olenko huono jos lopetan imetyksen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aaapeee
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aaapeee

Vieras
Vauva on vasta. 1,5 viikkoa vanha ja imetys on takkuillut alusta asti, synnärillä piti antaa heti pullosta, kun ei muka oma maito riittänyt. No, maito nousikin vasta 4.päivänä. Olen osittain imettänyt ja antanut pullosta, tosin pullo on nyt jäänyt pois pari päivää sitten.. Kun otan vauvan tissille, hän imee muutaman minuutin ja on unessa. Nostan pois rinnalta, heti herää ja on huutamassa nälkäänsä. Näin jatkuu koko päivä. Herätän, nostan pystyyn, niin silti, vauvan silmät painuu kiinni. Maitoa kyllä mielestäni tulee.

Syntyessään vauva painoi 3445g, paino tippui 3160g ja nyt paino oli 3340g. Pari pvää oltu pelkästään tissillä, ja ennen imetystä paino on 3340g ja imetyksen jälkeen 3344g.. Vaaka on neuvolasta lainassa, mutta se on ihan paska ja näyttää eri lukuja kun vauvan punnitsee.. Olen melko uupunut tähän imetykseen, miten saan sujumaan? Olen miettinyt jos lopetan imetyksen ja annan vaan pulloa, niin paljon helpompaa. Itsekin turhaudun kun 2h kestävän imee, nukahtaa, herää, huutaa -session jälkeen vauva voisi vetäistä pullosta 50ml korviketta. Kovasti tahtoisin imettää :( nyt neuvoja!

Koittaisin antaa ennen imetysta vaikka 15ml korviketta. Jos sitten jaksaisi syödä rintaakn. Tai jos maitoa kerta tulee niin pumppaa omaa maitoa ja anna ensin vähän pullosta, sitten rintaa päälle. Voit myös riisua vauvan vaippasilleen ja oman yöävartalon paljaaksi, viileämmässä pysyy virkeänä ja ihokontakti stimuloi imemistä. Rinnasta imeminen on kovaa hommaa noin pienelle, se väsyttää varmasti kovasti. Syökö yöllä paremmin?

Vaikea tilanne, sillä lisämaitoa on pakko antaa ettei vauva jää aliravituksi. Itse jäin osa-imettämään 4-kuukautiseksi asti, missään vaiheessa ei maitoa tullut tarpeeksi jotta lisämaidon antaminen olisi voinut lopettaa.
Mutta kysymykseen, olet hyvä äiti jos annat lapsellesi tarpeeksi maitoa, joko pullosta tai tissistä.

Hmm, ihan normaaleja tunteita alussa. Sulla on nyt vauva, etkä vielä ole tottunut elämään vauvan kanssa. On nimittäin ihan normaalia, että vastasyntynyt haluaa olla rinnalla KAIKEN AIKAA. Monet vauvat haluaa myös nukkua rinnalla, joko rinta suussa tai ainakin poski tissin lähellä. Se ihana rinta kun tuo vauvalle sitä turvaa.

Suosittelisin nyt vaan "antautumaan" sille imetykselle. Kuulostaa typerältä, tiedän. Mutta älä nyt ota mitään ylimääräisiä hommia ja muita stressejä, keskityt imetykseen niin paljon kuin mahdollista. Sulla on kuitenkin vielä lapsivuodeaika. Anna lapsen olla rinnalla kun hän haluaa, oli se sitten 5 min tai 50 minuuttia. Monen tunnin tissityksetkään ei ole harvinaisia, niitä kutsutaan maratonimetykseksi :D

Muista että teidän imetystaipale on vielä kovin alussa. Vauva vasta harjoittelee imemistä. Hänen maha ei vedä kerralla suuria määriä ja imeminen on rankkaa vauvallekkin, tankattava on kenties jopa tunnin välein ja nukuttava aina välissä. Sulla on vielä imetyksessä opeteltavaa. Maidon tulo ei ole vielä tasaantunut, mutta hyvä että sitä kuitenkin tulee hyvin. Jättäisin sen pullon pois, sekin voi sekoittaa vauvaa. Vauvasta voi tuntua että pullosta maito tulee helpommin, joten hän ei viitsi nähdä vaivaa tissin imemiseen :) Kun jaksat tämän alkuajan, imetys todennäköisesti lutviutuu pikkuhiljaa helpommaksi teille molemmille! Tsemppiä!

Saatko ap pumpulla irti? Jos söisi pullosta sun maitoa? Tuo alku voi olla tosi takkuista ja sellasta se oli meilläkin ennenkun alko sujua. Mutta yhtäkaikki, pääasia että vauvasi saa ruokaa. Tavalla tai toisella.

