Olenko mä huono äiti?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Venakko Milanna
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Anteeks mutta miten ajattelit että jaksaisit jos saisittekin seuraavaksi kaksoset tai kolmoset niinku ilmeisesti haaveilet?
Jos itse tiedostaa ettei pärjää kotona kahden pienen kanssa niin toki päiväkoti on silloin oikea ratkaisu isomman lapsen kohdalla.

Alkuperäinen kirjoittaja milanna:
Mun esikoinen meni tänään päiväkotiin mä jäin kotona vauvan kanssa,esikon ikä on 2v 5kk .Must vaan tunttu etten jaksa enää olla kahden lapsen kanssa kun se on raskasta en ehdi tehdä mitään kotona, mä vaan ajatelin että näin on kaikille parasta jos esikko menee päiväkotiin ja mä olen vauvan kanssa.Mut nyt iski syylisyyden tunne että olen niin huono äiti,että en pysty olla kahden lapsen kanssa,ai nii mull on vielä synn,jälkeinen masennus :ashamed: :ashamed: :'( :x

Mielestä tuo on väärin, olen keskustellut lastenhoidon ammattilaisen kanssa, joka oli sitä mieltä ettei alle kouluikäinen tarvitse päiväkotia virikkeiden takia.

Tästä mielipiteestä ei tarvi vetää papuja reikiin, sillä jokaisella on oma moraali ja sille ei sitten voi mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja Cathryn:
Alkuperäinen kirjoittaja ihmettelijä:
miksi miksi on niin vaikeaa hoitaa omia lapsia kotona??? ei ymmärrä! nehän on ihan pieniä vielä .mites pärjäät sitten kun ne on murkkuja?vai ajatko iltasin ne pois kotoa kun et jaksa.kannattikohan niitä lapsia sun saadakaan jos et jaksa niitä hoitaa.

:laugh: :headwall: hän tuli kotiin niin onnellisena jopa halua sinne takas päivähoitoon!Eikä hän on mikään pieni 2,5 vuotias :headwall: sen ikäinen tarvitsee päivittäin seuraa :p :p :p ai nii mä kyll haluan lisää lapsia mut en jaksa niitä hoita koko päiviä ,haluan myös oma aika ja töihin mennä jossain koht:laugh: :laugh: :laugh:

Niin hän nyt tykkääkin, mutta esim. viikon päästä kyllä varmaankin ikävöi äitiä ja ihmettelee, miksei voi olla kotona äitin kaa, kun vauvakin on. Miettisit lasta, etkä ittees. *savu nousee korvista*
ai , mä tiesin että saan paskaan niskaan!Jos hän ikävoi sitten on toinen asia,mut mun mielipide että jokaisille lapsille pakko mennä päiväkotiin!!!Ai nii hyi hyi mua kuopusta mä annan päivähoitoon jo silloin kun hän on 10kk ikäinen :p Luletteko että te olette hyviä äitiä jos teijän lapset ovat kotona :laugh: !!!Nii haukukaa mua vielä mä menen lauantaina ravintolaan ja mun pienet muksut jäävät kotona mun äidin kanssa ai ai ai :wave: :p B)

No tolla asenteella ei tarvis täällä itkeä, vai että väsyny ! Hauskaa rafla reissua

Alkuperäinen kirjoittaja lutsu:
Mun esikoinen meni tänään päiväkotiin mä jäin kotona vauvan kanssa,esikon ikä on 2v 5kk .Must vaan tunttu etten jaksa enää olla kahden lapsen kanssa kun se on raskasta en ehdi tehdä mitään kotona, mä vaan ajatelin että näin on kaikille parasta jos esikko menee päiväkotiin ja mä olen vauvan kanssa.Mut nyt iski syylisyyden tunne että olen niin huono äiti,että en pysty olla kahden lapsen kanssa,ai nii mull on vielä synn,jälkeinen masennus :ashamed: :ashamed: :'( :x

Mielestä tuo on väärin, olen keskustellut lastenhoidon ammattilaisen kanssa, joka oli sitä mieltä ettei alle kouluikäinen tarvitse päiväkotia virikkeiden takia.

