Olenko mä nyt vaan niin sairaan laiska vai pitäiskö mun tosiaan alkaa käymään ala-aste vielä toiseenki kertaan??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja laiska
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

laiska

Vieras
Lapsi meni 4. luokalle ja heille tuli nyt uusi opettaja. Jokainen läksy pitäisi vanhemman allekirjoittaa eli siis tarkistaa(ko)? Millään en jaksaisi mitään nippelinappeli laskuja alkaa tarkisteleen (olenkin lapselle sanonut, että tarkasta itse laskukoneella sen jälkeen kun on thenyt ne), muista aineista pitäisi(kö) alkaa sitten ihan teksti lukemaan jotta tietäisi onko vastaus oikea?. Blääh. Olenko minä vain niin laiska? Tarkistaako muut kaikki tehtävät? Minä en jaksa ja sen myönnän.

Tälläistä se nykyisin on; ainakin täällä tai oli.Jokaisen tehtävän joutui tarkistamaan ja jos oli virhe, niin kotiin tuli korjattavaksi.Tosin nyt tyyli saattaa muuttua, kun tyttö siirtyi neljännelle ja tämä ope on paljon rennompi.Mun kouluaikaan läksyt tarkastettiin koulussa opettajan toimesta yhdessä koko luokan kanssa.Mutta siitä on kyllä jo aikaa :D

nää on taas näitä vanhempia joita ei lapsen koulunkäynti kiinnosta yhtään... sitten ihmetellään miksi se meidän Terttu-Petteri saa todistukseen numeroita 4 ja 5.

Kyllä se on vanhempien vastuulla seurata lapsen koulunkäyntiä ja auttaa!!

Ihme meininkiä. Siksi, että kun vanhempi ne läksyt tarkistaa, niin miten se ope valvoo siinä sitä oppimista? Vanhempihan voi antaa suoraan se oikean vastauksen. Mitä lapsi tästä oppii? Luottaako opettaja niin paljon vanhempiin, että luulee, että joka kodissa ne läksyt käydään läpi ns. oikein?

Alkuperäinen kirjoittaja just:
nää on taas näitä vanhempia joita ei lapsen koulunkäynti kiinnosta yhtään... sitten ihmetellään miksi se meidän Terttu-Petteri saa todistukseen numeroita 4 ja 5.

Kyllä se on vanhempien vastuulla seurata lapsen koulunkäyntiä ja auttaa!!

Tottakai autan, jos ei ymmärrä jotakin! Mutta että kaikki pitäisi tarkistaa? Kyllä silloin kun itse kävin peruskoulua läksyt tarkistettiin koulussa. Vanhempien tehtävä oli vain auttaa ja pitää silmällä, että lapsi tekee ne läksyt.

Kyllä mä mielelläni katon lasten läksyt läpi, enkä koe sitä mitenkään rasitteena... Ei se niin paljon aikaa vie etteikö vanhemmat sen verran voisi katsoa?! Mulla kaksi koululaista.

Justiinsa. Jos mulla ois tarkistettavana joka päivä koulun jälkeen kolmen ala-astelaisen läksyt niin mihin mulla enään aikaa riittäis??? Jäis ruuat tekemättä ja syötäs valmis eineksiä. Uskomatonta. Kyllä opettajat on alkanu pompottaan vanhempia ja ulkoistamaan työtään muille!

Huhuhuhuhh, siis vanhempien pitäis tarkistaa joka ikinen läksy ja allekirjottaa se? Mitä helvettiä :D
Ihan turhaa tollane. Läksyt tarkastetaa koulussa, PISTE. Niinku aina ennenki.

Kyl äiti jo aikanaan tarkasti miun läksyt ja autto. Kuten miehenkin äiti. Koulussa sitte mentiin vielä läpi ja tarkastettiin että kaik on tehneet.Kyl meinaan lastani auttaa sitte aikanaan jos tarttee.

Tuossa varmaan tarkoitetaan vain sitä, että aikuinen todistaa allekirjoituksella lapsensa tehneen ne läksyt. Kyllä ne koulussa tarkistetaan. Tuolla allekirjoituksella poistetaan vain oppilailta se mahdollisuus, että "unohtuneet" läksyt kopioidaan tunnin alussa kaverilta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Ihme meininkiä. Siksi, että kun vanhempi ne läksyt tarkistaa, niin miten se ope valvoo siinä sitä oppimista? Vanhempihan voi antaa suoraan se oikean vastauksen. Mitä lapsi tästä oppii? Luottaako opettaja niin paljon vanhempiin, että luulee, että joka kodissa ne läksyt käydään läpi ns. oikein?

Joo tämäkin näkökulma, eihän ope ole sitten yhtään ajantasalla mitä kukin oppilas osaa tai missä tarvitsee apua.

Kuten joku jo sanoi, kannattaa ehkä tarkistaa opelta, että mitä oikeasti halutaan: pelkkää kuittausta siitä, että läksyt on tehty vai niiden tarkistamista, että on oikein tehty? Vaikea kuvitella, että jälkimmäistä, koska eihän nyt vanhempien voi vaatia muistavan enää koulujuttuja :xmas:

Ei tässä haloo nyt ollut siitä auttamisesta kyse! Tottakai lastaan autetaan. Kyse oli siitä että tarkistetaan joka ikinen ilta ne läksyt vaikka laskimen kanssa tai esseistä pitää käydä läpi virheet. SE ON JO TÄYSIN uskomatonta :///

Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:
Kyl äiti jo aikanaan tarkasti miun läksyt ja autto. Kuten miehenkin äiti. Koulussa sitte mentiin vielä läpi ja tarkastettiin että kaik on tehneet.Kyl meinaan lastani auttaa sitte aikanaan jos tarttee.

