Olenko ihan pöljä, jos nyt kieltäydyn töistä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huh huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huh huh

Vieras
Olen opiskelija ja töiden saaminen kesäksi näytti tuossa keväällä ihan toivottomalta. Jollain pitää kesälläkin elää, joten otin sitten kesäopintoja sen verran, että saan opintotukea. Nyt sitten mol:n sivuilta hoksasin yhden kesäloman sijaisuuden ja soitin paikasta. Puhelimessa nainen kuulosti oikein mukavalta ja melkeinpä lupaili paikkaa, aikoi vain vielä varmistaa esimieheltään ja soittaa minulle ensi viikolla.

Olin ensin tietysti ihan innoissani mahdollisesta töihin pääsystä.. mutta sitten alkoi mieli muuttua... ensinnäkin: lapsen hoitoa ei ole varattu koko kesäksi, varasin vain yhdeksi kuukaudeksi, että saan opinnot urakoitua ja lomailen loppukesän. Eli miten lapsen hoito onnistuu?? Ottavatko hoitoon kesäksi, kun ei olla ilmoitettu tarvitsevamme??

Ja toinen juttu... nyt tuli opintotukipäätös kesäksi ja siihen näköjään kuuluu lainaosuuskin, jonka saa nostaa jo 1.6.. eli sillä ja opintorahalla kyllä kesä pärjättäis (siis miehen tulot siihen päälle tietty). Eli alkoi tuntua siltä, että mieluummin vietän kesän kotona lapsen kanssa ja nostan sen lainan kuin menen koko kesäksi töihin ja lapsi raukka ei saa yhtään lomaa...

Tietty työstä sais arvokasta työkokemusta ja eihän lisätienesti ois pahitteeksi syksyä ajatellen jne...

Eihän se nyt ole edes kirkossa kuulutettua, että saan edes sen paikan... mutta olenko ihan pöljä jos kieltäydyn siitä, jos satunkin saamaan?? Vai yritänkö vaan toivoa, etten saa sitä...?? Eniten siis painaa tässä lapsi, haluaisin olla hänen kanssaan kotona. Ja tietty toisena katson omaa napaa, haluaisin itsekin lomailla rankan kouluvuoden jälkeen. Ja kolmanneksi: miten ihmeessä ehdin urakoida ne kesäopinnot, jos olen aina töissä?

huh huh... osaa olla vaikeeta, vaikka pitäis kai olla vaan iloinen jos töitä saa... :/

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miten sitten voit opiskella ja hoitaa lasta? Eikö Kela vaadi tiettyjä opintopisteitä tukien maksamiseksi?

sanoinhan, että varasin hoidon yhdeksi kuukaudeksi, jonka aikana ajattelin urakoida koko kesän opinnot...

Otat työn jos saat. Niin julmalta kuin se kuulostaa ja ehkä tuntuu, mutta työkokemuksesta ja suhteiden luonnista on valmistumisen jälkeen niin suuri hyöty, että työnteko kannattaa ehdottomasti. Voisiko lapsi mennä kesäksi esimerkiksi mummolaan hoitoon?

Alkuperäinen kirjoittaja vieraS:
Otat työn jos saat. Niin julmalta kuin se kuulostaa ja ehkä tuntuu, mutta työkokemuksesta ja suhteiden luonnista on valmistumisen jälkeen niin suuri hyöty, että työnteko kannattaa ehdottomasti. Voisiko lapsi mennä kesäksi esimerkiksi mummolaan hoitoon?

molemmat mummut ja ukit ovat kesän töissä :(

Minusta lapset on vain kerran pieniä. KAnnattaa silloin panostaa lapseen, vielä kun voi. Jos kesän pärjäätte ilman tuota työtä, niin hyvä. Eipä tarvii kikkailla hoitopaikan sun muun suhteen.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
päivähoidon on järjestyttävä 2 viikossa, sen sano jo lakikin, eli heti jos tiedät että saatkin töitä niin ilmoitat että hoidon tarve onkin nyt muuttunut.

no hyvä, jos tulee tämä tilanne eteen,...

eli siis jos ensi viikolla saan tiedon töistä niin pitäis hoitopaikka järjestyä heinäkuun alusta alkaen, eikö...?

päivähoidon on järjestyttävä 2 viikossa, sen sano jo lakikin, eli heti jos tiedät että saatkin töitä niin ilmoitat että hoidon tarve onkin nyt muuttunut.

no hyvä, jos tulee tämä tilanne eteen,...

eli siis jos ensi viikolla saan tiedon töistä niin pitäis hoitopaikka järjestyä heinäkuun alusta alkaen, eikö...?

kyllä vaan.

Onko se paikka sellainen, että voisit saada siitä vakituisen vielä syksylläkin? Siis sijaisuuksia, vkonloppuisin, loma-aikoina tms. Jos on, niin mene. Jos ei, niin pidä lomaa.

Olisiko sulla kuitenkin mahdollisuus kesälomaan sen työn lomassa?

Ei työ ole mikään itseisarvo, mutta mieluummin itse menisin töihin kuin nostaisin lainaa - jos siis pelkkä opintoraha ei riittäisi.

Opintorahathan sulla säästyy, ne voit nostaa myöhemminkin. Tai mikset voisi nostaa sitä opintorahaa joka tapauksessa vaikka oletkin töissä, lasket sitten vain että maksat ajoissa takaisin turhat.

Onko se paikka sellainen, että voisit saada siitä vakituisen vielä syksylläkin? Siis sijaisuuksia, vkonloppuisin, loma-aikoina tms. Jos on, niin mene. Jos ei, niin pidä lomaa.

pienellä vakiporukalla pyörivä paikka, ettei ainakaan vakipaikkaa varmaan siitä sais, ehkä sijaisuuksia. Mutta valmistumisen jälkeen (joka on jouluna) olen "liian pätevä" tuohon hommaan, tai siis minun kannattaisi hakea ihan oman alan töitä, että saisin paremman palkan... Mutta nyt kesän ajaksi välttäis tuokin työ ja palkka. Ja kai näinä aikoina ei saisi nirsoilla minkään työn suhteen...

Yhteistyössä