Olenko ikävä äiti kun lapsilla keittiönsiivous vuorot ja vanhimman opetin pyykkiä pesemään?

17.05.2010
180
0
16
Meillä siis lapsilla selkeät keittiövuorot jotka olen kirjoittanut jääkaapin oveen. Vanhimman opetin pyykkiä pesemään. Lapset 10v, 7v, ja 5v... Viisi vuotiasta autetaan ja neuvotaan. Siivoukseen kuuluu tiskikoneen tyhjennys/täyttö. Itse laitan sen päälle. Kylmätavaroiden jääkaappiin laitto ja päydän/tiskipöydän pyyhkiminen ja lattian lakaisu. Siivousvuoroon kuuluu myös roskisten vienti.

Vanhimman lapsen olen ottanut mukaan myös ruuanlaittoon. Pyydän häntä auttamaan ruuan laitossa ja neuvon miten perunat kuoritaan, jauheliha paistetaan tai esim. makaroonilaatikko tehdään ja pullaa leivotaan. En anna hänen näitä tietenkään tehdä yksin, vaan neuvon koska lasta kiinnostaa.

Vanhin tyttö siivoaa tosi kiltisti mutta meidän seitsemänvuotias poika on kyllä aika laiskimus. Viisivuotias on taas ihan innoissaan siivousvuorostaan. Minulla on ollut tämä järjestely jo nelisen kuukautta. Kyllästyin jatkuvaan sotkuun ja siihen ettei lapset korjaa jälkiään. Tähän asti olin itse kiltisti siivonnut lasten sotkut. Kunhan vielä oppisivat pitämään omat huoneensa siistinä.

Meitä on syksyllä 6, joten minusta lasten on hyvä oppia tekemään kotitöitä yms. Ei siitä tule mitään että jatkan kaikkien jälkien siivousta ja lapset eivät opi kotitöitä kun kaiken teen heidän puolestaan.

Onko muilla siivousvuoroja!

Meillä 4v nostaa omat astiat pois pöydästä kun on syöny. Ja auttaa pöydän kattamisessa. Eli nostelee paikoilleen astiat jotka sille kaapista annan. Lusikat löytää jo itsekkin. Kun tyttäreni on vanhempi opetan luonnollisesti hänelle kaikkia kotiaskareita ja hänen on hoidettava ne vuorollaan.

No kiva että ootte tota mieltä =) Onhan tuosta vaivaa kun joutuu pitää säännöistä kiinni ja vaatia lapsilta. Ja tulee jotenkin huono omatunto kun ei ole aiemmin vastavaa kuria pitänyt. Mutta ajattelin että lapsillekkin hyvä etä oppivat.

Sä siis olet ite niin laiska, että laitat lapset siivoomaan sunki jäljet... ja ruuanlaitossa pistät ne esim. kuorimaan perunat, joka on ärsyttävää ite :) Ja hyvin sä selitätki viel, et miksi näin teet, puolustat lapsityövoiman käyttöä :(

Musta toi on ihan luonnollista, ei millään tavalla outoa tai kurjaa. Meillä on sama meininki mutta lapset ovat pienempiä. Esikoinen on 5v ja häneltä odotetaan, että järjestää oman huoneensa, vie likaiset vaatteet pesuhuoneen lattialle (pyykkikori on liian korkealla), ulkoa tullessa laittaa vaatteet siististi naulakkoon, syötyään nostaa astiansa tiskipöydälle jne. Lisäksi kun siivoamme niin esikoisen vastuulla on järjestää tuulikaapin kengät siististi.

Kuopus on 2v. Häneltä odotetaan, että kerää leikin jälkeen yhdessä äidin / siskon kanssa lelut laatikoihin, syömisen jälkeen nostaa astiat tiskipöydälle. Siivouksen yhteydessä 2v pyyhkii peilistä sormen jäljet.

Miksi kotitöiden pitäisi olla vain äidin tehtävä?!?

Minäkin pyrin palkitsemaan lapset esim. antamalla jätskirahaa tai viemällä heitä uimaan tms. Kyselen mitä kivaa he tahtoisivat tehdä. Jos ovat viikon kiltisti siivonneet niin jotain kivaa tehdään, vaikka sitten mennään rantsuu retkelle.... Ei sen kovin ihmeellistä tarvii olla. Aluks mulla oli siivouslistassa tarrat käytössä. Jos siivosi ilman nurinoita ja hyvin niin sai tarran. Ja jos sai koko viikolta tarrat niin tein niiden lasten kanssa jotain kivaa. Tuo tehosi ihmeen hyvin :)

En käytä lapsia orjatyövoimana tosiaan. Enkä pistä lapsia perunoita kuorimaan, siinähän menisi monta tuntia. Kirjoitin tuossa aiemmin, että opetin kuorimaan perunoita kun tyttö halusi, en kumminkaan häntä pistä niitä kuorimaan jos teen ruokaa ellei itse välttämäti halua sitten muutamaa perunaa kuoria harjoituksen vuoksi.

Ja jäähän tuosta keittiönsiivouksesta tosi paljon minullekkin. Kun teen ruokaa niin siivoan itse ruuanlaitosta jäävät tiskit yms. Ja 5v:n siivousvuoro käytännössä menee niin että itse suurimmat siivoan.

Yhteistyössä