Hmm, ihan normaaleja tunteita alussa. Sulla on nyt vauva, etkä vielä ole tottunut elämään vauvan kanssa. On nimittäin ihan normaalia, että vastasyntynyt haluaa olla rinnalla KAIKEN AIKAA. Monet vauvat haluaa myös nukkua rinnalla, joko rinta suussa tai ainakin poski tissin lähellä. Se ihana rinta kun tuo vauvalle sitä turvaa.

Suosittelisin nyt vaan "antautumaan" sille imetykselle. Kuulostaa typerältä, tiedän. Mutta älä nyt ota mitään ylimääräisiä hommia ja muita stressejä, keskityt imetykseen niin paljon kuin mahdollista. Sulla on kuitenkin vielä lapsivuodeaika. Anna lapsen olla rinnalla kun hän haluaa, oli se sitten 5 min tai 50 minuuttia. Monen tunnin tissityksetkään ei ole harvinaisia, niitä kutsutaan maratonimetykseksi :D

Muista että teidän imetystaipale on vielä kovin alussa. Vauva vasta harjoittelee imemistä. Hänen maha ei vedä kerralla suuria määriä ja imeminen on rankkaa vauvallekkin, tankattava on kenties jopa tunnin välein ja nukuttava aina välissä. Sulla on vielä imetyksessä opeteltavaa. Maidon tulo ei ole vielä tasaantunut, mutta hyvä että sitä kuitenkin tulee hyvin. Jättäisin sen pullon pois, sekin voi sekoittaa vauvaa. Vauvasta voi tuntua että pullosta maito tulee helpommin, joten hän ei viitsi nähdä vaivaa tissin imemiseen :) Kun jaksat tämän alkuajan, imetys todennäköisesti lutviutuu pikkuhiljaa helpommaksi teille molemmille! Tsemppiä!

Toi on ihan tosi myös että vastasyntyny voi asua rinnalla ja nukkua siinä. Mä asuin vauvan kanssa mukavassa nojatuolissa ja poika käytnnössä oli tissi suussa aina. Siitä se alko sujua ja väli pidentyä. Kannattaa antaa imeä niin paljon kun tahtoo ja järkkää oma elämä sen mukaan.

Toi on ihan tosi myös että vastasyntyny voi asua rinnalla ja nukkua siinä. Mä asuin vauvan kanssa mukavassa nojatuolissa ja poika käytnnössä oli tissi suussa aina. Siitä se alko sujua ja väli pidentyä. Kannattaa antaa imeä niin paljon kun tahtoo ja järkkää oma elämä sen mukaan.

Noin itsekin ajattelin, kunnes lastenlääkärin määräyksestä jouduin antamaan lisämaitoa. Paino ei noussut kunnolla eikä vauva jaksanut imeä tarpeeksi. Esikoisen kanssa sujui imetys heti alusta asti, eikä lisämaitoa jouduttu antamaan.

[QUOTE="Jeera";28930852]Noin itsekin ajattelin, kunnes lastenlääkärin määräyksestä jouduin antamaan lisämaitoa. Paino ei noussut kunnolla eikä vauva jaksanut imeä tarpeeksi. Esikoisen kanssa sujui imetys heti alusta asti, eikä lisämaitoa jouduttu antamaan.[/QUOTE]

Kyllähän sitä voi silti tulla ongelmia. Mutta että pikkuvauvan elämä pääasiassa on sitä syömistä ja nukkumista.

Ei sillä ruokkimistavalla mitata hyvää tai huonoa äitiyttä. Mutta kannattaa miettiä mikä on järkevää ja kuinka paljon itse on valmis antautumaan vauvan tarpeille.
Jos jaksaa yrittää ja nähdä vaivaa, se kyllä palkitsee. Jos maitoa kerran tulee, niin kannattaa jättää oikeasti se pullo pois ja ottaa se vauva rinnalle aina kun se haluaa. Noin pienet vauvat muuttuu joka päivä, yhtäkkiä saattaa olla, että huomenna vauva imeekin ihan kunnon annoksen ja nukkuu tyytyväisenä pari tuntia. Pienet vauvat saattaa ihan normaalistikkin syödä tosi usein ja pitkään ja tiheesti.

Hyvä konsti on "pesiä" vauvan kanssa, eli pötkötellä vauvan kanssa peiton alla, mielellään yläosattomissa kummatkin =)

Nauti ihanasta vauvasta, äläkä murehdi, jos neuvolasta ei huomauteta, ne seuraa kyllä kasvua.

