Olenko jotenkin huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitäihmettänyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitäihmettänyt

Vieras
Vähän yli 3v tytön kanssa todella raskasta, nyt ollaan oltu pari päivää aamusta iltaan sisällä kun on niin pskat ilmat ja juuri ollaan muutettu uudelle paikkakunnalle. Tyttö vikisee kokoajan, mahdollisimman paljon hänen kanssa olen leikkinyt ja pelleillyt, mutta heti kun käännän selkäni alkaa vikinä, huuto ja kissan kiusaaminen! Joudun viemään tytön vähänväliä jäähylle omaan huoneeseen ovi kiinni ja se huuto ja paiskiminen on jotain AIVAN älytöntä silloin, oven takaa kuuluu kuin riivatun äänet! Ei jaksa keskittyä yhtään värityskirjoihin yms. vaikka yhdessäkin olen niitä hänen kanssaan yrittänyt tehdä, pyörii päämäärättömästi kokoajan jos en ihan joka ikinen minuutti keksi tekemistä, ei osaa yhtään leikkiä yksin! Voisin jopa suoraan sanoa että tämä on välillä yhtä helvettiä.
Korotan ääntäni melko usein(en pahasti) koska se alkaa jo jonkun verran ottaa hermoon kun kokoajan tehdään jotain luvatonta vaikka kuinka monta kertaa ja eri keinoin olen sen yrittänyt kieltää.Siitäkin tulee aina huono omatunto.Ja jos korotan ääntäni tyttö katsoo mua kun halpaa makkaraa ja ärähtää. En saa mihinkään rauhaa edes vartiksi, kaikki tekemiset, ruoanlaitto ja muut ovat äärimmäisen hankalia ollessani tytön kanssa kaksin kotona, eikä halua osallistuakaan.Päiväunia ei suostu kotona nukkumaan,herää aamulla seiskalta ja on viimeiset viisi tuntia enne yöunia aivan mahdoton. On ollut päiväkodissa yli vuoden ja ensi viikolla menee uuteen. Mutta tilanne on silloinkin sama, raskaan työpäivän jälkeen koko loppuilta menee samassa rumbassa. Uskokaa, että teen kyllä parhaani. En vaan voi ihan kokoajan olla pitämässä tyttöä kädestä kiinni! Mitä ehdottaisitte että voisin tehdä?

Ja huono omatunto tulee välillä siitäkin että laitan jonkun videon pyörimään toivoen että tyttö jaksaisi siihen keskittyä edes ruoanlaiton ajan, koska en vaan keksi enää muuta. Ja eipä hän niihinkään kymmentä minuuttia kauempaa keskity.hyppii ja huutaa vaan:( Kurkkua kuristaa.

Mitä jos kuitenkin kävisitte vähän ulkoilemassa oli ilma mikä tahansa?? Tuon ikäinen tarvitsee vielä aikuisen seuraa jos ei ole leikkikaveria, sille ei vaan mahda mitään. Lapselle riittä usein myös se, että otat hänbet avuksi erilaisiin touhuihin ja kotihommiin apulaiseksi ja kehut kuinka hyvä apu hän on sinulle. Lasta voi myös stressata muuttouuteen paikkaan, joten sekin kannattaa ottaa huomioon.

Kyllä vaan ulkoilua suosittelen ilmoista huolimatta. Onko paikkakunnalla sisäleikkipuistoa tai avointa päiväkotiä, johon voisitte mennä leikkiseuraa hakemaan? Itse kaksin 3,5v kanssa ollessa käytän ruuanlaiton aikana dvd:n katselua, jos tuntuu muuten mahdottomalta.

TODELLA tutulta kuulostaa. Toi menee kyllä ohi. Aika monella on tuollaista ja kyllä meilläkin katsotaan piirrettyjä päivittäin. Ulkoillaan kyllä myös paljon jotta pääsee pahimmat höyryt ulos. Olin vielä vähän aika sitten ottamassa yhteyttä perhetyöntekijään koska tuntui etten pärjää tytön kanssa. Mutta sitten alkoikin yhtäkkiä olemaan kiltti?! Ehkä ymmärrsi vihdoin että olen oikeasti loppu hänen pelleilyihin.

