, kun on oman ikäisiä leikkikavereita? Jos ei kertakaikkiaan viihdy, niin eikö sitä lasta saa pois sieltä tarhasta?[/QUOTE]

Tää nyt ei ap.n aloitukseen suoraan liity, mutta luuletko todella, että 1v3kk tarvitsee oman ikäisiä leikkikavereita? Ainakaan päiväkodin muodossa? Ja jos joku joutuu menemään päiväkotiin 9kk iässä niin ei se varmasti ihanne tai suositus/lapsen parasta ole. Taloudellisesti toisten täytyy niin tehdä, mutta ei se alle 1v.lle millään selityksellä hyväksi ole.

Periaatteessa olen lasten tarhaamista vastaan, mutta mikäli äiti on OIKEASTI väsynyt pienen vauvan kanssa, voisin nähdä järkeväksi lapsen hoitoon laittamisen, vaikka lapsi olisikin vain 1v3kk. Kyllähän se varmasti rankkaa olisi lapselle, mutta pitemmän päälle sekin olisi rankkaa, jos äiti väsyisi eikä jaksaisi huolehtia, alkaisi pahoinpidellä tai jotain... Että parempi ehkä kuitenkin se kolmena päivänä viikossa tarhassa.

Omani olen hoitanut kotona lopen väsyneenä, mutta ensi kerralla pyydän avun kotiin. (Esim. perhetyöntekijä tms..)

[QUOTE="päikky";24813827]Tää nyt ei ap.n aloitukseen suoraan liity, mutta luuletko todella, että 1v3kk tarvitsee oman ikäisiä leikkikavereita? Ainakaan päiväkodin muodossa? Ja jos joku joutuu menemään päiväkotiin 9kk iässä niin ei se varmasti ihanne tai suositus/lapsen parasta ole. Taloudellisesti toisten täytyy niin tehdä, mutta ei se alle 1v.lle millään selityksellä hyväksi ole.[/QUOTE]

Kyllä mun lapseni on selkeästi tykännyt oman ikäisestään seurasta/samoja asioita osaavan lapsen seurasta jo tuon ikäisenä. Ja ainoa lapsi kun on, niin todella tykkää "oman tasoisestaan" seurasta, kun tuttavien lapsia tapaa. Eli ei "tarvi" varmaankaan oman ikäistään seuraa, mutta voipi tykätä oman ikäisestään seurasta.

Ja joo, itse en ole vieläkään kokenut (lapsi täyttää 2v pian) että tahtoisin laittaa lapseni päiväkotiin/päivähoitoon. Mutta minä en olekkaan väsynyt, pienen vauvan äiti, jonka on pakko saada unta oman jaksamisensa takia ja jonka on pakko keksiä keinoja jaksamiseen. Mutta osaan kuvitella, millaista tuollaisessa tilanteessa voisi olla.

Yhteistyössä