[QUOTE="Lilli";28931000]Ei sillä ruokkimistavalla mitata hyvää tai huonoa äitiyttä. Mutta kannattaa miettiä mikä on järkevää ja kuinka paljon itse on valmis antautumaan vauvan tarpeille.
Jos jaksaa yrittää ja nähdä vaivaa, se kyllä palkitsee. Jos maitoa kerran tulee, niin kannattaa jättää oikeasti se pullo pois ja ottaa se vauva rinnalle aina kun se haluaa. Noin pienet vauvat muuttuu joka päivä, yhtäkkiä saattaa olla, että huomenna vauva imeekin ihan kunnon annoksen ja nukkuu tyytyväisenä pari tuntia. Pienet vauvat saattaa ihan normaalistikkin syödä tosi usein ja pitkään ja tiheesti.

Hyvä konsti on "pesiä" vauvan kanssa, eli pötkötellä vauvan kanssa peiton alla, mielellään yläosattomissa kummatkin =)

Nauti ihanasta vauvasta, äläkä murehdi, jos neuvolasta ei huomauteta, ne seuraa kyllä kasvua.[/QUOTE]
Miten pesiessä saa mitään tehtyä kotona?

Esikoisen kanssa yrittäisin kyllä kaikkeni imetyksen onnistumisen suhteen; se on itsellekin kaikkein helpointa ja mutkattominta, jos vain saa sen sujumaan, ja tietty vauvalle parasta. Pötköttely vauvan kanssa peiton alla ihokontaktissa ekat viikot on ihan ok! Ei tartte siivota, eikä laittaa miehelle ruokaa; nauti levosta, vauvasta ja vain olemisesta! Kun on useampi lapsi/isompi perhe, ei voi vain olla ja pötköttää, mutta ekan kanssa voi ja pitää! Apua voi pyytää esim. imetystukiryhmästä, mutta kyllä mä jaksan uskoa, että jos vauvalla on oikea imuote, niin se lähtee sujumaan ihan ajan kanssa itsekseen. Lisäravintoa saa ja pitääkin käyttää, jos vauva ei saa tarpeeksi rinnasta, tai olet liian väsynyt jatkuvaan imetykseen/sen yrittämiseen.. Jos kuiteskin itsestäsi tuntuu, että homma ei vain onnistu/väsyt yritykseen jne., niin silloin annat korviketta! Ole itsellesi armollinen, ja muista se, että vauva saa läheisyyttä sulta/iskältä silloinkin, vaikka saisi korviketta tai omaa maitoasi pullosta! Hyvä vanhemmuus ei kuitenkaan ole kiinni siitä imetyksestä! Kunhan itse voit hyvin ja vauva saa ravintoa ja rakkautta, se riittää<3

Et ole huono. Mutta jos haluat imettää, hae ehdottomasti tukea paikalliselta imetystukiryhmältä / imetystukiäidiltä tai imetystukipuhelimesta. Lyhytkin imetys on imetys, osittaisimetyskin on imetystä, kaikki imetys on teoriassa kotiin päin (vaikka aina ja kaikissa tilanteissa imetys ei ole ihanteellisin ratkaisu kokonaiskuvan kannalta). Ja kun vauva on vielä noin pieni, niin paljon helpompaa imetyselämää olisi todennäköisesti luvassa alkuvaikeuksien jälkeen. En tarkoita, että olisi pakko sinnitellä, jos se tuntuu teille väärältä, mutta olisi kurjaa jos lopettaisit siinä uskossa että imetys on yhtä tiivistä ja vaikeaa koko ajan - tuskin on.

Joo, no joidenkin on tehtävä ruokaa, pestävä pyykkiä, käytävä kaupassa, hoidettava muut perheen lapset. Se on tietty luksusta, jos on talo täys palvelijoita.

Tuskimpa sitä nyt koko päivää tarvitsee pesiä. Ja kyllä vauva vaatii myös sitä aikaa, mun mielestä joku ruoanlaitto ja pyykinpesu kuuluu tuossa vaiheessa tyystin miehelle, naisen tehtävä on olla tuttipullona. Senhän takia se isyyslomakin on olemassa. :)

Joo, no joidenkin on tehtävä ruokaa, pestävä pyykkiä, käytävä kaupassa, hoidettava muut perheen lapset. Se on tietty luksusta, jos on talo täys palvelijoita.