[QUOTE="aapee";27435990]Ja huono omatunto tulee välillä siitäkin että laitan jonkun videon pyörimään toivoen että tyttö jaksaisi siihen keskittyä edes ruoanlaiton ajan, koska en vaan keksi enää muuta. Ja eipä hän niihinkään kymmentä minuuttia kauempaa keskity.hyppii ja huutaa vaan:( Kurkkua kuristaa.[/QUOTE]

Miksi sulle tulee huono omatunto siitä, että laitat videon? Ja onhan olemassa myös työssäkäyvien äitien paras ystävä...Pikku Kakkonen! =)

Minulla erityislapsi oli juuri tuon ikäisenä aivan mahdoton pakkaus. Kulki koko ajan perässä, kuin lammas ja ne uhmaraivarit, aivan mahdotonta menoa. 4v ikäisenä lapsi vasta oppi leikkimään.
Tsemppiä sinulle ja jaksamisia!!

Kuuluu uhmaikään. Meillä oli myös kitinää esikoisella tuossa iässä lähes jatkuvasti. Nyt pienempi lähestyy tuota ikää ja kitinä sen kun lisääntyy. Esikoisella helpotti kun täytti 4v.

Kitinään menee hermot, niin tuttua. Meilläkin oli tuon ikäisenä yks takiainen, pahemmin ei leikkinyt yksin ja mihinkään ei jaksanut keskittyä pitkään. Mutta jäähylle laittaminen suljetun oven taakse kuulostaa vähän julmalta.

Lapsi tarvitsee toisia lapsia seurakseen. Onko paikkakunnalla avointa päiväkotia tai seurakunnan kerhoa? Tai voisko lapsi mennä osa-aikaisena tarhaan? Tunnetko muita samanikäisiä naapurustosta joiden kanssa leikkiä?

Nyt kun luin tarkemmin niin lapsi onkin menossa uuteen päiväkotiin. Saattaa olla että lapsi jännittää uutta tilannetta ja siksi käyttäytyy noin. Näin oli meilläkin.
Miksi tv:n katselu välillä olisi pahasta? Itsekin käytän sitä jotta saan kotityöt tehtyä.

Miten te laitatte lapsia jäähylle ja kuinka pitkäksi ajaksi? Millaisista syistä? tuosta dvd:n katselusta, kai vaan hakkaa päässä joku lukemani teksti ettei tv:tä saisi ikinä käyttää lastenvahtina...ehkäpä näin väsyneenä dramatisoin kaikkea. Kyllä huomenna aijon jo lähteä ylös ulos ja lenkille tytön kanssa, mutta ulkoiltu ollaan siis aikaisemmin paljonkin mutta jostain syystä alkaa heti kotiin tultuamme kitisemään. Kauppareissutkin on muuten toisinaan aivan kammottavia :O Uskon kyllä että kuuluu ikääb,toivon vaan etteikovin pitkäaikaista ole. Ja uskon senkin että lapsi stressaa uusia tilanteita ja olen sen ottanut huomioon, mutta siis tilanne oli sama ennen muuttoa.

Meilläkin välillä samanlaista. Poika vähän alle 4-vuotta. Mua ohjeistettiin neuvolassa ihan vaan sanomaan lapselle et nyt äidillä on kiire/äiti ei ehdi leikkiä ja voit leikkiä itse vähän aikaa (joo, joskus simppeleihin juttuihinkin tarvii neuvoja). Ihan sama mitä kiukuttelee, siinäpä sitten hiljalleen oppii leikkimään myös yksin. Tietty välillä pitää olla leikkiseuranakin, etenkin jos ei ole koko päivänä ketään muuta leikkiseuraa. Päiväkotiin kun menee ja siellä tottuu olemaan niin varmasti alkaa helpottamaan.

[QUOTE="Kaisa";27436586]Jäähylle viemisessä ei ole mitään järkeä jos kiukuttelu johtuu leikkiseuran puutteesta. Tuon ikäinen tarvii muutakin seuraa kuin äidin.[/QUOTE]

Tyttö on ollut ja on menossa päiväkotiin. Ja mielestäni jäähylle voi viedä jos roikottaa kissaa hännästä.

Siihen ei kukaan kuole, jos on yhden päivän sisällä, mutta te olette ollut jo monta päivää. Ei se ole hyväksi ei lapselle, eikä äidille. Ja tosiaan jonnekin leikkipuistoon tai muualle, jossa tutustutte uusiin ihmisiin. Lapsi menee päiväkotiin, mutta ei siitä haittaa ole jos kavereita on päiväkodin ulkopuolellakin, joita voi tavata äidin kanssa tai vaikka sattuisi olemaan lapsi samassa päiväkodissa niin on sitten valmiiksi kaveri kun sinne menee.

