Olenko ikävä ihminen vai kuinka tää oikein yleensä menee?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja kummiketjusta mieleen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

kummiketjusta mieleen

Vieras
Olen työkaverini lapsen kummi. Jo osotusaikana tämä työkaveri pyysi minua kummiksi ja puhui minua kummina. Ristiäisissä selvisi vasta että oli ns. vasta kolmas kummi.
Hmmm....olin olettanut olevani sylikummi ( minulle kummiudessa on eroja )
No olen ristiäisten jälkeen antanut aina lapselle syntlahjan ja joululahjan. Olen sen aina vienyt mutta en ole siis syntymäpäivillä koskaan käynyt.
Emme ole samassa työpaikassa olleet enään moniin aikoihin tai itseasiassa emme olleet enään ristiäiseten aikaan samaan työpaikassa ja silloin harveni luonnollisesti tapaamisemme.
Nyt näemme lapsen äidin kanssa noin puolen voden välein jos silloinkaan ja käydään aina jossain kahvilla. Pariin otteeseen tämä ex työkaveri on kutsunut minut heille kahvittelemaan tai minä hänet meille, mutta aina tulee otain hänelle eteen että ei voikkaan tulla tai mä en voikkaan mennä sinne. Ilmoittaa siitä aina joko samana aamuna kun tapaaminen on sovittu tai sit edellisenä iltana.

Mietin vaan,että johtuuko tuo vain siitä että en ole tytön synttäreillä käynyt koskaan eli sillätavoin en ole lasta huomioinut. En koe olevani hyvä kummi kun en tunne olevani oikeasti varsinaisesti kummi ollenkaan.

Mun ei ole tullu vaan mentyä.
Joskus on tilanne ollut se että en ole päässy menenään. Ja syntymäpäiville tulee kutsu aina edellisenä päivänä ja koskaan ei tiedä milloin ne on. Ei siis oikeana päivänä vaan voi olla kaksi viikkoa aikaisemminkin.
Kuulostaa tekosyiltä mut olen sellinen ihminen että minun pitää tietää tulevista tapahtumista vähintään viikkoa ennen jotta saan asioita järjestymään sen mukaan. Ja nämä synttärikutsut tulee aina liian äkkiä.

Olisko mahdollista että jättäisit kalenteriisi tyhjää kummilapsen synttäripäivän kohdalle tai sen ympäristöön jolloin synttäreitä todennäköisesti vietetään. Voit varmaan olla kohtuullisen varma että kutsu tulee jos ovat uskollisesti kutsuneet joka vuosi vaikka et ole koskaan mennytkään.

Ja mitä tulee tuohon kummiuden "asteeseen" niin kaksi kummia on kuitenkin oltava ja vain yksi voi olla sylikummi. Miten se eroaa oletko pitänyt aikanaan lasta sylissä juuri silloin kun pappi valeli vettä hänen päähänsä vai et? Mulla on kaksi ns. "oikeaa" kummilasta ja ihan yhtä paljon koen olevani kummankin kummi, vaikka vain toista olen kastettaessa pitänyt sylissäni.

En jaksa lukea ketjua, en edes aloitusta ensimmäistä lausetta pidemmälle. Mutta kolmen kummin ottaminen (pyytäminen) lapselle, on outoa. Rahastuksen, tai siis lahjan kerjuun makua,

[QUOTE="Kenguru";22593435]En jaksa lukea ketjua, en edes aloitusta ensimmäistä lausetta pidemmälle. Mutta kolmen kummin ottaminen (pyytäminen) lapselle, on outoa. Rahastuksen, tai siis lahjan kerjuun makua,[/QUOTE]

häh?? mun toisella lapsella on 4 kummia.. tosin yksi on pariskunta... Mutta en todellakaan ajatellut lahjoja kun heidät pyysin kummeiksi...

Mun mielestä on ap:lta todella lapsellista kiukutella siitä, ettei päässyt sylikummiksi. Kummi olet kuitenkin, eikä kirkonkirjoissa erotella kummia toisistaan millään perusteella, ei edes sillä perusteella, kuka on lasta hetken sylissä pitänyt kastetilaisuudessa. Kyllä kaikki kummit ovat ihan samanarvoisia, joten on oma häpeäsi, jos et pidä lapseen yhteyttä.

Varmasti olisi mahdollista tehdä niin ja pitää ensi vuonna yrittää niin tehdäkkin.

Ja Kengurun viestiin vastaukseksi niin kummeja on yhteensä seitsemän kun sylikummiena toimii pariskunta. He vaihtoivat kesken tilaisuuden/ kastamisen syliä lapselele. Miedät aseteltiin riviin järjestykseen. Se minua jo kummastutti tilaisuudessa. Jos olisin sen aijemmin tajunnut niin en olisi kummiksi edes lähtenyt, mutta siellä se oli jo hieman liian myöhäistä.

Mun mielestä on ap:lta todella lapsellista kiukutella siitä, ettei päässyt sylikummiksi. Kummi olet kuitenkin, eikä kirkonkirjoissa erotella kummia toisistaan millään perusteella, ei edes sillä perusteella, kuka on lasta hetken sylissä pitänyt kastetilaisuudessa. Kyllä kaikki kummit ovat ihan samanarvoisia, joten on oma häpeäsi, jos et pidä lapseen yhteyttä.