Tästä mielipiteestä ei tarvi vetää papuja reikiin, sillä jokaisella on oma moraali ja sille ei sitten voi mitään.

:laugh: pitäisikö mun olla jokaisen lapsen kanssa koulun asti vai 18v asti :laugh: :laugh: :laugh: voi vitsi siis te ajatelette että te olette hyviä äitiä mut missä teijän lapset ovat jo se olette koko päiviä netissä????mull ei ollut koskaan oma aika kun olin ollut kahden kanssa kotona!Tänään on ihana olen koko päivä yksin kotona toinen muksu on mummon luona :D B)

Tuskin ap:llä on synnytyksen jälkeistä masennusta, kun kerran on varma, että haluaa lisää lapsia ja ravintolaankin on menossa. Kyllä masennus on toista. Ei silloin todellakaan suunnitella tulevaisuutta tai käydä kodin ulkopuolella.

Minusta ap tuntee syyllisyyttä ihan aiheesta. Itse kirjoittaa ettei jaksa, mutta silti aikoo lisää lapsia hankkia.

Alkuperäinen kirjoittaja lutsu:

:laugh: pitäisikö mun olla jokaisen lapsen kanssa koulun asti vai 18v asti :laugh: :laugh: :laugh: voi vitsi siis te ajatelette että te olette hyviä äitiä mut missä teijän lapset ovat jo se olette koko päiviä netissä????mull ei ollut koskaan oma aika kun olin ollut kahden kanssa kotona!Tänään on ihana olen koko päivä yksin kotona toinen muksu on mummon luona :D B)

Ei uppoa tuo sun teini uhmiksen asenne muhun, kypsä aikuinen olisi esittänyt asiat viisaasti. Toi sinun lällätys asenne tuo mieleeni, että jos sinä oletkin itse siellä päiväkodissa.

eikös päiväkoti ole varasijainen hoitopaikka?
mun ymmärrys ei riitä niille jotka perustelee päiväkotiin viemistä sillä että jaksaa itse olla parempi äiti jos on muutakin elämää(työ,harrastukset,riekkuminen)miten voi olla parempi äiti jos ei ole läsnä?

voi että te olette hauskat!!! Mä olen varma ihan zombi äiti täälä=) Voiteko vaan vastata nyt mun kysymyksen mistä teillä löyty aika olla netissä päivällä siis??? :xmas: Ai nii ja mun äidin ammatti on tarhan opettaja ja hän on siitä mieltä että pitäis laita jo 1v hoitoon,ja vielä alussa mull oli syylisyyden tunne vaan sen takia kun en tienyt miten laps reagoi!!! :whistle:

Vaikka mun mielestä 2,5 vuotiaan paikka on kotona olevan äidin kanssa mielummin kuin päiväkodissa, ei se asia kenestäkään parempaa tai huonompaa äitiä tee. Joskus lapsella voi jopa olla parempi siellä päikyssä kuin väsyneen äidin kanssa kotona. Huono äiti ei tee asioita lastensa parhaaksi. Lapsen parasta ei ole, että äiti ei voi lasta hoitoon viedä, vaikka ei itsekään tätä jaksaisi hoitaa. Hyvä äiti ottaa niin lähimmäisten kuin myös yhteiskunnan tarjoaman avun vastaan.

voi että te olette hauskat!!! Mä olen varma ihan zombi äiti täälä=) Voiteko vaan vastata nyt mun kysymyksen mistä teillä löyty aika olla netissä päivällä siis??? :xmas: Ai nii ja mun äidin ammatti on tarhan opettaja ja hän on siitä mieltä että pitäis laita jo 1v hoitoon,ja vielä alussa mull oli syylisyyden tunne vaan sen takia kun en tienyt miten laps reagoi!!! :whistle:

lehmät lentää enpä viitti edes ottaa vakavasti sua.

mut minkä ikäisille sitten teijä mielestä on normaalia mennä päiväkotiin?