[QUOTE="aapee";27436408]Miten te laitatte lapsia jäähylle ja kuinka pitkäksi ajaksi? Millaisista syistä? tuosta dvd:n katselusta, kai vaan hakkaa päässä joku lukemani teksti ettei tv:tä saisi ikinä käyttää lastenvahtina...ehkäpä näin väsyneenä dramatisoin kaikkea. Kyllä huomenna aijon jo lähteä ylös ulos ja lenkille tytön kanssa, mutta ulkoiltu ollaan siis aikaisemmin paljonkin mutta jostain syystä alkaa heti kotiin tultuamme kitisemään. Kauppareissutkin on muuten toisinaan aivan kammottavia :O Uskon kyllä että kuuluu ikääb,toivon vaan etteikovin pitkäaikaista ole. Ja uskon senkin että lapsi stressaa uusia tilanteita ja olen sen ottanut huomioon, mutta siis tilanne oli sama ennen muuttoa.[/QUOTE]

Minulla on isompi lapsi adhd lapsonen ja toinen normaali. ja voin kyllä sanoa että jos tuo kestää paria viikkoa kauemmin niin saattaisin alkaa ajattelemaan että onko hänellä adhd tai muuta kehityksellistä ongelmaa.

Hän meinaa noilta osin kuulostaa just samalta ku meitin erityislapsi oli tuossa iässä, on tuo toinenkin tempperamenttinen ja joskus on ollut näitä kitinäkausia, mutta ne on aika äkkii ohi. tuolla adhd kaverilla taas menee kuukausia että asioita saadaan muuttumaan.

Ja jos lapsesi on aina olltu tuollainen niin lukaise adhd:sta... nimittäin jos ei ikinä aloita/ole aloittanut oma-aloitteisesti leikkei ja on jo 4vuotias niin kyllä se kuulostaa samalta kuin meidän adhd lapsen toiminta. hän aloitti oma-aloitteisesti leikin ekaa kertaa 6vuotiaana,saatuaan ensimmäisen lääkkeensä (medikinet) leikki 30min yhtämittaan mitä ei ollut koskaan tehnyt ja ite istuin vaan sohvalla ja tuijotin hämmästyneenä että se osaa leikkiä itse :o

Olette muuttaneet uudelle paikkunnalle? Lapsi on hädissään ja kummissaan, haluaa äidiltä huomiota! Älä nyt hyvänen aika rankaise lasta siitä, että ymmällään!! Syliä ja vielä enemmän lapsella huomiota. Ole vain hänen! Jaksa vielä vähän, aikuisellekin on usein vaikeaa sopeutua uuteen asuntoon, saati vieraaseen paikkauntaan, kuvittele nyt lapsen näkökulmasta!!

[QUOTE="aapee";27436408]Miten te laitatte lapsia jäähylle ja kuinka pitkäksi ajaksi? Millaisista syistä? tuosta dvd:n katselusta, kai vaan hakkaa päässä joku lukemani teksti ettei tv:tä saisi ikinä käyttää lastenvahtina...ehkäpä näin väsyneenä dramatisoin kaikkea. Kyllä huomenna aijon jo lähteä ylös ulos ja lenkille tytön kanssa, mutta ulkoiltu ollaan siis aikaisemmin paljonkin mutta jostain syystä alkaa heti kotiin tultuamme kitisemään. Kauppareissutkin on muuten toisinaan aivan kammottavia :O Uskon kyllä että kuuluu ikääb,toivon vaan etteikovin pitkäaikaista ole. Ja uskon senkin että lapsi stressaa uusia tilanteita ja olen sen ottanut huomioon, mutta siis tilanne oli sama ennen muuttoa.[/QUOTE]

Käytän ohjetta että minutti/ikävuosi ja jäähypaikka on jokin tylsä, ei omahuone jossa nukutaan ja leikitään. Meillä se on eteiskäytävässä. Toisen satuttaminen tavalla tai toisella, vastaanlaittaminen ja rumien puhuminen jne vievät jäähylle ellei varoitus mene perille. Aina varoitus ennen jäähyä. Nykyään toi pian 5v vierailee käytävässä harvoin ja jos niin se on tarpeen hänelle pysähtyä miettimään ennenkun asia jutellaan. Eli meillä penkki ei ole "oletpas tuhma, mars istumaan" vaan "nyt selvästi täytyy sinun pysähtyä ja ajatella mitä teet"-paikka. Asia käydään aina läpi ajan loputtua ja anteeksipyyntö+hali. Selkeä alku ja loppu. Useinmiten riittää se varoitus miettimispaikasta. Pihalle täytyy mennä säällä kun säällä jos haluaa että se sisällä on edes jokseenkin aisoissa. Sitä energiaa ja tarmoa kun on muuten yli äyräiden ellei pääse purkamaan pihalle. Telkkua käytän joskus vahtina ja käytin ennenkin.

Yhteistyössä