En itse pidä sitä varsinaisesti häpeänä. Ja niin kuin tuossa iakaisemmin sanoin että minä pidän kummeja eri arvossa ja niin piti tämä lapsen vanhemmatkin.

onko mahdollista että soittaisit kyseiselle äidille ja kysyisit jos samna päivänä menisit kylään? tai menet yllärikyläilylle?

tai sitten vain kysyt suoraan, että kiinnostaako nähdä kummia ollenkaan? Muutenkuin synttäri - ja joululahjan toivossa?

Varmasti olisi mahdollista tehdä niin ja pitää ensi vuonna yrittää niin tehdäkkin.

Ja Kengurun viestiin vastaukseksi niin kummeja on yhteensä seitsemän kun sylikummiena toimii pariskunta. He vaihtoivat kesken tilaisuuden/ kastamisen syliä lapselele. Miedät aseteltiin riviin järjestykseen. Se minua jo kummastutti tilaisuudessa. Jos olisin sen aijemmin tajunnut niin en olisi kummiksi edes lähtenyt, mutta siellä se oli jo hieman liian myöhäistä.

Ouukei. On kyllä ihan ensimmäinen kerta kun kuulen, että kummeja voi olla noinkin paljon.
Ja sori kun puutun ketjuun epäoleellisilla asioilla, mutta kiitos kun jaksoit vastata:)

Haloo!!! Olen ollut "sylikummi" sen takia, että kummassakaan kerrassa toiset eivät ole halunneet vauvaa syliin, siinähän vaan arvotaan että kuka pitää vauvaa sylissä ja yleensä naiset ja jo valmiiksi äidit tähän hommaan napataan. En siis yhtään sen kummempi kummi kun muutkaan vaikka vauvelia toimituksen ajan sylittelenkin =)

onko mahdollista että soittaisit kyseiselle äidille ja kysyisit jos samna päivänä menisit kylään? tai menet yllärikyläilylle?

tai sitten vain kysyt suoraan, että kiinnostaako nähdä kummia ollenkaan? Muutenkuin synttäri - ja joululahjan toivossa?

Hän on paljon töissä ja vain vapaapäivät sopivat hänelle. Hän ilmoittelee itse aina kun vapaa on ja voisi kahvitella. esim. että huonenna vapaa kahvitellaanko? Ja sit illalla tai aamusta tulee viesti, et onkin jotain muuta.

Kyllä mun mielestä neljä kummia on ihan tavallinen määrä, myös meillä molemmilla lapsilla neljä kummia eli kaksi pariskuntaa. Seitsemän alkaa kyllä olla jo hätävarjelun liioittelua... :O

Mutta itse aloituksen aiheeseen, niin en itse kummilasteni kohdalla arvota kummiutta sylikummiuden mukaan. En ole kummankaan kummilapseni sylikummi, mutta he eivät ole tippaakaan vähemmän tärkeitä sen takia. Vanhempaan kummilapseeni välit ovat muista syistä etäisemmät, mutta muistan lapsen juhlapäivät ja tapaan lasta kyllä muutaman kerran vuodessa. Pienempää sitä vastoin näen viikottain ja hän ei enempää voisi olla kummin kulta, vaikka ei sylissäni juuri kasteen hetkellä ollutkaan.

Hän on paljon töissä ja vain vapaapäivät sopivat hänelle. Hän ilmoittelee itse aina kun vapaa on ja voisi kahvitella. esim. että huonenna vapaa kahvitellaanko? Ja sit illalla tai aamusta tulee viesti, et onkin jotain muuta.

ok.. no toi on kyllä todella typerää. kuulostaa kyllä siltä, että en kyllä itse viitsisi enää edes yrittää

Hyvä se on tänä päivänä olla useampi kummi, kun monet suostuvat kummin "virkaan" miettimättä sen kummemmin, että entä jos välit menevätkin lapsen vanhempien kanssa poikki, niin muistavatko silti olla kummilasta siitä rankaisematta. Jos on kolme kummia, niin todennäköisyys on paljon suurempi siihen, että lapsi on jonkun kummin kanssa tekemisissä elämässään pidempään.
Nimimerkillä, paljonkin kokemusta!

[QUOTE="Kenguru";22593435]En jaksa lukea ketjua, en edes aloitusta ensimmäistä lausetta pidemmälle. Mutta kolmen kummin ottaminen (pyytäminen) lapselle, on outoa. Rahastuksen, tai siis lahjan kerjuun makua,[/QUOTE]

No mun esikoisella on 5 kummia ja kaikki vielä erillisiä, ei siis yhtään pariskuntaa. Mulla itselläkin on 5 kummia ja mun sisaruksilla on kaikilla 5 kummia. Toi esikoisen kummimäärä määräytyi kyllä siitäkin, että mä halusin siskoni kummiksi ja jonkun kaverini ja exä halusi kaikki 3 tärkeintä kaveriaan.

Nyt sitten kuopukselle tulee näillä näkymin 4 kummia ja nekin kaikki erillisiä.

Yhteistyössä