Ei kai se sitä ikää niin katso. Sittenhän sitä on lapset laitettava hoitoon kun itse on mentävä töihin. Toiset menee aikaisemmin, toiset myöhemmin. Ei näihin asioihin ole yhtä ainoaa oikeaa ratkaisua.

ei ole väärin. Meillä poika aloitti juuri päiväkodin. On 2v5kk ja minä olen 1v. kanssa vielä kotona (palaan kyllä töihin lähiaikoina) Poika on juuri nyt valmis päiväkotiin ja minusta hän viihtyy siellä hyvin. Kotona hän turhautui, vaikka minä kehittelin mitä (ulkoillaan, retkeillää, askarrellaan, leikitään jne.) turhautuminen ilmeni niin, että alkoi tekemään pikkusiskolle kaikkea jäynää (tuuppi, repi, läpsi) vaikka sai huomiota. Meillä ei ole tukiverkkoja kuin 500 km päässä, joten aloin väsyä tuohon jatkuvaan tappelemiseen ja pikkusiskon kiusaamiseen. Päätettiin laittaa poika päiväkotiin 3 päiväksi/ viikko ja tosi hyvin on lähtenyt käyntiin. Tämä oli minulle ihan hirveän vaikeaa, koska itkettää joka päivä, mutta lapsi on iloinen ja onnellinen ja puhuu päiväkodista niin kai se sitten hyvä ratkaisu oli.

mut minkä ikäisille sitten teijä mielestä on normaalia mennä päiväkotiin?

Päiväkotiin sopeutuminen ei liene lapsen iästä kiinni. Toisille se on helpompaa ja toisille vaikeampaa. Meillä on lapset olleet hieman yli 1-vuotiaita aloittaessaan hoidossa minun opiskellessani/ollessani töissä.

Jokainen perhe määrittelee itse päivähoidontarpeensa, minusta lapsen on luultavasti parempi olla päivähoidossa, jos vanhemmat itse kokevat etteivät jaksa hoitaa lastaan kotona. Ap:n tapaukseen: kyllä kai kaikki äidit kokevat syyllisyyttä tehdessään lastensa kasvatukseen liittyviä ratkaisuja. Kuvittelin ensimmäistä viestiä lukiessani ap:n perustelevan asiaa fiksusti, mutta pakko myöntää, että v-käyrä alkoi kohota, kun provosoitui hyökkäämään muunlaisia ratkaisuja vastaan. (kotona olevien lasten äidit huonoja)

Jos on oikeasti masentunut, niin mielestäni on varmasti parempi että esikoinen menee hoitoon siksi aikaa, että äiti paranee. =)
Mutta tämä ap ei kyllä kovin masentuneelta vaikuta.

on sekin väärin jos tietää ettei jaksa olla tarpeeksi lapsille läsnä ja sinnittelee lapset kotona vain siksi että näyttäisi "hyvältä äidiltä". Synnytyksen jälkeinen masennus ei ole mikään pikkujuttu, siitä toipuminen vaatii voimia ja aikaa. Anna ammattilaisten hoitaa lastasi ja kerää sillä aikaa voimia. Vaatii kanttia myöntää että ei jaksa. Apua saa kun sitä uskaltaa pyytää. Voimia...

minä ja minun 3sisarusta ollaan vasta eskarissa oltu vieraan hoidettavana ekaa kertaa! ja kukaan meistä ei ole koskaan joutunut vaikeuksiin,ei mitään pussikaljoittelua,ei tupakka kokeiluja ei mitää vst.
että kehittyy sitä ihan normaaliksi(tai no normaalia olisi vissiin jos joisi yms). mutta ymmärrän kyllä ap:t:)

Yhteistyössä