Olenko ihan kauhea? (ylisuojelevuudesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerinenko?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerinenko?

Vieras
Isommat lapsemme (nyt 4v ja 6v) ovat olleet noin kerran tai pari vuodessa yökylässä mummilla tai kummilla (tämä itse lapseton, 30v nainen). Nämä ihan siitä syystä että yökyläily nyt vaan on niin mukavaa puolin ja toisin, ja joskus meillä ollut ihan sitä vaativa menokin.

No alusta asti olen itse ohjeistanut aika paljon - varsinkin silloin kun lapset oli vähän alta parivuotiaita ekoilla reissuillansa. Tiedän että mummin/kummin mielestä osa tuntuu mun liioittelulta.

Mutta pariin kertaan olen sitten saanut kuulla lasten kautta että ei ole mennyt jutut ihan niin kuin sovittu. Esim. isompi oli alta 4v kun kummi oli tämän kanssa poikennut autolla kaupungilla - lapsi etupenkillä ilman turvaistuinta (joita olisi ollut kaksikin saatavilla). Selitys 'mutta kun me ihan vaan kukkakaupassa käytiin...'.

Toinen juttu oli kun lapset oli noin 2v ja 4v, ja mummi + kummi oli lähteneet heitä viemään uimahalliin toiselle puolelle kaupunkia. Pienempi oli laitettu tavan turvavyöistuimeen ja isompi korokkeelle - ei taas lainkaan meidän ohjeiden mukaan. Tämäkin kuultiin lapsilta.

Kolmas juttu että isomman ollessa 4v oli kummi jättänyt hänet kaupan ulkopuolelle koiraansa hihnassa taluttamaan kun itse kävi kaupassa - vaikka koira ei kovin iso olekaan niin lapselle ihan vierasta taluttaa koiraa + vieressä meni autotiet molemmin puolin.

Pointti on siis se että vaikka molemmissa paikoissa pidetään lapsia erittäin ihanasti hoivaten ja huolehtien, niin mua ahdistaa älyttömästi nämä meille isot turvallisuusasiat joista oiotaan. Näistä olemme sanoneet ja meille on luvattu ettei enää ikinä näin käy, silti jotenkin luotto mennyt.

Seuraavan kerran kun tytöt menee, olenko mä ihan kauhea jos taas erikseen korostan ettei ilman istuimia mennä Mihinkään? Ja paria muutakin juttua? Kuitenkaan ei kokonaan haluttaisi yökyläilyä lopettaa :/

Ei minusta ole ollenkaan hysteeristä. Itse ainakin olen tarkka just tuosta autolla kulkemisesta. Eri asia jos rupeis jostain syömisestä nipottamaan, ellei ole mitään erityisruokavaliota lapsella. Turvallisuus asioissa saa olla kyllä tarkka.

Kyllä lapsen turvallisuus on ensiarvoisen tärkeää eli mielestäni et voi korostaa sitä asiaa ihan joka kerta että vaikka ajaisitte sillä autolla metrin niin lapset on oltava asianmukaisesti ja laillisesti autossa oikein kiinnitettynä vöihin.
Lapsettoman on ehkä vaikea ymmärtää sitä kun sitä jokapäiväistä kokemusta ei ole.
Mummo taas saattaa olla sitä ikäluokkaa ettei turvavöitä käytetty lasten ollessa pieniä.
Turvallisuusasioista ei oiota,olet aivan oikeassa.

Nii-in. Lapset vaan tosiaan käy niin harvoin, ja jotenkin tuntuu kurjalta sitten 'pilata' homma alkamalla saarnaamaan tuollaisista jutuista.

Lähinnä sitä tulee mietittyä että jos noissakin ovat oikoneet niin mitähän muuta keksivät? Vaikka meidän ipanat harvoin mitään pahojaan tekevät, niin yhtälailla saattavat yhtäkkiä jotain keksiä jos jäävät yksin pihalle tms.

Alkuperäinen kirjoittaja merenneitonen:
Mä en antaisi näille ihmisille lapsiani enää hoitoon ja kertoisin heille todellisen syyn!!

Tuo taas tuntuu aika karskilta minusta, kyseessä kuitenkin lapsille hyvin läheiset ihmiset jotka oikeasti ovat lasten kanssa erittäin ihania.

Ihmettelen itsekin miksi noin ovat tehneet :/

Kyllä saat sanoa ja jankuttaa kunnes menee asia perille. Huomaa, ettei kummilla ole omia lapsia. En ikinä jättäis 4-vuotiasta kaupan pihalle yksin koiran kanssa enkä ilman koiraa.

Ei ole ylisuojelevaista. Itse tosin olen antanut mummon kuljettaa 3-vuotiasta poikaa autossa vain korokkeelle ja muutenkin mummolassa on vähän erilaiset säännöt (osa löysempiä osa tiukempia). Esim mummolassa poika ja samanikäinen serkku saatetaan laskea pieneksi hetkeksi (10-15 min) pihalle kahdestaan siten, että joku vahtii kokoajan ikkunassa. Mummon pihassa ei ole vaaraa liikenteestä.
Omaan pihaan en laittaisi poikaa yksin varmaan vielä kahteen vuoteen.
Mutta mummolassa pitää ruoka aina syödä pöydän ääressä (toisin kuin kotona) ja mummo on myös tarkka,että julkisilla paikoilla käyttäydytään tosi hyvin. Mummo esim kuljettaa poikaa aina rattaissa kaupungilla, itse taas en ole poikaa enää rattaisiin pakottanut.
Olen myös huomannut, että poika käyttäytyy itsekkin mummolassa eri tavoin kuin kotona.