No kyllä meillä mies osasi ruokkia koko perheen, ja jopa pestä pyykkiä. Ei meillä ollut palvelijoita, ei tosin myöskään huippusiistiä ihan vauvojen ensiviikkoina.
Jopa yöllä saattoi nousta ensimmäisenä kun vauva itki, ja nostaa minulle vauvan kainaloon :heart:

[QUOTE="vieras";28931168]Tuskimpa sitä nyt koko päivää tarvitsee pesiä. Ja kyllä vauva vaatii myös sitä aikaa, mun mielestä joku ruoanlaitto ja pyykinpesu kuuluu tuossa vaiheessa tyystin miehelle, naisen tehtävä on olla tuttipullona. Senhän takia se isyyslomakin on olemassa. :)[/QUOTE]

Aivan. Jos vaan on se ukko käytössä ni keskittyy vauvaan ja tekee vaan sen pakollisen. En mäkään pesimäaikana kuluttanu aikaa kotihommissa vaan keskityin siihen vauvaan ja imetykseenkin. Tein minkä pystyin. Koti ei romahda jos nyt onki toisella sijalla kotvasen.

• Tykkää
Reactions: riiviöiden äiti
Ja ap:lle, et ole huono äiti, vaikka lopettaisit imetyksen, toivon vain että saat tarpeeksi tukea jos itse kuitenkin haluaisit jatkaa :hug:
Annat siivouksen ym. asioiden odottaa, muistat juoda ja syödä itse, sekä "pesiä " ´vauvan kanssa. Mutta huonommuutta ei tarvitse kokea.

Onko vauvan imuote tarkastettu, saisiko sitä paremmaksi ja se vaikuttaisi imemisen tehokkuuteen? Minä sain suuren avun imetystukiryhmästä jossa kävin. Harkitsin imetyksen lopettamista kun vauva oli 3viikkoa vanha, mutta nyt vauva on 8kk ja loppujen lopuksi (lähes) täysimetin 6kk asti. Ekan kuukauden tai puolentoista jälkeen imetys helpotti ja olen nyt jälkeenpäin tosi tyytyväinen että jaksoin jatkaa, se ei ole yhtään niin sitovaa kun miltä se alkuun tuntui!

Joopati joo. Kuvittelit että vauva syö 3-4h välein ja tillottaa taikka nukkuu väliajat tyytyväisenä?
Totta hitossa imetät kun maitoa lähtee ja vauvalle maistuu!!
Ihme kitinää STANA

Mulla teki kuopus alkuun samaa. Eihän siitä mitään tullut kun oli esikoinenkin ehdittynä, en vaan pystynyt tuntikausien imetysmaratoneihin. Tein sitten niin että kun vauvan tuli nälkä niin imetin niin kauan kuin se sujui, sitten vauva pois tissiltä ja korviketta perään sen verran että vauva oli tyytyväinen. Välillä pumppailin, että maitoa tulisi tarpeeksi ja pumppumaidot tietysti annoin vauvalle myös. Tutille opetin myös ettei tarvinnut elävänä tuttina toimia. Kyllähän se siitä sitten alkoi sujua, 2-3 viikon iässä imemiseen tuli sen verran tehoa että pääsin luopumaan lisämaidosta kokonaan. :)

Sanoisin että relaa ja anna sitä lisämaitoa tarpeen mukaan, mutta älä kokonaan lopeta imetystä. Imetä aina ennen lisämaitoa niin maidontuotanto pysyy käynnissä, lypsä välillä. Sitten kun aika tuntuu kypsältä niin tiuhaa pumppailua ja alkoholitonta olutta, niin pääset eroon pullosta halutessasi. :)

Mulla loppui imetys juuri samasta syystä ja kannoin hirveää omantunnon tuskaa siitä, kun en kyennyt imettämään muutamaa viikkoa pitempään. Mutta kuten edellä on joku maininnutkin, että yritä relata ja kuitenkin jatkaa imetystä lisämaidon ohella. Mutta, jos päädyt lopettamaan imetyksen niin et ole huono. Kyllä nuo minun omat lapsetkin kummasti ovat kasvaneet ilman sitä "maagista" puolen vuoden imetystä...

[QUOTE="Jeera";28930783]Vaikea tilanne, sillä lisämaitoa on pakko antaa ettei vauva jää aliravituksi. Itse jäin osa-imettämään 4-kuukautiseksi asti, missään vaiheessa ei maitoa tullut tarpeeksi jotta lisämaidon antaminen olisi voinut lopettaa.
Mutta kysymykseen, olet hyvä äiti jos annat lapsellesi tarpeeksi maitoa, joko pullosta tai tissistä.[/QUOTE]

Peesi tälle!

Yhteistyössä