Olenko nyt työtön työnhakija vai en?

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ammattiin valmistunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ammattiin valmistunut

Vieras
Valmistuin keväällä ammattiin ja ilmoittauduin oitis TE-toimistoon työttömäksi työnhakijaksi.

Kuukausi sitten allekirjoitin "kutsuttaessa töihin"-työsopimuksen, onko toi virallinen termi nyt sitten keikkatyö? No joka tapauksessa, tollasen ekstratyösopimuksen allekirjoitin ja verokortin annoin sinne ja sitten menin TE-toimistoon ja kerroin että olen nyt allekirjoittanut tällaisen sopimuksen mutta töitä ei ole vielä tarjottu. Ja se setä siellä TE-toimistossa päivitti tän mun tilanteen sinne koneelle.

Nyt odottelen päivittäin että joku soittaa ja kutsuu mut töihin. Saan työttömyyspäivärahaa. Pikkuhiljaa mietityttää oliko tää nyt niin järkevää.

Luin netistä äsken ilmoituksen jossa etsitään vakituista työntekijää yhteen paikkaan ja se kiinnostaisi mutta valitun työntekijän pitää "olla työttömänä työnhakijana TE-toimistossa."

En tiedä olenko työtön työnhakija!? :D Saan työttömyyspäivärahaa enkä ole fyysisesti missään töissä, mutta periaatteessa olen allekirjoittanut työsopimuksen ja antanut verokorttini...
 
omituisen sopimuksen kirjoitit. Kai otit selvää mitä sopimus tarkoittaa esim. jos sulla onkin jokin meno etkä pääsekään töihin, kun kutsutaan niin ilmoittavatko työkkäriin.

Ethän kuitenkaan voi valppeilla olla aina ja aina valmiina töihin.

minusta olet työtön työnhakija, koska ei sulla ole töitä.
 
Oletan, että olet allekirjoittanut sopimuksen "kutsutaan töihin tarvittaessa" Tämä tarkoittaa sitä, että jokainen työjakso luokitellaan omaksi yhdeksi määräaikaiseksi sopimukseksi. Lopun aikaa olet työtön työnhakija. Sopimus ei velvoita sinua olemaan aina valmiina töihin, vaan sinulla on oikeus kieltäytyä ilman seuraamuksia. Siis ei mitään ilmoitusta työkkäriin.
 
Noita ns. nollasopimuksia EI kannata tehdä! Kun saat vaikka pari sataa siitä duunista, voi työkkärin päivärahan maksatus viivästyä monta viikkoa, kun ne siellä laskevat ja funtsaavat, paljonko sulle nyt pitikään maksaa... Hanki äkkiä joku vakityö, vaikka ihan lyhyt, jotta pääset eroon tuosta nollasopparista, muttet saa karenssia irtisanoutumisen vuoksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja älkää pudotko kuoppiin;28855738:
Noita ns. nollasopimuksia EI kannata tehdä! Kun saat vaikka pari sataa siitä duunista, voi työkkärin päivärahan maksatus viivästyä monta viikkoa, kun ne siellä laskevat ja funtsaavat, paljonko sulle nyt pitikään maksaa... Hanki äkkiä joku vakityö, vaikka ihan lyhyt, jotta pääset eroon tuosta nollasopparista, muttet saa karenssia irtisanoutumisen vuoksi.

Ei tuota sopimusta irtisanota. JOs päättää, ettei enää ota työtä vastaan, se tavallaan puretaan eikä siitä tosiaan tule mitään karenssia. Tosi vaaraton sopimus muutoin, mutta se on totta, että sopeutetun päivärahan maksuun tulee viivytystä, koska tarvitsevat aina työkkärissä palkkatodistuksen .
 

Similar threads

Yhteistyössä