Kuten sanoin jo tuolla aiemminkin, että tottakai AUTAN jos tarvitsee jossain apua!

Kyllä meillä autetaan lapsia koulunkäynnissä jos apua tarvitsevat ja ollaan muutenkin kiinnostuneita miten pärjäävät.. Jos lapsi on laskenut esim laskuja ja pyytää vaan jossakin yksittäisessä laskussa apua ja sitten on mennyt kouluun ja onkin muutama lasku ollut väärin, niin ne on tullut kotiin korjattavaksi.Ope vaan punakynällä merkinnyt et väärin, mutta siinä se sitten on ollutkin.

Aikoinaan kun poika opetteli ns käsialakirjoitusta ja vei sitten kotiläksynsä opettajalle näytille, niin siellä oli punakynää sellasissa kohdissa, mitkä mielestämme oli ok.Sanoimme ettei tarvitse korjata ja kas kummaa, ne kelpasivatkin opettajalle toisella näyttökerralla :D

Alkuperäinen kirjoittaja Amaterasu:
Kuten joku jo sanoi, kannattaa ehkä tarkistaa opelta, että mitä oikeasti halutaan: pelkkää kuittausta siitä, että läksyt on tehty vai niiden tarkistamista, että on oikein tehty? Vaikea kuvitella, että jälkimmäistä, koska eihän nyt vanhempien voi vaatia muistavan enää koulujuttuja :xmas:

Täällä ainakin läksyjen piti olla oikein( 1-3 luokka ) ja jos ei ollut, niin tulivat kotiin korjattaviksi.Onneksi toinen ope on rennompi ja opetustyyliltään toisenlainen =) Toivottavasti olis tyyli muuttunut toisellakin parempaan suuntaan kesän aikana =) Tais hänelläkin joskus olla rennompiakin päiviä *koittaa muistella*

Alkuperäinen kirjoittaja Joops:
Tuossa varmaan tarkoitetaan vain sitä, että aikuinen todistaa allekirjoituksella lapsensa tehneen ne läksyt. Kyllä ne koulussa tarkistetaan. Tuolla allekirjoituksella poistetaan vain oppilailta se mahdollisuus, että "unohtuneet" läksyt kopioidaan tunnin alussa kaverilta.

Luulen, että tästä kyse. Tosin opetan itse vähän vanhempia lapsia. Nykyään on kuitenkin valitettavan paljon niitä, jotka "unhohtaa" tehdä läksyt. Ymmärtäisin, että tällä järjestelyllä pyritään varmistamaan, että lapsi huolehtii tehtävistään.

Kannattaa kuitenkin ottaa asia puheeksi opettajan kanssa vaikka vanhempainillassa, niin mahdollisimman monelle tulee asia selväksi. Voit vaikka mainita, että teille on jäänyt epäselväksi miksi noin kuuluu tehdä.

Onko muuten ihan uusi ope vai jo vanhempi?

Alkuperäinen kirjoittaja laiska:
Alkuperäinen kirjoittaja leijona76:

Kuten sanoin jo tuolla aiemminkin, että tottakai AUTAN jos tarvitsee jossain apua!

Niin, onhan se kuitenkin ihan eri asia auttaa ja valvoa että lapsi tekee tehtävät kuin käydä läpi jokainen lasku ja oikeinkirjoitustehtävä, että ne oikeasti on oikein. Kyllä muakin vanhemmat on valvoneet että teen läksyt ja auttaneet jos asia on ollut vaikea, mutta ei ne kyllä joka tehtävää ole tarkistaneet ja kynän kanssa merkkailleet.

Alkuperäinen kirjoittaja ope:
Alkuperäinen kirjoittaja Joops:

Luulen, että tästä kyse. Tosin opetan itse vähän vanhempia lapsia. Nykyään on kuitenkin valitettavan paljon niitä, jotka "unhohtaa" tehdä läksyt. Ymmärtäisin, että tällä järjestelyllä pyritään varmistamaan, että lapsi huolehtii tehtävistään.

Kannattaa kuitenkin ottaa asia puheeksi opettajan kanssa vaikka vanhempainillassa, niin mahdollisimman monelle tulee asia selväksi. Voit vaikka mainita, että teille on jäänyt epäselväksi miksi noin kuuluu tehdä.

Onko muuten ihan uusi ope vai jo vanhempi?

En tiedä vielä yhtään millainen ope on kyseessä, tarkka ainakin. Koko loppuvuoden koelistakin tuli sivumäärineen jo ensimmäisenä koulupäivänä kotiin. Ensi kuussa on sitten vanhempainilta, joten pitää kysäistä silloin mikä tämä juttu on. Outoa kun ei 1-3. luokalla ollut ollenkaan tämmöistä. Lapselta kysyin minkä ikäinen ope on, muttei osannut sanoa. Nainen on ja nimi on tiedossa :)

Alkuperäinen kirjoittaja JUST:
Justiinsa. Jos mulla ois tarkistettavana joka päivä koulun jälkeen kolmen ala-astelaisen läksyt niin mihin mulla enään aikaa riittäis??? Jäis ruuat tekemättä ja syötäs valmis eineksiä. Uskomatonta. Kyllä opettajat on alkanu pompottaan vanhempia ja ulkoistamaan työtään muille!

Niin, mullahan on vielä helppoa kun ei ole kuin yksi koululainen, mutta silti!

Varmaan tarkistaa että on tehnyt läksynsä. Itse vielä tarkistan onko suunnilleen oikein. Kokeista opettaja ainakin näkee osaamisen. Isoissa luokissa kun ei ole aikaa tarkistaa läksyjä muuten kuin näyttämällä oikeat vastaukset.

Yhteistyössä